Tips voor een efficiëntere huishouding!

Discussie in 'De lounge' gestart door mijnhumpie, 18 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mijnhumpie

    mijnhumpie Actief lid

    12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL

    Vind je het nooit moeilijk om je ook echt aan dat ritme te houden? Ik werk op de woe/do/vrij dus ik moet alles zo'n beetje in de ma+di+za proppen en ik spreek ook af en toe eens af met vriendinnen, kunnen de kindjes met elkaar spelen, of even naar de speeltuin met de kleine, etc. Of er komt onverwachts wat tussendoor waardoor er weer het één en ander blijft liggen... pfff...

    Soms vind ik het best lastig hoor, de dag is altijd zo voorbij!!
     
  2. melissie6

    melissie6 Actief lid

    7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Wij proberen de laatste maanden elke dag zodra we thuis komen uit werk (werken beide fulltime en komen rond half 6 thuis) eerst een halfuurtje iets in het huishouden te doen en dan pas te gaan koken, douchen, tv kijken, etc.

    Man gooit meestal de stofzuiger er doorheen, ik doe in dat halfuur dingen zoals de was opvouwen, tafels afnemen, wc's schoonmaken, losse spullen opruimen, wat er ook moet gebeuren.

    In het weekend doen we dan samen de grote dingen. De kattenbakken verschonen, beddengoed verschonen, alle wassen draaien, badkamers schoonmaken, etc.

    Het helpt echt als je het elke dag bijhoudt en dat hoeft echt geen uren te duren. Ik zet soms zelf het timertje, als het halfuur op is stop ik er mee en denk ik "morgen weer een halfuur" haha.
     
  3. Meisje89

    Meisje89 VIP lid

    9 jun 2009
    7.162
    1.395
    113
    Vrouw
    België

    Eerst: ik herken het! Heb 2wk geleden ook tegen mezelf gezegd, kom op, elke dag wat, is 't veel minder erg. OOK als het niet leuk is, geen zin, ...

    Maar helaas ben ik weer "hervallen" :D

    Dan: reactie op bovenstaande, ZO wil ik het dus ook :D Hoe krijg je je zo ver ?? En niet enkele dagen en dan weer niet meer, wil het echt volhouden. Ga vanaf september weer naar school en als (alleenstaande) mama met huishouden, kind & studie, gaat er ècht wat moeten veranderen zodat ik zowel mijn studie als mijn kind en huishouden volledig onder controle heb.
     
  4. Minny

    Minny Fanatiek lid

    26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Mijn ervaring is dat hoe meer tijd je hebt hoe minder je doet...
     
  5. Spikkel19

    Spikkel19 VIP lid

    18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    ik neem het ook niet al te letterlijk hoor schuif ook wel eens maar ik probeer het wel zo te doen zodat het huis gewoon netjes blijft..daarnaast ben ik thuisblijfmoeder dus heb misschien meer tijd dan mensen die werken dus dan is het sowieso natuurlijk lastiger om het op orde te houden..
    Maar ik probeer het dus wel

    moet zeggen dat ik een hoop respect heb voor vrouwen die werken en huishouden draaiende houden vind dat echt knap!
     
  6. mijnhumpie

    mijnhumpie Actief lid

    12 jul 2012
    417
    1
    0
    NULL
    NULL

    Hee, jij bent een goeie mental coach!! Tsjakkaaaa!!! Kom op, je kan het, ff doorzetten! hahahaha! Nee, maar je hebt zeker gelijk, ik ga het proberen. En idd, op die manier is onverwachts bezoek ook niet meer zo erg nee.

    En wat je zegt over je woonkamer niet te vol proppen; da's ook een hele goeie ja! Ik heb bijv. zo'n Ikea vakkenkast en daar staat van alles in. Ook allemaal tierelantijntjes erop en zo en dat is altijd zo'n rotklus met alles afstoffen! Bleeegh! Misschien moet ik ook maar eens gaan herindelen en minder op en in de kasten zetten...
     
  7. BabyBergen

    BabyBergen Fanatiek lid

    8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    zo een kast als de mijne?
    maar ik vind dat er wel geleefd mag worden hoor, ik laat mijn dochter rustig met een fles limonade de ronte in gaan ondanks dat het geen anti lek is :p
    op mijn foto zie je nu ook dat de box een druk rommeltje is...
     
  8. melissie6

    melissie6 Actief lid

    7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Nou hier sla ik ook wel eens een dagje over hoor haha. Maar man en ik hebben afgesproken dat we elkaar moeten aanmoedigen. Als de een dan geen zin heeft, dan moet de ander helpen overtuigen. Maar soms hebben we allebei geen zin ahahah. Het helpt bij ons denk ik ook veel dat alles een vaste plek heeft en alles altijd opgeruimd is in kastjes/laadjes etc. En dankzij mijn nesteldrang zijn die kastjes en laadjes nu ook heel erg opgeruimd. ;)
     
  9. Noushka

    Noushka Fanatiek lid

    2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Nou inderdaad, in de vakantie ben ik echt niet vooruit te branden.
     
  10. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Hoe vaak maak je de kast schoon dan? En haal je dan alles eruit of is het meestal een beetje om de spulletjes heen?
    Ik heb (een ander soort) Ikea kast met bakken erin en heb hem nooit helemaal stofvrij omdat ik er geen zin in heb om die kast elke week helemaal bij langs te gaan.
     
  11. BabyBergen

    BabyBergen Fanatiek lid

    8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    ik maak de kast elke dag schoon met een duster, dan 3 x per week een vochtige doek
    en 1 x per maand gaan alle niet snel opzij zet bare spullen eruit
    maar wat ik wel op kan tillen of opzij zetten doe ik wel, tis maar 3 sec per voorwerp
     
  12. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik word al moe als ik het hoor, zo vaak... pfff ben echt lui :)
     
  13. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    hier hetzelfde. maak altijd hele plannen. elke dag een stukje van het hius doen zodat het helemaal spik en span is en het alleen bij gehouden hoeft te worden, dingen uitzoeken enz.
    ben van alles van plan maar puntje bij paaltje komt er niets van.
     
  14. BabyBergen

    BabyBergen Fanatiek lid

    8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    vat mij niet verkeerd op, want het is niet rot bedoeld
    maar dat is inderdaad vaak het probleem met mensen die een huishoudprobleem hebben.....
    en of lui nou het goede woord is, daar twijfel ik wat over
    misschien is prioriteiten stellen de issue ...veel mensen vinden hun genot op de bank een hogere prioriteit dan een schoon huis...
     
  15. annet1985

    annet1985 Fanatiek lid

    14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Hier nog geen kinderen, maar regelmatig mijn 4 oppas kids over de vloer gehad! ( nu niet heb zwverlof) maar wat ik altijd doe is, als ik naar boven loop, loop nooit met lege handen! Dus neem was mee en doe het gelijk even in de kast! Kost je misschien 5 minuten tijd ! En inderdaad flink bijhouden. Heb je een vaatwasser? Gelijk alles in de vaatwasser stoppen, stofzuig bij wijze van na het ontbijt standaard, even snel de looppaden! Weet niet hoe oud je kid zijn, maar leer ze dat als ze met het ene spelen het andere opruimen, werk met opruimbakken bijvoorbeeld? en wat ik al schreef ik heb altijd de regel voor mezelf loop nooit met lege handen ;)
     
  16. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Hahahah.. huishouding.. ik vind het wel een mooi woord.. Huishouden...

    Hier een heel efficiënte manier..

    - ruim alles achter je kont op. Liefst direct anders altijd aan het einde van de dag
    - leer je kinderen vanaf 1 jaar spelenderwijs opruimen (vast ritme in de dag net zoals eetmomenten en slapen)
    - zorg voor voldoende bergruimte
    - doe vaste dingen op een vast moment in de week (strijken op maandag, administratie op dinsdag)
    - hou een doekje bij de hand en maak vlekken etc direct schoon
    - ga twee keer per jaar door je kasten en gooi weg!!
    - bedenk hoe vaak dingen moeten (dat is wat anders dan willen)
    - bedenk hoeveel tijd je dat mag kosten
    - verdeel de taken (man moet ook wat doen en kinderen naarmate ze ouder worden ook en ze kunnen al beginnen met leren om hun spullen in de was te gooien en speelgoed op te ruimen)
    - gooi weg, gooi weg, gooi weg. Heb je het niet nodig, heb je het een tijd niet gemist, gooi het dan weg. Je hebt minder nodig dan je denkt

    Doe niet teveel. Wij doen (2 volwassen, 2 kinderen, geen huisdieren: 180 m2 woonoppervlak)
    - zuigen 2 x per week hele huis
    - dweilen 1 x per maand (of wanneer nodig)
    - ramen 6 x per jaar
    - badkamer 1 x per week
    - toiletten 2 x per week
    - wassen 4-6 wassen per week
    - strijken 1 x per week (ieder een deel)
    - boodschappen (elke dag: uitje met de kids)
    - stoffen 2 x per week (combinatie met zuigen)
    - grote beurt keuken (2 x per jaar)
    - reguliere schoonmaak keuken: 1 x per week
    - glaswerk binnen (1 x 2 weken of wanneer nodig)
    - kledingkasten uitruimen e.d. 2-3 x per jaar (wisseling seizoenen)
    - tuin wanneer nodig en paar keer per jaar bij planten / snoeien
    - admnistratie 1 x per week
     
  17. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Nou het vervelende is dat ik het sowieso hartstikke druk heb, eigenlijk is lui een woord dat ik niet had moeten gebruiken want dat klopt niet.
    Ik werk 28 uur (nu zelfs tijdelijk 32) met 3 kinderen en een vriend die 12 uur per dag van huis is.
    Dus ja, als ik om 8 uur eindelijk op de bank plof ben ik ook wel uitgeteld ;)
    Maar het zou voor mij wel fijn zijn als ik een soort ritme/schema zou hebben waar ik me daadwerkelijk aan houd.
     
  18. Smile

    Smile Fanatiek lid

    11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Hier ook niet altijd zin, maar hou ook niet van rommel...dus tja...

    Ik probeer elke dag 3 kwartier met het huishouden bezig te zijn. Dit doe ik gelijk s ochtends...zodat ik er overdag niet tegenaan loop te hikken (tip 1). Grote klussen zoals zuigen, poetsen etc doe ik op de dagen dat ik vrij ben. De was doe ik s avonds na werktijd...kun je lekker bij tv kijken.
    Daarnaast heb ik een mand waar ik spullen in gooi die ik niet gelijk opruim (tip 2). Omdat ze bijv helemaal naar zolder moeten of post dat in een map moet worden opgeborgen oid. 1x in de zoveel tijd ruim ik die mand dan leeg. Ligt het in elk geval niet overal door het huis heen. Daarnaast mag er bij ons geleefd worden. Heb geen moeite met speelgoed op de grond etc. Dat is zo weer opgeruimd. Maar koekje en drinken...dat gebeurt bij de tafel (tip 3). Heb ik in elk geval niet overal kruimels liggen die gezogen moeten worden. Scheelt weer.
     
  19. BabyBergen

    BabyBergen Fanatiek lid

    8 okt 2010
    2.848
    0
    0
    ik snap ook voor mensen die heel veel werken en daarbij meerdere kinderen hebben dit echt wel heel lastig is hoor, toen ik nog 50 u p w werkte had ik er ook veel meer moeite mee
    misschien kan je het huishouden samen met je kinderen tot een leuk spel maken?

    en leren om bijv voor het slapen gaan nog even 5 min wat rommeltjes op te ruimen, kopjes van tafel ect
    en als je naar de slaapkamer loopt neem dan altijd iets mee, loop je terug ,dan idem...scheelt extra geloop en tijd ;)
     
  20. Gazy

    Gazy Niet meer actief


    serieus! ik vind het knap!

    Wij zijn 21-06-2012 getrouwd, dat vierden we bij mijn zus thuis. giga huis altijd spik en span. En toen zag ik wat zij deed.. en toen dacht ik ooohwhwww!!!!

    En dat doe ik nu thuis ook..

    Mijn zus maakt 1 soms 2 keer per dag een sopje (na een lunch of na het avond eten) en sopt dat alles globaal even af. Ook de huiskamer loopt ze even na, de keuken loopt ze na. aan het einde nog even de toilet. Dat doe ik hier nu ook. En mijn huis, ziet er ineens echt fantastisch uit! Wij kwamen tot het inzicht dat als wij schoonmaken wij altijd de grote schoonmaak deden! end an kwamen er weer wat vlekken dan kwam ik weer met de grote sopemmer en dan moest alles weer helemaal over de kop. Ik kende het 'gewone' schoonmaken niet.

    Nu hebben we voor als de kleine er straks is een schoonmaakrooster liggen, wat er op welke dag moet gebeuren.
    Ook hebben we een extra lijst, als je even over hebt, pak je die extra lijst en neem je even een kastje mee bijv.

    Ik wist ook niet hoe het moest, maar het is echt zo, pak een ruimte aan en loop die elke dag even bij langs, is alles nog zoals jij dat wilde. pak dan de volgende ruimte aan, en hou die ook bij.. Dit hebben wij gedaan de afgelopen weken en echt.... het werkt.. ik ben nu niet meer dan 30 min bezig alles lekker op te frissen en pak dan een andere klus. Zoals vandaag het tv kastje, een andere dag het sanitair. Echt, en je krijgt er energie van, als je huis zo lekker fris is. Wat ook werkt inderdaad is niet constant die tv aan, die uitklappen en ook echt met een lege tafel samen achter de tv een kop koffie gaan drinken.
    Eerst even de vaatwasser aan, eerst even het aanrecht leeg, elke dag een stukje, en dan zul je zien dat je de volgende dag een ander stukje van je huis kunt doen.
    En wat wij regelmatig tegen elkaar zeggen: alles wat je in je handen hebt ruim je op. Wat heerlijk is, is dat ik nu wel dingen zie die moeten gebeuren, maar voorheen was dit 80% van het huis en nu is het 20% van mijn huis.Ik heb geleerd dat plekken die ik elke dag gebruik ook elke dag mijn aandacht nodig zijn.
     

Deel Deze Pagina