Ik zou het als juf ook niet aanraden, denk ik.....Wij doen het bij ons op school niet meer. Ik zag het al even voorbij komen, maar ik maak als juf van groep 7 of 8 (wisselende de afgelopen jaren), maar dan viel het advies van de kinderen toch vaak tegen. Iemand hier zei: ik heb groep 2 overgeslagen en ik vond het niet erg dat ik ook op het VMBO de jongste was. Begrijp me niet verkeerd, ik heb NIKS tegen het VMBO, maar als je een kind een klas kan overslaan dan zou het toch geen VMBO advies moeten krijgen?
@mamanama: je zou verwachten dat er dan meer mogelijk moet zijn ja then again.. ik heb niets overgeslagen en al die jaren echt nooit wat gedaan. dat was nou ook niet direct een aanrader wat dat betreft is het wel fijn dat veel scholen nu in ieder geval beseffen dat de hele dag uit het raam staren ook geen manier is om je schooltijd door te brengen. dus salapio heeft ook een punt en het is natuurlijk ook een optie dat een kind om wat voor reden dan ook thuis al heeft leren lezen/schrijven/rekenen.. waarom dan die basics NOG een keer leren? 1 ding is zeker.. er moet iets gebeuren maar de vraag is dan hoe je dat het beste kunt oplossen. normale traject is eerst proberen te verrijken en daarna evt over te slaan. dus zoals ik al eerder zei.. ben ik benieuwd wat de juf al heeft gedaan of dat het wellicht gewoon een zwaktebod is. want een klas overslaan is makkelijker dan een slimme leerling bezig houden tussen zijn eigen leeftijdsgenoten.
Dat was ik.. de reden dat ik groep 3 heb overgeslagen was niet omdat ik slimmer was dan de rest.. alles uit groep 3 kende ik al.. Lezen, schrijven etc.. dus had het weinig nut om dat nog eens in groep 3 te herhalen.. Soms zijn er andere redenen om een groep over te slaan dan slimheid..
Jeetje meiden wat een lekker discussie. Het lastige vind ik ook omdat hij nu al een heleboel weet. Volgens juf kan ze hem volgend jaar niks meer leren omdat hij de stof van groep 2 al beheersd en dus klaar zou zijn voor groep 3. Sociaal emotioneel gezien vind ik hem nog niet klaar. Hij speelt nog al te graag. Er zijn nu 2 combi klassen 2/3 maar de vraag is of die er volgend jaar ook zullen zijn want dat zou wel een goed optie zijn vinden wij. Onze voorkeur en gevoel zeggen nog steeds laat hem nog lekker een jaar kleuteren. Hij is van juli. Dus als hij een klas overslaat zal hij altijd een jaar jonger zijn. Ik moet zeggen dat hij wel graag met oudere kindjes optrekt. Maar ja is dat over bijv. 5 jaar nog steeds zo. Vidn het zo lastig want het is een beslissing die je voor de rest van zijn leven maakt.
rodelief, is het dan geen mogelijkheid om op zoek te gaan naar een andere school, of zijn er nog andere groepen met een andere juf? Want een uitspraak als 'ik kan hem niks meer leren, want hij weet alles al wat we in dat jaar doen' zou voor mij reden zijn om mijn kind niet naar die school te sturen. Misschien een beetje drastisch, zeker omdat je kind al naar die school gaat en verandering niet altijd goed valt, maar persoonlijk vind ik het niet getuigen van kwaliteit als scholen met zulke vaste programma's werken, waar niet op gevarieerd kan worden. Lastig hoor. Als ik je verhaal zo lees zou ik niet kiezen voor het overslaan van groep 2. Liefst de combigroep 2/3, anders toch groep 2 of een andere school (als dat reëel is). Sterkte en wijsheid met je afwegingen.
School veranderen vind ik wel heel erg drastisch. Ik vind het juist heel erg goed dat ze het zijn opgevallen dat hij zoveel weet. En dat hij nu in een plusklasje zit. En dat er een heel zorgteam bezig is om te kijken wat het beste voor hem is. Dat getuigd wel weer van betrokkenheid van je leerlingen vind ik. Tja we zullen nog even moeten afwachten. Er komt binnenkort een gesprek met school aan.
mja.. wij hebben bij voorbaat die scholen al "uitgesloten van deelname" omdat we wisten dat wij een pientere dame hebben... en dat ze vrijwel alles 1x hoort en dan onthoudt.. leek het ons nuttig een school te hebben die overweg kan met niveauverschillen in de klas. nu doet ze sinds deze week mee met groep 2 ondanks dat ze in groep 1 zit. gaat super.. maar al haar vriendinnetjes/vriendjes zitten ook in groep 2 dus ben benieuwd wat we einde van het jaar gaan doen. er is in ieder geval genoeg materiaal om haar goed bezig te houden dit jaar maar ook volgend jaar. nadeel is wel dat al haar vriendjes dus naar groep3 gaan na de vakantie. want ondanks de combiklas speelt ze enkel met oudere kinderen. (bij voorkeur zelfs groep 3/4 maarja die spelen op een ander plein dus daar blijft het bij speeldates na schooltijd) wat hier op school erg favoriet is smiddags met de oudsten smartgames spelen, schrijfoefeningen doen en gewoon leuke spelletjes. zie ook SmartGames.
ik zou toch tijdens dat gesprek eens vragen wat ze al hebben gedaan om hem nu in de klas bezig te houden en hoe ze dat de rest van het jaar willen gaan aanpakken. even checken of er geen verborgen agenda is. want inderdaad het feit dat ze het zelf zien is natuurlijk al heel wat. de vraag is of jij het met de oplossing die ze bieden eens gaat zijn
Hij krijgt nu al materiaal van groep 2 aangeboden. De vraag is natuurlijk hoe gaan ze dat volgend jaar doen als we hem wel in groep 2 willen houden. Hij vind het bar interesant dat hij dingen mag doen van de "oudste" kleuters.
Is dat hoe het beleid is bij jullie op school. Dat zou jammer zijn want dan zou een jongentje zoals Kylian dus voor eeuwig en altijd in groep 2 blijven hangen aangezien hij sociale vaardigheiden nooit geheel zal beheersen.
ik kan je echt niet zeggen wat jij of saskia moet doen. Kan jullie alleen mijn persoonlijke verhaal vertellen, mijn ouders hebben het na lang wikken en wegen wel gedaan. Die hadden een huilend kind dat elke dag met tranen naar groep 3 stond te kijken omdat ze daar woordjes mochten leren. Ik was en ben klein en zou ook nog eens de jongste van de klas zijn. Dat is nooit een probleem geweest achteraf, ik was heel spontaan en had een flinke mond, dus heb mij nooit de mond laten snoeren omdat ik jonger was. Ben ook heel blij met de beslissing dat ik na een jaartje kleuteren naar groep 3 mocht. Ook achteraf gezien. Wel is het idd een lastige beslissing voor mijn ouders geweest i.s.m. het zorgteam van school. Want op taalgebied was ik erg snel, de meeste andere gebieden normaal tot vlot, maar op rekengebied zeer zwak. Ze hebben op school goed gekeken en nagedacht of het mijn rekenen ten goede zou komen als ik toch nog een jaar in de kleuterklas was gebleven, zij kwamen tot de conclusie dat dat niet het geval was. Ik ben echt zo slecht op het hele rekengebied dat het zelfs dyscalculie is. Dus ook al had ik 5 jaar gekleuterd was dat niveau nooit beter geworden. Maar de frustraties over het taal willen doen des te groter. Ik ben dus doorgegaan naar groep 3 met bijles op rekenen, maar dat had ik ook nodig gehad als ik 2 jaar gekleuterd had. Op de middelbare heb ik ook bijles wiskunde gehad, want dat was op de havo een verplicht onderdeel. Ook de reden waarom ik nooit het vwo zou kunnen doen, puur op wiskunde zou ik het nooit halen, heel jammer van de rest van de vakken. Ik heb dus ook nooit erg gevonden dat ik jonger was. Het enige moment waarop ik dat had was op het hbo journalistiek toen ik als net 16 jarige tussen allemaal 20 jarigen zat.
Persoonlijk zou ik denk ik niet kiezen voor een klas overslaan.. Maargoed ik ken jullie kindje natuurlijk niet Hier ook een dame die vrij hard gaat in groep 1 (ze is van half september) en nu voorzichtig boekjes begint te lezen, klok kijkt, sommetjes maakt (- en +). Heeft ze mede opgepikt van de kids in groep 2: combi klas 1/2. Maandag 'rapport'gesprek gehad en ze zit vrijwel op alle gebieden op een leeftijd van 5,5. Ze proberen haar op school nu extra uit te dagen en in vergelijking met de andere kinderen uit groep 1 iets moeilijkere dingen aan te bieden. Voor mij zou het geen optie zijn haar groep 2 over te laten slaan, vind het belangrijk dat ze het sociaal-emotionele stuk waar ze op school erg veel aandacht voor hebben (o.a. ruzies oplossen, samenwerken, elkaar complimenteren, hoe kritiek uiten etc.) ook goed meekrijgt. En ze vindt het spelen ook nog heerlijk op school, hoe leergierig ze ook is en hoe graag ze ook alles wil weten.
Ga eerst met de leraren om tafel, laat hun tonen wat ze al doen om je kind zich prettig te laten voelen. In het geval van Kylian zat hij dus al appart aan een tafel bij juf, hij heeft van feb 2011 t/m mei 2011 werkjes van groep 2 gekregen en gemaakt. Vanaf mei werden dit al werkjes van groep 3. Hij is van het eerste woordje lezen (feb 2011) binnen een jaar naar het lees niveau AVI-M4 (houd in dat hij op het niveau van een kindje die midden in het leerjaar in groep 4 zit) gegaan. Hij zat in een hele grote klas (35 leerlingen), hij houdt van struktuur en voorspelbaarheid. Dit konden ze hem in groep 1 en 2 niet aanbieden omdat hier juist wat "rommeliger" is. Wij hadden een verdrietig jongentje, dat schreeuwde en rare geluiden maakte in de klas, dat totaal geen aansluiting vond bij zijn klasgenootjes waarvan hij overigens niet snapte dat ze niet konden lezen en niet konden tellen. mamanama, hmmmm ja een kind wat al een klas versnelt heeft daar zou je wat meer van verwachten. Maar goed voor hetzelfde geld heeft hij eens even flink de kont tegen de krib gezet en is dit het resultaat. Het goed kunnen leren/opnemen wil natuurlijk niet meteen inhouden dat ze het ook doen.
Wij hebben (op advies van de psychologe) even niet zo heel erg naar de toekomst gekeken maar naar wat op dit moment het beste voor hem is. (naar groep 3 gaan in ons geval) Als op een later tijdstip in zijn schoolloopbaan blijkt dat het verstandiger is om hem een jaartje over te laten doen zullen wij dan ook niet twijfelen en weer de keuze nemen wat op dat moment het beste voor hem is.
pluk: ik geloof dat ik dat wel een heel wijze opstelling vind, doen wat nú het beste lijkt te zijn voor je zoon. je weet toch niet wat de toekomst gaat brengen (zeker niet als je kind wat verder af staat van het gemiddelde). tulip: ik snap de afweging van je ouders in die situatie heel goed, en snap ook dat jij dat fijn vond. maar ik snap een school niet waar een kind in groep 2 geen woordjes mag leren, als ze daar zo duidelijk aan toe is.
Wat dat betreft heeft Kylian bij zijn school heel wat teweeg gebracht. Juf zegt ook dat ze zoveel van hem geleerd heeft en dat ze dat nooit zal vergeten. Ik heb zelf heel veel moeite gehad om mijn blikveld te verkleinen en dus niet te ver in de toekomst te kijken. Wij hebben de beslissing ook zo lang mogelijk uitgesteld (tot einde van het schooljaar)
Interessante discussie. Verbaasde mij ook al dat ik 2 verhalen lees over het overslaan van klassen en dan vervolgens vmbo of mavo gaan doen. Begrijp de verhalen, maar vraag t me echt af.. Mij zelf en mijn vriend is het ook voorgesteld als kleuter, beide toen niet gedaan. We hebben allebei heel makkelijk alles doorlopen iig t/m 3VWO. Tijdens de studietijd wel veel gelanterfanterd. Vraag me wel eens af of dat komt, omdat we vanaf t begin af aan nooit heel erg ons best hebben hoeven doen? Overigens heb ik er vroeger zelf nooit 'last' van gehad, op de bss kreeg ik extra werkjes (rekenen) en vond school altijd wel leuk. Taal was ik juist nooit zo denderend in tov rekenen. Maar als ik een klas had overgeslagen, was dat misschien juist wel een probleem geweest? Je weet niet hoe het anders zou zijn gelopen natuurlijk. Over dochter heb ik nu ook op de psz al een paar keer te horen gekregen dat ze haar erg slim vinden en overkomt als bijna 4 jarige (ze is net 3). Ze is ook nog eens best lang en wordt vaak ouder geschat. Ik ken zelf eigenlijk alleen maar verhalen, waarbij het later in de schooltijd toch mis ging of iig niet ideaal was en daarbij vind ik het misschien nog wel belangrijker dat ze tussen leeftijdsgenootjes zit.. Lijkt me een lastige beslissing, hopelijk is het niet nodig! We hopen te kunnen verhuizen voor ze naar de bss gaat en 1 school in de buurt waar we dan ws gaan wonen, heeft ook een plusklasje. Vriend wil dit niet, want hij wil niet dat ze haar als een uitzondering/nerd oid gaan zien.
Tja,ik ging ook eerder naar groep 3 en later naar de MAVO, maar zoals ik al schreef kwam het te vroeg naar groep 3 gaan, mijn sociaal-emotionele ontwikkeling niet ten goede, wat er weer voor zorgde dat ik op leergebied niet tot mijn recht kwam. Sterker nog, eind basisschool werd mijn ouders geadviseerd om een school te zoeken waar ik bezig kon zijn, niet veel hoefde te leren. Ik kwam lager dan lbo/vmbo. Ik maakte de CITO toets slechter dan slecht, scoorde laag...! Dit hebben mijn ouders toen wel geweigerd en de eerste 3 jaren MAVO waren zwaar, maar na de beslissing om te blijven zitten, trok ik het sociaal-emotioneel beter en dat kwam ook de leerprestaties ten goede.
@tulip: mja voor ons is het op het moment geen discussie. eerst maar kijken hoe ze het doet nu ze meedraait met groep 2 (maar daar dus officieel NIET in zit) maar ook hier wil ze dolgraag LEREN. en sociale vaardigheden ziet ze niet als leren.. net als knippen en plakken maar eerst maar eens zien waar de situatie nu uitkomt. @pluk: dat ehbben we gedaan.. vandaar dat ze nu meeloopt met groep2 maar officieel nog niets heeft overgeslagen. dat is het voordeel van de combiklas bij ons. maarja.. hier geen asperger en een juist hypersociaal kind wat dat betreft is het voor elk kind anders en wij hebben het geluk van een school die geen problemen ziet maar vraagstukken @arivenol: tja ik heb nooit wat overgeslagen ondanks altijd goede cijfers en bovendien ook nooit wat gedaan eindresultaat was toen ook mbo ondanks vwo+ advies einde van de basisschool. het kan verkeren overigens als je dochter behoefte heeft aan een plusklasje moet je dat vooral doen. of ze gezien wordt als een nerdje... tja daar verandert het plusklasje niks aan. als ze meer weet dan de rest.. weet ze dat zonder plusklasje ook wel. en met plusklasje kan ze juist daar haar extra kennis botvieren en in de klas gewoon meedoen met de rest. (en heel gemeen: ze zit toch niet in dr eentje in dat plusklasje? )
Is ook zo, het eindresultaat is van zoveel factoren afhankelijk Ik geloof zelf ook wel dat zo'n plusklasje fijn kan zijn (als ze het tzt 'nodig' heeft). Ik deed zelf gewoon extra werk in de klas. Zat op een jenaplan-school, dus combiklassen. En nee, het is een loeigrote school (vind ik wel weer een twijfelgeval), dus ze zal dan zeker niet alleen in dat klasje zitten!