bullshit regel? Nou sorry dat vind ik niet. Ik vind zo vaak dat mensen zeggen dat ze moeten proppen... ja met dikke jassen en zo moet je dat soms wel ja... ALs je kindje echt te lang is... so be it. Maar dat is pas vanaf 85 cm ofzo het geval. Heb je wel eens een crashtest gezien? Wil wel eens weten of je het dan nog zo een bullshit vindt. Die voorwaartse druk bij een aanrijding is levensgevaarlijk. Daar is geen nekje van een baby/dreumes op berekend. Bij een achterwaarts stoeltje worden ze in het stoelte gedrukt. Er zijn trouwens ook achterwaartse groep 1 stoeltjes. Dat wist ik niet op het moment dat ik die kocht anders had ik die wel gekocht. Van be safe zijn ze geloof ik. Kosten alleen wel 500 euro (in scandinavie zijn trouwens verplicht. Ik denk dat als onze kids kids hebben dat die dan wel verplicht zijn. En dat onze autostoeltjes als levensgevaarlijk worden gezien.
mijn zoontje is iets van 75cm, bijna een jaar en iets kleiner dan gemiddeld. Ik heb echt nog een heel stuk ruimte over boven zijn hoofd. In de breedte kan het misschien krap worden maar dan doe ik maar een wat minder dikke jas aan en de kachel aan...
Wij hebben het geluk dat Annabel erg lang is voor haar leeftijd. Toen Evelien met een jaar uit de maxicosi gegroeid was, stonden we ook voor die keus. Een extra Tobi of toch maar de Rodi kopen. In de winkel raadde de verkoopster in eerste instantie de Rodi af, toen ik haar vertelde dat Annabel 2,5 jaar was. De dag erop ben ik met Annabel gaan passen en dat ging perfect. Ze woog toen trouwens ook ruim 15 kilo, vandaar dat ik dat wel aandurfde. Ik heb alleen wel zo'n gordelbeschermer gekocht, want de gordel zat bijna tegen haar hals aan en in de zomer droeg ze vaak geen jasje, waarvan het kraagje om de gordel viel. Eind vorig jaar hebben we zo'n zelfde probleem gehad. Een Rodi kopen voor Evelien of toch maar een extra Tobi voor Marjolein. Evelien is echter een stuk kleiner dan Annabel toen en weegt net 14 kilo. Dus nu hebben we twee Tobi's en een Rodi op de achterbank. Ik verwacht zo rond augustus 2013 dat we de laatste stoelendans gaan doen. Waarschijnlijk Annabel op een verhoger, Evelien naar de Rodi en Marjolein en nummer vier dan in de twee Tobi's. Poeh, 18 maanden in de maxicosi, arme kids... Dat gaat echt niet lukken! Ik heb wel altijd geprobeerd de meiden zo lang mogelijk in de maxi te houden, maar op een gegeven moment gaat dat echt niet meer hoor. Haha, en die reacties van mijn moeder helpen daar ook niet bij, die vind dat zulke ondingen! Maar goed, veiligheid boven alles he!
Ik vind het echt een bullshit regel. Hoe kan je nou je kind 18 maanden in een groep 0 stoel zetten? En heb je wel eens gekeken in een babywinkel? Niet alle merken stoelen hebben dezelfde afmeting. Ik had een goedkoper merk (kan simpelweg niet meer betalen) en die was een stuk kleiner. En trouwens, winterjas uit doen in de auto was echt geen optie.. Niet iedereen heeft zo'n luxe auto dat die ineens spontaan warm is.. Moet je een kind dan kou laten leiden in de auto? Nou No Way dus he! En ja, ach... Als jij zo kan zeggen dat je anders wel een autostoeltje van 500 euro gekocht had... PFFF... alsof iedereen dat zomaar kan. Sommige hebben niet eens een mogelijkheid om te sparen en leven op bijstandsniveau! En voor ik het standaard gezeik krijg om niet aan kinderen te beginnen als je het niet kunt betalen, sommige kinderen komen niet gepland. Ik vind het zonder enige twijfel een bullshit regel. Dat ze het willen gaan verplichten dat kinderen tot 18 maanden achterwaarts vervoerd moeten worden, prima.. Maar laat ze dan zorgen dat die optie op alle groep 1 stoelen zit, zonder hiervan de prijzen te verhogen. 18 maanden in de maxi cosi is gewoon zwaar onmogelijk in veel gevallen.
Sorry hoor maar mijn dochter is ook 89 cm. En als ik die uberhaupt al in een maxicosi zou kunnen krijgen dan past het qua breedte al niet en haar voeten zouden dan bij de hoofdsteun zitten zo ongeveer. Laat staan van de gordels die niet meer dicht te krijgen zijn...
ik ga waarschijnlijk over op stoel 2 en dan kies ik voor de Maxi-Cosi Rodi Air Protect Checker Blue 2012
Ook dat klopt niet helemaal, onze dochter paste met 74 cm niet meer in de mc, hoofdje stak erboven uit.. Ligt dus ook aan de verhoudingen van je kind(lang bovenlichaam bijv)
Hoi allemaal, Was dit discussie stuk aan het volgen en vond vooral het laatste paar reacties interessant. bullshit...... Wij van babyplezier, onderhouden al enkel jaren de website achterwaarts.nl en het klopt inderdaad wat ze op CB zeiden. Er komen nieuwe regels aan. Zover wij nu weten zal een gedeelte al in 2013 van kracht worden. Op dit moment zijn de autostoeltjes ingedeeld via de ECE norm, deze op de indeling van de autostoeltjes na het gewicht van he kind. Hierin gaat een verandering in komen. Autostoeltjes zullen een indeling krijgen naar lengte van het kind, de zogenaamde I-size norm. Kinderen zijn nu eenmaal allemaal anders, de ene is zwaarder bij een bepaalde leeftijd dan een ander. De andere langer etc... Bij deze regel zal ook het advies of verplichting (weten we nog niet zeker) gegeven worden om kinderen tot minimaal 18 maanden achterwaarts te vervoeren. Dit is nu eenmaal veiliger dan de gebruikelijke manier van vervoeren (voorwaarts). In de huidige situatie ECE-norm is het gewicht van het kind het meest bepalend. Maar mocht je kind echt te groot zijn, koop dan GEEN groep 2/3 stoel, maar maak de keuze voor een groep 1 stoel. Deze kunnen je kind vervoeren tot circa 18 kg (3-4 jaar). Jan Team babyplezier | Achterwaarts.nl
Demaco heeft een heel goed punt, ik kan ook echt geen 500 euro neertellen voor een autostoel!!! Sam zit nu nog in de mc, en dat gaat net. Zijn hoofdje komt bij a tot de rand. Daarna gaat hij naar een 9-15 kilo stoel, en gaat Ties naar een 9-36 kilo stoel. Ik vervoer ze liever achterwaarts, maar het KAN niet!
heb je wel eens van een dekentje gehoord? Ik heb liever dat mijn kids veilig zijn dan dat het makkelijker is voor mij. Mijn zoontje van een jaar zit dus nog steeds in de maxi cosi. En past ook gewoon makkelijk.
nee meid, ik bedoel niet dat ik mijn dochter in de maxi cosi ga proppen (haha zou wat zijn) ze wordt al 3 in juni. Ik vergeleek het met grootte. Zij heeft gewoon grote kids.
ik vind het trouwens ook stom dat die achterwaartse stoeltjes 500 euro kosten hoor. Ik snap werkelijk waar niet waarom dit stoeltje meer dan het dubbele moet kosten dan een voorwaarts gericht stoeltje.
aaah babyplezier die website is van jullie... intressante website... misschien kan jij uitleggen why the hell die achterwaartse groep 1 stoeltjes zo duur zijn?
Hierbij een reactie op de vraag waarom de achterwaarts gerichte autostoeltjes zo duur zijn. Het antwoord zal uiteraard niet alle vragen afdekken, maar volgens ons heeft het een aantal oorzaken. 1: Het heeft uiteraard met de markt werking vraag en aanbod. Gezien dat in Nederland de vraag niet erg hoog is zijn productie kosten (invoer kosten) hoger. Of een importeur 100 stoelen per week kan laten invliegen of 100 per jaar. De kosten moeten verdeeld worden over de stoelen en zal dus doorwerken. Hier aan vast hangt ook het feit dat er niet veel producenten zijn die achterwaarts gerichte autostoeltjes maken. De producenten bepalen dus dus productie prijs en omdat de concurrentie laag is zal dat ook gevolgen hebben voor de prijs. Dus indien er meer vraag (en concurentie bij fabrikanten) zal zijn zal de prijs ook dalen. 2: De stoelen zijn vaak voorzien van extra's wat door werkt in de prijs. Zo hebben de stoelen vaak extra beugels etc. Dus extra productie kosten en dan zie punt 1. 3: De stoelen worden los en anders getest (denken wij) 4: Over het algemeen is de kwaliteit van de stoelen toch wat beter dan de gemiddelde autostoel (op de bekende A-merken voorwaarts gerichte stoeltjes daar gelaten). Een goede voorwaarts gerichte autostoel kost ook snel 200 euro. 5: Afhankelijk welke stoel je neemt, groep 1 recaro is 300 euro. Dit zijn toch wel de belangrijkste zaken, volgens ons. Wij zouden ook liever zien dat de prijs lager is en wordt. Wat wij vinden dat de veiligheid van onze kinderen voorop moet staan. Gelukkig hebben wij afgelopen jaren de prijs van de stoelen wel naar beneden kunnen brengen. Nog een opmerking: Indien je geen losse groep 0 autostoel koopt maar direct een groep 0/1 achterwaartse autostoel lopen de prijzen niet ver uiteen. Een nieuwe A-merk groep 0 autostoel kost ook circa 100 indien je dit bij de prijs van de vervolg stoel telt is het prijs verschil niet zo groot. Kort vergelijk: Groep 0 stoel : Maxi-Cosi CabrioFix (bij bekende babyzaak) ==> 139 Groep 1 stoel : Maxi-Cosi Tobi (bij bekende babyzaak) ==> 179 Is ook samen 318. Dit vergelijk met bijvoorbeeld BeSafe X3 isofix groep 0/1 ==> 435 Al met al valt het dan dus wel mee. Met de groep 0/1 stoel doe je ook 4 jaar dat komt dus neer op circa 30 cent per dag voor de veiligheid van onze kinderen. Hopelijk heb ik hiermee de vraag mbt de prijs van de achterwaarts gerichte autostoeltjes een beetje kunnen beantwoorden. Indien er nog meer vragen zijn hoor (zie) ik die graag. Jan Rooijackers Babyplezier | achterwaarts . nl
dat is hier ook zo.. ik ben al blij dat we voor onze dochter een mc tobi hebben... Gelukkig gekregen van mijn moeder.. want dat hadden we zelf toen niet kunnen betalen.. mijn zoontje is nu (vorige maand met 6 maanden) 73 cm en 10 kg.. hij past nog maar net in de mc city.. hij gaat hierna na de tobi.. ik denk als hij 9 maanden is.. dat was bij mijn dochtertje ook zo want toen paste ze echt niet meer in de mc.. ik wou dat ik mijn zoontje nog achteruit kon vervoeren. maar helaas hebben wij geen geld voor zo'n dure stoel.. ben nu al aant denken welke stoel ik voor mn dochter moet kopen.. die is nu 98 cm en 18 kg (ongeveer) met 2.5.. ik wil natuurlijk wel een goeie stoel, maar zo heel veel geld hebben we ook niet te besteden.. we willen wel een stoel waar ze nog een hele tijd in kan zitten en niet nog maar een paar maanden totdat ze er uitgegroeid is..
Mijn zoontje zit op het moment met 71 cm en 9 kg ook nog in een mc maar dan goeikoop merk. Nu dit is blijkbaar een pak kleinder dan het echte merk. Ik heb niet het geld voor het echte te gaan halen. Iemand dat misschien een oplossing weet? Hij zit er zonder jas enz in maar geraakt er echt nog amper in
Hoewel je wel gelijk hebt krijg ik toch altijd de kriebels als mensen het hebben over 'zoveel per dag'. Ja, wat is nou 30 ct maar je moet wel alles in 1 keer betalen. Bovendien vindt ik 435-318 = 117 euro nog steeds een groot verschil, maw veel geld! En de zin '30 ct voor de veiligheid van onze kinderen' een beetje jammer. Je insinueert (je bedoelt het hoogstwaarschijnlijk niet zo) daarmee een beetje dat je niet voor veiligheid zorgt als je geen dure autostoel koopt. (tenminste, zo komt het een beetje op mij over). Dit soort dingen (autostoelen) zijn gewoon pisduur. Wij hebben in de auto van manlief ook een Maxicosi autostoel, daar rijden we de meeste, grote stukken mee. In mijn kleine autootje hebben wij een goedkopere autostoel (van gamma ofzo) omdat ik echt niet 2 hele dure autostoelen kan betalen en dat ook niet ga doen. Daarnaast, On topic, is onze dochter met 10 mnd overgegaan naar de autostoel en dus uit de maxicosi. Ze paste er niet meer fatsoenlijk in. Ja, als we hadden 'gepropt' wel misschien maar vind dat echt onzin. Die autostoel die we nu hebben van mc is echt veilig genoeg.
Woezel, Bedankt voor de reactie. Er is inderdaad nog een prijs verschil in de stoeltjes. Echter heb ik de isofix base (die vele mensen kopen) niet meegenomen a circa 150 euro. Dan zie dat er dus geen prijs verschil is. Ik wil met het 30ct verhaal inderdaad NIET aangeven dat je niet voor de veiligheid van je kind zorgt. Want een autostoel (goede of minder goede kwaliteit) is nog altijd beter dan helemaal GEEN autostoel. Wat ik wil aangegeven is dat we inderdaad het totaal bedrag natuurlijk wel ineens moeten uitgeven maar dat het omgerekend om een klein bedrag per dag gaat. Roken, eten, een vieze wegwerpluier etc kost al snel meer. Het is dus zeker niet zo bedoeld als het mogelijk overkomt. Er wordt aangegeven dat we niet een dergelijk bedrag niet kunnen uitgegeven aan een veilige autostoel. Wat mij dan verbaasd is dat er wel mensen zijn die een kinderwagen van enkele honderden euro's kopen omdat deze hip is maar minder willen betalen voor een betere veiligheid die een achterwaarts autostoeltjes geeft tov een voorwaarts gericht autostoeltje. Jan