Vorig jaar in er in de algemene leden vergadering (alv) van onze VvE afgesproken dat er eenmalig een x bedrag betaald moet worden om de pot te te spekken. Omdat dit niet zomaar kan is hier een doel voor bedacht namelijk het buitenschilderwerk. Ook is er een 15 jaren onderhoudsplan gemaakt en zou er dit jaar gestart worden met verschillende werkzaamheden. Nu is het buitenschilderwerk alleen aan de voorkant van het complex gedaan en niet aan de achterkant. Van de week kreeg ik van de administrateur een herinnering voor het betalen van het bedrag, ong 700 euro. Verder nooit een factuur gezien. Na hier wat over heen en weer gemaild te hebben met haar, vertelde ze dat het het bedrijf wat het onderhoudsplan zou uitvoeren en dus ook de rest van het schilderwerk failliet is gegaan en dat ze nu bezig zijn nieuwe offertes aan te vragen. Ik vind het eigenlijk raar dat we nu toch dat bedrag moeten betalen, terwijl het werk niet af is. De VvE word door een aantal bewoners gerund, ik heb hen voorgesteld het uit te besteden, want echt goed zijn ze niet. Hier gaan ze het over hebben in de alv. Ze hadden ons moeten informeren over het failliet gaan van het bedrijf, maar dit wilden ze in de alv van dit jaar doen, welke nog niet eens gepland is. Wij zitte ons steeds maar af te vragen wanneer er nou eens wat gedaan word. Ons appartement staat te koop, maar mede door het slechte onderhoud word het gewoon niet verkocht. Maargoed, de vraag is dus zouden jullie die 700 euro betalen ondanks dat het werk niet geleverd is.
als het bedrijf failliet is hoef je het bedrag ook niet te betalen neem ik aan. als jij namelijk geld al betaald had, en het bedrijf gaat failliet, kan je op de lijst van schuldeisers worden gezet om je geld terug te krijgen.
Je geeft aan geen factuur te hebben gezien. Ik zou het netjes gevonden hebben eerst akkoord te kunnen gaan met een factuur, want 700 euro vind ik errug veel geld. Helemaal aangezien er maar half werk is geleverd, maar je mag/moet nog wel even dokken. Lijkt me ook logisch en netjes dat jullie samen en dus allemaal akkoord gaan met het bedrijf dat dit doet. Dit om meer inbreng te krijgen waar je geld naar toe gaat. Als dit was gebeurd, had je nu niet het gevoel gehad dat zij hadden gefaald, maar dat jullie SAMEN een verkeerd besluit hadden genomen. Puur een gevoelskwestie hoor. Of je moet betalen weet ik niet. Gevalletje juridisch loket misschien? Verplichten te belaten voor niet geleverde diensten lijkt me niet logisch. Ook zou ik contact opnemen met de curator..
Als het bedrijf al betaald is, voordat het werk is uitgevoerd, en ze zijn inmiddels failliet kan de VvE zich aanmelden bij de curator als schuldeiser. Vermoedelijk kun je fluiten naar dat geld (er zullen wel meer schuldeisers zijn, die zwaardere claims hebben dan jullie VvE). In dat geval moet je als lid van de VvE gewoon betalen, of je dat nu leuk vindt of niet. Ik vind het niet netjes dat de leden niet zijn geïnformeerd, het gaat toch om weer een forse kostenpost. Volgens mij kun je met een aantal leden samen ook het bestuur oproepen om een extra vergadering uit te schrijven. Lijkt me wel een goed plan, gezien de situatie.
Dank voor jullie antwoorden. Ik weet verder niet of het al betaald is, heb nog geen jaarverslag, deze ligt naar ik begreep nu bij de accountant. Met medebewoners het bestuur bij elkaar roepen voor een vergadering zal niet makkelijk zijn, helaas word er heel veel onderverhuurd voor studenten en interesseren de eigenaren er zich niet voor hoe het complex er verder uit ziet zolang zij maar huur krijgen. En de studenten boeit het al helemaal niet. We wisten wel dat het bedrag eraan zat te komen, dus heb het ook netjes apart gehouden maar toch knaagt er iets bij me van he dit klopt niet... Om de VvE gezond te houden zou het toch betaald moeten worden 700x21 appartementen is toch 14.700 euro wat de VvE goed kan gebruiken. Ik zit zelf dus niet in het bestuur dus weet er het fijne ook nog niet van helaas.
Wat ellendig dat de mede-eigenaren zo laks zijn. Ik denk dat je als individueel lid van de VvE altijd informatie moet kunnen opvragen. Dus dat je wel antwoord moet krijgen als je bij het bestuur vraagt of het failliete bedrijf al betaald was voordat het werk was uitgevoerd. Als dat niet zo is, dan hoef je ze nu natuurlijk niet meer te betalen voor het werk dat niet gedaan is (en ook nooit gedaan zal worden). Sterkte ermee, dit is knap waardeloos voor je.
Ik heb zelf in een voormalig huis van me in de VvE gezeten en weet dus wat van de rechten af. Als in de ALV is besloten dat er een bedrag van 700 euro per huishouden overgemaakt moet worden naar de VvE dan kun je daar niet onderuit. Het is ten minste neem ik aan met meerderheid va stemmen een rechtsgeldig statutair besluit geweest. Je hoeft er ook geen factuur voor te ontvangen. Dit staat los van het feit dat de partij waarmee ze in zee zijn gegaan failliet is gegaan. Zoals Bri al zei kunnen ze zich melden als schuldeiser bij de curator maar meestal vang je daar achter het net. De VvE is in deze de opdrachtgevende partij, jij hoeft daar niets te doen. Ik herken wel de laksigheid van VvE's, ben daarom toendertijd zelf ook als voorzitter erin gaan zitten. Ik raad je aan om zelf zitting te nemen. Veel VvE's hebben tegenwoordig een administrateur die voor een relatief klein bedrag de VvE begeleidt en op de hoogte blijft. De onze was goed, deed meerdere VvE's en kon daardoor ook qua offertes en onderhoud veel zaken 'poolen' bij bedrijven, wat de kosten flink drukte. Ik ben er ook achtergekomen dat veel VvE's niet zozeer slecht functioneren vanwege laksigheid van het bestuur, maar meer vanwege onkunde. Maar, die 700 Euro moet je gewoon betalen als het besluit in de ALV rechtsgeldig genomen is.
Als in de vergadering is afgesproken dat ieder huis 700 in de pot moet doet Staat dat geheel los van het schilderwerk zelf. Iedereen heeft 700 euro moeten betalen om te pot te vullen dus jullie moeten dit net zo goed doen. Dat het schilderwerk niet af is staat hier los van. Als iedereen de instelling had als jullie hadden ze niet eens kunnen beginnen.
Bri, bovenstaande is niet helemaal waar. Die 700 euro is een vordering die de VvE heeft op Jubbos en die in een ALV is bekrachtigd. Welke vordering de VvE heeft op het bedrijf dat failliet is gegaan staat hier los van. Je kunt het vergelijken met bijvoorbeeld een tennisvereniging. Hier wordt jaarlijks in de ALV de hoogte van de contributie vastgesteld doordat de leden stemmen over een voorstel van het bestuur. Als later blijkt dat de schoonmaakster een salarisverlaging heeft geaccepteert betekent dat niet dat een aantal leden minder contributie mogen gaan betalen. Geld dat overblijft gaat in de algemene middelen van de vereniging, waaruit later de leden weer stemmen over een nieuwe bestemming.
Nee er staat specifiek dat het bedrag voor het sxhilderwerk bedoeld is. Je mocht blijkbaar zonder doel zomaar een bedrag extra betalen daarom is er toen gekozen om het bedrag te besteden aan het schilderwerk. De documten liggen bij onze makelaar, alleen mijn man heeft ze digitaal maar die zie ik vrijdag pas
Ja er is een "doel" bedacht om in 1 keer een hoger bedrag te kunnen sparen. Maar dit staat los van het schilderwerk zelf. Iedereen heeft dit bedrag moeten betalen en gaat in een pot. Als het werk niet of niet goed afgeleverd wordt is het aan het bestuur van de vveom de rekening van de schilder wel, niet of deels te betalen. Het kan dus niet zo zijn dat jij niet tevreden bent en dus zomaar jouw deel niet overmaakt aan de vve.
Ik maal het ook over hoor, dat is opzich geen discussie maar vraag me af of het dus wel zo hoorde maar uit de reacties maak ik op van wel.
Wat een rare laatste zin? Wie zegt dat ik zon instelling heb? Ik was Gewoon benieuwd wat anderen ervan vinden. Heb vd week 1 medebewoner vlug gesproken en ik begreep dat er nauwelijks nog iemand heeft betaald, als je geen datum hoort in de alv per wanneer het betaald moet worden en nu de brief terwijl het werk niet gedaan is heeft echt niets met de instelling te maken die ik heb!