Voogd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Omelet, 8 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hebben jullie een voogd voor jullie kindjes geregeld voor als jullie iets overkomt? Wij nog niet en dat willen we wel, maar ik vind het zo lastig..

    Ik heb een zusje en zij zou de 'logische keuze' zijn want onze band is goed, en mijn vriend heeft geen broers of zussen. Maar toch zie ik dat niet zo zitten. Ze is nog erg jong (en dan bedoel ik in gedrag, ze kan echt super wisselvallig van heel vrolijk naar echt bitchy overslaan). Wel gek op onze zoon maar ze kan ook nogal 'jaloers' reageren ("het gaat altijd over hem als ik bij mama ben"). Bovendien heeft ze een buitenlandse vriend en zit het er dik in dat ze naar het buitenland gaan verhuizen ergens de komende tijd. Ik wil dat mijn zoontje gewoon in Nederland, dicht bij zijn andere famillie, opgroeid.

    De andere optie is mijn beste vriendin en haar vriend. Die zouden het zonder twijfel en met liefde doen, we hebben het er wel eens over gehad. Mijn vriend ziet dat ook wel zitten.
    Ik weet alleen dat ik mijn zusje hier waanzinnig mee ga kwesten.. Pff lastig hoor. Hoe hebben jullie besloten en waarom?
    En misschien nog wat geweldige tips voor ons? :)
     
  2. babyproject

    babyproject Niet meer actief

    Verstandig!

    Ik heb zelf 1 oudere zus, 2 jongere zusjes en een broertje. Mijn man heeft 1 broertje.

    Wij hebben bewust gekozen voor het broertje van mijn man, omdat hij en zijn vriendin hetzelfde denken qua opvoeding en ik veel vertrouwen in ze heb. Ze zijn gek op kinderen en ik weet ze dat met alle liefde voor de kinderen zouden zorgen (Alleen jammer dat de relatie met zijn vriendin net een paar dagen geleden is beëindigd :()

    Een voogd zijn is niet alleen maar leuk. Het is een grote verantwoordelijkheid. Eerlijk gezegd zou ik liever niet eens willen dat mijn zusjes mij zouden aanwijzen. Natuurlijk zou ik ja zeggen en de kinderen verzorgen als de mijne mocht het ooit nodig zijn, maar liever niet. Het klinkt heel hard als ik dit zo zwart op wit zet, maar het is nogal wat!

    Mijn zussen zijn volgens mij niet gekwetst dat wij het broertje van mijn man hebben gekozen, als ze dit al weten trouwens (maar het is vast weleens ter sprake gekomen).

    Ik zou gaan voor degene waar je het vertrouwen in hebt. Het gaat wel om je kinderen. Je zusje komt er wel overeen (als ze het al überhaupt echt erg zou vinden). En mocht ze uitleg vragen: je argumenten zijn gewoon prima. Als ze het daar niet mee eens is, is dat misschien juist een teken dat ze niet hetzelfde denkt over opvoeding als jullie.

    Wat nog een optie is: je beste vriendin als voogd en als reservevoogd je zusje (dus als je vriendin uiteindelijk toch weigert je kinderen te verzorgen mocht jullie iets gebeuren, is je zusje de volgende aangewezen persoon).

    Overigens zit er iets geks in de wet, waardoor je beter 1 persoon als voogd kunt aanstellen in plaats van een koppel, dus alleen je vriendin (en niet ook haar vriend) en als reserve alleen je zusje (en niet haar vriend). Het had te maken met de financiering van de verzorging. Als je maar 1 persoon aanwijst, mogen ze de erfenis gebruiken om de verzorging van te betalen en bij een koppel mogen ze dit niet ofzo. Ik weet het niet meer zeker, maar is online wel te vinden.

    [edit] Ah gevonden:

    Voogdij kan door één of twee personen worden uitgeoefend. Is er één voogd, dan dient deze er zorg voor te dragen dat de minderjarige wordt verzorgd en opgevoed. Hij behoeft dit niet zelf te doen en hij heeft jegens de minderjarige geen onderhoudsplicht. Dit is anders indien er twee voogden zijn. Zij zijn verplicht de minderjarigen zelf te verzorgen en op te voeden en zij zijn gedurende de voogdij onderhoudsplichtig.
     
  3. XmoniqueX

    XmoniqueX Bekend lid

    1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Wij hebben ook informatie bij de notaris opgevraagd. Zij raden ons aan om 2 personen aan te stellen. Een 1e en 2e keus. Dan idd ook alleen deze persoon te vermelden en niet de aanhang. Dit was ook de tip van onze kraamzorg. Zij hadden een stel genoemd in de akte, maar deze waren inmiddels uit elkaar. Ook niet echt handig dus.
    Daarnaast kun je alleen een voogd aanwijzen of ook in de akte regelen dat financieel dingen worden geregeld. De laatste akte is wel duurder. Maar anders krijgt jouw kindje op zijn 18de al beschikking over de hele erfenis en bij de andere akte is dit geregeld tot de 21ste geloof ik.
    Wij gaan mijn zus en de zus van mijn vriend laten vermelden in de akte. Hopenlijk kost het alleen maar geld en hoeft de akte nooit gebruikt te worden :)
     
  4. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hmm dank jullie wel! Dat zijn al twee nuttige tips! (nooit gedacht aan een 'reserve-voogd')
     
  5. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Wij hebben niks laten vastleggen. Er zijn maar twee optie's die in aanmerking komen. Schoonouders of schoonzus. Mijn ouders werken allebei nog en ik denk ook niet dat ze het zouden kunnen (zijn gescheiden en leven nogal hun eigen leven). Mijn broer en zus zijn 17 en 21 en zo onverantwoordelijk. (lees uitgaan feesten bij de vleet). Mijn vriend heeft nog een broer van 27, maar die is nog niet eens het huis uit en zit ongeveer 24/7 achter de pc dus dat is ook geen optie.
    Gezien ik weet dat de gene die in aanmerking zouden komen niet zouden willen/kunnen vertrouw ik erop dat hij goed terecht komt.

    Ik zou bij je zusje gewoon als argument aanvoeren dat je niet wilt dat je zoontje in het buitenland opgroeit. Dat zou ze toch moeten begrijpen.
     
  6. karin123

    karin123 Lid

    21 feb 2012
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij willen dit binnenkort ook vast laten leggen, dus ik lees even mee in dit topic.
    Weet iemand wat het kost om dit vast te laten leggen bij een notaris? (want dat moet toch?)
     
  7. Chiggy

    Chiggy VIP lid

    29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik heb dit nog niet gedaan omdat ik er echt niet uitkom wie ik moet vragen.
    En ik vind het eigenlijk wel super belangrijk om te regelen, te meer omdat ik alleenstaand ben en de vader niet in beeld is.
    Mijn ouders worden ook ouder, die wil ik ook niet weer met een kind opzadelen.
    Ik heb een oudere zus, maar zij heeft nooit kinderen gewild, en denk dat zij ook moeilijk een kind in haar leven zou kunnen passen.
    Ik heb nog 2 jongere zusjes maar die zijn te jong... pfff....
    Heb een beste vriend die ik eigenlijk zou willen vragen, ware het niet dat ik absoluut niet wil dat zijn vriendin voor mijn kind zou zorgen, dus zolang zij samen zijn vraag ik hem niet.

    Lastig hoor!! Ik lees mee :)
     
  8. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    De kosten verschillen nogal bij een notaris dus dat is even googlen en offertes opvragen.
     
  9. babyproject

    babyproject Niet meer actief

    Maar het probleem is dat jij het dan niet voor het zeggen hebt. De rechtbank/voogdijraad moet dan een voogd aanstellen en misschien is dat iemand die jij helemaal niet zou zien zitten. Het kan ook nog dat je familie en schoonfamilie allemaal de voogdij op zich willen nemen en hierover ruzie gaan maken, lijkt me niet goed voor de kids.. Voor nog geen 300 euro kun je dit voorkomen.
     
  10. juf85

    juf85 Niet meer actief

    toen wij een samenlevingscontact + testamenten hebben opgesteld, hebben wij gelijk de voogden erin gezet (ik was toen zwanger).
    Je moet inderdaad 1 iemand van een stel doen, want als ze uit elkaar gaan, dan heb je dus nog met die andere te maken (vriend van schoonzus zeg maar).

    Wij hebben al onze broers/zussen erin gezet op een volgorde. De eerste 2 hebben wij om toestemming gevraagd (waar onze voorkeur dus naar uit gaat) en de andere 2 hebben we niet gevraagd maar er ingezet op nummer 3 en 4.

    Wij kiezen niet om onze ouders als voogd aan te stellen. Ik wil wel dat ons kindje wordt opgevoed door mensen van onze generatie en niet door opa en oma.
     
  11. itzme

    itzme Actief lid

    12 jul 2010
    156
    0
    16
    dat is goedkoop 300 euro.. wij zijn er nu ook over aan het nadenken en ik had een paar notarissen gevraagd wat het zou gaan kosten (met alles erbij) er moeten dan 2 testamenten gemaakt worden (en dat is alleen voor het voogdijschap te regelen) en ik heb nog geen offerte van onder de 500 euro gekregen. :-S
     
  12. babyproject

    babyproject Niet meer actief

    Je kunt voor nu je ouders doen en als 1 van je jongere zusjes oud genoeg is, dit aanpassen?
     
  13. babyproject

    babyproject Niet meer actief

    #13 babyproject, 8 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 mei 2012
    Oh hang on, je hebt gelijk. Dat was inderdaad per persoon.
    Wij hebben 575 betaald voor 2 testamenten. Was wel een dure notaris hoor ;)
    Maar daarentegen konden we zonder extra kosten een bewindvoerder aanstellen in de testamenten die de erfenis zou beheren tot na de 18e verjaardag (we hadden dit in eerste instantie wel, maar voor het tekenen toch eruit laten halen).

    [edit] op Voogdijregeling - Van Leussen Van den Broek Notarissen kun je kennelijk voor 275 2 testamenten laten opstellen?
     
  14. itzme

    itzme Actief lid

    12 jul 2010
    156
    0
    16
    275 zou echt een koopje zijn! :-S klinkt haast te mooi om waar te wezen.. inderdaad de offertes die ik gekregen hebben zitten tussen de 540 en 650 in dus zo duur was die van jullie niet babyproject.
    Ik hoorde van iemand anders die ook een voogd heeft aangesteld dat zij haar ouders niet als voogd kon benoemen omdat die te oud zijn en een rechter dat niet goedkeurt.. (ouders zijn 55 jaar) dat had de notaris tegen haar gezegd.
    wij willen nog in het testament laten stellen dat ons kind pas met 21 of 23 jaar aan de erfenis kan komen. (moet dat dus via een bewindvoerder dan?? en kan dat dezelfde persoon zijn als de voogd?)
    Omdat met name ik met 18 jaar nogal onbezonnen kon zijn soms ;) weet natuurlijk niet hoe ons kind zich ontwikkelt.

    juju81 ik zou toch voor je beste vriendin gaan.. wij zitten in een soortgelijke situatie en kiezen voor degenen waar wij ons het beste bij voelen. Ja heel jammer dat er iemand voor het hoofd gestoten wordt maar het gaat wel over de toekomst van je kind. Hoop natuurlijk dat het nooit zover hoeft te komen dat een ander iemand dan jijzelf voor je kind moet gaan zorgen maar als het dan toch zover komt dan liever iemand waar jij vertrouwen in hebt dan iemand kiezen omdat je bang bent de ander voor het hoofd te stoten of omdat het zo 'hoort'.
     
  15. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Dank je voor het meedenken! Ik ben het wel met je eens.
     
  16. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Ik ben niet bang dat ze mijn zoontje naar m'n zusje sturen op haar studentenkamertje. Als één van mijn ouders het heel graag zou willen dan zou ik dat ook goed vinden, maar dat is nu gewoon niet het geval. Een rechter zal kijken waar je kinderen het beste terecht kunnen en dat is wel duidelijk in dit geval.
    Ik kan op dit moment zelf ook geen keuze maken. Mijn schoonouders zijn ook wat ouder en mijn schoonzus is bezig met studie/werk. Ze heeft ook een vriend in Irak dus misschien gaat ze daar wel heen. Dus ik kan ook geen keuze maken voor de lange termijn.
     
  17. babyproject

    babyproject Niet meer actief

    Ja en ja :)
     
  18. Superjollie

    Superjollie Fanatiek lid

    13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Wij hebben mijn broer benoemd als voogd als mijn vriend en ik zouden overlijden.
    Mijn broer is een vrijgezelle, homosexuele man die zelf geen kinderwens heeft en toch is hij mijn eerste en enige keus.
    Mijn vriend en ik hebben er uitgebreid met hem over gesproken en hij is stapelgek op zijn neefje en zou het fantastisch doen als voogd. Mochten mijn vriend en ik alletwee overlijden dan is de situatie zo uitzonderlijk dat er voor mijn broer niets belangrijker is dan ervoor te zorgen dat alles goed komt met mijn zoontje.

    Voor alleen het toevoegen van de naam van mijn broer aan ons reeds opgestelde testament zijn door onze notaris geen extra kosten in rekening gebracht.
     
  19. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Wij hebben het nog niet gedaan, ook wel omdat de keuze erg lastig is.

    Ik ben zelf wel voogd van mijn halfzusje, dat is alleen voorzover ik weet nooit officieel vastgelegd, alleen afgesproken en "rondverteld".

    Je kunt je zusje denk ik prima je argumenten vertellen, en daarnaast benadrukken dat zij altijd favoriete tante zal blijven, dat is ook erg belangrijk in het leven van een kind. En mocht de situatie ooit nog eens veranderen, als zij wat ouder wordt oid, kan het natuurlijk nog herzien worden.
     
  20. sibje

    sibje Actief lid

    12 mrt 2012
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi

    Ik heb tijdens mijn zwangerschap mijn nichtje als voogd aangewezen, daarnaast krijgt ze bewind, mocht ik voor zijn 24e overlijden.

    Eén voogd aanwijzen is niet alleen handig omdat stellen uit elkaar kunnen gaan, maar bij een stel als voogd zijn ze financieel verantwoordelijk voor je kind (en zouden ze bv geen deel van de erfenis mogen gebruiken om je kind te laten studeren). en er schijnt een soort verplichting te zijn dat zij ook je kind opvoeden. Wijs je één voogd aan, dan kan deze wel over de erfenis beschikken voor het onderhoud van je kind. Hij/zij moet wel bij de kantonrechter verantwoording afleggen, dus ze kan er niet zomaar van op vakantie gaan :p

    Mijn nichtje is aangewezen als voogd omdat ik denk dat zij in staat zal zijn mijn kind op te voeden, maar ook omdat zij in staat zou zijn het aan een ander over te laten als dat nodig is. Zij mag namelijk als voogd ook bepalen dat het kind ergens anders opgroeit.

    Ik betaalde voor de akte (testament) €268,- (maar volgens mij hebben ze het 'bewind-gedeelte' niet meegerekend). Ik ben wel heel erg goed geholpen bij de notaris, ze hebben goed met me meegedacht. (ik dacht bv "waarom bewind, ik heb toch geen vermogen." Maar zij wezen me op mijn ouders, die wel vermogen hebben in de vorm van een groot huis, hun evt erfenis zou dan ook overgaan op mijn kind en dan zou hij op zijn 18e ineens over tonnen beschikken...)
    Dus kijk bij een notaris niet alleen naar de tarieven, maar vraag ze ook wat ze verder voor je kunnen betekenen ivm adviezen etc.
     

Deel Deze Pagina