Waarom zou je in godsnaam 5 min voor sluitingstijd een winkel in gaan om nog uitgebreid te gaan winkelen... Dat soort mensen doen het er gewoon om om lekker te irriteren. Kijk ga je nou een supermarkt in om snel nog ( bijvoorbeeld ) een pak melk te pakken dan zeg ik oke dat kan maar nog uitgebreid gaan shoppen vind ik echt zo achterlijk...
Natuurlijk zit er heus wel een keer een uitzondering tussen die het echt te bont maakt, maar dat vind ik dan nog geen reden om dus iedere klant dan maar op die manier te zien. Ik heb ook wel echte extremen meegemaakt op de werkvloer en ook zeker met de nodige bedreigingen, maar bleef altijd vriendelijk zodat ik niet de agressie uitlokte. Het valt me op dat dat tegenwoordig vaak wel gebeurt. Het gebeurt nog wel eens dat er bij een klantenservice iemand komt met een klacht en dat diegene dan niet echt blij is. (ook wel redelijk logisch als iets niet is wat je er van verwacht, maar kan gebeuren.) Maar de tegenreacties tegenwoordig, het dwangmatige gedram om bonnen, uitleggen waarom iets niet bevalt en een streng toesprekende medewerker die eigenlijk duidelijk te kennen geeft dat ze geen zin heeft om iets retour te nemen of te ruilen, tja daar wordt ik ook echt niet liever van als klant. Op zich snap ik het wel, sommige klanten maken misbruik van bepaalde situaties, maar dat is heus niet de meerderheid eerder uitzondering. En nu moet iedereen maar lijden onder die paar slechte mensen. Ik denk dat we veel dingen zelf in de hand hebben. Als jij als personeel zijnde klantvriendelijk bent en beleeft, dan krijg je dat ook weer terug, daardoor wordt je zelf weer vrolijker en dan breng je weer over op de klant die daarop ook weer vrolijk wordt enz........... Probeer eerst eens bij jezelf na te gaan hoe jij je gedraagt tegenover de klant en of dat is hoe je zelf ook behandeld zou willen worden mocht het jou overkomen. Ik heb echt de meest gekke en woeste mensen in de winkel gehad, maar tot nu toe is alles rustig afgehandeld en was zowel de klant als ik achteraf tevreden en dat kwam omdat ik in die situatie rustig bleef, de klant het woord liet doen en hem/haar liet merken dat ik het verhaal geloofde en we daar samen wel uit zouden komen. Oftewel de klant als koning behandelen, mensen willen gehoord worden en hun verhaal kwijt kunnen, pas daarna kan er rustig gepraat worden. En als je goed naar de klant luisterd kom je er vaak ook nog achter dat ze eigenlijk best wel gelijk hebben en dat je daar een passende oplossing voor moet zoeken. Maar dit is puur mijn ervaring.
Natuurlijk heb je gelijk! Maar geloof me, 9 van de 10 liegen er wél over. Dan is het niet vorige week maar vorige maand gekocht, en niet maar een keer gedragen maar vier keer. En het is echt vervelend als jij wel de waarheid spreekt... Maar ik krijg van alles naar m'n hoofs geslingerd, van degene waar bij de waarheid vaak niet gesproken word. En dat gedram om de bon, dat is gewoon ter controle. En vaak moet er verantwoording afgelegd worden aan hoofdkantoor en dergelijk. Hoe moet ik nou bewijzen dat jij dit gister hebt gekocht? Klanten begrijpen vaak niet, dat degene tegen wie ze zo praten ook niets liever doen dan iedereen z'n zin geven?
Ja, maar dat van die bonnen is soms gewoon erg zot. Als een artikel in meerdere winkels te koop is snap ik nog dat ernaar gevraagd wordt, maar als ik iets koop van een eigen merk dan weet je zeker dat het uit je eigen winkel komt, dan is een bon overbodig. (en ja ik weet ook wel dat het verplicht wordt van hogere hand, heb die ervaring zelf helaas ook) Vaak kun je aan een product wel zien of het gebruikt is of niet. Je moet nu als klant zo enorm vechten voor je gelijk dat het echt niet leuk meer is soms. Wij kunnen de wereld veranderen, echt waar, maar dan moet iedereen bij zichzelf beginnen en ophouden een ander de schuld te geven van dingen die gebeuren. Wat je geeft krijg je weer terug. (en ja natuurlijk zijn er uitzonderingen.) Een betere wereld begint bij jezelf. Ikzelf zeg op straat bijvoorbeeld ook iedereen gedag. (woon in een dorp, in de stad wordt dat wat lastiger natuurlijk.) Dit hoeft niet perse met woorden te zijn, maar een knikje met het hoofd doet het ook prima. Maak oogcontact met de mensen met wie ik spreek en merk dat de meesten dat nu ook weer terug doen als ze me zien. Of als er een auto mij tegemoet komt maar je kunt niet bijelkaar langs, dan ga ik langs de kant staan om ruimte te geven zodat de ander voor kan gaan, maar als het andersom gebeurt steek ik altijd even mij hand op om de ander te bedanken. Het is toch lief dat diegene rekening met mij gehouden heeft, dus dan mag een bedankje er best vanaf vind ik. Het zijn die kleine dingen die het hem doen.
Ik kan er niet bij dat men er zo'n groot probleem van maken om iets langer te moeten blijven. Je werkt met mensen niet met computers. Wat geeft het nou als je de winkel 5 a 10 min kunt sluiten. Zou wat zijn als ik tegen mijn klanten zeg joh je hebt 5 min om je ei kwijt te kunnen want dan zit mijn dienst erop. Je gaat in een winkel werken dan weet je toch dat die dingen gebeuren. Als ze met een grote mond binnen komen en opzettelijk lang blijven hangen oke. Maar vaak weet je helemaal niet een reden waarom iemand op de laatste nipper iets moet hebben. En ik zelf zou idd helemaal pissig worden als om 10 voor sluitingstijd er niemand meer in mag.
Nou, ik ben dan wel iemand die 5 minuten voor sluitingstijd nog naar binnen ga: ik heb toch nog 5 minuten? En alle tijd van de wereld is lang niet overal zo! Ik woonde in een dorp en mocht al blij zijn als ik de winkel haalde voor sluitingstijd na mijn werk. Daar gaat alles gewoon om 18.00 uur dicht, evenals de winkels in nabij gelegen dorpen. Ik heb werkelijk waar nooit gedacht dat winkelpersoneel dit als vervelend ervaart: het hoort er toch bij? En kennelijk is dit het geval in iedere winkel dus kies je naar mijn mening ook voor zodra je in een winkel gaat werken. Ik werk ook langer door als dit nodig is, en krijg dit net als velen anderen ook niet betaald. Mocht mijn afspraak bij de tandarts uitlopen, ga ik er ook vanuit dat hij niet halverwege zijn boor weg legt om naar huis te gaan..
Nou, mijn laptop kan er ook wat van hoor! Ben ik klaar met werken, wil ik afsluiten, moeten er eerst nog even 33 updates geinstalleerd worden! Zucht! Sorry, té flauw
Misschien ben jij dan niet zo geschikt voor de detailhandel , ik had dingen al anders aangepakt, kinderen had ik afgeleid door wat met ze te doen, met dure lamp had ik nooit de schuld aan de klant gegeven maar onszelf en als compensatie iets van korting gegeven maar niet zoveel met onze excuses erbij voor het ongemak of ik nu wel of niet wist van het bedrog. Sommige mensen zijn van nature gewoon beter in dat soort dingen oplossen. Bij ons in de winkel deden veel mensen proeven en dan het vieze teruggooien in de bak zodat ik heel de bak kon weggooien maar als ik er stond maakte ik gebruik van hun nieuwsgierigheid, ze voelde zich dan betrapt maar ik.liet ze goed voelen dat ze toch graag willen proeven voor het kopen, ik gaf wat opties, een afvalzakje voor als ze iets niet lekker vonden maar verkocht dan wel een megazak drop (love the guilt hihi) ik had ook ze negatief kunnen aanspreken, iets naar mijn hoofd gekregen en niets verkocht.
Ik werk al 9 jaar in een winkel, en blijf me hier ook over verbazen. Zjin 9 van de 10x ook mensen die zelf dus nooit in een winkel hebben gestaan en niet snappen hoe graag iemand na een dag werken naar huis wil. Werk zelf in een dorpje, dus je kent veel mensen.Vaak zijn het ook vrouwen die de hele dag thuis zitten, wachten tot eind van de middag papa thuis is zodat ze even snel snel alles zonder kids kunnen halen. Als het echt een klein dingetje is mogen ze van mij doorlopen,maar gaan ze uitgebreid staan snuffelen verzoek ik ze om 18.00 uur toch vriendelijk om af te gaan rekenen.
Nou ja, sluitingstijd voor MIJ is dat de kassa sluit om die tijd. Kun je dat niet tegen 'late klanten' zeggen? Het lijkt mij ook vervelend. Even een vergelijking... De Efteling sluit om 18.00 uur (normaal dan, nu later). De hekjes van de attracties sluiten ook eerder, zodat zij zeker weten dat de laatste rit van die attractie eindigt rond 18.00 uur en niet dat er dan nog 30 mensen in de rij staan. Dus dan is de attractie netjes open tot 18.00 uur, maar de INGANG van de attractie dus niet. Ik vind dat allemaal heel logisch....
Hier had ik ook altijd de schurft aan toen ik nog in de detailhandel werkte. Vandaar ook dat ik mij toen heb omgeschoold.
Ik werk zelf ook in een winkel en ik maak om tien minuten voor sluitingstijd een rondje door de winkel en zeg dat we over tien minuten gaan sluiten. De meesten lopen dan langzaamaan al richting kassa. Je hebt er altijd mensen bij die om 17.55 nog snel naar binnen vliegen. De deur staat dan al half open en vaak staat er iemand bij. Als ze alleen een shampoo ofzo moeten hebben is dit ook helemaal geen probleem. Maar ik vind het ook aso als iemand idd nog een hele waslijst moet hebben. Het winkelpersoneel staat er al de hele dag en wil ook lekker naar huis naar hun gezinnetje. Maarja, dit is altijd zo geweest en zal helaas ook altijd zo blijven.
Dat is zo. En als het eens een uitzondering is, dan kan dat nog wel. Als het structureel gebeurt, moet je als winkel toch eens gaan denken aan een oplossing.
Nou ik krijg gigantisch op mijn donder als ik om 17.55 bij de deur ga staan! 18.00 is 18.00, dit weet je als je gaat werken in de detailhandel en dan had je maar een andere richting moeten kiezen. En ja, iedereen wil snel naar huis naar de kindjes maar ik vind het persoonlijk ontzettend klantonvriendelijk dat je om 17.55 alleen nog naar binnen mag als je alleen 1 ding nodig hebt.
5 voor 6 vind ik wel kunnen, maar mensen er idd wel op attent maken dat om 6 uur de deuren sluiten. Ik werk in de kinderopvang en ik vind het dus bloedirritant als mensen om 5 over 6, tot soms HALF 7 hun kind op komen halen.. (sluit om 18:00 ) Wij hebben werkdagen van 9,5 tot 10 uur, vind het dan zoooooo irritant dat ouders gewoon maar komen wanneer ze zin hebben. Laatst werd er een kind om half 7 pas opgehaald nadat we al hadden gebelt, achja ze had ook zoveel aan dr hoofd. Maar er kon geen sorry af en ook nog eens lekker traag dr jas aantrekken etc.. Grrrr
Dit vind ik dus ook zo aso! Ik werk ook in de kinderopvang, dat het een keer gebeurt, door onmacht, ok. Maar ouders die gewoon maling hebben aan de openingstijden van een kinderdagverblijf..pffff. Hier na 2 keer krijgen de ouders een officiele waarschuwing, als het dan weer gebeurt mogen ze extra betalen. Het is niet zo dat we klantonvriendelijk zijn, maar je tekent een contract en je betaald voor een bepaald aantal uren. Tuurlijk, bij onmacht is het anders. Zo vorig jaar, heftige sneeuwstorm, half Nederland stond vast. We hadden nog 10 kids met sluitingstijd! ook NSO. Mijn baas is naar de supermarkt gelopen en we hebben met z'n alle spaghettie gemaakt en met de kids gegeten. Ouders waren super blij! Maar dat zijn de uitzonderingen, ik zeg: Kom gewoon op tijd, en ben je te laat?? Bied je excuses aan en verwacht geen uitgebreide overdracht.....Er zijn zelfs ouders die met elkaar gaan staan beppen na sluitingstijd...die mensen snappen het echt niet...
Ik neem aan dat er extra kosten in rekening worden gebracht, als je een kind later dan sluit op komt halen? Het is bij ons 1x voorgekomen. Volgens mij was dat met hevige sneeuwval toen. Maar toen was bijna iedereen te laat. En dan NOG heb ik gebeld dat ik de eindtijd niet zou halen. Was geen probleem, zeiden ze. Maar ik vind het wel een kwestie van fatsoen om dan even te bellen. En 'teveel aan m'n hoofd' slaat nergens op. Als je door overmacht te laat bent, dan kan ik er nog wel bij... maar dit?!?!
Uit de toon maak ik op, dat het heel luchtig werd gezegd: "achja ze had ook zoveel aan dr hoofd." En een excuses is wel het minste...