Ps. Consumentenrecht is DWINGEND recht. Dus de verkoper kan van alles zeggen; bijvoorbeeld dat zij andere regels hanteren. Maar dit is NIETIG. En nietig wil zeggen ongeldig.
Misschien een domme vraag nog hoor, maar ik stel me zo voor dat ik die brief meeneem naar de winkel en zij zal dan dus zeggen dat ik niet kan ontbinden. Hoe gaat dit dan weer in zijn werk? Moet zij mij meteen geld terug geven of mag zij het ook eerst uitzoeken en er later op terug komen (ervan uitgaande dat zij de wetgeving niet kent? Of misschien weigert ze wel helemaal. Of moet ik de brief bij voorbaat, dus voordat het horloge retour is van de reparateur al bij haar inleveren? En hoe zit het dan als het horloge weer gemaakt is? Ik heb dan geen bewijs dat het stuk was? (Ik heb spijt dat ik dat horloge daar heb achtergelaten... )
Ik heb dit er van gemaakt. Denk je dat het zo klopt? "Geachte heer/mevrouw, Op 26 januari 2012 kocht ik bij u een horloge. Het betreft een horloge van het merk Oozoo. Het horloge heeft niet de eigenschappen die nodig zijn voor normaal gebruik omdat de tijdsaanduidingen loslaten. Omdat het defect niet verholpen is en ook vervanging van het horloge niet mogelijk bleek te zijn, heb ik het recht de koopovereenkomst te ontbinden. Hierbij ontbind ik dan ook de koopovereenkomst met betrekking tot het horloge op grond van artikel 7:17 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek en dat blijkt uit artikel 7:21 BW en artikel 7:22 lid 1 sub a BW. U hebt het horloge reeds in uw bezit danwel opgestuurd ter reparatie. Op korte termijn zal het product weer in uw bezit zijn. Ik verwacht mijn aankoopbedrag dan terstond terug te ontvangen. Ik verzoek u vriendelijk een en ander binnen twee weken schriftelijk aan mij te bevestigen."
Ik zou de brief op voorhand al versturen en het liefst aangetekend. Dan heb je eventueel een bewijs mocht de zaak echt uit de hand lopen. Print de wetsartikelen gewoon uit waar je naar verwijst. Wetboek-online is een duidelijke site hiervoor. Ik neem aan dat je een bewijsje hebt meegekregen voor de reparatie? Dan is dit je bewijs dat het inderdaad al gerepareerd is. Schrijf het ook in je brief erbij, dat het horloge al tweemaal gerepareerd is. Vermeld ook de data hierbij. Geef ze bijvoorbeeld 8 dagen de tijd om het aankoopbedrag terug te storten op jouw rekeningnummer. Heb je niks ontvangen? Ga dan naar de winkel. Schrijf ook in je brief dus dat je hun sommeert het aankoopbedrag binnen 8 dagen terug te storten. Bij uitblijven hiervan zul je juridische vervolgstappen nemen waarbij je vertrouwen hebt in de uitkomst hiervan. Kun je mij zo volgen?
Helemaal goed. Vul het nog ff aan met de kleine dingetjes die ik schreef (zoals data van reparatie en de te nemen vervolg stappen) en je hebt echt een perfecte brief! Nogmaals, aangetekend versturen hoor!
2x ter reparatie aangeboden (of was het ook daadwerkelijk 2x gerepareerd?) En inderdaad ook concreet een termijn geven voor terugbetaling. Als je ze al 2 weken geeft om te reageren (wat redelijk is), dan misschien een week erna om te betalen? En hoe wil je dat ze betalen? Hebben ze je rekeningnummer? Of verwacht je dat je dan bij de winkel terug moet komen om je geld te ontvangen?
Eindelijk even reactie van mij. Het horloge is nu één keer gerepareerd; ik heb het 29 januari gekocht, 15 februari voor het eerst ter reparatie ingeleverd. Ik kon het vrijdag 24 februari weer ophalen en nu ligt het sinds vorige week woensdag weer ter reparatie bij weet ik veel wie. Ik heb overigens nog contact gehad met Consuwijzer en zij zeggen weer dat ik het nu nog moet laten repareren en pas hierna, mocht het horloge weer kapot gaan, de koopovereenkomst kan ontbinden . Ik neem dus nu maar het zekere voor het onzekere. Als ik een belletje krijg dat het horloge gemaakt is en het ziet er nog net zo uit als toen ik het kocht, dan laat ik het er bij zitten. Ik ben benieuwd of het horloge goed blijft. Zo niet, dan wil ik echt mijn geld terug.
Bij zulke vragen zet ik mijn vraag altijd even op Juridische community :: Rechtenforum.nl . Daar zitten allemaal rechtenbobo's. Ofwel student, ofwel al afgestudeerd maar ze weten in ieder geval heel veel.
Hallo meiden, Ik dacht ik laat jullie nog even weten hoe het is afgelopen met mijn horloge. Vandaag is het precies 2 weken geleden dat ik het horloge heb ingeleverd ter reparatie en ze zouden mij bellen als het weer binnen was (dat zou een weekje duren), dus ik dacht vandaag 'Kom laat ik eens langsgaan om te vragen hoe het er mee staat'. Ik dus in mijn pauze weer naar die winkel. Stond diezelfde vrouw daar. Blijkt dus dat ze al bericht hadden gehad van de reparateur en dat ze mij gewoon niet gebeld hebben. Alles lag daar in een la. 'O ja', zegt ze. 'Ja, het is een heel verhaal, maar het andere horloge kon niet meer gemaakt worden en deze hebben we niet meer, dus ik mag je deze (laat ze een heel ander horloge aan me zien) aanbieden voor dezelfde prijs of ik mag je je geld teruggeven, maar echt dit soort dingen gebeuren nooit met die Ouzou horloges, blablabla.' Dus ik kijk haar aan en zeg 'Wat denk je zelf? Geef me nu maar snel mijn geld terug!' Ha! Dus ik heb mijn geld terug! Ik koop echt nooit meer iets in die winkel. Wat een klantonvriendelijk zooitje! Ik ben in ieder geval blij dat het zo opgelost is en dat ik niet hoefde te dreigen met brieven en dat soort dingen. Thanx meiden voor het meedenken en jullie tips. Ik heb er in ieder geval wel wat van opgestoken. Groetjes, Suzanne