Ik weet even niet hoe ik dit moet aanpakken. Het zit namelijk zo. Ik heb 3 prachtige kindjes waar ik dol gelukkig mee ben. Maar nu valt mij de laatste tijd heel erg op dat me oudste veel aan het liegen is, veel aan het stiekem doen is, en zelfs dingen mee neemt na school of buiten wat niet van hem is en hij dondersgoed weet. Ook neemt ie dingen stiekem mee wat hij niet mee mag na school. Vandaag was de zoveelste keer dat ie eerst stiekem in de keuken bezig was, daarna stiekem boven. Waar ik hem betrap in de douche, en hij zogenaamd moest plassen. Daarna ging ie na school, zie ik hem na een klasgenootje rennen en stiekem wat laten zien. Dus ik roep hem terug en vraag wat ie daar heeft. Niks zegt ie, ik zijn zakken na voelen en jahoor had ie de grootste knikker van zijn broer stiekem mee genomen. Had ie gevraagd zei hij en dat mocht. Was dus niks van waar, ten eerste heeft ie het niet gevraagd en ten tweede wist mijn middelste van niks. Dit was dus al het zoveelste wat er gebeurd is. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Ben bang dat ie straks ook spullen van een ander gaat mee nemen of uit de winkel misschien. Ja het klinkt raar dat ik het zeg, en het doet ook zeer dat ik het zeg. Maar hij begint hier al mee, waar gaat het straks eindigen? Wie weet hoe ik dit kan aanpakken voorzichtig en wat ik moet doen?
ow wat lastig! ik herken het, tenminste het stukje vh liegen. Heb je eens rustig met hem gepraat? Zonder dat rest vh gezin erbij is? Dat je hem verteld dat je verdrietig bent omdat .... en dan vertel je wat er de laatste tijd gebeurt, vraag eens aan hem of hij kan vertellen waarom hij dit doet/zegt. Hoe gaat het op school met hem? Vertoont hij dit gedrag ook bij de leerkrachten?
Ja ik heb het hem al eens heel rustig gevraagd en uitgelegd, maar hij ontkent dat ie het doet. Terwijl ik het hem zelf zie doen, en hij ook liegt tegenover anderen. Op school gaat het niet helemaal super, hij gaat wel over maar vecht al het hele jaar om wat bij te blijven. Maar hij staat heel laag op niveau op t moment. Hij moet volgend schooljaar echt extra eraan trekken anders doet ie groep 4 nog een keer. Hij is tegen de leraren heel normaal, hij is alleen enorm dromerig zeggen ze. Er is soms geen contact mee te krijgen. Hij plukt alles uit de prullenbak waar van hij denkt dat ie wel wat kan maken. Doet ie thuis ook, kan niks weg gooien want hij verzameld alles waar hij wel weer wat van kan maken volgens hem. Hij kijkt heel erg tegen anderen op. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik weet t niet meer ik zie mijn lieve jongen gewoon enorm veranderen ineens....
als ik het zo lees, denk ik dat hij gefrustreerd is omdat het op school niet lukt, hij heeft moeite om mee te komen, en hij uit zich in dit gedrag. Wat natuurlijk niet goed te praten is, maar dit gebeurt wel vaker bij kinderen. Kinderen liegen niet zomaar, er is altijd wel een reden. Bijvoorbeeld omdat ze bang zijn voor straf, of omdat ze zich graag willen bewijzen of zich beter voor wil doen dat ze zijn. wat vind jij erger? het liegen (dus bewust verdraaien) of dat hij dingen doet die niet kunnen. Denk dat het belangrijkste is dat je met je kind praat, en uitleg te geven. Geef hem complimenten als je merkt dat hij wel eerlijk is. Dit kunnen kleine, misschien voor jou, onbenullige dingen zijn. Maar zo kan hij voelen en leren dat jij het fijn vind als hij eerlijk is. Het is bijna vakantie, als ik het oz lees moet hij een pittig jaar hebben gehad. Ik hoop dat hij bijkomt in de vakantie en dat dit gedrag vanzelf overwaait.
Hij wil stoer doen tegenover anderen. Als er vriendjes bij zijn krijg ik alleen maar grote monden en zegt hij dingen die hij normaal niet zegt of doet. Als een van zijn klas klaar is met iets, denkt hij ohh ik ben ook klaar en legt zijn werk neer. Ook al weet ie dat ie nog niet eens klaar is. Dat zegt de juf ook tegen ons.....Hij leest woorden maar voor de helft, de eerste 3 letters en dan raad ie het woord gewoon. We zijn al een jaar met hem bezig, en we belonen hem ook heel veel. We worden ook zeker niet kwaad op hem. Alleen het doet me nu wel pijn dat hij liegt, dingen stiekem doet, en zelfs spullen mee neemt. Ik wil gewoon dat ie eerlijk is tegen mij, de rest maakt me niet uit. Dat hij het slecht doet op school prima. Daar helpen we hem bij, de juf ook en dat weet ie. Wij staan altijd achter hem, hij word er voor ons niet anders om en dat hebben wij hem ook uitgelegd. Maar dat liegen en stiekem doen dat doet ons pijn. Het is zelfs zo dat hij kinderen begint te pesten. Zo is hij helemaal niet, als er ergens was waar hij een hekel aan had was het pesten. Werd er een kindje gepest dan hielp ie dat kindje altijd. Altijd kindjes troosten als er wat was, altijd helpen. Hij is nu ineens bikkelhard en heel anders.... Ik hoop ook dat ie straks lekker bij komt en dat het maar een fase is van hem. Want zo ken ik mijn jongen helemaal niet
Je zou ook hulp in schakelen van een pedagoog. Wie weet kan die je verder helpen om inzicht in zijn gedrag te krijgen en je helpen om situaties aan te pakken op een manier waardoor je zoon bepaalde gedragingen los kan laten. Of anders een speltherapeut? Je hoeft echt niet aan te modderen met je zoon. Als je kind moeilijkheden heeft met praten ga je naar een logopedist, heeft je kind een fysiek probleem ga je naar de arts/fysio. Waarom geen hulp inschakelen voor zijn gedrag? Vooral omdat het nu wat langer speelt en je zelf aan geeft dat je hem bijna niet meer herkend soms.
ik weet te weinig inhoudelijk van de situatie af, maar bij komen er zoveel vragen naar boven. Hoe slecht zijn zijn prestaties? sinds wanneer toont hij dit gedrag? waarom gaat hij over als hij het hele jaar al moeite heeft? wat zeggen de leerkrachten? welke hulp is er al aangeboden door de school? Ga eens met de leerkracht praten, wellicht kunnen zij voor jullie hulp inschakelen,ik denk dan aan combi leermoeite/gedrag. zelf ben ik leerkracht van een groep 3/4 en ik herken wel dingen van jullie zoon die ik eerder bij andere kinderen heb meegemaakt.
Ik wil wel hulp maar welke hulp? En mijn man staat daar weer anders in die denkt dat het gewoon een spelletje is en hij ons aan het uitproberen is....
Ohh vervelend! Ik weet dat soms of sommige kinderen dingen doen voor aandacht. Zeg maar met stelen, hij heeft ouder nodig die hem streng op aanspreek (discpline) als je het zo schrijft.. Complimenten geven als hij goed doet en streng zijn of iets afpakken dat waard is voor hem! Dat afpakken heb ik nooit geprobeerd maar ben erg streng tegenover mijn broertjes (zoontje is nog iets te jong) Veel suc6!
Jullie kunnen hem waarderen en de juf ook...ondanks zijn mindere presentaties. Maar voor hem zijn zn vriendjes natuurlijk heel belangrijk. Ik vermoed dat hij liegt, pest etc om toch aandacht te blijven krijgen van zijn vriendjes. Hij blinkt niet uit in zijn schoolprestaties dus kiest hij voor een andere vorm van aandacht krijgen. Hij denkt waarschijnlijk dat zn vriendjes hem bewonderen als hij 'stoere' dingen durft. Tenminste...dat is wat ik vermoed als ik je verhaal zo lees! Kzou er persoonlijk een zomervakantie overheen laten gaan. Wellicht trekt hij dan weer bij omdat de schooldruk er dan van af gaat.... En anders...soms doet het wonderen om nog een jaar in dezelfde groep te blijven. Dan hoeft hij minder op zn tenen te lopen en laat hij dat negatieve gedrag wellicht los...Maar goed, dat is natuurlijk wel een grote stap. kWeet ook niet of de juf wel eens iets in de richting heeft gezegd?? Sterkte hoor. Lastig om je kind zo te zien veranderen...
@yasmina aandacht moet dan zijn van andere kinderen, want hij krijgt hier net zoveel aandacht als zijn broertje en zusje. Soms zelfs nog wel meer. Hij kijkt heel erg bij kinderen op die ouder zijn dan hem dat zien we al heel lang. Weet niet zou afpakken helpen? @smile zeker lastig om hem zien te veranderen. Zie dat kinderen veranderen als ze ouder worden prima dat is nu eenmaal zo. Maar zoals hij nu aan het veranderen is is hij helemaal niet, en zo ken ik hem ook helemaal niet. Dat doet juist zo pijn. Het is zo lieve jongen! Tuurlijk kan ik hem wel eens achter het behang plakken maar dat kan ik van de andere 2 ook. Ik krijg zo vaak complimenten dat hij zo lief is, en zo begaand is met anderen. Maar ik zie hem nu ineens heel anders worden, pesten terwijl hij daar een hekel aan had en iedereen hielp, andere kinderen troosten hij gaat nu gewoon lachen, stoere praat en praat waar me mond soms echt van open slaat. Zelfs wij krijgen grote monden waar je u tegen zegt. Dingen stiekem doen, dingen stiekem meenemen, spullen van ons meenemen enz enz....Het is ineens een hele andere jongen. EN ik hou van hem met heel mijn hart, ga voor hem door het vuur. Sta altijd achter hem, steun hem overal in, maar ik zou graag willen dat hij met dat pesten, grote monden, liegen, en stiekem doen, en stiekem spullen meenemen zou ophouden. Want zo is hij niet....
Ze laten hem over gaan omdat hij de woorden enz allemaal al heeft gehad, de sommen enz. Maar ja dat zelfde krijgt hij ook als ie in groep 4 zit straks en daar blijft zitten. Krijgt ie ook een jaar hetzelfde dus die keuze snap ik ook niet van de juffen. Aan de andere kant denk ik dat ie dan nog meer gaat op zien tegenover zijn oude klasgenoten want ze zitten met groep 3 en 4 in 1 klas...Dus dat zal ook niet veel uitmaken.
Hij heeft zich dus door alle stof heen geworsteld...begrijp ik dat goed? Ik bedoel dat hij dus niet achter loopt? Maar hoe waren zijn scores dan? Als hij in een combi zit met 3-4 zal een jaartje overdoen idd niet zoveel effect hebben. Mmm...lastig. Heb je er al een keer met hem zelf over gepraat? Of hij idd het gevoel heeft tegen de rest te moeten opboksen?? Kan ook nog wel eens helpen...
Ja hij loopt achter in niveau. Het niveau van de klas ligt veel hoger dan hij. Hij kan niet zoveel woorden lezen in een minuut ofzo. Met lezen heeft ie moeite, schrijven heeft ie veel moeite. Op de kop of achterstevoren, groot schrijven enz...Zijn score is heel laag hij zit op b en hij moet op a zitten willen ze hem testen voor dyslexie. Daar komt hij straks vanzelf wel als hij zo doorgaat. Hij zit overal als je in de curves ziet van school heel laag met veel dingen, maar ze laten hem wel overgaan. Hij ontkent zelf alles, als wij zeggen dat het niet zo goed gaat, zegt hij jahoor alles gaat goed, vet makkelijk enz enz...Hij wil er ook niet over praten of ontkent alles....
Dit is precies wat ik ook zou doen. Ikzelf ben ook leerkracht van groep 4. Ik heb het idee dat hij zijn 'slechte' prestaties compenseerd met zijn gedrag. Valt uit met sommige dingen, wil niet onder doen voor zijn vriendjes en dat uit zich dan in stoer gedrag. Ik denk dat hij diep van binnen heel goed weet dat het niet goed is wat hij doet en er daarom ook over liegt. Maar hij wil ook zo graag aardig gevonden worden door zijn vriendjes. Gesprek aanvragen met leerkracht en IB-er! Succes!
Dit snap ik niet goed... Gaat dit over Cito?! (woordjes lezen is DMT=drie minuten toets) Want A is juist goed en B is ook nog bovengemiddeld. En wat is dat voor iets raars dat ze niet willen testen op dyslexie?! Ik heb een leerling in de klas gehad die bijna overal A of B voor had, maar vooral voor spelling en lezen uitviel. Die is ook getest en bleek wel degelijk dyslexie te hebben. Dit was in groep 7, want dan geven ze dat 'stempeltje' maar ze zat wel al langer in het dyslexieprotocol. En jullie hebben het laatste woord he. Dus als jullie vinden dat hij beter een jaartje over kan doen...
Testen op dyslexie kan nog niet in groep 3, je kunt wel vermoedens hebben. maar je moet eerst 2 jaar intensieve begeleiding geven en dan pas kan er getest worden. Dat is vaak eind groep 4 wanneer dit gestart kan worden. Misschien goed om even de vakantie af te wachten. Als je wilt kun je nu al aankaarten bij de leerkracht, rt-er dat je je zorgen maakt. Wat helemaal niet verkeerd is om dit al aan te geven. Na de zomervakantie meteen gesprek aanvragen met leerkrachten en rt-er. Zij kunnen dan samen jullie als ouders hulp inschakelen. Wat betreft zittenblijven. Zittenblijven moet rendement hebben. Mijn mening is ook dat een kind beter kan blijven zitten in groep 4 dan in groep 3. Ook ik neem nu een paar kinderen uit groep 3 mee naar groep 4. We starten na de zomervakantie met extra begeleiding, van 1 leerling verwacht ik dat ze al in het najaar niet meer meekan komen. Zij zal dan de rest van het jaar in groep 4 op een eigen plan werken, eigen niveau.
Mja ik heb er gelukkig niet zo'n verstand van op 1 klein puntje na. Voor gedragsproblemen kun je als eerste aankloppen bij je huisarts. Ten eerste kun jij je verhaal kwijt, ten tweede weet hij wat voor soort persoon je zoekt EN weet hij vaak ook wel iemand die ervaring heeft met soortgelijke problemen. Zo zijn wij ook bij een kinderpsych terechtgekomen.. Helaas is de conclusie dat zij het ook niet weet en gaat ze ons verder doorverwijzen. Maar er zit dus wel vooruitgang in. en die gesprekken met zo'n kinderpsych luchten ook jou erg op waarschijnlijk want die heeft geen oordeel van goed of slecht maar wil gewoon zoveel mogelijk weten.