Geef jij je kind eten wat nog niet betaald is?

Discussie in 'De lounge' gestart door consider, 23 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Geef jij eten wat nog niet betaald is?

  1. Ja

  2. Nee

  3. Anders, namelijk....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Dus nu is iemand die een dergelijke keuze maakt en daarbij haar manier van opvoeden heeft, een verkeerde opvoeder?

    Wat maakt het uit met welke reden zij vind dat haar kindje niet overal met de kaken op en neer hoeft. Mag ze toch zelf weten:p Dat is haar manier misschien wel om haar kindje te leren dat het 'niet vanzelfsprekend' is.
     
  2. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Melanina, ik weet niet of je het zo bedoelt, maar ik voel me toch een beetje aangesproken ;) Ik ben geen moeder die tegen alles nee zegt, maar ik trek wel grenzen en geef duidelijkheid, omdat mijn dochter een sterke eigen wil heeft. En op bepaalde vlakken die ik belangrijk vind (voeding) ben ik wel redelijk streng tov anderen, tja.

    Ehh sorry hoor Triskele, maar als je jouw stukje terugleest, geef je heel wat aanhalen die mij toch echt het gevoel geven dat ik dingen verkeerd doe. Ik voel me niet aangevallen hoor (wel aangesproken), want ik weet dat het niet zo is, maar ik vind het gewoon jammer.
    "Het is JOUW taak om haar te leren dat het niet vanzelfsprekend is...blablabla...wijze les in het leven...blablabla...dat zal je met veel dingen moeten leren..."
    Alsof ik haar dat niet leer?!
    Bovendien trek je de onjuiste conclusie dat ik zou denken dat tussendoortjes ongezond zijn.

    Daarnaast ben ik het niet eens met jouw stelling dat volle producten voor ieder kind gezond(er) zouden zijn. Sterker nog, het volgende wordt door het voedingscentrum geadviseerd voor peuters en kleuters:

    "Kies bij voorkeur voor halfvolle of magere melk en andere melkproducten. Speciale peutermelk is niet nodig. Die bevat ook meer calorieën dan gewone melkproducten.
    ...
    Kies altijd producten met zo min mogelijk verzadigd vet. Goed vet zit in zachte margarine uit een kuipje, in bak- en braadvet uit een knijpfles en in olie.
    Jonge kinderen krijgen doorgaans iets te weinig goede vetten binnen. Besmeer boterhammen dus met margarine en geef jonge peuters ook een schepje jus of saus. Je hoeft bij kleine kinderen geen halvarine te gebruiken. Zij hebben in verhouding meer vet nodig dan oudere kinderen voor hun ontwikkeling.
    Geef niet te veel producten met verzadigd vet, zoals koek, snoep en chips. Ook in kaas en vleessoorten kan veel ongezond vet zitten. "
    Peuters en kleuters | Voedingscentrum
     
  3. koekie monster

    koekie monster Niet meer actief

    hier moet ik eigenlijk wel om lachen. heb hier vorige week gestemd dat ik dit nooit zou doen. ze zeggen altijd zeg nooit nooit. en dat klopt. het was dit weekend een warme dag en was vergeten drinken voor mijn kleine mee te nemen. hij vroeg om drinken en wij naar de supermarkt (moesten nog meer hebben) toen hij het drinken zag wilde hij het meteen hebben en kreeg hem met geen mogelijkheid meer rustig. vond het zielig dat ik hem een flesje drinken heb gegeven in de winkel. natuurlijk wel netjes betaald
     
  4. Sakinah

    Sakinah Fanatiek lid

    2 sep 2008
    1.088
    0
    36
    waarom heb ik toch altijd de neiging om gekke dingen in dit topic te zetten. :S
     
  5. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    allereerst wil ik zeggen dat als je kind te licht is dat dat net zo goed een probleem is als overgewicht...maar:

    boterhamworst is ook voor dunne kinderen ongezond geeft ze liever volle melkprodukten, een goed gevulde maatijd, lekker een ei op brood, groentes met aardappels of lekkere pastaas met veel groenten enzovoort.... er zit niks goeds in boterhamworstalleen dierlijk vet en heel veel zout...... ik ben het dus niet eens met jouw dietiste..kijk kaas en een krentenbolletje oke....maar ze vet mesten met boterhamworst en friet dat kan niet de bedoeling zijn....

    overigens las ik net nog op het nieuws dat slechts 2 % van de kinderen gezond groente en fruit eten....

    en wat jij zegt over overgewicht dat gaat soms op maar vaak ook niet....

    mijn dochters sporten, spelen buiten eten gezond....en toch hebben ze overgewicht is voor hun zelf ook heel vervelend..... men is vaak erg veroordelend over ouders van kinderen met overgewicht.... men heeft het oordeel klaar... ik zet mijn kids voor de buis en ze krijgen elke dag friet.... even zwart wit gezegt..... dat vind ik kort door de bocht.....
    oh ja en ik geef mijn kinderen geen lightprodukten hoor, maar kipfilet en tartaar staan hier wel vaak op het menu en geen speklapjes en worst en hamburgers..... en veel groentes en wat minder aardappels en pasta.... en gewoon bruinbrood, daar zitten ze langer vol van dan krentebollen of kadetjes, heeft een hogere verzadigingswaarde....en ik ben ook bij de dietiste geweest hoor trouwens.... en zei kon mij niks anders adviseren dan ik al deed... haar woorden.....

    het grappige is ook dat mijn middelste dochter gewoon slank is, zij eet en beweegt het zelfde......

    mijn ervaring is juist dat veel ouders van dunne kinderen denken dat het wel kan.... en ze geven hun kinderen daarin geen grenzen, ook voor die kinderen is gezond eten belangrijk, een mager iemand kan ook hart en vaat ziekten en diabetes ontwikkelen door verkeerde voedingsgewoontes.....maar goed dit is een ander topic....

    ik snap wel dat het voor jou een minder groot issue is....als ze een keer zo'n extraatje krijgen...... maar overvoer ze niet met dat soort produkten....
     
  6. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Arevinol, ben het overigens geheel met je eens

    ... en ik ben ook geen moeder die overal nee tegen zegt, maar er zijn ook genoeg minder slechte tussendoortjes..... en mijn kinderen zijn daar blij mee... en als ze wel eens wat lekkers( uit de ongezonde catagorie) krijgen is het echt feest wnat het is speciaal....

    pasta en hagels;ag bv hebben wij hier alleen met verjaardagen en speciale feestdagen.... dat hoort bij feest.... en dan is het ook feest.

    mijn kinderen zijn dol op appelstroop , stroop en honing....etc.... er zijn genoeg gezondere produkten .... die ook zoet zijn
     
  7. Triskele

    Triskele Niet meer actief

    Ik ben het met je eens dat mager ook niet gezond is natuurlijk, mijn dochter is niet te mager maar op de ondergrens en mijn zoon altijd bovengrens dus voor ons is ze "mager" maar dat is ze officieel niet.

    Ik heb bij een dietist gelopen die zegt dat volle producten goed zijn en dat kinderen deze vetten nodig hebben, niets meer of minder heb ik gezegd, heb het dus niet over friet e.d. gehad (dus ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar dat zijn niet mijn woorden)

    Bij te dunne mensen kan je net zo goed ongezond zijn, dat zie ik al bij mijn moeder, die heeft ook geen gezond eetpatroon dus ja op zich wel logisch gevolg vind ik dan.

    Ik zeg altijd maar zo doe maar normaal dan doe je gek genoeg en kinderen hoeven niet op dieet zolang hier geen aanleiding voor is (dus idd geen lightproducten e.d. zolang er geen sprake is van overgewicht of gevoeligheid hiervoor)

    Ik vind altijd dat overdreven gedoe wat sommige ouders kunnen doen gewoon slecht, het is slecht voor het zelfbeeld van je kind (als je denkt dat je van een worstje al dik kan worden, dan moet het wel heel erg gaan opletten, zie je de boodschap hierin) natuurlijk hoeft het niet elke dag maar een keer een worstje of kaasje zie ik geen probleem in, ik skip dan bv het middag tussendoortje als ik zei dat ze in de winkel al hebben gehad en soms krijgen ze niets, vinden ze ook prima, hier zeuren ze dan niet erom dat ze het willen ofzo, dus wat dat betreft heb ik dan gewoon veel mazzel denk ik maar.
     
  8. zilvervosje

    zilvervosje Fanatiek lid

    30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Helemaal mee eens! Voor dikkere en dunnere kindjes, overigens :D Wat naar dat je tegen veel onbegrip van de omgeving aanloopt.
     
  9. Triskele

    Triskele Niet meer actief

    Voor alles geldt met mate, niemand die zijn kindjes gaat volstoppen omdat het zo "gezond of ongezond" is, voor alles geldt dat het met mate gegeven dient te worden, of dat nu een worstje is of een bruine boterham (hiervan 6 eten tussen de middag is ook niet gezond maar 1 bruine boterham is prima, het gaat om balans, juist niet om vermijden maar een goede balans hierin vinden.
     
  10. Melanina

    Melanina VIP lid

    20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!

    Ik bedoelde IK wil geen nee mama zijn daarmee bedoel ik niet dat ik iets tegen nee mama`s heb absoluut niet ieder zijn haar manier
    DUs als je je aangesproken voelt kijk dan vooral naar jezelf want ik zei dat ik zo niet wil zijn nergens staat dat ik het verkeerd vind of afkeur . Het is alleen niet mijn manier.

    Dames please zeg vat alles niet zo op jezelf als iemand anders denkt zijn jullie zo onzeker dat als jullie het anders doen als een ander het gelijk als kritiek omvatten als anderen zeggen het zo niet te willen doen.
     
  11. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    ben het op zich eens met je, maar van een plakje worst hebben ze veel calorieen en snel weer trek..... ik geef dan liever iets waar ze wat langer wat aan hebben maar das iets heel persoonlijks, maar ik verbied niet altijd de worstjes hoor.... maar het is hier zeker geen gewoonte...een beetje jeu in het leven is ook belangrijk.....:D

    nee je hebt geen friet genoemd maar je zei dat vette produkten juist goed waren.... volgens je dietiste..... nu nuanceer je dat naar volle produkten.... dan snap ik het beter!
     
  12. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    thanks..... ja das niet altijd leuk, weet zelf dat ik het goed doe maar het raakt me wel eens.... voel me onbegrepen..... want de mensen denken vaak dat het mijn eigen schuld is, terwijl ik er reuze mee zit dat mijn dochters hier mee moeten leren omgaan..... daar is dan geen oog voor
     
  13. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Nou ja zeg, wat een conclusie?! Flauw hoor.
    Ik geef alleen aan dat ik ook geen nee mama ben. Uit jouw reactie maakte ik op dat jij het idee hebt dat ik dat wel ben en daar reageerde ik op. Wat heeft dat nou weer met onzekerheid te maken? Ik vind 'nee-mama' overigens wel een nogal negatieve bijsmaak hebben.
    Ik ben overigens absoluut niet onzeker over het feit dat ik gezonde voeding belangrijk vind (en dat ze af en toe ook lekker mag snoepen). Overigens geniet ze iedere dag, want ze vindt eten gewoon heerlijk ;).


    Evelien, mijn dochter krijgt trouwens wel iedere dag 1 boterham met hagelslag/pasta oid. Maar verder ook gewoon de gezondere (en ook zoete) alternatieven. Gelukkig kiest ze vaak genoeg de gezonde dingen uit zichzelf. Vandaag had ze bijv spruitjes gekozen voor het avondeten :(:$ haha.
    Wat rot zeg dat mensen zo oordelend zijn over jouw kinderen. Menseigen vrees ik, als je niet voldoet aan 'de standaard' hebben mensen nogal snel hun conclusies getrokken. Heb er zelf ook (op andere vlakken) wel mee te maken ;).
     
  14. Melanina

    Melanina VIP lid

    20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    zie je voel je je weer aangevallen maar goed en al zou je een nee mama zijn als dat jou manier van opvoeden is en jij voelt je er happy bij wie ben ik dan om jou tegen te spreken
    dus dames schiet niet gelijk elke opmerking in de verdediging
     
  15. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Ik wil je absoluut niet aanvallen, maar als ik lees wat jij hier in reactie zegt op anderen dan denk ik "kijk naar jezelf". Als je zeker weet dat wat je hier zegt niet op jezelf slaat, dan vind ik je vooral betuttelend overkomen.
     
  16. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, als ik nog niet eens mag uitleggen waarom de conclusie die een ander over mij trekt m.i. onjuist is..?
    Ik heb het geloof ik ook heel netjes neergezet, dus je had ook gewoon vriendelijk kunnen reageren.
     
  17. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Hahaha, heerlijk deze pedagogische verantwoordelijke moeders :D

    Hoe pedagogischer hoe beter ;)

    Sorry hoor....maar kon het niet na laten
     
  18. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Als je dan zo graag een neerbuigende opmerking wil maken, doe het dan wel goed.
    Het is pedagogisch verantwoorde moeders :p

    En voor mij heeft dit niet zo veel te maken met pedagogiek. Ik vind goede voeding belangrijk, omdat ik zelf veel gezondheidsproblemen heb. In mijn familie komen veel voedingsgerelateerde klachten/ziekten voor. Sorry als ik daar dan een mening over heb ;)!
     
  19. evelien69

    evelien69 VIP lid

    16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    mamavanjuul, jij kletst toch ook mee bij het afvallen topic, had van jou een beetje meer begrip verwacht, wetende wat overgewicht inhoud.....
     
  20. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ooh... Maar vanuit dat oogpunt snap ik het ook hoor! Dat valt bij mij ook niet onder pedagogisch maar onder gezondheid ;):)


    Dus voel je aub niet aangesproken...niet de bedoeling!

    Van andere opmerkingen lig ik echt in een deuk!

     

Deel Deze Pagina