hoi dames vorige week had ik een belafspraak met de KA over de toestand van ons zoontje . Dit monde uit over ons dochter . ze had ons dochtertje bijna 2(in februari) bezig gezien , ze zei dat ze veel te veel kon en zeggen voor haar leeftijd en dat ze haar graag eens had geobserveerd en getest ???(weet niet over welke test ze het had ) . ik heb dat afgewezen ik vind absoluut niet dat ze teveel kan en teveel zegt . ok ze zegt al echte zinnen bv . mama kijk is saai zap (op tv) of mama sttt boe slaapt (broertje slaapt) . ze kan ook tot 3tellen inclusief met vingerbeweging , ze kan alles van gezicht hoofd , buik en benen benoemen , mond , neus , oor , oog , buik , poep , voet , teen , vinger ,.... ze zegt als ze moet poepen en plassen dan vraagt ze voor de toilet of haar potje , ze zegt wat ze wil eten , bv , anaan (banaan) taten (pataten , aardappelen) vees , (vlees) , ze poets haar eigen tandjes en echt goed boven , onder lins recht achter voor (doe het nadien zelf nog even hoor) , ze doet haar eigen broek en schoenen aan , t-shirtje lukt niet goed ,....en ga zo maar door wat moet ik nu ? ik vind het absoluut niet zorgwekkend ofzo , en ik snap niet wat de KA bedoelt , het is nooit goed ! ze kunnen te weinig , ontwikkelen niet goed , nu ja blijkbaar kunnen ze ook teveel ? herkenbaar voor sommige ?
hier ook een snelle dame, dus bovenstaand (op potje na ) is heel herkenbaar, ook al op de leeftijd van je dochtertje. spreken zelfs al wat meer. hier alleen een opmerking dat ze al veel kan maar inderdaad niets over onderzoeken. zou eerlijk gezecht ook niet weten wat (en hoe) ze bij een kindje zo jong moeten testen... Anders volgende keer aan de KA vragen wat ze wilde en waarom. in mijn ogen is het namelijk ook niet zorgwekkend. uiteraard is in belgie de zorg anders dan in NL dus misschien zijn er hier andere mama's uit belgie die je meer kunnen vertellen. zou me in ieder geval geen zorgen maken hoor, is toch erg fijn dat ze het allemaal al kan!
Zoals je t schrijft komt t eerder op mij over dat de KA uit beroepsinteresse je dochter wil testen. Zou me dr niet druk over maken, en gewoon bij de KA langs gaan.
ze spreek echt veel en echte zinnen , veeel meer dan ik schrijf krijg het niet allemaal neegetypt dan ben ik morgen nog bezig , ze puzzeld ook , bouwt , verteld uit haar boekje voor aan broer , nou ja heeel veel dus , ik ga volgende keer aan de ka dan maar eens vragen wat ze bedoelde , verschoot er even van natuurlijk , ik heb nooit geweten dat het voor kindjes van nog geen 2 al veel was ,..
Denk dat dit meer beroepsmatige intresse is van je KA dan dat er wat aan de hand is hoor. Zo te horen ontwikkeld je kindje zich lekker, je zou op zijn hoogst zeggen dat ze op sommige punten een ontwikkelingsvoorsprong zou kunnen hebben.
ja je kan gelijk hebben , ik bespreek het volgende afspraak wel even met de KA die vond haar al van in begin groot maar dat is ze ook haha 96cm ondertussen , ze is nu 20 maand ,
Hier ook hoor mw is nu net 3 jaar en ze is 105 cm, kan goed praten (net als die van jou zijn mijn kinderen daar ook vroeg mee). Als ik onze zoon van school af haal steekt ze vaak al boven de kindjes van groep 1 uit en we krijgen regelmatig de vraag wanneer ze nu ook naar school toe gaat. Ik kan uit ervaring spreken dat je je pas lichtelijke zorgen moet gaan maken als ze onevenwichtig ontwikkeld. Dus op het ene vlak snel gaat terwijl het andere achter blijft.
misschien ivm hoogbegaafdheid? dat je daar extra begeleiding in kan krijgen, zoals extra uitdagingen voor de juiste zorg op maat?
Nee mocht ze hoogbegaaft zijn dan kunnen ze dit pas meten vanaf ongeveer 6 jaar. Zolang ze zich evenredig ontwikkeld gewoon lekker meegaan in haar intresses en dan zie je het verder wel wanneer ze naar groep 1 gaat, mocht ze dan hoogbegaaft zijn of iets anders dan komt het er het dan wel uit. Zolang ze lekker in haar velletje zit moet je je niet druk maken.
Ik zou gewoon even aan de KA vragen waarom ze haar precies wilt observeren en wat voor tests ze wilt doen. Dan weet je dit en kan je beter beslissen of je het al dan niet wilt doen. Verder lees ik niets apart, mijn zoontje kon met 18 maanden zinnen van 5-6 woorden zeggen die grammaticaal ook nog behoorlijk correct waren met nette uitspraak en al. Ook al de rest die je opnoemt kon hij rond die leeftijd spelend, enkel het potje/ toilet niet, hij durft namelijk (nog steeds) niet in zijn blote kont ergens op te zitten. Ook bij ons vond de KA het nodig om het op 1jarige leeftijd al ter sprake te brengen en het te hebben over later eventueel testen. Maar wil dit iets zeggen over eventuele hoogbegaafdheid? Nee hoor, er zijn gewoon snelle(re) kinderen en het zou natuurlijk kunnen dat dit om een dergelijke reden is, maar hoeft absoluut niet. Hoogbegaafdheid merk je meestal aan het feit dat deze kinderen gewoon "anders" zijn. (als je hier verder op in wilt gaan, dan vind ik dat prima, maar wel liever via pb )
Ik vind dit ook weer zoiets! Bij ons ook steeds overijverige KA-sen en als het er op aan komt doen ze niks. Megan is ook heel erg vlot overal mee en ze vermoeden bij haar ook hoogbegaaftheid alleen kunnen ze dat met 2 nog helemaal niet goed bepalen. Megan is nu 3jr en ze kan - tot 20tellen - cijfers en letters herkenen - Benoemt alle kleuren ook als ze alleen de primaire kleuren laten zien. - Ze wil al leren lezen - Ze toon heel veel ematie als andere kinderen pijn hebben of huilen en gaat dan altijd helpen door afleiden van de pijn. - Ze spreekt nu al met 2 woorden zoals: Dank je wel mama (oke dat zijn er 4 - als ze iets wil hebben zegt ze: mag ik die mama, affeblieft? - we laten haar eerst opruimen voor ze iets nieuws mag pakken en dat gaat ook al heel goed - alles in huis heeft een vaste plaats en als we het dan op een andere plek leggen dan is dat echt niet goed hahaha Toen we 3wkn in het ziekenhuis waren met onze jongste was ze 22mnd en waren de artsen ook heel erg verbaast over wat ze allemaal kon wist en deed. Maar ik laat haar bewust niet testen of doen.........komt vanzelf wel naar boven. Ik wil dat ze zich niet anders voelt in haar klas. We hebben wel een school voor haar gekozen met +lessen en een duidelijk beleid naar kinderen die beter en sneller leren. Of juist minder snel zijn. Het is nu ook zo dat kinderen, ook door programma's op TV, heel veel sneller worden en dan eigenlijk gewoon slim zijn maar niet hoog begaaft. Ik zou gewoon genieten van het feit dat ze al zo ver is en het stimuren door middel van spelletjes met tellen en letters te gaan doen. Laat haar moeilijkere puzzels doen en kijk wat ze doet met speelgoed voor oudere kindjes....... Maar zeker niet door een ka laten bekijken want ze mankeerd niks.....ze willen haar (zo ervaar ik het) alleen maar opserveren voor hun eigen genot! Wel iets om SUPER TROTS OP TE ZIJN HOOR!!!!!
Tis ook nooit goed bij artsen he. Of ze doen te weinig of ze doen te veel? Als ze tevreden is en haar gangetje gaat is het toch goed. Je zou eens kunnen bespreken waarom ze haar evt willen testen.
Hmmm nou veel hoogebegaafde kinderen ineens, mijn dochter is ook zo'n snelle!!! Mijn dochter word al ruim 2 geschat, omdat ze al goed praat en veel kan. Ze kijkt ook heel wijs uit haar ogen. Maar het is nog niet bij me op gekomen dat ze hoogbegaafd zou kunnen zijn. Ze is lekker leergierig en ben ik erg blij mee. Als ik ergens kon tekenen dat ze later op school ook nog zo is, zou ik het zo doen. Ik ben wel erg nieuwsgierig waarom je ka het zal willen onderzoeken, het is toch alleen maar goed dat de ontwikkeling zo goed gaat?! Ik vind wel dat er snel onderzoeken worden gedaan tegenwoordig. Het ene kind ontwikkeld zich langzaam en ander snel. Laat een kind toch lekker kind zijn!
Ik heb ook heel erg het gevoel dat kinderen steeds meer "gemiddeld" moeten zijn, want dat er anders heel snel mensen (KA, CB, noem maar op) bovenop zitten. Erg jammer, want voor mijn gevoel leg je zo snel druk op een kind, terwijl ze gewoon op hun eigen ritme moeten kunnen ontwikkelen...
ik heb dan een zoon en die is ook zo... hij kan tot 10 tellen alleen vergeet hij altijd 1 cijfer dus bijvoorbeeld 1 2 3 4 5 6 8 9 10 en de 7 laat hij liggen... en abc een deel.. en idd ook het zelfde met wat die wil eten en wat het eten is...n nog meer teveel op te schrijven.... het zijn gewoon leergierige kinderen en dat is goed toch... Ik zie het maar weer zo hoe meer ze weten en leren hoe beter ze het doen op school....
Het is wel veel wat ze al kan. Een kindje van 1,5 die dat allemaal al kan loopt zeker voor in de ontwikkeling. Zou me daar gewoon bewust van zijn maar zolang zij en jullie zich er goed bij voelen er niks mee doen. Dan zou het onderzoeken om het onderzoeken worden in mijn ogen.