Heb je nou al ontlucht? En wat ook kan.. Is dat je hoofdradiator dicht staat... Dat hadden wij ooit. Dan voel je je best een gansje Alle knoppen op alle radiatoren een kwart slag open draaien... Dan weet je zeker dat dat het probleem niet is. Maar dikke kans dat je even moet ontluchten en evt daarna nog wat water bijvullen. Maar als de druk goed is hoeft dat laatste waarschijnlijk niet.
Tja, dat weet ik ook niet, bij ons zitten aan de voorkant 2 draaiknoppen, de een is voor de temperatuur van de verwarming, de andere voor de de temperatuur van het warme water.
Daarom moet je in de zomer (en winter) je pompprogramma altijd op de achtergrond laten draaien. Dan gooit de ketel één of meerdere keren per dag even de driewegklep om. Dit om dus te voorkomen dat de klep vast komt te zitten. Wij hebben een ketel van 10 jaar oud (geen vaillant), maar hier zit dat programma dus al op.
@elsie: is heel makkelijk! Alleen wel het doekje goed houden want met de lucht komen wat spettertjes mee en dat geeft nogal vlekken op je muur Ontluchten CV Radiatoren Centrale Verwarming Informatie Tips en Advies
mijn vriend mag het morgen doen, hij is uit vanavond. heb het zelf niet koud maar is gewoon irritant..
Ontluchten heeft trouwens geen zin als je wel warm water hebt. Voor warm water gebruikt de ketel ook dat gedeelte dus daar zit het probleem niet. 99% kans dat het de driewegklep is. Als je weet waar de driewegklep in de ketel zit kun je op die plaats een voorzichtige tik met een hamer/baco tegen de behuizing van de ketel geven. Zo heeft mijn man meerdere keren het probleem bij de buren opgelost.
@jacky: volgens mij klopt dat niet helemaal... Je moet de radiatoren ontluchten... Niet de cv-ketel. Want waar lucht zit, zit geen water dus blijven ze koud. Of worden ze enkel onderaan warm...
Er zit volgens mij never zoveel lucht in dat er helemaal niets gebeurd. Zijn de kranen van de radiatoren wel open?? Staat er een melding op je ketel dat er iets aan de hand is?? Is de waterdruk in je ketel goed?
Heb je geen onderhoudscontract voor je cv? Bij ons komen ze jaarlijks voor controle en dan kunnen we gebruik maken van een hulpdienst bij storingen. Betaal je geen voorrijkosten en geloof ook geen arbeidsloon, alleen eventueel materiaal als ze moeten langskomen voor een storing.
mijn vriend doet dit zelf want hij zit in dit werk, maar is er dus vandaag niet en morgen pas weer terug dus wilde even kijken of het simpel op te lossen is.. maar helaas.
Oké, ik heb 3 jaar gewerkt voor een CV installateur... heb ff hele verhaal gelezen. Een paar dingen die je zou kunnen checken... Hier is t nog 21°C binnen, dus misschien bij jou ook, of misschien 20°C? Draai de thermostaat naar 25°C, kijk (of luister ) of je hem hoort aanslaan... Heb je combi ketel? Daar bedoel ik mee, geen één apparaat warm water en verwarming?? Als dat het geval is, loop even al je warm water kranen na. Geloof het of niet, zo'n apparaat doet maar één ding tegelijk, dus als er een warm water kraan drupt (vaak is een thermostaat-kraan, bv. douche t probleem, die lekt dan, als is t maar een drupje), dan werkt de CV niet meer. Ontluchten heeft inderdaad alleen nut als er lucht in de leidingen zit, ind at geval werkt de ketel wel, lees: de pomp draait, maar omdat er lucht in de leidingen zit, pompt ie lucht rond, en geen water. Maar dat verschil moet je horen! Als je wil kun je het merk van je ketel even doorgeven, en de code die het apparaat geeft in zn display, dan weet ik iets meer! Succes!
het is nu binnen 18.5 graden, als ik hem op 25 graden hoor ik hem niet aanslaan. het is een ketel van nefit
Ah, op die manier! Nou, wel fijn dat hij het zelf kan, alleen balen dat je dan nu tot morgen moet wachten!
En geeft hij op het schermpje een 0? Want de 0 bij Nefit is de rust-stand zeg maar... (tenzij je echt een antieke ketel hebt, dan zit er nog geen schermpje op, maar dan bedoel ik echt ouder dan 15 jaar) Of geeft hij misschien streepjes? (horizontaal) (met of zonder punt er naast) Dat kan duiden op een druppende warm water kraan. (in geval van combi ketel) Een andere code kan ook, bijv de P, dat is bij de nieuwe types toch de waterdruk...