Borst- of flesvoeding?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Doetie, 21 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaVanSimone

    MamaVanSimone Fanatiek lid

    19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik ben ook van mening dat proberen geen kwaad kan. Al is het maar een week, die week heeft je kindje dan wel mooi meegekregen want die superdosis afweerstoffen die je lichaam speciaal voor jouw kindje aanmaakt vlak na de geboorte zit nou eenmaal niet in kunstvoeding. Het is echt heel iets anders om een kind aan de borst te hebben vergeleken met een normale aanraking door iemand anders.

    Ik had al voor ik zwanger werd besloten om bv te geven omdat ik dat er gewoon bij vind horen. Helaas moest ik meteen beginnen met kolven voor Simone omdat ze niet kon drinken, wonder boven wonder is ze na 5 weken toch bij me gaan drinken en hebben we dit samen volgehouden tot ze bijna 15 maanden was.

    Tuurlijk worden kindjes ook groot op kunstvoeding en flesjes geven is ook heel fijn (ik doe het nog steeds met plezier), maar ik vond het echt een kick dat ik gewoon met mijn eigen lichaam een klein kindje kon voeden en laten groeien, dat gun ik iedereen. Dus geef het een kans :)
     
  2. Eliesje

    Eliesje Niet meer actief

    Ik ga voor de vierde keer borst geven. Lukt het niet dan kap ik er mee. Maar het niet eens proberen vind ik een beetje te simpel. Dat is mijn mening.

    Vond de beginperiodes altijd rot, pijn van de spruw etc. maar wilde toch door. Is me ook gelukt. :)
     
  3. Sterre82

    Sterre82 VIP lid

    23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik ben het helemaal met je eens!
    Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook 2x met alle liefde en plezier bv gegeven maar het moment dat ik gewoon wilde stoppen en het gewoon niet durfde v.w. de reacties is achteraf belachelijk maar komt wel door dit soort meningen van mensen.
    Zulke reacties maken mensen wél onzeker en laten je denken dat je een slechte moeder bent. Ik ben bij de 2e doorgegaan omdat ik dacht dat het moest. Ik wilde ook het beste voor mijn kind en ik heb overal om hulp gevraagd. Ik schaamde me omdat het ineens niet meer liep en ik met de gedachte liep om te stoppen. Bij de laatste weging bleek dat hij amper groeide. Nou dan heb je wat ;)
    Is dat nou echt nodig om mensen dit soort gevoelens te laten krijgen? Laat iedereen in hun waarden alsjeblieft.

    Ts-er: Als je echt niet wilt houdt het op. Je moet doen waar jij je goed bij voelt. Al deel ik wel de mening om het op zijn minst wel te proberen. Voelt het niet goed dan is een flesje zo gemaakt ;) Voel je daar dan ook niet schuldig over, jouw lijf, jou kindje.
     
  4. Luuz

    Luuz VIP lid

    16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Helemaal mee eens..

    Bah wat een gezeik weer.. Had expres niett gereageerd, juist omdat dit onderwerp ALTIJD gezeur opleverd..

    Vlinder
    Hoezo geen respect voor moeders die de smoes 'ik had niet genoeg' gebruiken? Bah wat een rotopmerking.. Ik heb 5 weken gekolfd en ik had idd niet genoeg nee.. Dus moest stoppen. BV liep voor geen meter, Lenn kon niet drinken dus overgeleverd aan de kolf.. Maar op een gegeven moment houd het op als er maar 10 cc uit komt..

    Laat moeders die geen bv geven toch eens in hun waarde.. Gaat echt nergens over.
     
  5. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    amen!!


    laten we wel wezen voor dat ik een stempel krijg. ik ben een langvoedster in voed nual bijna 3 jaar aan 1 stuk de oudste 2,5 jaar bv daarna gelijk de kleinste.
     
  6. mam1978

    mam1978 Lid

    20 dec 2011
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het kan idd wel zo zijn dat je als moeder niet meer genoeg hebt. Ik heb mijn zoon tot 22 maanden op verzoek gevoed... ook echt niet ideaal hoor, maar goed ik had vroeger veel last van exceem en dat wilde ik bij heb zoveel mogelijk voorkomen... Bij mijn dochter heb ik er voor gekozen om er meer ritme in te gooien, dus na 6 maanden voedde ik op tijd en kreeg ze ook pap en fruit dan loopt het automatische terug en op een gegeven moment kwam er haast niks meer uit...
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    50.160
    35.820
    113
    @mam1978: ja, maar dat komt dan niet doordat je te weinig voeding aan kan maken, maar doordat je zelf hebt "afgebouwd" door niet op verzoek te voeden.
     
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik zou het gewoon proberen, vind je het niets, dan stap je toch gewoon over op kunstvoeding.
    Ik heb de oudste 3 maanden bv gegeven, waarvan de laatste 6 weken gekofld en de jongste tot 8 maanden. Ik weet de voordelen en de nadelen en die heb je met beide manieren. Toch vond ik borstvoeding meer voordelen hebben.
    Als je bv wilt gaan proberen, zou ik wel een cursusje doen bij de VBN ofzo, ik heb daar veel aan gehad. Het ziekenhuis waar ik bevallen was, had het bv-certificaat geloof ik gratis bij een pakje boter gehad, want de begeleiding was nihil. Bij het tweede ziekenhuis wisten ze er wel meer van, maar ondertussen wist ik zelf wel hoe het moest van de eerste, dat scheelde. Had ik die cursus niet gedaan en kennis niet gehad, dan weet ik zeker dat ik bij de eerste na een paar dagen gestopt was.
     
  9. Escal

    Escal Fanatiek lid

    12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    @ts, ik zou gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt. je beeb heeft meer aan een gelukkige moeder die fv geeft dan aan een depri moeder die bv geeft in mijn ogen.
    als je het na de bevalling wel wilt kun je altijd aangeven dat je het wilt proberen om direct aan te leggen maar indien het geestelijk of lichamelijk niet lukt je fv wilt geven. dan is de druk misschien ook wat minder voor je... succes!
     
  10. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Door dingen uit het verleden en ook gevoelig voor depressies (was nog aan de medicatie toen ik ontdekte dat ik zwanger was) heb ik ervoor gekozen om voor flesvoeding te gaan.

    Ik ken natuurlijk alle voor- en nadelen maar ik ben blij dat ik voor flesvoeding gekozen heb. Achteraf is trouwens gebleken dat ik totaal geen melkproductie had. Misschien toch sterk verdrongen in mijn hoofd?

    Verder moet iedereen doen wat voor haar het beste lijkt en die persoon moet ook zelf kiezen. Hier was een kennis een paar maanden na mij zwanger dus die vroeg mij om haar te helpen kiezen. Ik heb haar enkel verteld hoe ik het ervaar met flesvoeding, een andere vriendin heeft dat gedaan over borstvoeding. Maar de uiteindelijke keuze zal ze zelf moeten maken.
     
  11. lioness74

    lioness74 Niet meer actief

    Ik heb 4 keer flesvoeding gegeven(de 4de nu nog natuurlijk),vanaf het begin.
    Dus waarschijnlijk ben ik een óntaarde'moeder.
    Ben verder helemaal gezond maar heb het niet eens geprobeerd,wilde het echt niet.
    Het hele idee stond me zo tegen dat ik er al paniekgevoelens van kreeg als ik er aan dacht.

    Tuurlijk heb ik enorm veel commentaar gekregen maar daar heb ik me lekker niks van aan getrokken.
    Mn kinderen zijn nooit ziek,groeien goed EN ze hebben een gelukkige moeder.
    Succes met je keuze.
    En o ja ik ben absoluut niet anti borstvoeding totaal niet heb er zelfs enorm veel respect voor maar ik KON het gewoon niet.
     
  12. Vogeltje

    Vogeltje Fanatiek lid

    4 jan 2007
    1.263
    0
    0
    Noord-brabant
    Ik heb bij de eerste fles gegeven vanaf het begin en ga dat nu weer doen.
    Heb gewoon niets met borstvoeding, daarbij heb ik een borstoperatie gehad dus de kans dat het zou lukken is klein.
    En dan krijg je wel te horen waarom probeer je het niet is beter voor het kind.
    Ik vond dat onzin er is niets mis met flesvoeding en ik vind proberen de frustratie niet waard.
    Ben heel blij dat ik voor de fles heb gekozen en ons kindje is niet meer ziek of wat dan ook dan een kindje dat de borst heeft gehad.
     
  13. Laris

    Laris Fanatiek lid

    27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    #113 Laris, 27 dec 2011
    Laatst bewerkt: 27 dec 2011
    Ik heb het goed gelezen hoor.....maar als jij 'niet genoeg voeding hebben' een smoes of fabel noemt, dan zegt dat veel over jou. Dat kan namelijk wel zo zijn, ik heb dat zelf van dichtbij meegemaakt. Kindje groeide gewoon niet meer, omdat de bv niet voldoende was. Dat gebeurd en is echt geen smoes. Het feit dat jij dat wel zo bestempeld zegt genoeg.
    Laat iedere mama lekker in haar waarde, jij geeft bv en bent daar trots op, helemaal prima!! En ook al vind je het niks dat andere mama's fv geven, dat is hun keuze en dat kan je ook respecteren zonder gelijk allerlei (soms onzinnige) stellingen te tikken.
     
  14. cerberus

    cerberus Fanatiek lid

    19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    heb even het topic niet doorgelezen hoor...
    na uhhhh ruim 3 jaar hier op zw.pagina, heb ik genoeg van deze topics gelezen..... :D

    mijn mening...
    Allebei heeft VOOR en nadelen.... en het is aan jezelf om te beslissen... en zelfs DAT is niet waar...
    je kunt wel kiezen voor bv, maar als je kindje niet "meewerkt" houdt dat ook op.... en kan zelfs FV in die situatie beter zijn!!!

    Weeg alle voor- en nadelen af.... afhankelijk van je persoonlijke situatie en je kindje....


    moet dan trouwens altijd nadenken over wat mijn eerste vk zei toen ik zei dat ik toch bv ging geven (had eerst gekozen voor fv)...
    "och meid, zolang je het geen boerenkool met worst geeft, vind ik het prima".... :D
     
  15. suuszwanger

    suuszwanger VIP lid

    24 sep 2007
    9.650
    2
    0
    Hier de andere ervaring met pnd,ook bij een pop poli geweest voor de 2e kinderwens.Overigens adviseerden zij,ondetsteund met onderzoeken,om fv te geven.En ditmaal geen pnd.
    Kortom:hier kun je geen waarde aan ontlenen.Beide ervaringen en diverse onderzoeken onderschrijven dat dit niets met bv-fv te maken heeft.
     
  16. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Ik heb bij mijn dochter bewust gekozen voor FV. Het idee van een baby aan mijn borst stond me een soort van tegen. Ik was verder prima op de hoogte van de voordelen van BV tegenover FV (want já, die zijn er...je kan in de fabriek nou eenmaal niet namaken wat de natuurlijk speciaal voor je baby produceert), maar dat gaf voor mij geen doorslag om toch BV te proberen. Mijn dochter is inmiddels een gezonde dreumes van 20 maanden.

    Inmiddels heb ik ook een zoontje van 6 maanden en die krijgt al vanaf dag 1 BV. Tijdens mijn zwangerschap van hem vond ik het ineens zo'n raar idee om geen BV te geven, terwijl mijn borsten die melk gewoon maken, dus gekozen voor BV. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Het was even aanpoten op het begin, maar inmiddels gaat het hartstikke goed.

    Over een aantal jaar hoop ik nog een 3e kindje te mogen krijgen en dan wil ik zeker weer BV gaan geven.

    Als mijn mening gevraagd wordt door vriendinnen of wie dan ook, dan zeg ik tegenwoordig altijd dat ik zeker eerst BV zou proberen. Het is zo mooi en fijn om je baby zelf te voeden. Als ik mijn zoontje 's avonds laat nog voed en hij valt dan aan de borst in slaap *SMELT* dat is zo fijn, dat moet je ervaren, dat is niet uit te leggen. Bovendien kan je altijd nog overstappen op FV als je het uiteindelijk toch niet ziet zitten, maar overstappen van FV naar BV gaat bijna niet.
     
  17. zonne bloem

    zonne bloem Bekend lid

    26 aug 2011
    989
    0
    0

    helemaal mee eens!!! haha

    ik vind t eigenlijk wel erg dat er hier van die reuze discussies ontstaan en er van alles geroepen word...

    ik kies ook voor fv heel bewust... gewoon omdat ik bij bv al helemaal een naar idee krijg...
    ik zie meer voordelen in de fles dan in de borst... en begrijp heel goed dat mensen die andersom zien nou die moeten vooral WEL borstvoeding geven !!!

    het is idd een kwestie van voor en nadelen die je er zelf in ziet
    je persoonlijke situatie en vooral je gevoel....
     
  18. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

    Hier dus iemand die geen voeding had. Ik had na 1½ week dus totaal niksd: geen stuwing, geen toeschietreflex Dus nul komma nul voeding. Iets wat ik vreselijk vond Een dochter die krijste van de honger. Ze had een moeder die wanhopig was. En ja, dan is de keuze voor flesvoeding hier de beste keuze.

    Graag eerst even nadenken voor je anderen, al dan niet bewust, voor het hoofd stoot.
     
  19. guusje99

    guusje99 Fanatiek lid

    7 jul 2009
    1.238
    1
    0
    Financiële dienstverlening
    Noord Brabant
    #119 guusje99, 27 dec 2011
    Laatst bewerkt: 27 dec 2011
    @evenstar, het tussen aanhalingstekens zetten van het woord "beter".....

    borstvoeding is niet per defenitie beter ongeacht alle opgesomde voordelen, als het jou als moeder in de weg staat en het (bijvoorbeeld) psychisch negatief doorweegt (en dat kan het geval zijn, hoeft niet maar ..kan) is het wellicht juist niet beter.

    Overigens snap ik niet waarom je zo reageert, maak je niet druk...als jij BV beter vind is dat toch prima en moet je dat lekker zelf weten, en als iemand anders het niet met je eens is...nou en lekker boeiend....just live and let live ;)

    @cerberus, respect voor je reactie :) !
     
  20. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    even een aanvulling op mijn verhaal over bv en pnd.
    ik wil natuurlijk niet zeggen dat bv veel beter is bij een pnd.
    Heb het neergezet om te laten weten dat het dus wel kan! Zelfs met bepaalde a-d.
    Ik had natuurlijk wel de mazzel dat mijn dochters natuurtalentjes met drinken waren en ik blijkbaar van nature erg makkelijk melk produceer.
    Als je vreselijk moet tobben om alles op gang te krijgen en amper slaap krijgt kan dat juist weer een pnd bevorderen.
    Maar dat het fv per definitie beter is hoeft dus ook niet meer.

    Ik voelde me waardeloos maar het enige waar ik wel trots en blij mee was was de bv.
     

Deel Deze Pagina