Vind ik juist de beste manier! Als mijn zoontje groot genoeg is dan gaan we spelletjes doen waar hij gelijk wat van leert. Ideaal! Hoe fijn is het om leren leuk te maken?
ik verwacht eerlijk gezegd van zijn school geen andere stimuleren omdat hij nu voorloopt. ik hoop dus dat het goed gaat met sociale enzo.
Nee, Belize, dat is denk ik wel bijzonder hoor Jouw zoontje is zeker ver ontwikkeld op dat gebied. Ik bedoelde de dingen die ik hiervoor las (cijfers, letters, eerste begrip van tijden, seizoenen, kleuren) etc. Maar ook op een normale kleuterschool spelen ze (volgens mij) vooral heel veel, zonder constant 'cognitief geprikkeld' te worden. En ondanks dat mijn dochter bijv t hele kleurenscala al lang kent, vindt ze het prima dat ze op de psz spelenderwijs met kleuren leren omgaan in de kring.
ik bedoelde= omdat het voor zijn geval zo zijn dat hij speelt met de dingen die hij al lang kent. als ze nieuwe dingen zouden leren dan is dat natuurlijk erg goed. maar niet met de dingen die hij zo lang kent toch?want dat is niet meer leren maar raar spelen.
Allereerst is het goed dat je een gesprek aangevraagd heb met de juf en de ib. De ib, interne begeleiding, gaan dan ook goed met de juf kijken hoe ze hem beter kunnen begeleiden. Het is bijvoorbeeld ook niet zo dat hij ineens de stof van groep 3 gaat maken. Maar hij krijgt verdieping in wat hij al weet. Er zijn talloze spelletjes met getallen die je bij elkaar moet zoeken, leesrupsen enz. Voor hem is dat dan goed omdat hij weer leert om een langere tijd aan een werkje te zitten en zich te concentreren, doorzetten. Ook voelt hij dan waarschijnlijk dat hij zich niet altijd verveeld. En gaat zijn gedrag er ook op vooruit. Het is erg belangrijk dat er goed in kaart komt wat hij al goed kan en waar hij nog hulp bij nodig heeft. Over het spelen: er wordt inderdaad veel gespeeld. Kinderen die net op school komen verschillen ook erg. Zo had ik vorig jaar een meisje in groep 1 dat al boekjes las, en een meisje dat nog niet zindelijk was en nog erg jong en dromerig en wist geen enkele letter of cijfer. Ook was ze alleen maar alleen aan het spelen, wat erg bij dat jonge gedrag hoort. Elk kind groeit zelf in zijn spel als er goede uitdagingen zijn. Zonde van de naaste ontwikkeling heet dat. Het meisje dat al best wel ver was leerde weer een stapje verder omdat zij eraan toe was en omdat ze dat uitprobeerde. Het meisje met het jonge gedrag leerde langzamerhand samen te spelen met anderen en leerde ook weer van anderen. En dat kan dan ook best samen. Kinderen leren dus ook waar ze aan toe zijn en ze pikken dat op wat voor hen op dat moment van belang is.
Neem alleen al een gezelschapsspelletje. Je leert je concentreren, op je beurt wachten, dobbelsteen tellen, zelfde aantal stapjes zetten, fijne motoriek enz. enz. Spelen wordt wel onderschat
ja dat is wel erg goed dan.want nu gaat het prima met psz waar ze helemaal niet 'cognitief prikkelen' maar gewoon spelen en brood bakken!!antropo!
Het coginitief geprikkeld worden zit hem ook vaak in het spel. Door nieuwe elementen toe te voegen in de speelhoek, in de schrijfhoek, rekenhoek enz. Dat is voor hen spelen, maar ze leren er zoveel van! Ga meer eens een winkel in de speelhoek bouwen met kassa, geld enz. Het rollenspel leren ze van, maar ook gebruik van de kassa, met cijfertjes, geld geven en aannemen en eventueel teruggeven...
monique: inderdaad wat een verschil!en wat een werk heb je. zij gaan me allemaal uit leggen hoop ik. ik vind 4 jaar al zo jong om naar school te gaan, ik zou het niet leuk vinden als ze hem op gr 3 zouden zetten want dat is dan geen kleuter school meer toch? erg bedankt vr je antwoord.
Ja, ik snap dat je veel cognitieve prikkelingen kan toevoegen. Maar wat ik zelf van de kleuterschool nog weet is bv spelen in de poppenhoek, watertafel, in de hal, buiten, gym, muziek, knutselen. Ook zoveel niet cognitieve dingen. Waar je idd ook vast leerdingen aan kunt toevoegen. Maar het is ook leuk en uitdagend voor kindjes die dat al kunnen (of juist nog niet kunnen/willen). Mijn dochter leest nu kleine woordjes. Ze loopt ook wat voor op leeftijdsgenootjes. Maar toch zie ik nog genoeg dingen waar ze zich in kan ontwikkelen. En ik hoop idd ook dat het haar niet in de weg zal staan. Op de psz liep/loopt ze ook voor en heeft af en toe mindere perioden gehad (daardoor?). Ik snap de bezorgdheid dus wel hoor, maar was meer als reactie op dat er niets (sociaals) meer te leren zou zijn dan/op die manier.
Wat heb ik dat vaak gedaan vroeger!!! Gevolg is dat ik me rot erger bij de kassa omdat niet 1 kassiere meer terug kan tellen. Je krijgt gewoon een handje geld terug.
ja precies dat bedoel ik nou!zoontje speelt dit al n tijdje.maar ik heb hem geleerd te zeggen(je kunt ook pinnen!!!!)
haha ja pinapparaat hebben wij ook ja En ja zo is wel het leven, de een is slimmer en handiger dan de ander. Het is gewoon belangrijk dat er goed in kaart wordt gebracht wat hij kan en waar hij nog meer uitdaging en stimulans nodig heeft. Overigens is het niet zo dat hij gelijk in groep 3 wordt gezet hoor. Kleuters moeten ook een bepaale tijd kleuteren. Zijn strenge regels voor. Handig om dat ook even aan de school te vragen. Zal als ik jou was een lijstje maken met vragen waar je nu mee zit en meenemen. Alleen maar handig!
Succes met de koekjes, ik ben ana de gevulde eieren en de tajziki saus (geen idee of ik het goed schrijf, zal wel niet) Amfy, is het voor jou ook duidelijk zo?
ja het is nu ook duidelijk het is niet zo'n grote stap vanaf de psz waar hij nu heen gaat daar doen ze het ook op deze manier nu