Sinds deze maand zijn we in salaris behoorlijk terug gegaan omdat ik minder ben gaan werken. Van fulltime naar 3 dagen. Dit scheelt ons 400 euro per maand. Daarbij komt nog dat we 300 euro eigen bijdrage aan de kinderopvang moeten betalen, een verschil van 700 euro dus! Omdat we eerder goed konden leven, en we ons nu erg bewust zijn van het feit dat er veel minder binnenkomt, ben ik de afgelopen maand echt precies gaan bijhouden wat we uitgeven. De vaste lasten hielden we al bij in een excel bestand maar we zijn dus nu ook de overige uitgaven aan het bijhouden. We hebben onszelf een budget van 100 euro per week gegeven voor de boodschappen én tanken (hebben 1 auto). Moet alleen zeggen dat het me erg tegenvalt. Ik ben best geschrokken van de uitgaven die we doen. Een tientje hier, vijf euro daar enz. Alles bij elkaar opgeteld hebben we deze maand bijna 600 euro uitgegeven aan boodschappen en nog eens 550 euro aan 'overige' uitgaven (denk daarbij aan kleding, luiers, spullen voor ons zoontje Lucas, cadeautjes voor verjaardagen enz) We hebben het deze maand dus ook niet gered Zijn er meer mensen die dit op deze manier doen en heeft het jullie ook nieuwe inzichten gegeven??
ik doe dat ook. Gewoon in een kasboek. De andere uitgaven kan ik gewoon zien online, want we pinnen alleen nog maar. ik heb afgelopen jaar wel wat meer uitgegeven aan mijn verzameling, maar ik ben gestopt met de postcodeloterij en mijn tel abonnement heb ik aangepast, + 1 van de kinderen van het kdv, en dat scheelt bij elkaar allemaal best wel veel. kadootjes sla ik vantevoren in als ik een leuke aanbieding zie bij The Body Shop of bij Yves Rocher, alles gaat in mijn kadootjes-lade. verder ben ik erg kritisch op alles wat ik koop.
Wij doen dit ook sinds ik minder ben ga werken, het heeft me goed laten inzien dat we vaak pinnen of 'onzin' dingen kochten. Sinds we dit gebruiken (nu zo'n 3,5 jaar) gaat het erg gecontroleerd en houden we af en toe nog wat over om te sparen. Zeker nu er een 2e aankomt (en ik momenteel werkloos ben) is het erg fijn om te zien waar ons geld nou echt heen gaat
Wij houden alle uitgaven bij, maar vooral de boodschappen omdat daar gewoon veel winst te halen valt. Ik heb een whiteboard in de keuken hangen waarop we het eten voor elke dag plannen (dan weet je precies wat je nodig hebt) en ik winkel alleen nog met lijstje. Dan schrijf ik elke keer precies op hoeveel ik heb uitgegeven met het bonnetje erbij. Aan het eind van de week tellen we op, en als het een bedrag is boven de 50 euro kunnen we adhv de bonnetjes makkelijk zien waar het aan ligt. Zo zijn wij qua boodschappenkosten naar ongeveer 40 euro per week gegaan, maar met een zelfgesteld maximum van 50.
Dat hebben wij hier dus ook. Het is niet echt onzin, maar niet altijd nodig! Bijv. de luiers bij de Wehkamp waren in de aanbieding. 228 luiers voor 45 euro. Heb ik dus gekocht, alleen had ik nog 2 pakken staan hier. Het was dus niet persé nodig... Kreeg de bonnen van Lekker in het leven, en heb voor 40 euro wasmiddelen gekocht bij Truus.nl. Ook niet perse nodig, maar dan kan ik weer 6 maanden vooruit...Maar die twee dingen samen zijn dus al 85 euro..... We moeten denk ik ook nog 'leren' eerst echt goed na te denken of het wel écht nodig is...
Maar het zijn wel dingen die je nodig gaat hebben... kijk als je nou echt zinloze dingen koopt waar je niks aan hebt, maar luiers en wasmiddel komen altijd wel op! En probeer te kijken naar een gemiddelde over een aantal maanden, want deze dingen hoef je nu een tijdje niet te kopen dus als het goed is geef je de komende tijd weer minder uit! Dus uiteindelijk heb je er echt wel winst van!
Ja dat is ook wel weer zo... Het is de komende maanden gewoon even op een houtje bijten, vooral ook omdat we niet zo veel van de B-dienst terugkrijgen nu, omdat ik 7 maanden van dit jaar nog fulltime werkte (toen ging mijn zoontje nog niet naar het kdv) en de Bdienst berekent natuurlijk over een heel kalenderjaar. Hopelijk is dat volgend jaar iets meer, zodat we hopelijk ook weer een beetje kunnen sparen...
ja hier houden we precies bij waar wat heen gaat. tuurlijk hier en daar tientje dat naar onzin gaat zoals patatje op de markt of speeltje voor de kids hier en daar, maar we houden t goed in de gaten. hebben hier 1 inkomen, werk zelf niet meer sinds 1e zwangerschap vanwege rug problemen. denk ook niet dat ik nog ga werken, vind het heerlijk bij de kids thuis. ik ga wel weer oppassen bij mn buren int nieuwe schooljaar, en das leuk zakcentje wij pinnen 250,- voor 1 maand boodschappen. elke week zo'n 60,- en als dat op is, dan is het op. maken elke woensdag een lijstje wat we die week erop gaan eten en doen op donderdagavond alle boodschappen. enige wat ik doordeweek nog haal is beleg en vers brood, verse groente en fruit. verder houden we ons aan het lijstje. tuurlijk zakkie chips voor t weekend en koekje en snoepje, maar we houden ons goed aan het lijstje
Ik houd alles bij in excel en wij reserveren eigenlijk overal al geld voor, dus wat over is, is ook echt over. Wij pinnen wekelijks 80,- voor de boodschappen, 50,- p/m voor luiers e.d., al zullen we dat met een tweede nu wel moeten verhogen. 150,- voor tanken. Geld voor cadeau's, kleding e.d. zetten we ook maandelijks apart, en we sparen ook nog voor verschillende dingen. Zelfs de kat heeft z'n eigen spaarpotje voor de dierenarts . Zo heb je niet al teveel onverwachte dingen en weet je gewoon waar je aan toe bent.
Misschien heb je iets aan dit topic van vorige week. Ik heb een account aangemaakt en vind het super! http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/371664-weet-jij-gemiddeld-uitgeeft.html Wij moeten ook echt gaan besparen ivm minder inkomsten en komst baby...
Wat goed van jullie! Schaam me diep als ik zeg dat ik niets bij hou, geen idee heb wat ik allemaal uitgeef en hoeveel alle vaste laste precies zijn...
Ik hield eerst alles bij in een excel sheet. We hebben vorig jaar een budget gemaakt voor alle kosten en inkomsten die we per maand hebben. Dus er komt iedere maand zoveel geld binnen, X bedrag aan vaste lasten, X bedrag aan boodschapen, X bedrag als zakgeld voor leuke dingen, etc. Zo stond het ook in het excel sheet. Sinds kort hou ik alles bij in Quickbooks. Dit is een boekhoudsoftwareprogramma wat ik ook gebruik om de boekhouding voor mijn man's bedrijf te doen. Maar ik heb nu dus ook een file aangemaakt voor onze eigen boekhouding. Heerlijk! Dan kan ik precies per categorie zien wat we uitgeven. Man vindt het een beetje overdreven, maar ik vind het geweldig.
Oh lijkt me idd super handig! Zeker als je dat programma toch al hebt en je dus weet hoe het werkt...
Dat geeft toch niks? Ik moet zeggen dat wij dat ook niet zo erg deden toen wij nog veel ruimer konden leven. Toen was het ook niet echt nodig dat we het goed bijhielden. Maar nu moeten we wel anders komen we iedere maand te kort en dat is niet de bedoeling.
Wij houden ook alles aan het begin van de nieuwe maand bij in Excel. Print op de 1e van de nieuwe maand een rekeningoverzicht uit, welke in Excel gaat. Zo zien we precies wat we waar aan uitgeven en schrikken soms van de bedragen voor boodschappen en tanken. Omdat ik vorige week gestopt ben met de pil, willen we na onze vakantie ook gaan bezuinigen. Alle overbodige abonnementen e.d. eruit en wat zuiniger boodschappen doen. Nu kopen we al gauw wat we lekker vinden en niet altijd nodig hebben. Maar ben er van overtuigd dat we veel efficiënter boodschappen kunnen doen als we een beetje op de aanbiedingen letten. Ook tanken moet veel minder kunnen, lijkt me. Soms geven we daar nog meer aan uit dan aan boodschappen
Ik heb in excel een document gemaakt. 1 tabblad met alle inkomsten (elke maand, die van mijn man apart en van mij apart en eventueel extra inkomsten), 1 tabblad met alle standaard uitgave (afbetalingen, huur, zorgverzekering etc, dus echt alle vaste lasten, tot aan de zorgverzekering van het konijn toe, 12 euro per maand,) En 1 tabblad waar ik per week in zet (in aparte kolommen), wat we uitgeven aan : boodschappen, OV, benzine, sigaretten en diversen. Ik bewaar alle bonnetjes en in principe voer ik die elke zondag in. Echt alles, dus ook een broodje van 2,50 en een tijdschrift. Ik weet exact wat er elke maand vast uitgaat en zo dus ook wat we te besteden hebben. Mijn man heeft een wisselend inkomen, hoort opzich niet zo te zijn maar het afgelopen half jaar was erg schommelend. Het was even wennen maar nu ik eraan gewend ben vind ik het wel fijn. Weet exact wat ik nog op de bank heb, wat ik uitgeef en waaraan.