Dochter te ver voor leeftijd

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ukkie2009, 10 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik wil jou helemaal niet op een bepaalde manier zien, maar als jij mijn posts zo wil opvatten, prima.
    Ik ga door op mijn manier, jij op de jouwe, hopelijk zijn allebei onze kinderen daar blij mee.
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    natuurlijk bri. geen probleem. ik had dat voorbeeld ook gegeven omdat ik Ts wilde begrijpen wat nou cb wilde bedoelen met 'klein houden'. was het zoiets als wat ik deed? of totaal iets anders.
    ik weet nog steeds niet wat zij nou bedoelde en wat het probleem nou is. maar zij is al tevreden over tips en gaat t(wat dan ook het is) ook op haar eigen manier aan pakken.
     
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Belize: Uit alleen jouw eerste reactie kan ik niet afleiden wat jij deed. Vandaar mijn reactie dat ik niet begrijp hoe je de letter bij een kind vandaan kunt houden. (Dat was in eerste instantie namelijk het enige wat je schreef.) Verder snap ik niet helemaal waarom je wat geirriteerd lijkt te zijn. Ik heb mijn reCtie nog eens terug gelezen. Ik zeg helemaal niet dat jouw keuze kinderachtig is. Volgens mij suggereert mijn toon dat ook absoluut niet. Als jij dat er wel in leest / wilt lezen.. Tja. Ik geef alleen aan dat ik een andere keuze zou maken.ndat betekent niet dat ik jouw keuze afkraak ofzo. Alleen dat ik het anders zou doen. Ik vond het jammer dat jij dit ander opvat.

    Terug ontopic: heb je iets gelezen waar joj wat mee kunt TS?
     
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als ik het nog een keer samenvat. ik vind het belangrijk dat de ontwikkeling van de zoon geen fases overslaat. ik wachtte dus totdat ik n bepaalde fase zie aankomen in zijn taal ontwikkeling voordat hij ging woordjes leest. daarom heb ik lezen-schrijven 5 maanden lang uitgesteld.
    tot 4 jaar is de hardware nog in ontwikkeling van taal. als het kind qua taal meer laat zien dan zijn leeeftijd betekent niet dat de taal ontwikkeling daarin al klaar is. (tot 11-12 jaar oud is hersenen nog bezig, maar rond 4 jaar is de motor al af; om het zo te zeggen)
    schrijftaal is n fuctie in de hersenen die bovenop de gewone lagen gebouwt wordt om het zo te zeggen. sommige mensen hebben dat niet of nooit compleet.
    het was dus om de ontwikkeling een gezonde ruimte te geven. dat is belangrijker dan wat het kind op die leeftijd aangeeft(ik wil leren lezen etc). ze kunnen allemaal leren lezen-schrijven. wanneer ze daar klaar voor zijn. ja dat klopt. maar later is beter dan de eerder wanneer we t over een 2 jarig kind hebben, als je de algemene ontwikkeling niet tegen wil houden.
    maar rekenen is totaal anders, je kunt heel vroeg beginnen. uit het hoofd rekenen is beter dan opschrijvend. maar goed;
    ik heb geen ongelukkig kind. als moeder zijn er zoveel andere manieren om mijn kind gelukkig te kunnen maken dan hem leren schrijven.
     
  5. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Waarom is dat beter?
    Ik heb een wiskunde knobbel, haalde 9's en 10-en voor wiskunde op de universiteit. Maar ik ben heel slecht in hoofdrekenen, altijd al geweest.

    Mag ik vragen.. Leest jouw zoontje nu boeken dan? Aangezien hij nu weer met letters mag spelen en binnen 2 weken woorden kon lezen?

    Tja, ik denk dat wanneer een kind vanuit zichzelf ergens interesse in toont, het wil en kan leren, dat dit altijd goed is in zijn eigen ontwikkeling. Hoe kan dit fout zijn of fout gaan (behalve dan dat t t op school 'moeilijk' kan krijgen)?
    En niet ieder kind met dergelijke interesses kun je ook op andere gebieden net zo veel uitdagen en dus wél ongelukkig maken door het af te nemen.
    Lijkt me hoor.

    Mijn dochter kan zich enorm vervelen, ik moet haar heel veel aanbieden om haar tevreden te houden. En dat is niet alleen maar, omdat ze het nooit geleerd heeft ofzo. Ik heb haar er altijd wel in gestimuleerd. En ik vind het belangrijk dat ze zichzelf ook kan vermaken.
    Ze wil wel altijd dingen (samen) doen, of dingen die 'lastig' zijn of niet kunnen. Maar als zij uit zichzelf met dingen komt die ze graag wil en die goed kunnen, dan ga ik dat echt niet tegenwerken! Ook al is dat soms iets dat voor haar leeftijd behoorlijk vroeg is.
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    averinol:ik vroeg me af waar je nou was gebleven om me weer les te lezen...
    zoon heeft geen intersse meer voor lezen(dat was mijn doel!!!). hij speelt ni meer met letters. hij tekent nu graag. deze week: n kruis tekenen is HOT.
    en knikkerban houdt hem bezig. en ik zit niet met hem lezen te oefenen. maar als hij echt iets wil weten kan hij n woordje wel ontcijferen vanuit de letters die hij ziet. wat iets is, in een onbekend pakje.eerder nieuwsgierigheid dan interresse in letters.

    en wat is dit voor een vraag of hij nu al boeken kan lezen?

    en dan je wiskunde knobbel. je scores op de universiteit. en je niet uit hoofd kan rekenen. alsof mensen juist met wiskunde knobbel niet uit hoofd kunnen rekenen. deze zijn 2 verschillende zaken.

    ik zei niet dat uit hoofd rekenen goed is voor wiskunde. maar rekenen is goed voor de ontwikkeling. juist vr taal ontwikkeling.
    vooral wanneer je uit het hoofd rekent. dan is het netals zingen. het gaat om hele jonge kinderen die in ontwikkeling zitten.niet om jou.
    er zijn methodes die je eerst met vingers leert rekenen(met een speciale cijfersboord, met vingertoppen ogen dicht aanvoelend) en daarna langzaam de vingers weg laat en op n gegeven moment kan het kindje heel goed uit t hoofd rekenen. het is de voorstellingskracht. verbeeldingskracht. dat soort methodes zijn zeer geschikt voor slimme kinderen, en heel cool ook.
    je geloofde me toen ook niet toen ik elders dit uitlegde op n andere topik, dat mijn zoon zo snel ging met letters. en je klinkt nog steeds zo 'niet-gelovend', 'plagend'. je vind me wel n gek denk ik dan. prima. dat komt omdat je zo gesloten bent voor anders denkenden, andere manieren van opvoeden( je hebt in dit land antroposofische peuterzalen, scholen waar men met mij totaal eens is, zoon gaat ook naar zo een psz waar leren,presteren, kennis testen, kinderen uitdaging aanbieden, totaal uitgesloten zijn) maar goed, probeer dan je niet zo te irriteren aan mij.
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    rekenen kan op n hele natuurlijke manier geleerd woorden, daarom is rekenen beter dan lezen, uit het hoofd rekenen lijkt op zingen, dus beter dan op schrijvend rekenen vr n kindje. maar als je het niet kunt dan kun je altijd pen en papier pakken.maar dan is t niet meer natuurlijk leren.
     
  8. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #68 Arevinol, 11 okt 2012
    Laatst bewerkt: 11 okt 2012
    :( Dusss..

    Ik begrijp hieruit dat hij nu weer met letters mag spelen toch?
    Het was een oprechte vraag hoor. Jij had t ergens over de krant lezen oid.
     
  9. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Gesloten voor andere manieren van opvoeden?? Ik hou er alleen niet van dat bepaalde 'opvoedmethoden' andere manieren als verkeerd of slecht bestempelen.
    Andere manier, die beter bij ouders/kind past, prima.
     
  10. Bri

    Bri Niet meer actief

    belize: dank voor je uitleg. Ik snap nu wat beter waar jij staat.
    Ik ben zelf niet zo overtuigd van een bepaalde vaste volgorde in waar een kind wel of niet aan toe is (volgorde van fases), antroposofie is niet mijn stroming.
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wie bestempelt wie?
    het is hier weer zo dat ik het voorbeeld gaf van lettertjes wegnemen(omdat ik wilde weten of het advies van cb zoiets was; want 'je moet je kind klein houden' zoals ts schreef klonk in mijn oren niet als n pedagogisch,of duidelijk genoeg advies),en dan krijg ik reacties dat dit niet goed is, iets weg te halen bij je kind is niet goed, dat ik mijn kind tegen houd in zijn ontwikkeling etc; met de vragen waarom en hoe ik het deed. ik geef dan mijn motivatie en verteel daarbij iets over mijn zoon. en dan vind jij mijn uitleg en info over mijn zoon 'bestempelen' van andere opvoedwijzes. of gewoon irritant. dan is er ook je vraag of mijn zoon al boeken kan lezen na 4 maanden van terug krijgen van letters;nog geen 3 jaar oud.
    jij weet het, en ik weet het hoe je die vraag stelt. ik verwacht ook niet dat jij het zomaar hier toegeeft. het blijkt ook uit je reactie, ik heb die vraag beantwoord, maar in jouw reacties is er helemaal niets over mijn antwoord te lezen.

    als je interresse hebt over mijn zoons ontwikkeling of mijn beslissingen in opvoeding dan kan ik je via pb meer vertellen. want ik heb steeds het gevoel dat jij je vragen niet echt stelt omdat je echt interresse hebt in mijn antwoorden, maar alleen omdat je door die vragen te stellen je irritaties topikpubliekelijk kwijt kunt/wilt raken. dan hoef ik eigenlijk niet op je vragen te reageren, want je spreekt de vraag uit en dan ben je weg, met hele andere vragen bezig. doe dat via pb als je echt wil weten.
    of zeg het gewoon voordat je die vragen stelt; dat wat ik doe bestempelen is van andere opvoedmethodes, en legt dat dan mij uit.
     
  12. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @belize: het is denk ik vooral het "wegnemen" wat erg vreemd klinkt :)
    Ik vond dat ook raar maar snap inmiddels wel wat je er mee bedoelt... Maar afnemen klinkt meer alsof je het hem letterlijk verboden hebt.. En ik denk dat dat veel mensen tegen de borst stuit.
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Hartstikke leuk toch?:)

    Ik vind een enorme woordenschat voor 7 maanden heel knap en ook opmerkelijk. Maar tot 15 tellen bij 36 maanden niet bijzonder.

    Waarschijnlijk heeft jouw dochter een voorkeur voor taal! Daar kan je op inspelen met bijv. Loco voor kleuters of bepaalde apps!

    Ik zou zeggen: geniet ervan!;)


    Wat zeiden ze trouwens gisteren op het cb? Jammer dat je topic zo ondergesneeuwd wordt, ik hoop dat je dat nog even laat weten.
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hier ook een dochter die voorloopt op taalgebied..
    Maar verrassend genoeg nog steeds niet goed genoeg kan lezen om grote stukken tekst te lezen. (Ze kan al enige tijd gewoon losse woorden lezen maar kan het geduld voor hele zinnen niet opbrengen.. Laat staan voor een hoofdstuk :) )

    Ik kan aan de ene kant niet wachten... Aan de andere kant kijk ik er met angst en beven naar uit.
    Dan kan ze namelijk ALLES wat ze wil weten zelf lezen....
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat antroposofische was een ontdekking voor mij. ik liep langs 3 PSZ'en en er een viel enorm op als sfeer, leidsters, gedrag van kinderen, hoe men met mij praatte, hoe zij met kinderen om gingen. ik wist meteen dat mijn zoon daar wel gelukkig zou zijn. daarna pas kwam ik achter dat ze n bepaalde methode volgen d afwijkt van andere psz'en. ik kwam zo achter wat ik thuis deed heel goed aansluitte op hoe zij het doen.meteen ingeschreven.
    maar als kleuter school vind ik 'vrije school' weer niet echt passend voor mijn zoon. dus voor n gewone school gekozen waar men extra begeleiding/tijd heeft voor de voor/achterlopers.
     
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het lijkt me ook eng nu eerlijk gezegd, als jij het zo zegt. my god...hier kasten vol boeken...
     
  17. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Angst en beven.
    Eng.

    Hoezo? Is toch mooi?

    Ik las toen ik 6 was 'Oosterschelde windkracht 10' en 'Alleen op de Wereld'. Een jaar later 'Het dagboek van Anne Frank'.

    Mijn ouders hadden dat helemaal niet door, ik sneakte die boeken mee naar boven en las ze met een zaklamp als ik in bed lag.;)

    Ze staan op mijn netvlies. Hier veel Engelstalig werk in de kast, lijkt me wat lastiger, haha!:D
     
  18. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @zogelukkig: het is meer de snoekduik die ze dan kunnen nemen qua kennis :)

    Hier ook kasten vol boeken.. Kinderboeken, volwassen boeken (las ik zelf ook vanaf een jaar of 9-10 denk ik? Toen was ik gek op Agatha' Christie... ) en in alle categorieën ook wel denk ik zo.

    Maar ook internet kan ze alles lezen dan...
    En ze krijgt op school ook Engels.. En dat pakt ze echt heel goed op merk ik. Half uurtje per week maar het gaat echt snel :)

    Ben benieuwd wat er dan hier in huis gaat gebeuren zegmaar :)
    Vandaar dat ik er tegelijkertijd naar uitkijk en ok.. Angst en beven is overdreven.. Maar ik vind het wel spannend :)
     
  19. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.256
    4.486
    113
    HIer wordt ook alles wat los en vast zit gelezen hoor.

    Dus heb ik voor de zekerheid mijn romannetjes maar even opgeborgen :D
    Zijn intresse nu is het boek over de tweede wereldoorlog.

    Maar goed kunnen lezen en de betekenis kennen van al die moeilijke woorden die je al kunt lezen zijn 2 heel verschillende dingen.
    En dan krijg je dus vragen , mama wat betekend versmaad :)

    Wat betreft rekenen, ja leuk dat hoofdrekenen maar mijn zoon is een beeld denker en zal toch echt moeten zien hoe de som gaat.
    Dus letterlijk zien wat b.v 6-2 is. Pas als dat beeld in zijn hoofd zit is hij in staat dit te automatiseren.

    En dan begint hij nu ook intresse te krijgen in de engelse taal, wil betekenissen weten van engelse woorden, wil weten hoe het woord klinkt in het engels en begint het ook te lezen.

    Wel grappig hoor Unie tet (united) of Porn stars ipv Pawn stars :D
     
  20. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Oh ja; ze krijgen nu ook al Engels op school!

    Mijn zoontje kent letters en cijfers tot 20 in het Engels.

    Verbaas me keer op keer wel weer over de souplesse van het brein.

    Iemand gisteren toevallig nog Pavlov gezien? Was erg interessant.
     

Deel Deze Pagina