Grappig om de reacties te lezen! En @bri: hahahahaha... wel grappig dat studenten zich kennelijk zo slim vinden. Ik vond tijdens mijn studie eigenlijk niemand echt slim (incluis mezelf), maar je kon uit de manier van praten altijd wel opmaken wie echt vol van zichzelf was. Ik wens geen enkel kind hoogbegaafheid toe! En ik bedoelde met een hoog leerniveau, dus niet hoogbegaafdheid trouwens.
Als je omgeving er mee om kan gaan niet, nee. Helaas leert de praktijk dat lang niet alle scholen zijn toegerust om om te gaan met leerlingen die 'anders zijn' (op welke manier dan ook). Maar met de komst van passend onderwijs, gaan toch steeds meer scholen wat bedenken. Ze moeten wel.
@belize: helft van de hoogbegaafden loopt ergens vast dus het is ook niet perse een goede eigenschap. stel je bent 4 en gek op dinosaurussen.. je kent ze allemaal bij naam.. je gaat spelen met je klasgenootje en die blijft steevast die tirannosaurus "een dinosauwus" noemen dan is die 4jarige op een gegeven moment hartstikke gefrustreerd.. vervolgens gaat dat klasgenootje met zn vegetarische dinosaurus doen alsof hij T-rex op eet.. dat KAN helemaal niet! voor jou en mij.. wij snappen dat dat andere jongetje dat gewoon niet weet... voor een 4jarige is het een bevestiging dat hij anders is en dat de ander gewoon een domoor is. je klasgenootjes rijden bij het buiten spelen lekker op de fiets.. terwijl jij in een hoekje zit met een lieveheersbeestje.. want dat is interessant. Beweegt.. is felrood, zo klein en toch! vervolgens je klasgenootje rijdt per ongeluk jou van je sokken omdat hij zo druk aan het fietsen was dat hij je niet zag heel normaal kleutergedrag.. maar het jongetje met het lieveheersbeestje ziet wat adnesr.. die zit een dood lieveheersbeestje en iemand die te dicht bij kwam terwijl hij toch rustig in een hoekje stond? waar hij niemand lastig viel. vervolgens zit je op school in de kring.. iedereen vertelt wat ze gedaan hebben dat weekend en jij bent naar archeon geweest omat je dat spannend vind dus je vertelt je klasgenootjes vol vuur over dat je zelf muntjes hebt gemaakt zoals ze dat in de bronstijd deden... die snappen er niets van.. en de helft zit ongeinteresseerd op zn stoel te draaien. volgende keer houdt dat kind zn mond.. en zo (zonder goede begeleiding) gaat het gewoon al mis op een leeftijd waarbij je nauwelijks beseft dat het mis kan gaan. en dat is dan nog puur op school...
'maar ook omdat je heus wel snapt dat een 2,5jarige normaal n neit schrijft... maar is het wel echt uitzonderlijk' saskia:nu is de vraag echt anders,of het kindje echt uitzonderlijk is. maar zoiets kun je toch niet vragen aan de andere ouders??? wil jij het wel echt weten? dan moet jij kijken hoeveel inspaning jij hierin gestopt hebt om je kind zover te krijgen. en het kan echt zo gaan dat je kind nu letterjes schrijft maar over 2 jaar dat helemaal vergeten heeft. uitzonderlijk zou zijn dat ze iets op schrijft om het straks niet te vergeten. hoeft ni eens correkte letters te zijn. voor je dochter: je kunt met ballen en stafjes met je dochter beginnen aan scheikunde. ze is 4 toch? je hebt magneet stafjes+ballen,een zuurstof bouwen en dan water etc. echt elementaire scheikunde kun je heel jong beginnen. zo handig voor de toekomst.als ze het leuk vindt natuurlijk.
Even hier op reageren voordat ik de rest ga lezen. Ik heb helemaal geen slechte ervaringen met het cb hoor, zijn erg sympathieke mensen en krijgen er telkens complimenten dat we zo'n mooi en lief kindje hebben. Alleen lijken ze er dus vanuit te gaan dat een kindje pas dingen "hoort" te doen op de leeftijd die ze in hun lijstje hebben. (misschien wonen er hier in het dorp wel allemaal vrij trage kindjes ) De laatste keer dat we er zijn geweest bijvoorbeeld (met 18 maanden, ons ventje moet vaker omdat hij niet zo goed wilt groeien), vertelden ze nog dat ons pukje gemiddeld ruim een jaar voorloopt en dat het het eerste kindje van anderhalf is dat ze ooit gezien hebben dat zinnetjes van 4-5 woorden kan maken. Nu wil ik best aannemen dat hij snel is, maar lees hier wel vaker over kindjes die best veel kunnen zeggen met anderhalf en gemiddeld loopt hij ook wel voor, maar kan me niet voorstellen dat het een jaar zou zijn. Vandaar dus.
@karoke: volgens de regeltjes.. hoort hij dat pas te doen met 3 jaar althans.. volgens de cb-regels dus er zijn er ongetwijfeld genoeg die het eerder doen... maar cb is om achterstanden te constateren.. (en als ze beetje nadenken.. komen ze ook weleens met voorsprongen)
@belize: waar moet je het anders vragen? enneh.. als je kind overal letters ziet.. en zegt "mam, dat wil ik leren" kun je het wel een hand magneten geven maar dat gaat natuurlijk niet werken...
ik zal je pb lezen. ok wat je allemaal als voorbeeld geeft, heel vervelend.maar zijn deze zaken echt zo erg zodat het kind geen succes heeft op school? zo een kind heeft helemaal geen moeite met leerstof en veel vrije tijd over om andere dingen te doen, sport, theater,muziek etc. daar maakt ze vrienden over die onderwerpen. ik ging ook niet over J.P.sartre praten met mijn basketbal maatjes hoor. maar goed bij ons werd echt niet gevraagd naar je weekeind.ik vind dat zelfs als volwassene wel een moeilijke vraag.meestal zeg ik;niks ergs gedaan. het overleefd etc.
Tja, ik ken best wat mensen die echt ontzettend intelligent zijn, maar eigenlijk niemand die hier enorm veel problemen mee heeft gehad. Tenminste niet puur door de intelligentie. En ook niet qua aansluiting/sociaal. Op de universiteit vond ik overigens wel dat er een paar waren die echt slimmer waren. Ik ben geen opschepper over mijn dochter. Ik vertel gewoon wat ze kan en daar ben ik trots op. Zeker niet ter bevestiging van anderen, maar vind het wel leuk als het een ander opvalt. Het maakt me niet uit of ze uitzonderlijk slim wordt (maar dat denk ik dus niet), ik hoop en denk wel dat ze wat bovengemiddeld is/blijft. Omdat dat gewoon fijn en handig is op school, tenminste zo heb ik dat ervaren. Verder hoop ik alleen maar dat ze gewoon gelukkig wordt, en zich gaat ontwikkelen in iets dat ze echt heel erg leuk vindt. Ik heb zelf wel veel 'problemen' gehad met de juiste studiekeuze(s) namelijk.
Tja, als ik iets over Thijmen vertel dan is dat natuurlijk hoe ik tegen hem aan kijk (en soms in vergelijking met een vriendje). Ik vind bijvoorbeeld dat Thijmen erg goed is in klauteren en klimmen (ook in vergelijking met een vriendje van zijn leeftijd) maar of hij in algemene zin nou verder is dan andere kindjes van zijn leeftijd... geen idee. Maakt me eigenlijk ook niet uit Ik ben er trots op dat hij zo makkelijk klautert. Ik ben bijvoorbeeld ook verrast dat hij al een paar letters kan schrijven (ze hebben op school elke week een letter waar ze aandacht aan besteden en blijkbaar blijft er dan toch al iets hangen), dan vind ik dus ook dat hij makkelijk iets leert op school maar ook hierbij heb ik geen referentiekader of objectief meetpunt. Ik weet alleen dat de juffen op school tevreden zijn over hem. Maar ook in negatieve zin heb ik geen referentiekader (wat soms lastig is). Thijmen heeft bijvoorbeeld moeite met de r en de g, maar of dat nou raar is... Daarnaast: ik denk dat iedereen zijn eigen kind wel op een bepaalde manier slim, leuk etc vindt. Het is tenslotte jouw kind!
@belize: voor de normale slimmerik is het geen probleem maar die 2,5% vindt gewoon geen aansluiting in de klas en dat is toch wel een probleem.. vervolgens een juf die zegt "nou hij/zij kan beter nog een jaartje kleuteren" en het drama is compleet maar de normale slimmerik maakt zich ook niet druk over welke dino nou wat eet.. en negeert het anders maar gewoon. en een dag op school duurt lang als je heel de dag je verveelt en niks hoeft te doen weet ik uit eigen ervaring en ik ben heus goed terecht gekomen.. had wellicht stuk beter gekund gezien de iq-waarde.. maar eh.. tja dat is nou eenmaal niet zo (en heel eerlijk bevalt mijn leven mij prima... )
Ik weet wel dat het behoorlijk vroeg is hoor, maar ze keek me even aan of ze water zag branden, haha. Gelukkig is ons ventje de beroerdste niet en ging hij ook tonen dat hij kon praten. Maar ik denk inderdaad dat er wel meer zijn die dit rond deze leeftijd gaan doen, als ik hier op het forum rondkijk toch. Bij het cb hier vinden ze het voornamelijk raar dat hij op elk vlak een (flinke) voorsprong heeft. Maar als ik hier dan weer rondkijk , lijkt het er op dat er best wel wat kindjes zijn die algemeen voorlopen. In mijn omgeving zie ik niet zo heel veel kindjes, ons ventje gaat ook niet naar een kdv of zo, dus "live" vergelijken kan ik vrijwel niet. Eerlijk gezegd heb ik daar ook niet zo'n behoefte aan. Ons zoontje is een heel tevreden en gelukkig kindje en voorlopig is dat voor mij voldoende. Uiteraard vraag ik me ook wel eens af of hij gaat blijven voorlopen en wat dat dan dadelijk moet geven, maar ik denk dat er steeds meer mogelijkheden komen voor iedereen. We zien het dus allemaal wel.
er zijn inderdaad wel kinderen die 4-5 woorden zinnen maken met 1,5 jaar. niet echt uitzonderlijk. maar wat ze zeggen is ook belangrijk, hoeveel grammer er in zit ook. wat zei je kindje dan aan de cb mederwerker?
@karoke: mja wij hebben voral opgelet dat we een school vonden die voldeed aan onze 6000 eisen en dus ook aan de eis dat ze overweg konden met niveauverschillen in de klas
Ok, maar nu heb je het dus over 2,5% die geen aansluiting vindt. Maar het was toch 2,5% met een IQ boven 130.. Ik geloof niet dat alle kindjes met een IQ boven 130 problemen hebben hierdoor. Dus het percentage dat hierdoor echt in de problemen komt is waarschijnlijk nog wel lager..??
Pff, daar vraag je me wat. Ik weet wel dat hij niet echt tegen haar sprak, maar tegen mij. Het moet iets in de trant van "mama, daar is een auto" zijn geweest, want het ging over de Little People auto. Dat zijn ook zo'n beetje de zinnetjes die hij maakt. De eerste "lange" zin die hij heeft gemaakt weet ik nog wel precies, dat was (toen ik per ongeluk zijn bal in de hal liet liggen ) "Mama, de bal is daar!" (enkel daar niet helemaal goed uitgesproken, de "r" spreekt hij nog niet uit) En nu verteld hij voornamelijk steeds waar papa is en wat die aan het doen is.
@arivenol: mja maar het is geen vaste eis dat je puur met een iq bovend e 130 vast loopt er zijn kinderen die met een lager iq harder vast lopen dan sommige adnere kinderen met een veel hoger iq boven de 130 is geen garantie op falen.. maar eronder is ook geen garantie op slagen. qua school dus
Belize, niet bang worden hoor voor het onderwijs in NL. Er zijn namelijk ook steeds meer scholen die wél in staat zijn om goed om te gaan met individuele verschillen. En die niet alleen redelijk onderwijs aan het gemiddelde geven. Je hoeft niet met z'n allen hetzelfde programma in hetzelfde tempo af te werken! Krijg je bij de ene school daar een slecht gevoel over, ga dan op zoek naar een andere school. En hou zelf ook een beetje in de gaten dat er voldoende en passende uitdaging geboden wordt. Zelf zie ik hoogbegaafd of zeer-intelligent zijn ook voornamelijk als iets positiefs. Zolang er in de omgeving van zo'n kind (of volwassene) een paar mensen zijn die hier goed mee om weten te gaan, hoeft het helemaal geen probleem te worden.