ontwikkelings voorsprong (meergaafd)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door rodelief, 11 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rodelief

    rodelief Fanatiek lid

    14 feb 2008
    1.527
    0
    0
    Zijn hier nog meer mama`s met kindjes die een ontwikkelingsvoorsprong hebben?4
    Mijn zoontje is 4 jaar en gaat sinds het september naar school.
    Maar nu loopt hij enorm voor en gaat hij vanaf maandag elke week naar een plusklasje.
    Zijn er moeders die hier ervaring mee hebben?
     
  2. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel een vraagje voor je; hoe kwam je er achter dat je kindje een ontwikkelingsvoorsprong heeft? Bij onze dochter zeggen ze namelijk dat ze ook heel erg snel is en echt heel erg veel dingen al begrijpt voor haar leeftijd. Zelf heb ik het idee dat het wel meevalt namelijk. Ow, en met ze bedoel ik de kinderarts, cb, het kdv etc.
     
  3. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @deb: Mja je hebt zelf niet echt heel veel vergelijkingsmateriaal natuurlijk.
    Iemand als een kinderarts of psz/kdv-medewerker veel meer.
     
  4. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Mijn zoontje is de afgelopen week op 'proef' geweest in de kleuterklas. Hij start officieel september op school. Hij zal starten met het 'plusklasje' of naar het Leonardo onderwijs gaan. Ervaringen hebben we nog niet maar gelukkig nog wel wat tijd om ons in te lezen e.d

    Hij is nu nog geen 3,5 en we zijn gaan praten met de scholen op advies van het CB en kinderdagverblijf.
    Wat ik van hen begrepen heb is dat tussen 4 en 6 eigenlijk heel snel blijkt of het kind gewoon handig / slim / snel is of werkelijk hoogegaafd. Het meerendeel van de kinderen wat vóór loopt met de start van de schooltijd, is binnen twee jaar kleuteren weer 'normaal' (hoewel misschien nog altijd vlot maar dan niet meer zo uitzonderlijk). Wij hebben besloten het maar even aan te kijken.
     
  5. rodelief

    rodelief Fanatiek lid

    14 feb 2008
    1.527
    0
    0
    Het is niet een klas waar hij fulltime in zit hoor. Het is 1 keer in de week op maandag middag.

    Wel goed om te horen dat er veel kindjes voorlopen en dat dat bij kan trekken.

    Hier heeft de kleuterjuf het aangegeven. En op het cb waren ze ook altijd al laaiend enthousiast over zijn ontwikkeling.
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @rodelief: hier aan een aantal kleuters 1 middag per week met juf iets anders doen.
    Bovendien is er 1 middag in de week dat juf in de klas iets gaat doen en dan staat het vrij om aan te sluiten of niet.
     
  7. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Leuk om te lezen en dus in lijn met wat mij gezegd was.
    Hier is het plusklasje op de ene school EXTRA schooltijd en bij de andere school is het binnen de reguliere schooltijd een bijzondere activiteit doen soms binnen de reguliere klas en soms alleen met de 'pluskindjes'. Wij moeten de uiteindelijke schoolkeuze nog bepalen en wegen ondermeer meer wat zij zeggen na de proefdagen.

    Beste reactie tot nu toe: 'Wat een gezellig kind zeg'! :D
     
  8. Sannaa

    Sannaa Fanatiek lid

    12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    @ cygnet. Hoe kan het dat je zoontje nu al naar de kleuterklas mag om te oefenen? Luca is ook slim en ik zit een beetje met dat de kleuterklas straks niet genoeg uitdaging gaat bieden. Heb jij dit Met de school vooraf besproken of is het op een andere manier besproken?
     
  9. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ik ben zelf nog helemaal niet bezig met of de kleuterklas wel of niet genoeg uitdaging zal bieden.. dat zien we dan wel weer. Een nieuwe omgeving daagt altijd wel weer (even) uit.
    Hier hebben de cb arts en kdv ped medewerker samen een advies uitgebracht en dit met ons besproken en de scholen benaderd. Zij vonden dat zoon misschien maar eerder naar school zou moeten. Dat vinden wij niet. Met voldoende afleiding, uitdaging ed denken wij dat we zoonlief tot september prima kunnen 'bezig houden'. Op deze leeftijd valt er zoveel te doen en te leren. We proberen wel om niet teveel in het curriculum van de school te zitten (vandaar ook overleg met de scholen).
     
  10. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik weet wel dat jenaplan scholen ook extra dingen bieden voor kindjes die meer aan kunnen, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van welke jenaplan.
     
  11. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe we er hier achter kwamen?
    Rond zijn eerste verjaardag herkende hij de O, de S en de E naast plaatjes van een eend, een auto, een bal en noem maar op.
    Net twee, herkende hij woorden. Net drie las hij simpele boekjes. Zelf aangeleerd, alleen door tijdens het voorlezen en verder zo ongeveer de hele dag als ie letters tegenkwam te vragen 'wat staat daar?'
    Rekenen deed hij ook toen hij drie was. Zelf aangeleerd.
    Maar volgens het CB liep hij echt niet voor hoor. Ze dachten daar eerder dat ik een pushende moeder was met een jochie dat achterliep. Tja wat moet je als verlegen peuter als je al boekjes leest en je moet bij de CB-arts blokjes moet gaan stapelen? En dan vervolgens op de kop voorleest wat er op het papier voor haar neus staat;)?
     
  12. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @sannaa: vind jij dat hij te slim is voor de kleuterklas of vinden anderen dat?
     
  13. Sweetlakecity

    Sweetlakecity Niet meer actief

    dirksmama> grapig :) STond ze mooi raar te kijken. Hahahaa het CB en hun boekjes en lijntjes.
     
  14. Janneke21

    Janneke21 Fanatiek lid

    25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend

    Hihi heeel herkenbaar, tenminste.. mijn peuter zal minder vlot zijn dan die van jou, want hij leest nu 'pas' een paar letters etc.

    Maar ik weet nog wel toen hij bijna 2 was bij het CB, ze had een boekje met een poes, een bal etc... Dus ze vroeg "En Jayro, wat is dit?".... "En welke kleur is dit?"
    Hij had nog niet zoveel gezegd, dus het was natuurlijk om gewoon wat woordjes uit hem te krijgen.. maar ja... wist zij veel :D
    Hij gaf 2-3x netjes antwoord met een zucht... En daarna was het "En mevrouw, wat is dit? Goed zo, dat is inderdaad een poes, maar een kat mag ook.. En hmzz.. dit is niet echt een kleur te noemen he?!!" (was een tekeningetje met een schilderijtje op de achtergrond met allemaal vegen door elkaar)
    Die vrouw wist echt niet hoe ze moest reageren :D

    Hij is dus vooral verbaal erg sterk zoals je ziet ;)

    Gelukkig zal hij op de kleuterschool wel genoeg uitdaging krijgen qua lezen en reken enz. Ik hou me er nu bewust nog zo weinig mogelijk mee bezig met hem behalve als ik er echt niet onder uit kom, ook hoor ik hem in zijn spel al behoorlijk rekenen enz. ("ik heb 3 poppetjes, jij gaat nu dood, nu zijn er nog 2 poppetjes")...

    Ik ga me binnenkort wel een beetje oriënteren, we hebben hier een jenaplan-school en wie weet is dat wel iets voor hem, ook omdat hij sociaal totaal geen aansluiting heeft bij de meeste leeftijdsgenoten, hij speelt eigenlijk altijd met kinderen minimaal 2-3 jaar ouder.
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Wij hadden hier zo'n zelfde actie inderdaad...
    Mevrouw vroeg of ze al een beetje kon praten.. Dus manlief: ja hoor hele zinnen!
    Maar ondertussen is ze nogal verlegen dus ze zei niks terug.
    Toen moest ze de buik van de pop aanwijzen...
    Nahja ze pakt de pop aan... Begint aan de knopen van het jasje...
    Dus mevrouw gaf het al beetje op.. Duidelijk te zien op het gezicht enzo...
    En dochterlief: "kom maar popje.. Even je jas uit en dan je tshirtje...."
    Want tja eerlijk is eerlijk... Je buik zit onder je kleren toch? :)
     
  16. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Overigens vind ik het knap om vantevoren te bepalen dat ze niks te leren hebben op de kleuterschool gezien ze ook heel veel andere dingen leren dan voorbereidende cijfers/letters.

    Ook sociaal-emotionele en motorische vaardigheden worden continu geoefend en die zijn minstens zo belangrijk uiteindelijk.
     
  17. Sannaa

    Sannaa Fanatiek lid

    12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    @saskia: op CB en ook op PSZ zeggen ze dat hij erg slim is, maar vooral thuis merken we het. Hij kon al vroeg het hele alfabet, kleuren en ed. Maar ik weet niet of hij gewoon slim is of voorloopt. Op de PSZ krijg ik weinig feedback hierover en nu begint hij met woordjes lezen. thuis tekent hij huizen en poppetjes maar op school krast hij wat letters. Daarom vroeg ik me af, als hij duidelijk nog meer wil leren, if ik dan via de school een gesprek zou kunnen aangaan, of via CB.. Nu wacht ik gewoon rustig af, maar ik wil wel dat hij op een goede manier zijn plek op school vindt.
     
  18. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @sannaa: volgens onze juf zijn de eerste 6 weken eigenlijk cruciaal qua observeren..
    Daarna hebben ze zich aangepast aan de groep.
    En dat lees ik her en der vaker... Dat kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong vaak aangepast gedrag vertonen omdat ze anders buiten de groep vallen.

    Dus wat dat betreft kan het geen kwaad om vantevoren te melden bij de toekomstige juf dat hij dat alvast kan.
    Uiteindelijk is het een hele kunst om aan de ene kant hem uit te dagen terwijl hij tegelijkertijd in de groep blijft.

    Wij hebben bewust gekozen voor een school die erkent dat niet iedereen gelijk is. Wel klassikaal onderwijs maar heel zelfstandig en met mogelijkheden voor meer- en minderbegaafd.
    Ze noemen het adaptief onderwijs. Misschien voor meer mensen hier een idee :)
     
  19. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat aanpassen kan razendsnel gaan. Na ongeveer een jaar in de kleuterklas las Dirk thuis, als hij er zin in had, boeken van avi7 en hoger. Ik had dat jaar groep 4 en als ik rekenwerk gekopieerd had en ik had extra kopietjes over dan kreeg hij die. Om op de achterkant eentekening te maken, maar hij vond de sommetjes leuker.

    Mijn collega (hij zat op de school waar ik werkte) had niks door...in de klas liet hij nooit iets merken, ze wist niet eensbdat hij meer dan zijn naam kon lezen. Pas toen de IB-er hem doortoetste en hij inderdaad avi 8 las en alle groep drie toetsen met gemak maakte geloofde ze het.
     

Deel Deze Pagina