Ik ben geen juf maar ik was vroeger zo'n kindje wat heel erg haar best deed en het niet kon oh wat huilde ik als ik thuis kwam omdat een ander een plaatje had gehad en ik niks. Ik zou hier als ouder ook niet blij mee zijn niet dat ik naar het hoofd zou gaan maar ik zou wel verhaal komen halen mijn kind heeft misschien wel 10x zo hard moeten leren om 75% te halen. Dit is ook niet echt motiverend voor de kinderen die het niet gehaald hebben.
Dat vind ik een goed iets dan leer je iedereen tenminste goed kennen en blijf je niet beperkt hierin, lijkt me sociaal gezien heel erg goed! Hier dus ook zo gedaan we hadden 17 kindjes op mijn zoon zijn feestje was superleuk juist hierdoor leerde hij andere kindjes weer beter kennen, ik ken nu meeste moeders ook weer wat beter. Ik had zelf de gymzaal afgehuurd en dan allerlei sportieve spelletjes, als ie ouder word zal dat anders gaan denk ik maar zeker voor een groep 1 en 2 vond ik het bijzonder om mijn kind andere kids beter te laten leren kennen. Zo kan ik de wereld en visie van mijn kids vergroten en juist een kindje een kans geven die hun op het eerste oog niet hadden uitgenodigd maar nu door dit juist zien staan en de kindjes die nooit worden uitgenodigd bv de wat stillere kindjes of moeilijkere krijgen dan ook een kans... Sociaal gedrag moet je leren dus mijn taak als ouder om hierbij te helpen...
Ik heb er even een nachtje over geslapen voor ik besloot om toch te reageren op deze topic. Sommige reacties vind ik namelijk wel erg fel, van zowel ouders als juffen. In onze prestatiegerichte maatschappij is het heel normaal dat de betere presteerders beloond worden. Dus wat dat betreft is wat TS deed niets anders dan hetzelfde doen als wat er buiten de schooldeuren als heel normaal beschouwd wordt. Als moeder van een zoon die zoooooo ontzettend zijn best doet in groep 3, maar het op dit moment allemaal niet bij kan benen en die bij TS in de klas waarschijnlijk bij de 10 had gezeten die geen traktatie had gekregen krab ik me toch even achter de oren. Ik had namelijk een boos of verdrietig kind thuis gekregen, want hij doet zo zijn best en nog lukt het (nu) even niet en dat weet hij en dan wordt hij daar in zijn ogen ook nog eens voor 'gestraft'. Als het een keer gebeurt dan zal ik met hem bespreken dat het jammer voor hem is en dat wij als ouders weten dat hij echt keihard zijn best heeft gedaan en trots op zijn inzet zijn. Mocht het vaker gebeuren dan zou ik dit zeker met de juf bespreken dat ik vind dat zij op deze manier een groep kinderen in de klas een vervelend gevoel geeft en dat ik dit niet waardeer. Om hiervoor gelijk naar de directie te stappen vind ik echt overdreven en ik kan me voorstellen dat de juffen onder ons hierdoor soms veel minder plezier in hun werk beleven. Kortom, het mag van mij allemaal wel een stukje genuanceerder naar elkaar toe; niet elke ouder is een boeman/vrouw en niet elke juf of meester is feilloos.
Ik heb nog niet alles gelezen, maar even mijn mening... Ik werd op de basisschool heel erg gepest, en heb een moelijke jeugd gehad (stiefmoeder en ik gingen niet lekker samen, mijn moeder overleed heel vroeg) ondanks dat ik mijn best deed (zat twee dagene na het overlijden van mijn moeder alweer in de klas omdat ik dat wilde) en zeker niet dom was, haalde ik hierdoor hele slechte cijfers... De juffen en meesters en ook mijn ouders, hebben nooit ingezien hoe groot de invloed van het pesten was. Als dit mij dan zou overkomen, werd de onzekerheid en faalangst die ik al had, alleen maar nog erger, plus dat de kinderen die wel wat gehad hadden, me ook weer erger zouden pesten met het niet krijgen van die beloning! Opzich was het idee goed bedoeld, maar ik zou toch hebben gezorgd voor een systeem waarbij de hele klas beloond zou worden, dus 80% moet 80% halen ofzo... Of.... Die ene 26 krijgen een snoepje, met die andere 10 ga ik buiten een rondje maken om extra verkeersregels te leren! En dat er cijfers zijn die ook verschillen per kind, ja... Maar een cijfer is maar een cijfer voor een kind en een snoepje is natuurlijk wel heel speciaal voor die leeftijd, zeker op school van de juf! En zeker op de basisschool verschillen de niveaus nog zo erg dat ik echt vind dat je dit niet kunt maken! Ik zou inderdaad wel eerst met de juf gaan praten denk ik, maar goed, dat ligt er ook aan of er eerder dingen zijn gebeurd en hoe overstuur het kind was toen het thuiskwam hoor!
Wie zeg dat je geen vrienden had kunnen worden als je wat meer moeite had gedaan om iemand te leren kennen...
Ik denk dat de reactie van mijn kind bepalend is, hoe ik deze actie van de juf zou beoordelen. Komt ze helemaal snikkend thuis en vol van verdriet. Zou ik de juf er wel even op aanspreken, dat dit niet zo'n erg leuk spelletje was. Komt ze thuis met, jammer, ik had geen snoepje, want ik had niet genoeg om vervolgens lekker haar gang te gaan, dan had ik het laten zitten. Ik zou ook niet gelijk naar de directeur stappen.
Ik vind het sneu voor de kindjes die het niet gehaald hebben, toen ik nog op de basidschool zat gebeurde dit ook wel eens, ff een klein voorbeeldje, groep8 doet het einde van het jaar afscheidsmusical en degene die de laatste rekentoets goed behaalde kregen een grote rol in de musical, ikzelf was erg slecht in rekenen hoewel ik wel echt heel erg mijn best deed, ik rekende een klas lager en ik behaalde ondanks ik zo hard mijn best heb gedaan een onvoldoende, wat denk je ik kreeg in mijn afscheidsmusical een bijrol als schoonmaakster die die 2xte zien was. Er waren wel grote rollen over ma die mochte een paar kids uit groep7 doen die wel een voldoende kregen. Ik vond het ontzettend lullig en ik voelde me afgewezen en onbelangrijk. Ik vind dit soort acties dus niet eerlijk en waarom zullen ze hun best nog gaan doen als je toch geen voldoende haalt en dan dusvgeen beloning krijgt. Werkt averechts en geeft de minder slimme kids een onzeker zelfbeeld
Eva mocht gewoon uitnodigen wie ze wilde uitnodigen, kinderen leren kennen kan ook prima op school als ze dat wil en ze mag haar vrienden zelf uitkiezen . Ze heeft geen kinderen uitgenodigd bij wie zij op het feestje was geweest, maar echt de kinderen die ze op haar feestje wilde. En ik vind 7 kinderen meer dan genoeg en we deden het gewoon lekker thuis, vind ik persoonlijk leuker, maar dan is 7 (op deze leeftijd en in deze samenstelling) wel de max.
Ik vind het niet leuk dat alleen de kinderen die goed hadden gescoord iets hebben gekregen. Had dan gedaan dat als de totaalscore boven de 80% goed was, je zou trakteren, maar dan aan iedereen. Ik denk dat ik hiermee wel naar je toe was gegaan. Maar de stap naar de directeur vind ik een beetje ver gaan.
Als je op school echt kinderen zou leren kennen zouden er niet zoveel kindjes onnodig gepest worden he Want pesten is vaak een vorm van onwetendheid, dat gebeurd in groep 1 net zo makkelijk als in groep 8, door juist hun horizon wat te verbreden en geen kindjes uit te sluiten van leuke sociale bijeenkomsten, kan je ervoor zorgen dat er minder kindjes worden uitgesloten in het algemeen.. Maar het feit dat jou dochter zo op andermans feestjes word uitgenodigd laat je niet de andere kant van het verhaal zien, dus zal je ook niet goed snappen wat het met je kindje kan doen, onze zoon is 2,5 jaar doof geweest en hierdoor flinke achterstanden, hierdoor niet altijd even geliefd in de klas want niet iedereen snapte hem, juist door dit te doen en veel ouders die hebben meegewerkt functioneert hij heel goed in de klas en heeft ie inmiddels veel vriendjes, maar dat kwam dus niet zomaar uit de lucht vallen maar dankzij wat hulp van de ouders die hem een tweede kans gaven (en vaak dus dan zie je zeker bij jonge kindjes dat de kinderen automatisch volgen want ze kijken heel erg naar hun ouders nog qua gedrag hierin)
Hier een juf, nu niet werkzaam en student Pedagogiek. Ik vind het goed dat je de leerlingen wilt motiveren en een leuke sfeer wilt creëren maar de manier waarop vind ik echt waardeloos. Niemand heeft hier iets geleerd en de motivatie zal de volgende keer nog lastiger op te brengen zijn. De leerlingen die het wel hebben gehaald, verwachten de volgende keer een grotere beloning en de overige 20% zal wel gek zijn om zijn best te doen. Deze actie is niet eerlijk en tast inderdaad het zelfbeeld aan van kinderen. Het gaat om een keertje, maar je zet daarmee een toon denk ik. Ik zou wat pedagogisch-didactische literatuur erbij pakken, en zoeken naar manieren die bij je passen en meer effect hebben. Net is altijd leuk om daarover te lezen, vind ik Elk kind is een individu, met een andere achtergrond en verschillend niveau. Kijk naar het kind en niet alleen naar de groep, daar valt vaak veel te halen. Het is even investeren maar dan haal je wel het beste uit elk kind. Het is een pittige groep, 7, ik snap dat je soms wat nieuws wilt proberen maar ik zou een andere manier zoeken. Succes!
Dat kan maar waarom dan asperger of wat dan ook zeggen. Zo is het net of een kindje met een "afwijking"geweert wordt. Hier staat gelukkig de deur voor een ieder open: zwart, wit, hoogopgeleid, laagopgeleid Down geen down. enzenzenz. Het zijn OOK mensen
Ja dat uitschelden is ook nog iets... Hoe durven sommige mensen zo tekeer te gaan. Ik snap dat echt niet.
Het is belangrijk om kinderen voor te bereiden op het leven maar de vraag is welke manier het meest effectief is. Een groep kinderen die op een bepaald gebied minder meekomen + de leerlingen die niet lekker in hun vel zitten scoren minder die dag. Ze worden uitgesloten van de beloning. Gevolg zal echt zijn dat het zelfbeeld slechter wordt en ze de volgende keren hun best niet eens meer doen. Mij lijkt het verstandiger om dit te voorkomen en ook de op dat moment zwakkere leerlingen motiveren om te leren. Het beste uit het kind te halen. Want dan kan het zo maar zijn dat ze na een paar weken wel 80% scoren, helemaal zelf gedaan, zonder beloning. Kinderen zijn namelijk leergierig wanneer ze zich veilig, gesteund en goed voelen. Of deze groep maar blijven uitsluiten van beloning, omdat de maatschappij ook zo werkt. Ze zullen keer op keer bevestigd worden van het feit dat ze het niet gehaald hebben. De lerares geeft dat signaal af, dus gaan de leerlingen zich hier uiteindelijk naar gedragen. Je ontneemt ze de kans om zich wel te ontwikkelen. Dat vind ik erg sneu. Tuurlijk zijn er leerlingen die hierdoor wel getriggerd worden maar ik weet zeker dat dit er heel weinig zijn. Ik ben trouwens tegen belonen van prestaties op klassikaal niveau. Er worden cito's afgenomen ja, maar in de klas kun je zelf bepalen welk systeem je hanteert. Kijken naar het individu en kinderen vertrouwen geven, dat helpt. Laten we alsjeblieft nog een verschil maken tussen een kind van 10 en een volwassene van 30. Kinderen leren leren in plaats van ze naar beneden te halen.