Bekijk bijlage 307756 afbeelding van zo'n stoeltje. maar een vier jarige met lange benen kan zijn benen nooit lekker kwijt en in een kleine auto past dit nooit volgens mij!!!
Mijn jongste is nu met 1,5 jaar al bijna een meter lang, die krijg ik van zijn lang zal ze leven niet tot 4 jaar in zo'n stoel.
Je kunt de stoel verder van de bank af monteren met een soort schuifsysteem waardoor er meer beenruimte komt. Wij hebben dezelfde stoel en mijn tweejarige van 90 cm zit er prima in. Langere kinderen heb ik nog niet.
Ja idd maar idd in mijn moeders fiat koekblik kan de maxi cosi al niet eens achter in laat staan een achterwaardse autostoel
Niet alleen in kleine auto's gata dat niet passen maar het systeem meer naar voren schuiven houd in dat de voorste stoelen naar voren moeten, mijn stoel kan niet naar voren geschoven want dan kom ik niet in en uit de auto (reuma) zie mijn man met zijn 2 meter ook nog niet zijn stoel naar voren schuiven dus tja ........ En als ik dat allemaal zo bekijk dna is dat leuk voor kleine kindjes maar zie mijn reusje daar nog niet in zitten die past nooit, wordt kotsmisselijk van achteruit rijden, verveelt zich een ongeluk want is dol op mee kijken en roepen wanneer het stoplicht groen is en we mogen rijden, dus nee doe mij maar de gewone vooruit rijstoeltjes, gelukkig wordt hij in december al 4 en voor die tijd is het vast nog niet ingevoerd
Nou dat gaat in mijn auto echt nooit passen (kia picanto) kan de maxicosi ook alleen installeren als ik de bijrijderstoel zo ongeveer in de motor parkeer
ik sluit me helemaal aan bij de mensen die zeggen dat de meeste auto's echt te klein zijn voor het achterwaarts zitten......dus hoe willen ze dit in vredesnaam gaan verplichten?????????? dan kunnen mensen met kinderen alleen nog maar in grote auto's rijden??????
Hier gaat dat in mijn Twingo ook echt niet passen. De voorste stoelen zouden dan max naar voren moeten en dan nog twijfel ik of het past, laat staan dat ik er zelf in pas! Ook in de auto van mn man gaat het niet passen aangezien hij bijna 2 meter lang is en veel beenruimte nodig heeft.... Ik vind veiligheid echt super belangrijk maar denk niet dat voorwaarts vervoeren 'slecht' is. Zoals te lezen is bij de consumentenbond is het zelfs beter bij zijwaartse botsingen.
Ik zag dit item van de week ook op televisie en dacht eigenlijk meteen 'hoe gaan we dat doen met de beentjes van de kinderen' en 'hoe moet dit met de kleinere auto's'.... Ook vraag ik me af hoe het gaat met wagenziekte? En ik vind het ook wel erg saai voor je kindje (altijd maar tegen die rugleuning aankijken). Even afgezien van het feit of het veiliger is of niet.....
Ja en hoe leg je de autostoel in slaapstand als je kindjes in de auto in slaap valt ! Dan kunnen ze al helemaal niet weg met de benen toch
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130221_00479252 In juni 2013 wordt in Nederland de i-Size'-norm van kracht. Dat is een nieuwe standaard voor autostoeltjes, die het vervoer in achterwaartse rijrichting verplicht maakt voor kinderen tot vijftien maanden. tot 15 maanden heeft mijn dochter het wel kunnen volhouden in de eerste autostoel
Dat is natuurlijk erg wisselend per kind. Onze zoon paste met 11 maanden echt niet meer veilig in de maxicosi. En daarvoor kon hij al een tijdje z'n benen niet goed meer kwijt. Dus ik vraag me wel af, hoe deze norm ineens gebaseerd kan zijn op leeftijd in plaats van gewicht. Want die stoeltjes worden natuurlijk gemaakt op basis van een 'gemiddeld' kind van 15 maanden + misschien een beetje extra. Maar wat als jouw kind van 15 maanden al het gemiddelde van 24 maanden heeft bereikt? Dat gaat dan gewoon niet passen. Nederlandse volwassenen zijn gemiddeld een stuk langer dan de mensen in de rest van de wereld. Zou dat voor onze kindjes dan ook al gelden? Want zo'n internationale norm houdt vrees ik onvoldoende rekening met onze 'biologie'. Ik ben in ieder geval benieuwd hoe deze nieuwe regelgeving in praktijk gaat uitpakken. Zodra er iets nieuws wordt ingevoerd, is er altijd weerstand. Dus dat mensen mopperen valt te verwachten. Ik vraag me af of we over een paar jaar niet beter meer weten, of dat in de praktijk gaat blijken dat het inderdaad lastig is. Ik verbaas mezelf, trouwens. Over het algemeen ben ik me vrij bewust van veiligheid en zorg ik er altijd voor om risico's die ik kan uitsluiten ook daadwerkelijk uit te sluiten, zeker als het om kinderen gaat. Maar ondanks voldoende geld en voldoende ruimte op de achterbank, merk ik echt bij mezelf dat ik blij ben dat onze zoon dit in ieder geval niet meer hoeft. En dat ik er nu al van baal dat onze toekomstige tweede dus wel in een nieuwe stoel moet straks. (Ook zonde van de mc die nog op zolder staat te wachten. )
Mee eens, Daarnaast lees ik hier vooral veel motivaties en onderbouwingen uit US. Daarbij wordt ook voorbij gegaan aan het feit dat Amerikanen over het algemeen in grotere auto's rijden en dat hun kinderen gemiddeld kleiner zijn.
Hier heeft het gordelslot van onze groep 1 het na ruim 4 jaar trouwe dienst het pasgeleden begeven (en natuurlijk niet meer na te bestellen). Omdat we zo'n stoel volgend jaar toch ook nog voor de jongste nodig zullen hebben, heb ik dit keer voor zo'n achterwaarts gericht stoeltje gekeken (hebben ook een groep 1 met vanglichaam ('tafeltje' voor de buik) in gebruik, is ook al veiliger dan 5-punts harnasje) en ben via internet bij een stoel van Römer/Britax uitgekomen voor nog onder de 200. Zag op YouTube een filmpje met foto's van kinderen tot 4 jaar in dat stoeltje, maar dat kan idd alleen met vrij kleine en vooral lichte kinderen, want volgens de handleiding van de stoel mag je hem maar tot 13kg achterwaarts gebruiken - had met de oudste 3 hier wel gelukt en gaat met de jongste denk ik ook wel passen, maar een 'gemiddeld' kind van 3 is volgens mij toch wel al zwaarder dan 13 kg... Kost idd klauwen met geld, al die veiligheid van tegenwoordig. Wij hebben dus 4 kids, die allemaal in een echt goede stoel zitten (want goedgekeurd is helaas lang niet altijd gelijk aan (echt) veilig - bekijk de tests van ANWB, ADAC, etc. maar eens). Wat ik altijd doe is als het ff kan vroeg genoeg beginnen met wat geld opzij te leggen en te zoeken welke stoelen voor welke prijzen worden aangeboden. Vaak bieden online shops stoelen tientallen Euro's goedkoper aan dan 'echte' winkels en als je daar ook nog een zgn 'uitloopmodel-/kleur' (model dat/kleur die uit de verkoop gaat) op de kop kunt tikken ben je natuurlijk nòg een stuk(je) goedkoper uit. Bij ons heeft alleen ons allereerste autostoeltje (0/0+ - kon dus ook als ligbak op de kinderwagen worden gebruikt) over de 200 gekost en die hadden we als kraamgeschenk gekregen. Wat betreft het achteruit rijden: onze 3e heeft bijna 1 jaar vooruit gereden en nu dus sinds weer achteruit en hij vindt het fantastisch. Hij zit nog nèt iets hoger dan in de oude stoel, dus kan prima naar buiten kijken en met nog een (gevulde) voorwaarts gerichte stoel naast hem, verveelt hij zich echt niet. Vind trouwens ook dat er bij een nieuwe regelgeving meer van gewicht/lengte uit zou moeten worden gegaan dan van leeftijd. Natuurlijk is de nek bij een 'zware'/'lange' 2 of 3 jarige net zo ontwikkeld als die van een 'licht'/'kort' leeftijdsgenootje, maar als een kind zwaarder en/of langer is dan het gewichtslimiet van zulke stoeltjes aanhouden en/of teveel boven de rand uitsteken met het hoofd, is dat toch ook niet veilig en dan is het de beste optie kiezen uit '2 kwaden' - een andere stoel.
Wow tot 15 maand in de maxi cosi lees ik hier mijn mannetje kon er met 9 maand echt niet meer in dus is toen al over gegaan. @swiebertje, ik denk ook dat de gemiddelde 3 jarige allang de 13 kilo is gepasseerd, mijn mannetje zat daar met anderhalf al aan, hij was en is gewoon erg groot nu met 3 jaar is hij bijna 18 kilo en 106 cm dus vraag me echt af hoe ze dat voor zich zien . Ik vind het trouwens wel,raar dat het artikel dat hier staat over dat het verplicht wordt in NL uit een belgische krant komt zou dan toch verwachten dat er in NLkranten ook wel over geschreven wordt
Het wordt niet alleen verplicht in NL maar in de hele Europese Unie. NL kranten hebben er ook wel over geschreven en het is in het nieuws geweest. Tot 15 mnd achterwaarts betekent dat er grotere 0+ stoelen op de markt komen.
Ik lees hier steeds over de veiligheid bij frontale botsingen als enige argument voor achterwaartse stoeltjes. Misschien moeten we gewoon concluderen dat autorijden onveilig is voor kindjes en dat je kinderen tot 4 jaar niet meer per auto mag vervoeren. Misschien moeten we autorijden helemaal maar verbieden. Dát gaat me een verkeersslachtoffers schelen! Ik geloof heus dat achterwaartse stoeltjes bij frontale botsingen veiliger zijn. Maar niet alle botsingen zijn frontaal (de meeste niet dus) en veiligheid is niet het enige belang van ouders. Ten eerste past zoiets niet in mijn auto. Daarnaast heb ik geen zin om elke keer dat ik in de auto zit met een kotsend kind te zitten. Ik heb mijn veertien maanden oude dochter van de week nog een keer langs de snelweg schone kleren aangedaan, omdat ze zichzelf helemaal onder had gespuugd. Vond ze niet leuk, zo in d'r luier in de kou. Het was ook een behoorlijk gedoe om de bekleding en gordels daarna weer te wassen. (Dat was met een voorwaarts stoeltje, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat dat er met een achterwaarts stoeltje beter op zal worden.) En dat terwijl ik al 12 jaar auto rijdt en in die tijd nog nooit een ongeluk heb gehad! Natuurlijk kan dat een keer gebeuren, maar ik heb geen zin in de zekerheid van al die nadelen, iedere keer dat ik de weg op moet, vanwege het mogelijke voordeel in het onzekere geval dat ik een keer een frontale botsing heb. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk vind ik de veiligheid van mijn kind belangrijk. Maar je kunt in het leven nu eenmaal niet elk risico uitsluiten. En als je risico's wél kunt verminderen, moet je je altijd afvragen of de grootte van de risicovermindering de investering (financieel, gebruiksvriendelijk, enz) waard is. Mensen die denken dat het áltijd de investering waard is om risico's te verminderen, houden zichzelf een illusie voor. Want in dat geval moet je autorijden inderdaad verbieden, omdat dat veiliger is. Een risicoloos leven bestaat niet.
Ik denk trouwens dat het met de kosten van de stoeltjes wel zal veranderen als dit inderdaad verplicht wordt. Nu gebruikt iedereen nog voorwaartse stoelen (volgens mij ook simpelweg omdat we zelf ook vooruit rijden, dus dat "voelt" logischer) en dus is daar een markt voor, concurrentie en dus lagere prijzen. 't Is net als met alle andere spullen: als je iets uitzonderlijks wil, is het duur. Maar als de achterwaartse stoelen straks niet meer uitzonderlijk zijn maar doorsnee, komt daar een hele markt voor en worden ze vanzelf goedkoper. En voor wat betreft de maat: ik denk een introductie-actie, bij aankoop van een achterwaartse stoel bijpassende auto bijgeleverd