Ja joh, volgens mij is dat hartstikke normaal. Dat ze t op t ene punt sneller ontwikkelen en op t andere wat minder. Volgens mij zijn het ook geen achterstanden die je noemt. Ik zie bij mijn dochter, bijna 4, ook geen achterstanden (al ben ik geen expert ), maar wel wat dingen waar ze minder sterk in is en andere waar ze in voorloopt. Ze kan ook niet zo goed tekenen. Al kán ze wel binnen de lijntjes kleuren en soms tekent ze koppoters en wat details. Maar meestal geen zin en dan krast ze maar wat. Ze kan aan/uitkleden en fietsen, maar ze is niet zo goed met dansen en klimmen bv. Ze is goed met cijfers en letters (leest en vormt kleine woordjes met hakken/plakken, telt tot 100 en herkent tot 20). Puzzels deed ze een jaar geleden veel (tot 50/60), maar dit jaar heeft ze er vrijwel geen interesse meer in. Heeft ook geen/weinig zin om haar daar in te stimuleren dan, ze ontwikkelt zich op het vlak waar ze op dat moment in geïnteresseerd is. Op dat vlak kan ik haar dan wel stimuleren/helpen. Sociaal/samenspelen is ze denk ik ook niet heel sterk in, maar ook weer niet abnormaal. Ik denk dat ze daar op de kleuterschool wel in gaat groeien.
het was toen een regulatiestoornis en ze heeft wel degelijk testen gehad op iq gebied enz,, maar google maar is op regulatiestoornis werd mij van de zomer namelijk nog bevestigd dat, dat hetzelfde staat aan adhd het kan dat een regulatiestoornis hoe ze dat dan noemen te handelen valt met allelei handvaten en structuur alleen kwam bij mij dochter toch naar voren dat hoe vaak we die handvaten enzz gebruikte niet werkte tot ze naar school ging en je ineens echt merkte hoe druk ze was
De dingen die je noemt kan mn zoon echt nog niet! Tellen nog niet tot 20, letters nog niet, kleueren binnen d elijntjes niet, koopoters maken al helemaal niet, met ene pootlood stipjes volgens kan hij nog niet, dansen niet, fietsen alleen met zijwieltjes. Ok, klimmen wel en het puzzelen gaat goed. Op sociaal/ emotioneel vlak vind ik hem dan wel sterk, hij kan erg invoelend zijn en lief en dingen goed verwoorden. Fijn dat je dat even benoemd, ik zou het haast vergeten dat dat ook iets is in de ontwikkeling, zeker niet onbelangrijk!
Heb even gegooglet en maar 1 site gelezen hoor, maar misschien is druk gedrag een van de kenmerken van een regulatiestoornis, maar bij ene regulatiestoornis speelt er echt nog heel veel meer! Niet te vergelijken met elkaar! Ik herken mn zoon er ook helemaal niet in.. lijkt me wel heftig overigens als het is gediagnosticeerd bij je dochter!
heftig niet echt ergens wist ik het al ! zelf ben ik nu ook door de molen heen volgende week heb ik mijn adviesgesprek maar de vrouw waar ik me testen en gesprek mee heb gehad vond het niet gek dat ik er zat met adhd klachten dus heeft ze het hoogstwaarschijnlijk van mij, ik zie het ook niet als een ziekte, ja ze moet voor nu medicijnen om het te onderdrukken maar liever dat dan dat ze niet mee kan komen op school er is ook anders niet met haar te communiceren en ja ik ben dus 1 van de moeders die hun kinderen dus niet straft maar hun positief benadert want straffen helpt voor dochterlief niet en als iemand tegen haar zegt dat ze even rustig moet doen roep ik meteen kan ze niet ik begrijp mijn dochter meer dan iedereen snap dat het een chaos in haar hoofd is waarom ze dus moet gillen krijsen enzz.. het maakt haar niet minder dan wie ze is en ik hou nog evenveel van haar dan dat ik van haar broertje houd ze is en blijft mijn mooie meid
Maar dat hoeft ook nog helemaal niet hoor! Ik geloof dat ze de primaire kleuren bv pas op de kleuterschool hoeven te kennen (en zelfs nog door elkaar halen) en tellen tot 6 ofzo. Hoorde ik de peuterjuf laatst vertellen. Letters al helemaal niet en fietsen ook niet. Mijn dochter is idd ook wel invoelend en kan goed emoties verwoorden, ik bedoelde meer t samenspelen. Zal ook wel aan dr persoon liggen. Met t ene kind kan ze t wel goed vinden, maar met een groot deel heeft ze maar weinig en vaak kan ze ook niet heel lang samen spelen. Met volwassenen is ze daarentegen wel weer beter en houdt ze hele gesprekken mee. Overigens kan ze ook niet zo heel goed alleen spelen, vind ik.. (maar gaat wel langzaam steeds iets beter)
Dat stelt me weer gerust! Hij kan kleuren benoemen al sinds zn tweede, ook oranje, paar, lichtgrijs etc Samenspelen is hier idd ook heel erg afhankelijk van het kind hoor. Als het toevallig ene vriendje is die ook van treinen houdt kan hij zomaar 2 uur op zn kamer zitten te spelen met hem. Maar met anderen is het ook vaak ruzie omdat hij niet kan/ wil delen etc. Als ik jullie verhalen hoor kan ik denk ik wel concluderen dat ie niet echt achter loopt, maar gewoon vooral ontwikkelt in de gebieden die hem interesseren. En dat de rest vanzelf wel goed komt op school Ik heb wel wat nieuwe Bambino Loco boekjes besteld, maar heeft hij geen zin, dan niet