Echt het enige enigszins goede argument om geen voorwaartse stoel te kiezen vind ik tot dusver de prijs. Een achterwaartse stoel zou zeker niet duurder moeten zijn dan een voorwaartse. Al zou het voor mij echt geen argument zijn. Ook al had ik weinig geld, dan zou ik op tijd beginnen met sparen, kinderopvangtoeslag apart zetten en zorgen dat ik toch de centjes bij elkaar had voor zo'n dure maar toch veiligere stoel. Mensen met een kleine baby kunnen dan nu al beginnen met sparen, je moet toch immers ook voor een autostoel sparen dus dan maar iets vroeger beginnen en andere dingen er voor laten (dat leuke broekje, weer een stuk speelgoed etc)
Haha, ik lees vandaag vrees ik alles maar half, slecht geslapen ( zo'n 2 kilo octopus die een inwendige massage gaf ).
Als ik ga uitrekenen wat hier aan autostoelen staat, dan moet ik ook even slikken : hebben een reiswieg van Romer, omdat we nogal veel kilometers maken en dit niet al te best is in een groep 0 stoel; een groep 0 stoel (want uit de reiswieg zijn ze zo uitgegroeid), waar ik op een gegeven moment achter kwam dat hij toch niet zo geweldig uit tests was gekomen, is dan ook onmiddellijk vervangen door een groep 0+1 (ook Romer), die dus achterwaarts kan; en uiteraard dus een nieuwe groep 0 voor pukje twee die onderweg is (meteen een groep 0+1 zie ik niet zitten, omdat deze, naar het schijnt, nooit zo veilig zijn voor de allerkleinsten als een gewone groep 0) ditmaal een zeer goed geteste Romer. En dan hebben we dadelijk ook nog een tweede auto... Maar ik vind veiligheid een van de allerbelangrijkste dingen die er zijn, dus daar besparen we niet op. Merkkleding zal je hier dan weer (om maar een voorbeeld te noemen) niet zien.
Klopt sceptica En inderdaad wat jij zegt heb ik ook. Veiligheid gaat hier echt voor en ik heb dan ook het geld over voor zo'n dure stoel. Ik heb dan misschien wel het geluk dat we het kunnen betalen (dat besef ik ook echt wel) maar anders had ik er ook echt mn best voor gedaan te sparen hoor..
Mijn neefje is bijvoorbeeld wel wagenziek als baby al! Waren blij dat ze over konden naar een normale stoel. Nichtje (3 jaar) Is overigens ook wagenziek? Dus er zijn zeker kinderen onder de 5 die wagenziek zijn. Zelf wordt ik ook naar als ik achteruit in de trein of bus zit. Neemt niet weg dat het veiliger is om achterwaarts te vervoeren, maar het kan gewoon niet verplicht worden gesteld als er meer kinderen zijn die wagenziek worden van achteruit vervoeren..
Maar hoe weet je dan of die baby in een vervolg stoel achterwaarts (meer overeind) ook ziek was geworden? En hetzelfde voor dat nichtje? Dat is niet geprobeerd... En eh, voor mij liever een misselijk kind dan een kind met een gebroken nek dus ik vind het verplicht maken prima! VEel mensen zeggen dat ze van achteruit kijken misselijk worden omdat je niet ziet waar je heen gaat. Sorry, maar zo kan een baby/kind toch niet redeneren? Ik blijf er bij dat het echt niet zo is dat een kind of baby dan in een achterwaartse stoel ziek word.
Bovendien kan een kind in een voorwaartse stoel toch ook niet mee kijken met wat de bestuurder doet.. Dat kun je alleen op de bijrijderstoel en daar wordt een voorwaartse stoel niet geplaatst. Een kind kijkt zijwaards uit het raam of naar de stoel voor zich. Dus waarom zou voorwaarts dan beter zijn tegen wagenziekte? Voor een volwassenen om mee te kijken met de bestuurder maar die vlag gaat niet op voor een kind..
Ik bedoel te zeggen, een kind kán ziek worden maar het is niet per definitie dat een kind sowieso ziek wordt achterwaarts
Ik vond dit er over: Another aspect of the facing-direction issue that is often overlooked is the additional benefit a child gains in a side impact. Crash testing and field experience have both shown that the head of a child facing rearward is captured by the child restraint shell in side and frontal-oblique crashes, while that of a forward-facing child may be thrown forward, around, and outside the confines of the side wings. Field data show better outcomes for rear-facing children than forward-facing children, even though most child restraints are not specifically designed to protect children in side impact.
Stond vanmorgen een artikel in het AD over de autostoeltjes: even een klein stukje: 'Nu zijn ouders al verplicht om hun kinderen die kleiner zijn dan 1,35 meter in een autostoeltje te vervoeren. Maar vanaf juni moeten ouders hun kinderen achteruit vervoeren tot ze 15 maanden zijn,' zegt Sandra de Jong van de Consumentenbond. 'Het is een streng advies en binnen afzienbare tijd komt hiervoor zelfs een verplichting.'
Belachelijk idd. Liever wagenziek dan niet zo veilig. Er zijn ook zat kinderen die in een voorwaartse stoel wagenziek zijn. Bovendien ziet een kind in een achterwaartse stoel MEER dan een kind in een voorwaartse stoel. In een voorwaartse kijken ze idd tegen de rugleuning van de stoel ervoor. Achterwaarts kunnen ze opzij EN door de achterruit kijken!
Oh ja, over de prijs van de stoel... Bikerbaby had hier een mooie opmerking over toen we het er laatst over hadden. Wat hebben jullie voor kinderwagen en wat heb je daarvoor betaalt?? Want ouders geven met gemak meer dan 500euro uit aan een kinderwagen, soms zelfs het dubbele of meer (stokke en joolz hebben wagens rond de 1300euro!), maar 350euro voor een veilige kinderstoel? Nee hoor dat kan niet, dat is echt te duur!!
Ik heb dat stukje ook gelezen.. Maar ik vraag me af hoe ze dat opeens kunnen veranderen.. MOeten we dan allemaal onze dure stoeltjes weggooien en allemaal massaal een nieuw stoeltje kopen.. Ik denk dat er veel mensen zijn die dat niet zo een twee kunnen betalen.. Tuurlijk is het voor de veiligheid van je kindje maar het is wel radicaal om het gelijk weer te verplichten..
Idd ook belachelijk als men dat als argument gebruikt en toch met een peperdure kinderwagen (of babykamer? of wat dan ook) rondloopt. Vind ik dan. Heb zelf ook erg veel geld uitgegeven aan babyspullen en kinderwagens (heb er 6 gehad mwahaha) dus ik ga iig niet bezuinigen op een autostoel.
Het is wellicht vrij radicaal maar als het de veiligheid bevordert ben ik helemaal voor. Wel kan ik me voorstellen dat men weinig zin heeft om weer dure autostoelen te kopen, bovenop de dure autostoelen die ze al hebben. Een inruilactie o.i.d. zou goed van pas komen.....ruil uw potentieel onveilige voorwaartse stoel in en krijg fikse korting op een achterwaartse.
Om verwarring te voorkomen: Het wordt verplicht, maar.... pas over een jaar of 8 hoor! ECE 44/04 (de huidige stoelen) worden nog gemaakt tot 2018. Daarna blijven ze waarschijnlijk ook nog een paar jaren legaal.