Dit stond recent in de nieuwsbrief van onze school. Ik zal er even bij vertellen dat de basisschool goed aangeschreven staat (met een afdeling voor Hoogbegaafdheid) met een relatief laag percentage allochtonen en een doorstroomgraad van circa 47% naar het VWO... (mede door Leonardo afdeling) 35% naar de HAVO en de rest naar het VMBO e.d. We hebben gemerkt dat er veel kinderen zijn die het nog lastig vinden om puzzels (met afbeeldingen) te maken. We beginnen met 10 (of 12) stukjes maar werken al gauw toe naar puzzels met 25 stukjes. Misschien is hebben ouders thuis nog wat puzzels liggen waar de kinderen mee kunnen oefenen. Het oefent hun visuele en ruimtelijke inzicht (overzicht krijgen, welk deel hoort waar in het geheel) en de kinderen leren strategisch denken (wat is handig om eerst neer te zetten.. het middenstuk of de hoeken en randen?). Mocht uw kind puzzels "slapend kunnen maken" dan kunt u het moeilijker maken door de puzzel helemaal om te draaien zodat de afbeelding niet meer te zien is! De kinderen moeten dan puur naar de vormen kijken om de puzzel te kunnen maken. Ik was in shock... 10-12 stukjes? Mijn dochter van 2,5 maakt puzzels van 16-20 stukjes met vrij veel gemak.. Een vierjarige moet dit toch gemakkelijk kunnen. Mijn zoon maakt puzzels van 100 stukjes zelfstandig... Ook werd er opgeroepen om met de kinderen te oefenen in zelfstandigheid... meer dan de helft van de kleuters in groep 1 is niet in staat om een trui of t-shirt aan te krijgen... Nu is mijn vraag aan andere kleutermoeders (groep 1).. hoe zit dat bij jullie? (en ik heb het natuurlijk over gezonde kinderen zonder leerachterstanden of iets dergelijks). Ik raak door dit soort berichten wel een beetje onzeker of dit wel de goeie school is, of zoon wel voldoende uitdaging krijgt. Gelukkig heb ik een schoonzus die kleuterjuf is en zij laat me weten dat het heel normaal is maar toch.... Herkenning?
Mijn zoontje in in juni 4 geworden en gaat vanaf augustus naar de basisschool. Puzzelen kon hij al heel goed toen hij 2,5 jaar was. Favoriet was toen een doos met 10 puzzels van Winnie de Poeh, varierend van 6 tot 60 stukjes. Al vrij snel was hij de puzzels met weinig stukjes zat en maakte hij de puzzel van 60 stukjes zelfstandig. Puzzels van 100 stukjes zijn nu ook geen probleem, al liggen zijn interressen nu wel ergens anders. IK moet hem nu aansporen om een puzzel te maken. Als hij zelf mag kiezen doet hij liever iets anders. Met kleding is hij iets minder snel. Hij heeft met gym nog een beetje hulp nodig en zou bijvoorbeeld makkelijk zn shirt achterstevoren/binnenstebuiten aantrekken zonder het te mreken. Mijn jongste zoontje (bijna 2) heeft de afgelopen weken een flinke stap gemaakt qua puzzelen. Nopjespuzzels heeft hij verruild voor 4-in-1 puzzeldozen, met puzzels van 9 tot 20 stukjes. En ook de puzzel van 16 of 20 stukjes doet hij met een klein beetje hulp al heel goed.
het ligt er vooral aan waar de interesse van het kind ligt...ik denk dat ik een heel gemiddeld kind heb?? Maar aan puzzelen heeft ze een godsgruwelijke hekel Ze doet nu puzzels van 24 stukjes, de meesten in haar klas doen al grote puzzels hoor maar ja zij doet weer andere dingen die andere kindjes niet kunnen bv. Maar over het algemeen kunnen de oudste peuters dit idd al ja. In de kleuterklas kunnen ze vaak grotere puzzels aan, daar heb je gelijk in.
Dank jullie wel alvast voor de reactie. Ik begrijp dat het natuurlijk ook interesse is. Zoon vindt puzzels leuk dus dat zal vast schelen. @Coco.. een trui of t-shirt aankrijgen is hier op school dus bij veel kindjes dus al heel wat.. verkeerd.. ach, daar leer je van
ik snap de reactie wel..omdat sommige dingen bij jullie gewoon zijn. Hier was de juf de eerste dag verbaasd dat m. haar eigen jas kon aandoen en dichtritsen...huh in mijn ogen was dat heel normaal voor een 4 jarige, blijkbaar niet dus
M. zit sinds dit schooljaar ook in groep 1 en ik denk dat hij ook een vrij gemiddeld kind is. Ik vind het best "schrikbarend" (ik weet even geen beter woord) dat de helft (!!!) van de klas zijn/ haar trui/t-shirt/etc. nog niet aan kan doen. Ik snap best dat er kinderen zijn die gemiddeld verder zijn en kinderen die minder ver zijn dan de rest van de klas en dat er dus een aantal kinderen zouden zijn die dat misschien nog niet kunnen. Maar de helft? Dat lijkt mij erg veel! En zo ook met puzzelen. Er is altijd wel iets waarvoor minder interesse ligt . Maar dat zijn dan misschien op een hele klas 2/3 kindjes die er moeite mee zouden hebben, de rest zou die puzzels dan toch vlot moeten kunnen maken? Milan heeft bijv. helemaal geen interesse in tekenen/schrijven/etc. Alles eigenlijk wat je met een pen/potlood doet. Hij kan dus zijn naam ook nog niet schrijven (wil ook niet oefenen, dus wij pushen verder niet) en ook nog niet goed binnen de lijntjes kleuren. En als hij een tekening maakt is dat meer gekras wat met een hoop fantasie iets voorstelt dan dat het echt wat is. Maar daarin is hij wel één van de weinige (hij en nog een andere jongen) in zijn klas. En er zijn ook een paar kindjes die bijv. niet goed kunnen computeren (ze krijgen hier 1 x per 2 weken computerles) en daar niet geïnteresseerd in zijn. En zo zijn er ook een aantal die nog niet goed kunnen puzzelen, zich nog niet zelf aan/uit kunnen kleden, etc. etc. Maar al die dingen gelden dan voor slechts een enkeling uit de klas.
Dat vind ik eerlijk gezegd ook best apart hoor, dat de juf verbaasd was. Hier is het in principe gewoon de bedoeling dat de kinderen als ze buiten gaan spelen of als ze naar huis gaan zelf hun jas aantrekken en dichtmaken en voor zover ik weet kunnen alle kindjes uit de klas van M. dat ook.
@Linda.. dank je wel... toch fijn om een beetje bevestiging te krijgen dat ik niet helemaal raar ben.. Eind van de maand hebben we een gesprek op school en daar ga ik het toch eens bespreken.
Mijn dochter maakt puzzels van 60 stukjes en ook al zelfstandig maar ik denk inderdaad dat het ook interesse is. Ze vindt het echt heel leuk om te doen net als knutselen bv dus ook dat doet ze veel.
Ik vind het wel bizar om te lezen dat de helft van de klas zijn of haar jas/trui nog niet zelf aan kan doen, maar wat de puzzels betreft denk ik dat het inderdaad ook van interesse afhangt. Onze zoon is aan het wennen op de basisschool en voor zover ik gezien heb doet de hele klas zelf zijn of haar jas aan en uit. Maar waarom wil je het bespreken op school? Dat snap ik niet zo goed?
ik werk ook in het onderwijs en er zijn genoeg kleuters die dit niet kunnen! Of ze kunnen hun jas wel aan maar dan hun rits niet dicht krijgen.
@ Cygnet, waarom word je onzeker of dit wel een goeie school is voor je kind? Ik denk dat het alleen maar goed is dat school dit signaal afgeeft aan de ouders. En jij weet wel beter of dit voor jou wel/niet bestemd is.
mijn zoontje is 3,5 en kan heel goed puzzelen. ik heb bv een alfabet puzzel met aap-beer etc, en die kan hij alleen maken hij kijkt wel op de doos naar het voorbeeld. op de achterkant van die puzzel zit een andere plaat en die kan hij ook redelijk maken. ook van die houten puzzels maakt hij goed. al vanaf hij een jaar of 2 was. maar op de psz is hij niet met het puzzelen bezig daar wil hij andere dingen doen. het is dus maar net of hij zin heeft of niet. op school doet hij 3 stukjes en gaat weer wat anders doen. aankleden gaat hier nog niet zo goed. uitkleden kan hij nu wel zelf. maar hij is ook nog geen kleuter.
Ik vind niet dat een 4 jarige dat al hoort te kunnen hoor, waarom?? Mijn zoontje interesseert zich helemaal niet voor een puzzel, kan het wel denk ik maar ik zie hem echt geen puzzel maken van 25 stukjes. Jas aan en uit doen kan hij wel, maar zijn rits dicht doen nog niet zo goed. Ja soms lukt het wel. Ik hoor hier op de psz wel dat er maar weinig zijn van 2,5 jaar die zoveel puzzel stukjes kunnen hoor. Ik zie ze wel vaker die houten puzzeltjes maken, ja die zijn ook simpel. Maar echt een puzzel met vele kleine stukjes met 2,5 jaar al?? Lijkt me stug, ik vind dat erg knap in ieder geval! Houten puzzels kon mijn zoontje overigens wel heel vroeg, voor de 1,5 jaar al. Hij word in december 4 overigens.
Oja iets vergeten, ik vind zo een brief een beetje raar eigenlijk. Als een kind nou geen interesse heeft in een puzzel? Ik had het vroeger ook niet en toch is het goedgekomen haha. En om dan thuis te moeten oefenen? Heb ik nog nooit van gehoord, er zijn belangrijkere dingen als een puzzel lijkt mij maar goed.
Hier vond juf het doodnormaal dat dochterlief puzzels van 16 stukjes maakte. Daar zocht ze niks geks achter Dus ik denk toch.... Dat het niet heel vreemd is dan? (Thuis legde ze 100 trouwens.. En op kdv hadden ze puzzels van de bso voor haar gehaald.. Dus wij vonden het wel raar... Zeker omdat ze echt geen uitzondering was op het kdv. )
linda, ja hier een digibeetje haha. Maar dat komt ook omdat ik computeren/tablet/spelcomputers voor thuis nog totaal onnodig vind Ik vind het prima dat er in de kleuterklas mee gewerkt wordt, maar dan mogen ze het ook daar leren Bij onze dochter wordt met minilaptops met touchscreen gewerkt, ze keek alsof ze water zag branden, ze heeft nog nooit zoiets in handen gehad. De hulpouder heeft het haar uitgelegd en nu weet ze al een beetje hoe en wat. Zo leren ze dat spelenderwijs.. Meestal gelden zulke dingen idd voor enkelingen en zo heeft ieder kindje wel wat.
Denk dat t ook vooral is of een kind erin gestimuleerd is of niet. En interesse natuurlijk. Met 2,5 deed ze 24 stukjes, met bijna 3 waren dat 50-60 stukjes. Maar nu doet ze eigenlijk nog maar sporadisch een puzzel, dus nog steeds tzelfde aantal Ze is nu meer bezig met cijfers en letters. Ook iets wat ik aanbied (maar ze zelf wel erg leuk vind en om vraagt). Maar als ik t niet zou aanbieden, zou ze het ook niet kennen, lijkt me. Met aankleden heb ik dr ook wel geregeld gestimuleerd, op de psz heeft ze dr jas leren aantrekken, rond 2,5 geloof ik. Ze kan ook prima kleine knoopjes, ritjes, maillots enzo. Maar zin heeft ze er niet altijd in ! Ik dacht ook dat op de kleuterschool wel wordt aangenomen dat ze dat aardig onder de knie hebben.. Dus tja, het zal voor een groot deel liggen aan het aanbod, stimulans en interesse. Op de psz hebben ze bijv geen puzzels groter dan 16 stukjes geloof ik. Als ze het daarvan had moeten hebben.. Ze halen nu af en toe wel wat extra uitdagend materiaal bij de kleuters voor dr, maar daar kunnen ze dus volgens mij echt niet die uitdaging bieden die ik haar thuis wel biedt (natuurlijk wel weer andere uitdagingen).
Mijn dochter is 3 maar kan dat ook nog niet zelfstandig. Nu moet ik ook zeggen dat ze er het geduld ook niet voor heeft. Als het niet gaat zoals het moet, dan haakt ze af. Ze vindt het leuker om boekjes te "lezen". Ze herkent alle cijfers (telt van 1 tot 20) en de letters van het alfabet en alle kleuren. Ze telt van 1-10 in engels (lang leve Dora). Daar ligt haar interesse momenteel meer. En ze vindt memory nu leuk om te spelen. Puzzelen oefenen we spelenderwijs, maar ik leg er nog niet de nadruk op.