Dochter te ver voor leeftijd

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ukkie2009, 10 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Hier ook een best vlotte prater, ze is ook nog redelijk klein voor haar leeftijd (nu net 85 cm), dan zijn de gezichten ook erg grappig in de winkels en van onbekende..
     
  2. din0

    din0 VIP lid

    14 aug 2011
    5.176
    1.849
    113
    Waarom je kindje klein houden omdat het makkelijker is dat hij/zij dat op groep 3 leert ?
    Omdat het zo hoort?

    Kijk het is misschien niet de bedoeling dat je als ouders hele avonden tafels op dreunt bijvoorbeeld.
    Maar als je kindje cijfers en letters zo mooi vind en het ook echt op kan noemen en kan tellen en boekjes kan lezen zonder dat jij als ouder er veel moeite voor hoeft te doen dan is dat toch zo.

    Ja je hebt misschien een klein probleem als het naar school gaat.
    Maar als ouders kun je er mee door gaan dus een school zoeken die meer bied.
    Die ook bereid zijn om je kindje uit te dagen mocht dat echt wel nodig zijn dat kan zijn klassen overslaan.
    In groep 3 zitten en afentoe werkjes te geven van groep 4 bijvoorbeeld.
    Maar die keus licht bij de ouders als jij een school zoekt die dit niet kan doen of hier niet toe bereid zijn heb je gewoon een kindje die zich heel erg gaat vervelen en dus tegen gehouden word in zijn/haar ontwikkeling.

    Ik vind het gewoon heel naar om je kindje terug te fluiten omdat hij/zij zo goed kan lezen herkennen van letters en cijfers etc..

    Zolang ze het zelf leren is er niet mis mee toch.
    jammer dat, dat eingelijk niet zou kunnen omdat het niet volgens het boekje gaat.

    Maar gelukkig is dit NL en bestaan er goede scholen;)
     
  3. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Belize,
    Ik heb daar idd lang geleden eens een documentaire over gezien, een telraam zoals ze in Japan gebruiken. Heel gaaf om te zien ja.
    Maar ik bedoelde meer dat bijv hoofdrekenen goed is voor de taalontwikkeling. Hoe zit dat? Dat te vroege taalontwikkeling schadelijk(?) is voor de ontwikkeling etc. Rekenen is als zingen? Hoezo dan? Ik dacht dat bij rekenen de andere hersenhelft meer actief is dan bij muziek.

    Ik kan daar via google iig niet echt iets over vinden. Behalve dat het te vroeg stimuleren van leren lezen voor kinderen die er nog niet aan toen zijn mogelijk tot dyslectie of faalangst kan leiden.
    Maar dat gaat om het onderwijs, dat ze er tegenwoordig zo vroeg mee beginnen op school, voor álle kinderen dus. Over het algemeen geloof ik best dat een (klein) deel van de kinderen er idd nog niet aan toe is op kleuterleeftijd. Maar dat is wat anders, dan wanneer een kind er min of meer uit zichzelf mee begint en er dus niet in gepusht wordt (of in wordt onderwezen).

    Ik heb wel eens wat over ideeen van de vrije school gelezen, leren rekenen met stampen en klappen op muziek oid. Best leuk, op zich. Al is dat in mijn ogen meer voor kinderen die moeite hebben om het op de 'normale' manier te leren..
    Ik las toen ook dat 'beduidend meer vrijescholen zwak of zeer zwak zijn tov andere basisscholen. De kwaliteit van het onderwijs schiet op meer dan de helft van de vrijescholen in meer of minder ernstige mate tekort..' (wikipedia)
    Prima, als zo'n aanpak bij je (kind) past, maar ik vind het eindresultaat toch ook wel belangrijk.. En dan heb ik meer vertrouwen in regulier onderwijs, daarbij past het meer bij mijn aanpak en wat ik denk dat mijn dochter nodig heeft.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Arevinol: Dat stampen en klappen e.d. is juist ook heel goed voor hoogbegaafde leerlingen. 't Is voor mij nog even betrekkelijk nieuw deze informatie, dus ik hoop dat ik het goed uit kan leggen. (En anders zal een ander me vast verbeteren als ik het mis heb.) Maar bij HB-kinderen is het vaak zo dat ze zichzelf allerlei trucjes en maniertjes eigen maken, ook om 'makkelijke' sommen uit te rekenen. Maar een deel van de rekensommen moet je niet met een trucje doen (=automatiseren) maar uit je hoofd leren (=memoriseren). Door tijdens het hoofdrekenen te klappen, te stampen of bijvoorbeeld een bal over te gooien, kun je dat soort trucjes niet goed meer gebruiken. Dan ga je dus vanzelf meer gebruik maken van je geheugen.
    Dat is heel belangrijk, omdat de eigen bedachte trucjes niet altijd handig zijn bij grotere getallen of bijvoorbeeld kommagetallen. En dan moeten ze dus toch gaan terugvallen of dingen die ze uit het hoofd geleerd hebben. Alleen heeft een deel van de HB-kinderen dat dus nooit gedaan. Waardoor best een behoorlijk deel van de HB-kinderen later problemen krijgt met rekenen. Ik ben nu met 'mijn' HB-leerling in groep 6 ook bezig om rekensommen tot 20 (!) op deze manier aan te pakken. En kreeg van mijn vader gelijk de reactie "als ze niet kan rekenen, is ze dus ook niet hoogbegaafd". Tja.
     
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nou, ik vind de vrijescholen niet geschikt vr mijn zoontje. dat schreef ik ook. maar psz wel. op deze leeftijd.
     
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja die links zijn echt vr de beroeps mensen anders betalen zeg maar.ik kijk verder.
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63

    zo goed uitgelegd!!!!helemaal zonder jargon van je beroep erin. in mensen taal zeg maar. echt petje af.
     
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Soms ben ik net een mens, haha. ;)
     
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ok het valt niet mee met nederlands helaas qua links vinden. en een heleboel zijn niet openbaar. goed hier heb ik n lijst van engelse overheid. je kunt hier veel leren tenminste over de termen.en die kun je weer zelf googlen.
    het is dat het kind op n bepaalde nivoo moet zitten van phonische herkenning. dat is het kunnen herkennen van Non words. plus=besef van dat de zinnen ideeen kunnen dragen(onmogelijk als het kind nog geen combinatie zinnen kan maken ook bijvoorbeeld in verleden tijd in direct of indirect spreken=hij zei dat etc)
    het is natuurlijk geen exacte wetenschap en niet zo precies zoals je gewend bent van wiskunde. en onderzoeken van kinderen gaat niet zo soepel. Criteria for assuring quality phonic work - Schools
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb dus naar zoontje gekeken en ik vond het veel te vroeg(qua zijn taal ontwikkeling)om daar verder te gaan. hij was toen 2 jaar oud.
    hij past inderdaad helemaal niet in boekjes van fases etc. omdat hij dus voorloopt, maar hij zit natuurlijk ook op zijn eigen leeftijd qua hardware
     
  11. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    een van de meest door termen omsingelde vak.
    ik heb ook de moeite dat de talen waarin ik lees en waarin ik moet vertellen 2-3 vreemde talen zijn voor mij. mijn moedertaal is turks.
     
  12. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @belzie: heb je trouwens al eens naar cosmicus onderwijs gekeken?
    Dat past denk ik wel redelijk in jouw visie :)
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb 4 scholen in de buurt(geen cosmos hahaha) en hij is al ingeschreven hoor. we gaan kijken of dat nu goed zal gaan.
     
  14. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    leonardo, cosmicus die zijn vr ons intercity reis.
     
  15. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Wie kent Kumon

    Kumon - Wikipedia, the free encyclopedia

    Is aardig om even naar te kijken als je (vanaf 4 jaar) de interesses van je kind verder wilt stimuleren (lezen en rekenen).
    Hier trouwens niet van toepassing hoor maar vriendin doet het wel met haar zoons ivm tweetaligheid en dyslexie (dus geen HB)
     
  16. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ok, thanks. Dat klinkt op zich wel logisch. Maar blijft dus wel een methode voor een beperkte groep(?)
    Al zie ik nog steeds niet in hoe rekenen dan net als zingen is.. Het is dan toch juist het tegenovergestelde (afleiding)?

    In dit artikel hebben ze het ook over fasen en toe zijn aan leren lezen: Ouders Online - Groei en ontwikkeling - Kleutertijd / begin basisschool
    Ik weet niet of dat dezelfde fasen zijn die jij bedoelt, Belize?
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja Leonardo's is natuurlijk heel wat anders dan cosmicus...
    Leonardo's moet je vaak een iq-test overleggen voordat ze überhaupt gaan nadenken of je wel bij de school past :)

    Cosmicus is eh.. Tja.. Normaal onderwijs maar in een Unesco-jasje.
    Ik vond het erg aantrekkelijk klinken in ieder geval.
    EN het zit hier vlakbij... (Zit vooral in Rotterdam en Arnhem geloof ik?)
    Maar uiteindelijk de school gevonden waar wij ons als in een warm bad voelden en daar voor gekozen.
    Plus het idee dat het wel problemen zou geven als we ooit zouden verhuizen omdat het toch heel ander onderwijs is dan standaard... En gezien we ook graag wilden verhuizen leek ons dat niet slim.

    Het leek me wel wat voor jou eigenlijk... Maarja je wil natuurlijk niet elke dag 2 uur onderweg zijn naar school.
     
  18. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hahaha ja zoon dan ook helemaal niet op reis nr school.

    tja leonardo vind ik niet echt goed als ik eerlijk moet zijn. we zullen zien hoe het hier zal gaan.

    averinol:ik zal kijken naar je link.
    dat barin activitiy kun je niet zomaar vinden. ik heb ooit afbeelding gezien van een beroemde uit het hoofd reken genie, en n beeld van een opera zanger tijdens hun act zeg maar. hun brain licht bijna identiek om het zo zeggen.
    beide links en rechts voor en achter helemaal in rood licht.dus veel activitie!
     
  19. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @belize nadeel van Leonardo is dat als e er eenmaal aan begint... Kun je niet meer terug.
    Maar voor sommige kinderen zal het best heel goed zijn.
    Ik zou het echter alleen als laatste redmiddel inzetten denk ik... En niet puur omdat ze goed scoort op een test :)
     
  20. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    #140 belize, 12 okt 2012
    Laatst bewerkt: 12 okt 2012
    ik heb snel gekeken. hoe ik het weet is toch ietsje anders. je hebt 4 fases die 3 of meer onderdelen hebben.en die laatste deel heeft geen zin vr n 3 jarige. it just doesn't make sense.

    mijn jongen is dus eigenlijk heel ver zoals hij nu is. maar dat is dus dat hij alle fases door elkaar ontwikkelt, tegelijk.
    zijn taal Ontwikkeling loopt wel voor. maar dan nog, vind ik het niet zo ok. hij kan combinatie zinnen maken met correcte grammatika(NL is ni eens mijn taal) in verleden tijd. en hij kan in verleden tijd indirect vertellen.direct is goed, maar indirect nog rommelig: 'hij zei dat ik het niet moest af pakken' zo een soort zin gaat nog niet helemaal goed.

    ik heb je artikel globaal gelezen. maar het is niet zo dat ik een onderzoek over faalende leerlingen of zo las. ik dacht alleen als je het zo doet dan nodig je een of 2 vormen van dyslexie uit,omdat hij zijn taal gebrek vanwege zijn leeftijd, op een totaal foute wijze moest compenseren om dat te kunnen.
     

Deel Deze Pagina