Hoi allemaal, Wij staan nu voor de moeilijke keuze om voor onze middelste zoon vanwege ernstige spraak en taal achterstand te kiezen voor een rugzakje op de huidige school of toch speciaal onderwijs. Ik wilde hier vragen of er mensen zijn die ervaring met het rugzakje of het speciaal onderwijs voor kinderen met ernstige spraak en taal achterstand hebben. Dan voornamelijk: * Hoe bevalt het? * Heeft je kindje het er moeilijk mee dat hij of zij naar een andere school gaat? Onze zoon zit namelijk nu met zijn grote broer op zijn huidige school en is dus gewend om samen met hem daar naar toe te gaan. * Merk je bij rugzak begeleiding dat je kindje er mee vooruit gaat? * Hoe is de begeleiding van school hierin? Doen ze er veel aan, valt het regelmatig uit (heb namelijk gehoord dat dit het eerste is wat vervalt als ze geen tijd hebben, iemand ziek is of er bezuinigd moet worden) * Het speciaal onderwijs is hier in een andere stad, dus zoonlief zal dan met een busje er naar toe moeten. Hij is nog maar 5 (zaterdag jarig), ik vind hem nog vrij jong daarvoor (is ook mijn moederhart). Hoe vinden jullie kids het busje, gaat het goed, is het busje altijd op tijd? * Hoe vinden jullie het speciaal onderwijs? Merken jullie dat je kindje op zijn plek zit daar? Gaat hij of zij vooruit? En nog meer ervaringen zijn welkom. Groetjes van een mama die het niet weet wat nu het beste is voor mijn kindje.
Niet echt met taal of spraakachterstand maar mijn broertje is autistisch en die wilde ze op de basisschool perse met rugzakje op school houden maar vervolgens gebeurde er niks zij kregen er wel geld voor.. Uiteindelijk is hij naar speciaal onderwijs gegaan en hij is zo veranderd toen! Was echt ineens veel socialer leerde veel beter en zat beter in zijn vel..
Hier een kindje met een rugzakje (overigens voor een heel ander probleem) op de gewone basisschool. Wij hebben niets dan lof voor de basisschool. Met alles wordt rekening gehouden en alles gaat in overleg. Er wordt af en toe zelfs een luier verschoond. Ik denk wel dat dit heel erg afhankelijk is van de basisschool en hoe de leerkracht hierin staat. Daarnaast wordt de begeleiding gegeven die van tevoren is besproken. Hoe gaat de school momenteel met zijn probleem om? Welke extra begeleiding kunnen zij jouw zoon bieden en hoe willen zij dit vorm gaan geven de komende jaren? Hebben jullie deze vragen al aan de school en de intern begeleider en evt. ambulant begeleider gevraagd?
Hier had de jongste eerst ook een rugzakje (wel andere redenen). Voor hem kwam het er uiteindelijk op neer dat hij meer tijd bezig was met de dingen leren dan andere kinderen uit de klas maar echte vooruitgang werd er niet geboekt. Nu zit hij op het speciaal onderwijs en gaat het echt supergoed met hem. Ontzettend mooi rapport en hij gaat ook weer met plezier naar school. Hij zit nu immers bij kinderen op school die "hetzelfde" zijn als hem en daarom voelt hij zich nou ook geen buitenbeentje meer.
Ik werk zelf met mensen met een beperkingen en gedragsproblematieken. Dat laatste ontstaat vaak door onbegrip, en niet mee kunnen in de maatschappij. Zo heb ik ook gewerkt op speciaal onderwijs. Wat ik merk als hier nieuwe leerlingen komen is dat ze het eerst erg moeilijk vinden. Ze krijgen een terugval, omdat ze moeten wennen aan de nieuwe situatie. (ook een stukje acceptatie) Daarna zie je al snel een positieve groei. Kinderen kunnen meer kind zijn. Ze worden beter begrepen en dat doet ze veilig voelen. Een kind wat zich veilig voelt neemt meer op, en zal meer leren. Ook krijgt een kind meer zelfvertrouwen, doordat het altijd achter de feiten aan loopt, wat vervolgens zorgt voor meer zelfvertrouwen. Dit alles bleek meestal ook zo als we testen af namen met de nieuwe leerlingen.
Weet niet of je mijn berichtje al op FB had gelezen, maar dit is hoe ik erover denk; Het beste voor Y is volgens mij persoonlijk gewoon cluster 2 onderwijs waar hij een indicatie voor heeft aangezien zijn forse spraak/taalachterstand. Daar krijgt hij 5 dagen per week van 9.00-15.00 continu begeleiding in een klein klasje van 10 kindjes ofzo, en dan 2 juffen per klas. Als je een rugzakje hebt krijg je misschien 2 uurtjes per week begeleiding op de huidige school in een grote klas van 25-30 kindjes ipv 30 schooluren per week begeleiding op de cluster 2 school in een klein klasje. Scheelt toch ERG veel, 2 uur begeleiding op de huidige school tegenover 30 uur op de cluster 2 school. Ook stopt door de bezuinigingen de rugzak regeling binnenkort toch. Bovendien is een forse spraak/taalachterstand niet in te halen met 2 uurtjes per week begeleiding uit een rugzakje, was het maar zo simpel, dan hadden we geen kinderen meer met achterstanden en kon de logopediste wel opdoeken. Ook is het voor Y denk ik makkelijker qua vriendjes maken omdat op het cluster 2 onderwijs hij beter aansluit omdat daar allemaal kindjes zitten met een spraak/taalachterstand en op zijn huidige school misschien moeilijk aansluiting vind omdat hij zich niet weet uit te drukken, daardoor kan hij sociaal/emotioneel ook door in de knoop komen als hij zich aldoor niet begrepen voelt, en kan zich bijv uiten in woede aanvallen of zich extreem terugtrekken omdat hij zich niet uit kan drukken tegenover kindjes op de huidige school. Ook kan hij telkens voelen dat iedereen het uit zijn klas beter doet qua cijfers en zich daardoor rot gaat voelen, etc. Ik denk altijd maar zo met betrekking tot onze Giorgio ( die dus op een kinderdagcentrum zit voor kindjes met een ontwikkelingsachterstand): beter de slimste op speciaal onderwijs en dat hij lekker in zijn vel zit en niet op zijn tenen hoeft te lopen en vriendjes kan maken die op zijn niveau liggen, dan de ''domste'' vd klas op normaal onderwijs en zich daardoor niet lekker voelen en geen aansluiting kan vinden bij klasgenootjes en daardoor diep ongelukkig worden. Het aller aller allerbelangrijkste voor een kind is zich lekker in zijn vel voelen en niet op zijn tenen hoeven lopen en zich begrepen voelt en niet dom voelt Als ik Giorgio met een forse achterstand op een gewone school zou plaatsen word dat kind dood en dood ongelukkig. Hij zal dan 4'en halen, zich dom voelen in vergelijking met klasgenoten, geen aansluiting kunnen vinden bij klasgenoten aangezien die geen achterstand hebben, geen vriendjes kunnen maken en daardoor het mikpunt vd klas worden en nooit uitgenodigd worden op een kinderfeestje etc Dan liever speciaal onderwijs waardoor hij misschien in die klas juist de slimste vd klas is en 8'en haalt en aansluiting kan vinden bij klasgenootjes omdat die dezelfde achterstand hebben en daardoor wél lekker in zijn vel zit, daar is een kind veel en veel meer bij gebaat
oh en wat betreft het busje Giorgio was net 1,5 toen hij met het busje meeging en vind het super hoor, niks zieligs aan en 5 is helemaal niet te jong vind ik Hier staat Giorgio elke morgen voor de deur te roepen of Jan ( zijn chauffeur) op wil schieten, want hij met het busje mee.. elke dag zelfde chauffeur, zelfde route, zelfde kindjes... vaak vinden ze het juist een feestje om met het busje te gaan ( vooral als hij auto rijden in zijn algemeen leuk vind) alle kinderen die ik ken vinden het juist leuk.. in het begin is het natuurlijk wennen, maar dat is bij alles in het leven
dit is denk ik het aller aller belangrijkste.. een kind moet zich lekker in z'n vel voelen en met plezier naar school gaan en vriendjes maken en zich sociaal/emotioneel ook goed ontwikkelen Vaak is het zo dat als je een kindje met wat voor ernstige achterstand dan ook in een klas plaatst met kindjes zónder achterstand dat het kindje met achterstand zich anders gaat voelen dan anderen, geen/moeilijk vriendjes maakt, zich niet uit kan drukken, en later depressieve gevoelens kan ontwikkelen omdat hij/zij zich niet geliefd voelt in de groep en ''anders'' voelt. terwijl als je in een klas zit met kindjes die allemaal hetzelfde ''mankeren'' ze vriendjes kunnen maken, elkaar snappen en aanvoelen, en lekker in z'n vel gaan voelen. en een kind dat lekker in z'n vel zit leert ook makkelijker
Hier bijna hetzelfde....aar wij hebben gekozen na lang beraad voor sbo school....gewoon omdat e dan niet zo hard hoeft te werken en dat rugzakje zo minimale begeleiden is....3 max per week....
Hmm mijn broertjes zaten ook op een speciale school ivm spraak/taalachterstand. Ik was altijd mega-jaloers want hun school was veeeeeeeel leuker. En zij zijn ietsje eerder begonnen... Maar uiteindelijk hebben ze hun achterstand gewoon ingehaald en weer naar een normale basisschool gegaan. Zij gingen al vanaf 3 jaar.. En groep 3 deden ze gewoon op een normale school. En wat de school met het geld uit het rugzakje doet kan enkel de school je vertellen. Bij ons hebben ze bijv een apparaatje gekocht voor een dove leerling waardoor hij de lessen zonder moeite weer kon volgen. Maar spraak/taal-achterstand vereist volgens mij vooral veel begeleiding ipv materialen.
Daan: had je berichtje idd al gelezen op fb, maar nog geen gelegenheid gehad om terug te reageren. Ik vind dat je het goed verwoord, wat ik eigenlijk diep in mijn hart ook denk. Ik merk alleen dat mijn moederhart het heel moeilijk vind Rest van de meiden: thanks voor jullie ervaringen. Hij krijgt nu idd ook al extra begeleiding. Gaat een paar keer per week met een klein groepje kinderen mee met de tutor. Van de week de tutor gesproken en die vertelde dat er afgelopen week niks met hem te beginnen was (waren letterlijk haar woorden) omdat hij veel te snel afgeleid was. Gisteren met zijn huidge logo gesproken en die adviseert eigenlijk sbo. Omdat het bij hem eigenlijk echt om de articulatie gaat en zei dacht dat de school dit er niet zo 1, 2, 3 uit zal krijgen omdat ze gewoon de middelen en de tijd er niet voor hebben. Zij zei de juf zal niet voor 1 kind juist iedere keer als hij iets zegt het iedere keer gaan verbeteren, dat gaat gewoon niet met nog 19 kids meer. Ik heb aan de taalbrug gevraagd wat het rugzakje precies in zou houden. Was idd evt. extra middelen kopen voor hem (ik zou zo niet 1, 2, 3 weten wat hem daarbij zou kunnen helpen of waar ik aan moet denken dan voor middelen) of geld voor extra begeleiding. Maar die krijgt hij al, dus vraag me af waar daar de meerwaarde van in zit dan nog. 4 maart gaan we op de school kijken waar hij evt. naar toe kan gaan. ik neig naar sbo, manlief naar rugzakje. Daar moeten we het dus ook nog over eens worden. Maar als ik alle feiten langs elkaar leg weet ik diep in mijn hart denk ik al wat het beste voor hem zou zijn (sbo). Zit alleen dan nog met de vraag hoe het vervoer in zijn werk gaat? Ik werk namelijk in de kraamzorg en heb dus wachten die om 8.00 uur beginnen. Hoe zit het met ophalen? Hoe laat kan dat? Kan je een voorkeur aangeven? En ze zitten om de week vaak op de bso, dan zou het busje de ene week op ma en do op de bso hem moeten halen als dat kan, en de andere week thuis. Weet ook niet of dat mogelijk is. Nog veel vragen dus daarover. Van de week maar eens de gemeente bellen.
@mvj: Qua vervoer hebben ze een route aangezien ze meerdere kindjes op moeten halen. Kindjes die het verste wonen worden het eerst gehaald. Hoe laat begint de school? Giorgio zijn school begint om 9.30 en hij word om 8.45 opgehaald , maar Y zou dan naar Eindhoven gaan en zou dan neem ik aan als 1 vd eerste opgehaald worden, en als laatste thuisgebracht worden. Maar zoals je al zegt, op de gewone basisschool besteden ze misschien 2 à 3 uurtjes per week speciaal aan Y Op het speciaal onderwijs een fulltime school week à 30 uur per week Met 30 uur per week begeleiding vs 2 uur begeleiding per week, dan neem ik aan dat 30 uur begeleiding per week beter is voor een extreme spraak/taalachterstand. Met 2 uur per week begeleiding krijg je op den duur dat hij steeds verder en verder achterraakt en word op een gegeven moment zijn achterstand ipv kleiner juist veel en veel groter omdat hij het niet in krijgt gehaald en nog meer achter raakt. Vooral als school, de tutor, de logopediste speciaal onderwijs aanraden zou ik zeer zeker niet meer twijfelen. Zij zijn er in gespecialiseerd en raden het niet voor niks aan Tuurlijk is het als ouders zijn niet leuk dat je kindje naar speciaal onderwijs moet. Maar beter het állerbeste voor je kindje en een kindje wat lekker in z'n vel zit, vriendjes maakt, gelukkig is, goed mee kan met de rest vd klasgenootjes, dan een kindje wat gefrustreerd is, niet lekker in z'n vel zit, geen vriendjes maakt, het buitenbeentje vd klas word,en zich "raar" en onbegrepen voelt in de klas.. Y had toch ook woedeaanvallen op school meen ik me te herinneren? Zou kunnen omdat hij zich niet kan uitten qua spraak/taal ten opzichte van zijn klasgenootjes en dat frustreert? Zijn geluk is toch het aller aller belangrijkste? Belangrijker dan je eigen gevoel vind ik
Oh hier regelt de gemeente trouwens niet het busvervoer, maar gewoon de CIZ indicatie, gaat bij ons buiten de gemeente om maar woed vergoed door de zorgverzekeraar. Ene week ophalen thuis, andere week bij BSO is hier geen probleem.
Onze zoon (autistisch) zit met een rugzakje op het reguliere onderwijs. Maar hij heeft leertechnisch geen achterstanden en heeft zelfs een klas overgeslagen. En juist omdat hij zich zo op zijn plek voelt op school, de school erg meedenkend is met hem (en andere "speciale" leerlingen), we elke 6 weken een bespreking hebben met alle begeleiders, voelde het voor ons goed om hem hier te laten. Blijkt dat dit veranderd dan zal hij alsnog naar speciaal onderwijs gaan. Aangezien jou kindje een achterstand heeft zou ik zeer zeker (hoe pijnlijk ook) kiezen voor speciaal onderwijs.
Daan: ik ben er eigenlijk ook al over uit dat ik denk dat het sbo beter voor hem is. Nu aleen manlief dat nog in laten zien. Ik heb een goed en fijn gesprek gehad gisteren met zijn logo en zij heeft er meer verstand van. Ik denk echt dat het beter voor hem is. Hij had idd woedeaanvallen op school, krijsen bij veranderingen in het begin van het schooljaar na de zomervakantie omdat hij ineens een nieuwe juf, nieuwe klas en lokaal had, kind was helemaal van de wap. Hij duwt en slaat om dingen duidelijk te maken omdat hij niet goed uit zijn woorden komt als een kind te dichtbij hem komt bijv, hij kan dan niet zeggen laat me met rust, heb hier even geen behoefte aan. Het wordt gelukkig wel minder op school nu. Maar hij slaat vaak dicht. In de kring durft hij niks te zeggen omdat dan alle aandacht op hem gericht is, zegt vaak niks of weet niet als de juf antwoord wil. Zijn rapport was bijv. best goed, alleen het taalgebeuren haalt alles naar beneden. Tja, taal heb je bij alles nodig. En dat wordt alleen nog maar meer en er wordt meer van kids verwacht. Ik ben ook bang dat ze hem dadelijk idd gaan pesten. Ben al een beetje op de hoogte van een andere ouder die ook een kindje daar heeft zitten op het sbo. Zij is daar zo vooruit gegaan. Op zijn huidige school zitten ook veel kindjes met een rugzakje. Er zitten veel buitenlandse kindjes daar, het merendeel bestaat daaruit. Niet dat ik iets heb tegen buitenlandse kindjes, vind het juist goed dat mijn zoon met alle culturen leert omgaan. Maar vraag me dan wel af of de school dat nog wel allemaal kan bolwerken. Oja, waar moet ik dan zijn voor de vragen over het busvervoer? Weet je ook of alles vergoed wordt van het sbo? Of heb je een eigen bijdrage? Of net als bij zijn huidge school een klein bedrag aan schoolgeld? Niet het meest belangrijke, maar manlief vroeg dit zich af. Kunnen we daar rekening mee houden.
Hier word alles vergoed (duizenden euro's per maand ) Gewoon alleen eigen bijdrage per jaar van 30 ofzo voor uitjes en Sinterklaas enzo Weet niet hoe het busvervoer daar geregeld is Hier via Bergerhof Ehad maar ik krijg het 100% vergoed vanuit het CIZ omdat de school waar hij op zit vergoed word vanuit het CIZ en het vervoer ook. Hij heeft gewoon een indicatie voor het KDC inclusief vervoer. Dus ik weet niet van wie je die indicatie van cluster 2 onderwijs hebt gekregen? Vaak moet je daar zijn. Als je de cluster 2 indicatie vd gemeente hebt moet je bij de gemeente zijn, heb je die indicatie via het CIZ of BJZ dan moet je daar zijn En bedenk: hij heeft een indicatie voor cluster 2 onderwijs en die is rond.. Als het niet echt nodig was had hij die nooooit gekregen, bovendien zou ik vertrouwen op het oordeel van de juf, tutor, logo, en audiologisch centrum Uit jou verhaal maak je zeer duidelijk op dat Y totaal niet lekker in zijn vel zit op school, de keuze zou voor mij dan zeeeer gemakkelijk zijn
Klinkt misschien heel gek. Maar toen mijn zoon naar het sbo ging voelde dat als een opluchting. Omdat ik wist dat hij daar op de juiste plaats zou zitten. En ik kreeg gelijk. Hij bloeide daar helemaal op. Busjes vervoer bij mij in de stad gelden er nu andere regels. Dus kan je daar bij niet helpen. Eerst was het 2 kilo meter van af school met busje gehaald worden en afhankelijk van je inkomen de eigenbijdrageregeling. NU is het hier zo dat als ze binnen de stads grenzen wonen we ze zelf moeten halen en brengen wel de kinderen van de omliggende gemeenten komen nog met het busje. Mijn zoon was al 8 dus ging het vrij makkelijk gelijk met busje. Hij liep zelf naar zijn opstap plaats. Hier werden ze niet meer voor de deur afgehaald. Wel jongere kinderen dit ging ook op leeftijd. Dus bij deze kan ik je niet helpen. Andere stad andere regels vergoedingen ect ect. Maar denk als jou gevoel zegt bso dat het de juiste keuze voor nu is. En weetje als je kind misschien wel bij trekt kan het altijd nog terug naar het gewone onderwijs ( hier op school ook zien gebeuren)
Ik denk ook dat een cluster 2 beter bij hem past. Maar dat weet je ondertussen zelf ook zo te lezen Cluster 2 is trouwens GEEN sbo. het is een so. sbo is speciaal basis onderwijs. En een so is speciaal onderwijs. Dat klinkt niet als een groot verschil maar dat is het wel. Ik zeg het alleen maar omdat je anders met aanvragen ed in de problemen komt als je opgeeft dat ie naar een sbo gaat ipv een so. Hier trouwens 1 kindje op een kdc ( kinderdagcentrum ) en de ander gaat binnenkort naar een cluster 4 school. De jongste was 2,5 jaar toen ie met het busje ging en vond het meteen al geweldig!!!! Maar ik niet natuurlijk. Jankend stond ik op de stoep. Mn arme kleine mannetje mee met vreemde mensen en kinderen. Dat is naar een kdc moest heb ik eigenlijk snel geaccepteerd. Maar dat ie met het busje mee moest daar heb ik de meeste moeite mee gehad En straks denk ik ook met de oudste. Omdat het daar dan weer anders is. Kindjes die wel dingen kunnen en kunnen pesten ed. Geen begeleidster die mee rijd. Ja, daar zie ik nu al enorm tegenop. Maar ook dat zal wennen natuurlijk. Het vervoer hoefden wij trouwens niet te regelen met het kdc. Dat werd door het kdc gedaan Ik denk voor de clusters dat het ook gewoon door de scholen word geregeld. succes!!
En heb je het allemaal een beetje laten bezinken meid? en wat denkt je man er nu van? veel sterkte met een juiste keuze maken meid!
sinds 1 januari is in het Lente accoord besloten dat de vergoedingen voor busvervoer naar kdc's en cluster scholen erg verminderd wordt. Dus er zijn nu dus allemaal dingen aan het veranderen en je kan er niet vanuit gaan dat het vervoer standaard geregeld is. Maar goed, welke maatregelen de SBO van jou voorkeur heeft genomen dat zul je toch bij hun zelf moeten nagaan. Ik werk op een kinderdienstencentrum. De vergoeding die het kdc kreeg om het busvervoer te bekostigen, was 22 euro per kind per dag. Per 1 januari is dit wettelijk verlaagd naar 8 euro per kind per dag! Kortom ook bij ons wordt het busvervoer helemaal gereorganiseerd.