Ik wil graag jullie mening over de volgende situatie: Man 1 heeft een eigen bedrijf en berekent wegens (dure, noodzakelijk) aanwezige apparatuur een uurtarief van 50 euro. Man 2 heeft ook een eigen bedrijf maar niet meer nodig dan een accuboor en een huishoudtrap, hij berekent een uurtarief van 40 euro. Man 1 en man 2 werken voor elkaar. Na facturering is man 2 beledigd dat hij 50 euro/uur moet betalen terwijl hij 'maar' 40 euro/uur heeft gefactureerd. (hij verwacht eigenlijk dat man 1 ook 40 euro/uur factureert). Man 1 zegt: ik bereken 50 euro omdat ik zonder mijn dure apparaten mijn werk voor jou niet kan doen. Man 2 zegt: jij hebt niet alle dure apparatuur gebruikt toen je voor mij werkte dus die 50 euro/uur is onzin. Wat vinden jullie? Wie heeft er gelijk? (werken met gesloten portomonnee is in dit geval geen optie!). Ben benieuwd...
Het lijkt me dat je vooraf duidelijk maakt wat je uurtarief is. Dat voorop. Verder hangt het er vanaf wie de klant factureerd. Als die van 40 werk levert en het is de klant van 50: dan factureer je 50. Dat 10 verschil is dan omdat je er tussen zit voor aansturing, begeleiding en klantcontact. Maar ik kan me goed voorstellen dat die van 40 maar 40 factureerd, en niet zelf die 10 van man 1 wil bijleggen. Als je het nog een beetje begrijpt... Hoe dan ook: eerst uurtarief duidelijk maken, dan pas werken.
Dan nog, je maakt dan toch je uurtarief duidelijk? Je bent dan toch klant van elkaar? Er is geen offerte over en weer gegaan? Emails? Iets?
Dus ze wisten van te voren niet wat elkaars uurtarief was? Beetje onhandig geregeld dan. Maar man 1 moet dus man 2 betalen en andersom moet man 2 ook man 1 wat betalen? Ik zou in dit geval dan voorstellen het verschil te delen (dus feitelijk komt het dan neer op allebei een uurtarief van 45 euro ipv 40 en 50) en bij een volgende samenwerking het van te voren duidelijk af te spreken.
Lijkt mij logisch dat je van te voren een tarief afspreekt. Je kan er toch niet zomaar vanuit gaan dat iemand anders evenveel vraagt als jijzelf? Man 1 heeft gelijk vind ik. Als dat zijn standaard tarief is dan hoeft hij daar niet van af te wijken omdat man 2 minder vraagt. Verder vind ik het nogal onhandig van man 2 dat hij een factuur stuurt naar de klant zonder dat hij weet wat man 1 gaat factureren naar hem. vreemde situatie.. Is het in de bouwsector?
zo zou ik het dan ook doen.... denk ik. en idd toch van te voren prijs afspreken. heb je nooit gemauw achteraf