Wie helpt ons de knoop door te hakken?

Discussion in 'De lounge' started by Tijdelijkanonie, May 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    300 euro per maand minder kosten lijkt me een heel goeie reden om weer bij je ouders te gaan wonen.
    Ik vind dat je de verplichting hebt om zo snel mogelijk je schulden af te lossen.
     
  2. Ludora

    Ludora Fanatiek lid

    Sep 12, 2011
    1,920
    0
    0
    Zwanger zijn en aftellen ;)
    Gezellig Brabant
    Wow er is al veel gereageerd. Ik ga dat even links laten liggen want jij vraagt om advies. Maar het kan dus zijn dat ik denken zeg die je al gehoord hebt.

    Jullie hebben schulden, waarschijnlijk klopt er dus iets niet in je uitgave en inkomsten patroon. Daar zal je dadelijk echt iets aan moeten doen. Nibud of toch via de gemeente hulp.

    Maar dat lost nu t probleem niet op. In je verhaal vallen mij best veel dingen op. Je hebt t over een besparing van máár 300 euro als je zou verhuizen naar je ouders. Ik wil die 300 euro wel hebben hoor, ik vindt t veel geld.

    Je hebt t erover dat een kamer veranderd moet worden en kleding gekocht moet worden over een 2de op komst van een ander geslacht. Ik vind dit echt een luxe die je je op dit moment niet kan veroorloven. Ook een lik verf kost geld, en je hebt geen geld. Als je moet kiezen tussen dakloos of een mooi kamertje.... Geen moeilijke keuze.

    Geen telefoon, kan ik me iets bij voorstellen, maar er is nog zo iets als pre paid. Geen TV, je geeft aan dat je dat écht niet gaat doen. Maar is het niet te laat om dit te 'eissen'??
    Je kan je TV wel houden, je hebt waarschijnlijk nog wel een dvd speler, nou dan kan je dvd's opzetten.

    Auto eruit, is heel moeilijk, vooral met 1 en dadelijk 2 kinderen en werk, maar kijk eens naar wat voor een auto je rijdt! Kan je bezuinigen door een kleinere auto te gaan rijden, goedkoper in de benzine verzekering en wegenbelasting??

    Verder geef je aan dat de schuldhulpsanering geen optie is ivm de 50 euro per week. Dat is gewoon heel heel erg weinig, maar je bent daarna gegarandeerd van je schuld af. En je hebt meteen je uitgaven patroon aangepast! Wil je dit acht niet moet je wel offers brengen en niet alles met een reden van tafel schuiven.

    Wat betreft gaan werken voor jou, ja ik kan me voorstellen dat werk vinden, als zwangere sowieso een hele opgave is, vooral momenteel. En je zou echt flink moeten gaan werken om dus alle kosten die werken met zich mee brengt te compenseren (ik weet t, t zit raar in elkaar) Maar op t moment dat je echt met je rug tegen de muur staat moet je toch keuzes gaan maken.

    Ik wil nou niet zwart werken gaan promoten, maar tegen een kleine vergoeding bij de bejaarde buurvrouw ramenlappen kan misschien ook nog iets van verlichting brengen...

    hoe dan ook, je zal offers moeten brengen en luxe moeten laten varen!
     
  3. Prutske

    Prutske Fanatiek lid

    Mar 9, 2012
    1,352
    1
    36
    Zundert
    Ik heb alle reacties en je verhaal gelezen, maar ik vind toch dat alles wat je moet doen al lang gezegd is en je niet wil veranderen!

    Ik zou ook wel heel de week thuis willen zijn bij onze kleine, maar er zal toch brood op de plank moeten komen. Dus moet er gewerkt worden.
    En ik weet waar ik over praat. Wij hebben al 3 jaar dubbele lasten omdat we nog net voor de crisis ons appartement te koop hebben gezet en een huis hadden gekocht. Dit appartement staan nu dus al bijna 3 jaar leeg.
    Wij redden het toch ook! En wij hebben buiten de hypotheek GEEN schulden.Wij beginnen nu al zenuwachtig te worden omdat we niet meer kunnen sparen.


    Vroeger altijd al netjes gespaard. En van mij werd ook al van jongs af aan verwacht dat ik een bij baantje heb. Vrij was werken en wel zo veel mogelijk! Als je wil werken kan je wel ergens terecht hoor.
     
  4. Akoya

    Akoya Fanatiek lid

    Nov 30, 2011
    2,744
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een rotsituatie..

    Heel veel succes en sterkte! Wij hebben op eigen houtje 60.000 euro afgelost in 4,5 jaar tijd en zijn er eind van de maand helemaal mee klaar :D.

    Waar een wil is is een weg!
     
  5. NoukjeTygo

    NoukjeTygo Fanatiek lid

    Apr 3, 2012
    1,379
    0
    0
    Ik snap iets niet. Als ik (21, alleenstaande mama, zoontje flesvoeding) met een inkomen van totaal (plus toeslagen etc.) 900 euro en huur van 575 mijn studieschuld binnen een jaar al bijna volledig heb afbetaald..

    We komen beide niets tekort hoor?
    Ik lees dezelfde fouten die ik maakte; je weet niet precies wélk bedrag voor wát nog open staat.
    Je weet niet meer precies waarom je die regeling niet kon treffen. Je weet niet waar je recht op hebt. (?)

    Het argument van de auto en je man zijn werk.. asjeblieft zeg! Daar is een oplossing voor en dat heet je situatie uitleggen aan de baas en vragen of hij niet op de een of andere manier kan helpen. Zo niet, dan is er nog een oplossing; BIKKELEN. Zo werkt dat nou eenmaal, ik kom ook rond van 20 euro per maand.

    Ik denk dat je meer mensen in moet lichten over je situatie. Niet omdat je dan 'bedelt' maar omdat meer mensen in je omgeving misschien wel vanalles weten of hebben of eventueel zelfs tijdelijk je kindje op kunnen vangen zodat jij kan gaan werken. Ik begrijp 100% dat het zeer doet en dat je je er voor schaamt maar kom op. Blijf niet in die neerwaardse spiraal, ZOEK een oplossing in plaats van hopen dat die vanzelf aan komt waaien.
    Dat gebeurd namelijk niet!
     
  6. MissSporty76

    MissSporty76 Bekend lid

    Dec 10, 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Ik denk dat je ergens in je achterhoofd wel beseft, dat wat iedereen zegt de waarheid is......
    Ik vind de hele gang van zaken erg onvolwassen over komen en vind het onbegrijpelijk dat je in een situatie als de jouwe opnieuw zwanger bent geraakt. Dat jij en je man dit jullie zelf aandoen dat moet je zelf weten, maar voor je kinderen heb je wel de verantwoordelijkheid en die kunnen niet kiezen. Je zegt dat als je meer dan 100 euro verdient, je dan minder toeslagen krijgt. Des te beter! Ik snap niet dat je het in je hoofd haalt dat je 'recht' hebt op zulk soort dingen. Waarom moet ik hard werken om een leuk leven te leiden en mag ik daarnaast met alle belastingen die ik betaal ook nog jouw op je luie kontzit leventje bekostigen?
    Je moet blij zijn dat er zoiets is als schuldsanering, want ook dat houdt in dat mensen die wel recht hadden op geld van jou daar (gedeeltelijk) van af zien.
    Misschien dat een periode op een houtje bijten en nauwelijks rond kunnen komen eindelijk wat besef bij jou binnen kan brengen over wat verstandig leven en omgaan met geld inhoud.
     
  7. evenstar

    evenstar VIP lid

    Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Helemaal mee eens. En :$ voor 23000 euro, dan moet je toch echt je kasboek beter bijhouden. Als je teveel toeslagen hebt ontvangen, ligt dat aan hoe je qua toetsinkomen bij de belastingdienst ingedeeld staat - bij elke wijziging in inkomen moet je dat doorgeven. Zo is iemand in mijn nabije omgeving ook enorm in de problemen gekomen, en eerlijk gezegd vind ik dat gewoon nalatigheid. Het netto inkomen dat je noemt, is dat salaris of zijn dat ook toeslagen erbij gerekend? (ik reken toeslagen altijd als minderingen op uitgaven, niet als inkomsten, vandaar).

    Tijd om je trots opzij te zetten, zoek een baan, leg elke euro die niet noodzakelijk uitgegeven hoeft opzij voor de schuld, ga desnoods tijdelijk bij je ouders wonen. Ik heb geen verstand van schuldsanering, maar het lijkt me zo dat de eerste eis die er komt zal zijn dat je gaat werken.
     
  8. sneeuwpop

    sneeuwpop Fanatiek lid

    Feb 11, 2010
    2,273
    0
    0
    vraag me af wie de boekhouding doet en de belastingpapieren invult?
     
  9. lin80

    lin80 Fanatiek lid

    Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Genoeg tips gegeven in dit topic, maar ik wil er nog 1 aan toevoegen.
    Je had het erover dat het kamertje van je dochtertje niet groot genoeg is voor 2 kindjes, maar je dochtertje heeft wel een kledingkast op haar kamer. Dus kledingkast eruit, ledikantje (evt van marktplaats voor weinig) erin en je heb 2 kinderen op 1 nette kamer liggen. Probleem opgelost en de kast kan je dan kwijt in de kamer die niet netjes is, een kast zal daar niet op letten kan ik je vertellen.
    En verder ben ik het echt met vele voorgangers eens dat je zo snel mogelijk een baan moet gaan zoeken, want ja natuurlijk krijg je dan minder toeslagen, maar elke euro die er binnenkomt is weer een stap dichter bij een schuldenvrij leven. En dat 100 euro niet veel is (je hebt het zelf over dat je voor 300 euro extra nog geen veranderingen wilt) vind ik echt heel erg vreemd. Volgens mij heb jij echt geen besef van geld, want van die 100 euro kun je weer 2 weken aan eten kopen, je schulden aflossen enz........ Ook moet het echt wel te doen zijn om met 50 euro per week rond te komen, er zijn er heeeeel veel die dat gewoon lukt, dus waarom jullie niet.
     
  10. catharina1985

    catharina1985 Fanatiek lid

    Jul 28, 2010
    2,092
    8
    38
    NULL
    NULL
    Helemaal eens met misssporty!!

    Absurd dat je zo'n zootje maakt van je financien en dan rustig een 2e kindje op de wereld zetten! Grow up en ga voor je kinderen zorgen!
     
  11. Mystify

    Mystify Bekend lid

    May 24, 2011
    938
    0
    0
    Er zijn maar een paar opties eigenlijk.

    In dit huis blijven zitten en zo snel als mogelijk schuldhulp of wat dan ook in gaan. Je man zou idd tijdelijk door de week bij je ouders kunnen gaan wonen om benzine en eten te sparen.

    Of je gaat als gezin naar je ouders en schuldhulp in. Zou dan wel zorgen dat de woningbouw geen vorderingen meer op jullie heeft, anders krijg je niet makkelijk weer een huis.

    Bovenstaande maar dan zonder schuldhulp. Maar wil je echt met twee kindjes zo nog jaren tobben met risico dat schuld straks nog hoger wordt??

    Voor welke optie je ook kiest ga werk zoeken!! Op zaterdag, zondag, avonduren of als je bij je ouders in gaat op dag/dagen dat zij kunnen oppassen. Al is het maar tjdelijk om een flink bedrag van je schuld af te kunnen lossen. Wees blij dat je dan geen toeslagen meer krijgt, krijg je ook geen terugvorderingen aanwaaien. 100 euro verdienen per maand is 1200 euro per jaar, had je nu twee maanden huur van kunnen betalen. Is slechts 100 euro extra in de maand opeens stuk meer waard lijkt mij!
     
  12. Skatje

    Skatje VIP lid

    Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Ik snap niet dat je maar 300 euro gaat besparen als je bij je moeder gaat wonen??
    Wat valt er dan allemaal weg?

    -huur
    -electriciteitsrekening
    -waterrekening
    -tv
    -internet

    Ok, je krijgt geen toeslagen meer, maar je man kan op de fiets naar het werk.

    Maar hoe zie jij de toekomst dan?? Even een paar maandjes bij je moeder en dan weer ergens nieuw gaan wonen?? Waar je meer huur betaalt, wat je misschien helemaal opnieuw moet verven e.d.?? Opnieuw aansluitkosten voor tv en internet, etc.

    Sorry hoor, maar als je schuld 'maar' 2400 euro is, zou ik daar never nooit mijn huis niet voor uit gaan. Zeg de tv op, je internet en ga kijken waar je prioriteiten liggen.

    Tuurlijk wil ik graag tv, maar ik wil ook dat mijn kinderen eten hebben. Nou dan is de keuze snel gemaakt hoor.
     
  13. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    Oct 14, 2010
    16,545
    3,057
    113
    Het was toch 24.000 ?
     
  14. LittleMonsters

    LittleMonsters Niet meer actief

    23000 toch:D
     
  15. lioness74

    lioness74 Niet meer actief

    ja 23000.

    Man man man,ik zou er echt niet meer van kunnen slapen...
    Ik heb net een schuld van 5000 afgelost,zelf (achterstallige rekeningen etc door wegvallen functie van man +baby op komst onverwacht).
    En geloof me,ik heb er 's avonds in bed heel wat tranen om gelaten.

    Ts,succes.
     
  16. Amfy

    Amfy Niet meer actief


    schatje ze was een nul vergeten tis 23000 ofzo iets :D
     
  17. Biny

    Biny VIP lid

    Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Ik vind dat de mensen die hier heel hard lopen te roepen dat ze geen 2e kind op de wereld zou 'mogen' zetten dat die even hun mondje moetennhouden;) zo lekker onrespectloos...

    Misschien was het kindje wel niet eens gepland....
    Kunnen jullie dat ruiken?
    En al was t wel gepland boeiend... Is t jullie kind? Nee
    Het kindje komt heus wel goed terecht hoor
    En er zijn genoeg mensen met kindjes of op komst die zeg maar niet perfect zijn...
    Wie zijn jullie om iemand daarop op af te Rekenen

    Gadverdamme

    Het gaat er toch om wat ze nu moet doen... Noet wat ze had moeten/kunnen doen
    Al had ze 10 kids.. Daar gaat t probleem niet over
     
  18. MamaPeetje

    MamaPeetje Niet meer actief

    Je ziet meer beren op de weg dan er zijn.
    Kijk wat je op MP kan verkopen, vaak hebben mensen heel veel spullen liggen.
    Kamertje aanschaffen kan ook goedkoop. Wij hebben meubels gekocht (commode + bedje) voor 65 euro. Alleen matrasje komt er nieuw in.
    Werk zoeken? Callcenters/winkels zoeken vaak personeel voor de avonden/weekenden. Beter iets dan niets denk ik dan.
    Terug naar je ouders... zitten ze daarop te wachten? Met een gezin met een 2e op komst? Mijn ouders zijn b.v. 55 jaar en die zouden dat echt niet okee vinden.
    Ik zou meer gaan denken in meer voor de hand liggende oplossingen... jullie gezamelijk inkomen is niet echt hoog dus ik zou toch werk zoeken. (of meer uren draaien als je al werkt)
     
  19. 078mama

    078mama Niet meer actief

    Waar is ts eigenlijk gebleven?
     
  20. Skatje

    Skatje VIP lid

    Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Ow dat is nogal een verschil.

    Dan snap ik niet dat TS niet in de schuldsanering wil. :(
     

Share This Page