Wij krijgen waarschijnlijk 31 mei de sleutel van onze nieuwe woning. Wij moeten daar nog wel een maandje in klussen en moeten dus zowel in ons oude huis als in het nieuwe huis die periode water en electra hebben.. Weet iemand of dit automatisch gebeurt op het moment van de sleuteloverdracht? Of moet je dit zelf regelen met Vitens en Eneco? Want als ik een verhuisbericht doorgeef, moeten ze dus niet al de stroom en water van mijn oude huis afsluiten want daar zitten we dus nog wel een maand tijdens het klussen. Ik moet dus eigenlijk een maand dubbel hebben... Hoe hebben jullie dit toen geregeld?
Gewoon de maatschappijen bellen waar je staat ingeschreven met je huidige woning, de verhuizing doorgeven en goed regelen met de vorige bewoners dat zij hun boel ook laten afsluiten/verhuizen. Voor je nieuwe huis hou je de overdrachtdatum aan, voor je oude gewoon de datum dat je eruit gaat/je de sleutel je hebt overgedragen. Als je op twee adressen afneemt, betaal je volgens mij dubbel die maand. Dat hadden wij ook, zonder stroom in het nieuwe huis kan je moeilijk klussen, en water heb je sowieso nodig. Als er niemand aangemeld wordt op het adres, neemt de netwerkbeheerder het over en krijg je vanzelf een brief met wat je moet doen om niet afgesloten te worden (de stroom kan je gewoon afnemen, maar dat is duur!).
Het huis staat al leeg, dus de vorige bewoners hebben alles al tijdje geleden netjes afgesloten. Dus het gaat mij erom dat ik EN daar dus water en stroom krijg en in mijn oude woning ook nog tot het moment dat we echt gaan oververhuizen.
Ff contact opnemen met de maatschappij, Je vraagt gewoon water en stroom aan voor het nieuwe huis. Zodra je de verhuisdatum weet kun je dat doorgeven als einddatum voor het contract van je oude huis. Je hebt dus in de overlap periode 2 contracten bij hun lopen, is allemaal geen probleem. Wij hebben een paar maanden zelfs 3 huizen gehad, je betaalt dan wel dubbel die periode maar daar ontkom je niet aan, wat je voor je oude huis teveel betaald hebt krijg je na het opzeggen terug (of je moet bijbetalen als je meer verbuikt hebt, kan ook natuurlijk).
Dit moet je inderdaad zelf regelen.En je kunt er haast van uit gaan dat er ergens wel iets mis gaat dus bereid je maar voor haha.
Is het koop of huur? Bij ons koophuis nam de makelaar de meterstanden op op de dag van de overdracht (je loopt dan voor de overdracht nog een keer het huis door om te kijken of alles in orde is) en hij heeft het toen verder geregeld met Nuon en Vitens. Ik meen me te herinneren dat dat ook was toen wij uit ons huurhuis gingen, maar dat is alweer 12 jaar geleden, dus dat kan nu anders zijn.
@Bluesky, ons oude huis is huur. Dus geloof dat ik op internet had gevonden dat op de laatste dag vd huur Portaal de meterstanden komt opmeten en die doorgeeft voor de eindafrekening. Heb net even een mail gestuurd naar de makelaar hoe dit normaal gesproken geregeld word, want ik moet dus een maand dubbel gas/elektra en water hebben.
Op de dag van overdracht van je nieuwe huis worden de meterstanden opgenomen. Deze standen geef je door bij de energie/waterleidingmaatschappij. ZIj zorgen er dan voor dat je per die datum de stroom en het gas etc op jouw naam hebt staan... in principe is er ook gewoon alles "aanwezig" hoor, het wordt niet letterlijk afgesloten. Bij je huidige huis (huur in dit geval) loop je op de dag van oplevering met de nieuwe bewoners of de opzichter van de woningbouw het huis door. De meterstanden worden opgenomen en dit geef je dan vervolgens ook door en dat je dus verhuisd bent naar het nieuwe adres. Je krijgt dan een afrekening van je oude huis en hopenlijk ook nog wat geld terug
Het is dus helaas in het nieuwe huis wel letterlijk afgesloten. Want toen wij vorige week er even waren moest mijn zoontje plassen en kon de wc al niet meer worden doorgetrokken omdat het water was afgesloten. Zoals jij boven noemde is volgens mij het geval als het dus op de oude woning moet aflopen en op de nieuwe moet worden gezet. Maar ik moet dus een maand op beide adressen stroom en water hebben. Dus als de meterstanden op de dag van overdracht worden opgenomen en doorgegeven moet ik daar dus toegang krijgen tot stroom en water, maar dan is het nog niet de einddatum van mijn huurwoning.
Dat maakt toch niet uit? Een oude bewoner zou ook zijn contract opgezegd/verhuisd moeten hebben. Het zou kunnen dat het huis ondertussen afgesloten is, maar dat regelt je maatschappij denk ik wel met de netwerkbeheerder zodra de nieuwe bewoner (jij dus) zich meldt. Het enige dat je moet doen is een verhuizing doorgeven, dat kan bij Essent bv. al online. Dan vul je aparte data in voor waar je er daar ingaat, en waar je er op je oude adres uitgaat. Dan heb je bv. 1 maand overlap. Dat merk je vanzelf op je afrekening.
Laatste post gelezen, ja, afsluiten doen ze als er een tijdje geen nieuwe bewoner is. Dan kan je dus idd geen water en stroom gebruiken omdat deze er domweg niet zijn Wat je voor de zekerheid kan doen is OOK de netwerkbeheerder bellen. Voor opnieuw aansluiten zou het wel kunnen zijn dat je een paar tientjes extra kosten hebt. Toen wij vorig jaar verhuisden ging eea scheef tussen Essent en Energiewacht (de netwerkbeheerder). Die bleven maar brieven sturen dat een afsluiting zou komen omdat er geen nieuwe bewoner was, terwijl wij ons allang hadden gemeld. Dus een extra telefoontje is geen overbodige luxe misschien.
Kan het niet gewoon zijn dat de hoofdkraan van het water dichtstaat? Dat de oude bewoners dat uit voorzorg gedaan hebben zodat de boel niet kon bevriezen in de wintermaanden? (Wij hebben dat zelf namelijk ook gedaan, ons oude huis heeft ook in de winter 3 maanden leeg gestaan) Je wil geen lek in je huis hebben waardoor je schade krijgt. Als stroom en licht namelijk echt afgesloten zijn, komen er waarschijnlijk ook weer flinke aansluitkosten voor jou bij. Dat zou ik wel even goed uitzoeken, voor je voor verrassingen komt te staan. De makelaar geeft ook alleen maar door dat jullie vanaf die dag daar gebruik maken van stroom en water. Hij regelt verder niet de afsluiting van je oude woning en hij geeft geen adreswijziging door, dat moet je zelf doen. De verhuurder van je oude woning neemt de meterstanden op, maar geeft (bij mijn weten) ook geen adreswijziging door. Dat kun je bijvoorbeeld doen met de verhuisservice van TNT, dan kun je een heel aantal dingen tegelijk doorgeven.
Ben je er al uit? Onze makelaar had een overstapservice, waardoor alles uit handen werd genomen. En gefeliciteerd! Waar gaan jullie wonen?
@Truuske, ja heb t zelf kunnen regelen bij Eneco en Vitens. Vind het wel een geregel allemaal hoor haha.. Maar is voor een goed doel. We gaan naar Zuilen, wijk achter de Norbruislaan tegenover de brandweerkazerne daar. Eengezinswoning met 3 slaapkamers en zolder, voor- en achtertuin.
Oh, leuke omgeving!! (heb 7 jaar op de M arnixlaan gewoond als student en net-werkende ). Succes met het geregel en gedoe!