Ik zeg altijd maar zo, eerst naar jezelf kijken voordat het vingertje naar een ander wijst met al zijn ´tekortkomingen´... doe me een lol zeg joh! Irritanter vind ik het als men een onderschrift in het Engels heeft staan waar geen moer van klopt.... Breezertaal en afkortingen hoeven wat mij betreft niet. En het zou prettig zijn om komma´s en punten in zinnen te gebruiken. Daar zijn ze tenslotte voor bedoeld. Heb ik nou iemand tegen het zere been aangeschopt? Ook dat vind ik namelijk erg vaak gebeuren, korte lontjes en lange tenen. Ik weet niet wat ik erger vind, dát of een goedbedoelde dt die de fout inging....
Ik vroeg dat maar dat was sarcastisch bedoelt. Maar ik snap wel een beetje wat je bedoelt. Ik vind een topic als deze ook altijd erg flauw en verder totaal niks toevoegen. ( en ik blijf inderdaad wel weg)
Goed, ik zal door mijzelf te quoten proberen het topic wat nieuw leven in te blazen. Iemand het boek van Braams gelezen en/of raakvlakken heeft met de Neerlandistiek? Ik schrijf trouwens ieder jaar mee met het Groot Dictee en ik lach mij altijd een ongeluk om de woorden die erin voorkomen en de geweldige onderwerpen! Met name het dictee van 1997 is mij altijd bijgebleven en vond ik echt super! Bron: grootdictee.nps.nl We gaan in januari (de taalmaand) een groot dictee speciaal voor onze school organiseren. Het wordt een jeugddictee en de winnaar krijgt eeuwige roem en een leuke prijs Aangezien onze school uit meerdere locaties bestaat, komt er ook een stoort van voorselectie. Een groepje collega's gaat een leuke tekst opzoeken en ik hoop dat er weer veel leuke instinkers (op niveau van de jeugd, uiteraard) in komen te staan. Ik heb er erg veel zin in!
Is hier dan iemand die mij in uhm gewone kindertaal opnieuw Nederlands kan leren?? ( Serieus bedoeld ) Ik vind het namelijk zoals eerder al gezegd wel heel erg dat ik er niet goed in ben
Locusta, heb het boek niet gelezen, maar bij ons op school gaan kinderen naar Braams als ze problemen hebben met spelling! Ik vind dit trouwens een hele mooie discussie en ik vind ook niet dat er een slotje op moet. Er is niemand die zich aangevallen zou moeten voelen en ik erger me een beetje aan de loze reacties zoals: hebben jullie nou niks beters te doen en weer zo'n zinloze discussie...dat denk ik ook bij sommige topics, maar daar blijf ik dan ook gewoon weg... Misschien moeten degene die dit een zinloze discussie vinden ook maar doen...
Heb niet bijgelezen hoor... maar was vergeten te melden, dat ik het Nederlands ook wel een vervelende taal vind. Pffffff.... en dan bedoel ik, is er nog een andere taal die zo vaak verandert??!! Weet je hoe je iets moet spellen, komt er iemand die het weer even wijzigt..... ben begin 30 en voel me nu al oud!!!! heb ik het niet eens over die tussen- "N".... maar de "k"'s .... ipv "C".... zo heb ik ook zoiets met die reclame: hoe spel je frika(n)del? ik heb vroeger geleerd op de havo dat het frikadel is, maar nu mag het allebei?? ik weet het ook niet meer... misschien bedenken ze daarom wel typ-taal die niet bestaat, is het in ieder geval nooit echt fout....
Het kan voor degene die moeite hebben met spelling zelfs een leerzaam topic worden ALs er tenminste geen nutteloze discussies worden gevoerd WAAROM mensen het fout doen Dyslectie allochtonische afkomst of slecht in taal het moet niks uit maken. Je kan mensen wel wat leren op een respectvolle manier.
wahahahaha, nou fijn dat jij het zegt Ik vond het al richting een ander forum gaan qua niveau en daar ben ik weg gegaan omdat ik 9 van de 10 keer geen hout begreep van dat gekwek over en weer. Niets aan!
Kijk, je hebt in ieder geval mijn opnieuw/overnieuwregel onthouden! Ik zou je wel wat willen leren, als ik maar weet wat je wilt. En misschien dan per pb?! Kijk maar!
Ik denk dat Loesie, aangezien zij lerares op de basisschool is, het naar mijn idee het beste in kindertaal () uit kan leggen. Misschien dat ik wel een aantal dingen kan aanvullen. Laat even weten waar je mee zit. Idee = vraagbak over de Nederlandse taal? /edit: oeh, iemand vroeg iets over de tussen -n regel: Die regel is alleen van toepassing op samenstellingen, dat zijn woorden die uit twee (zelfstandig naam) woorden bestaan, zoals stoel + poot = stoelpoot en bejaarden + tehuis = bejaardentehuis. De regel * Heeft het eerste woord van de samenstelling een meervoudsvorm op -s en -n, dan krijg je géén tussen -(e)n. Bijvoorbeeld: - Ladekast (lades/laden) - Gemeentehuis (gemeentes/gemeenten) - Groentela (groentes/groenten) - Gedachtegang (gedachtes/gedachten) * Heeft het eerste woord van de samenstelling maar één meervoudsvorm (op -n), dan krijg je een tussen -(e)n. Bijvoorbeeld: - Ziekenhuis (zieken) - Bejaardentehuis (bejaarden) - Boekenbon (boeken) Er zijn nog een paar uitzonderingen (zoals Koninginnedag en scheldwoorden als klerelijer, e.d.), maar daar zal ik je niet mee vermoeien Ik weet dat de regels tussendoor nog weer veranderd zijn, maar zo leren wij het onze leerlingen
Heel kort gezegd: een bijvoeglijk naamwoord zegt iets over een zelfstandig naamwoord (het staat er dan ook meestal vóór). Bijvoorbeeld: - De rode fiets. - De gele jurk - De kartonnen doos - Het verroeste schip - Het gemene meisje Zelfstandig naamwoorden zijn MeDiPlaDi (= mensen, dieren, planten, dingen) en eigennamen.
De -d/-t-/dt-regel is alleen van toepassing op werkwoorden. Werkwoorden zijn woorden die een actie uitdrukken, met andere woorden: dat zijn dingen die je kunt doen. Bijvoorbeeld: rennen, dansen, lopen, moeten, gaan, zwemmen, huilen, dromen, vinden, worden. Euhm.... om het vervoegen uit te leggen, zou ik een beroep willen doen op Loesie. Hoewel ik het wel goed kan toepassen, vind ik het overbrengen nog wel eens wat lastig De rijtjes zijn in ieder geval als volgt: Persoonsvorm tegenwoordige tijd: Ik loop / vind / ren Jij loopt / vindt / rent Hij / Zij / Jan loopt / vindt / rent U / het loopt / vindt / rent Wij lopen / vinden / rennen máárrrr..... loop / vind / ren jij / je Persoonsvorm verleden tijd: Is het werkwoord klankvast (bijvoorbeeld dansen / dansten) = kijk of de laatste letter van de stam (hele werkwoord - en) in 't kofschip zit. Ja = stam + -te(n) Nee= stam + -de(n) Is het werkwoord klankveranderend (bijvoorbeeld vinden / vonden, zwemmen / zwommen) = schrijven zoals je het hoort. Dus: vond, zwom, etc. Voltooid deelwoord: Kijk of de laatste letter van de stam in 't kofschip zit. Ja = stam + -t Nee= stam + -d Let op met de werkwoorden: verven, verhuizen, etc. Dan is de laatste letter van de stam dus ook een v en een z. Vandaar dat het voltooid deelwoord van: - verhuizen = verhuisd. - verven = geverfd. Je kunt een voltooid deelwoord herkennen aan het feit dat het vaak met ge-, be- of ver- begint. Het geeft ook een handeling aan dat al voltooid is (vandaar de naam). Bovendien staat het in de zin samen met een vorm van hebben, zijn of worden.
Dan moet ik ook even reageren.. Maar man! Als ik bovenstaande lees dan denk ik PIIIEEEPPP Hahaha. Ik probeer meer te lezen. Dat is ook goed voor je taalontwikkeling.. En ik vermijd (?) gewoon de moeilijke woorden