autolichten in nederland; hoe zit het eigenlijk

Discussie in 'De lounge' gestart door heleentje80, 26 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leo85

    Leo85 Niet meer actief

    Hier ook zo geleerd met rijlessen. Je bent altijd beter zichtbaar met lichten aan, of het nou zonnig is, bewolkt, regenachtig, licht of donker. Dus waarom niet zou ik zeggen? :D
     
  2. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    dat van die lichten begrijp ik wel maar wat ik zo raar vind is dat heel veel nederlanders naar links knipperen op rotondes (je neemt de bocht toch naar rechts?) mn vriend zegt dat dat is om te laten zien dat je driekwart rond gaat maar je moet toch alleen maar je knipperlichten aanzetten als je de rotonde verlaat? zolang je niet knippert weten anderen toch ook dat je nog op de rotonde blijft

    in het begin dacht ik vaak toen ik het zag van "wat gaat die gek doen?":D

    verder vind ik het verkeer in nederland veel veiliger, vooral de stoplichten!
     
  3. Minke24

    Minke24 Fanatiek lid

    18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik heb met rijlessen geleerd dat je inderdaad je richtingaanwijzer naar links aan moet doen voordat je de rotonde op gaat (als je naar links wilt natuurlijk). Als je vervolgens de rotonde verlaat doe je 'm naar rechts. Is het een dubbele rotonde, dan geef je naar rechts aan als je van baan wisselt. Alleen dubbele rotondes rijden is voor veel mensen nog een vak apart en daardoor gaat 't regelmatig mis met richting aanwijzen en van baan wisselen. Wat dat betreft zou een opfriscursusje voor veel mensen geen kwaad kunnen.

    En inderdaad ook met rijlessen geleerd om altijd je lichten aan te doen. Geen overbodige luxe met het sombere weer vaak hier.
     
  4. Valerie

    Valerie Fanatiek lid

    22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Hier inderdaad ook tijdens de rijlessen geleerd om altijd met het licht aan te rijden. Je bent dan veel beter zichtbaar, wat voor weer het ook is.

    Knipperlicht naar links als je 3-kwart rond gaat op de rotonde heb ik destijds (lang geleden :cool: ) ook geleerd tijdens mijn lessen. Maar misschien is die regel ondertussen veranderd. Het valt me op dat niet veel mensen dat nog doen.
     
  5. Sterrefeetje

    Sterrefeetje Niet meer actief

    whahahaha :D
    Dat is inderdaad om aan te geven dat je uiteindelijk naar links gaat :D
     
  6. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ik vraag me ook af wat de moeite nou is om je lichten aan te doen? Het kost (bijna) niks extra, en je bent zoveel meer zichtbaar.
    Hier is een 100 km weg, waar sommige slapers 70 rijden. Je kan er prima inhalen, maar als er een tegenligger zonder licht ( en dan vaak een grijzige auto ) aankomt, dan vind ik de afstand moeilijker inschatten.
     
  7. MamavanEL

    MamavanEL Niet meer actief

    Hier zijn ze ook altijd aan, ik heb ook een grijze auto en dat is met het sombere weer hier geen overbodige luxe.

    Wat ik wel heel vervelend vind is dat sommigen hun lichten te hoog hebben afgesteld waardoor je af en toe verblind word.
     
  8. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Is niet verplicht maar uiteraard veiliger. Auto's vanaf 2011 zijn worden standaard gestart MET lampen aan. Idem met scooters en brommers vanaf 2008 die lampen kunnen niet eens uit.
     
  9. Tweekids

    Tweekids VIP lid

    26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ook gaan de lampen in de auto minder snel kapot als je ze aan laat omdat warme lampjes minder snel knappen. Rijden met lichten uit is dus onzuiniger omdat je vaker nieuwe lampjes moet kopen.
     
  10. guus

    guus Fanatiek lid

    20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    het idd niet verlicht, ik rij altijd met licht aan, zeker op de motor dan ben je beter zichtbaar.
     
  11. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het wordt idd geadviseerd overdag je verlichting te voeren, maar het is nog altijd niet als verplichting ingevoerd.
    Ook hier een zilvergrijze auto en idd automatisme om sleutel om te draaien en het knopje van de verlichting is er altijd! Mijn vriend doet het dus niet standaard en moet hem er, zeker bij slechte omstandigheden, nog regelmatig aan herinneren dat hij de lampen aan moet doen.


    Het knipperlicht verhaal op de rotonde, het is een periode zo aangeleerd. Ik doe het dus ook altijd. Maar ik meen dat mijn zusje (4 jaar jonger) het dus niet zo heeft geleerd.
    ja de regels veranderen nogal eens.
    Maar volgens een Duitse ambulancechauffeur waar ik eens een poosje mee heb gekletst (vriend werd opgehaald met ambu) rijden wij Nederlanders beter rotonde dan de Duitsers. In Duitsland zijn rotondes minder ingeburgerd (nog) en men stopt dus vaak eerst, uitkijken en dan oprijden. Terwijl het in NL veel vloeiender gaat, men kijkt al op voorhand of men kan oprijden.
     
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nu je dit zegt... Volgens mij komt het daar oorspronkelijk ook vandaan. Motorrijders gingen overdag uit veiligheidsoverwegingen met licht aan rijden. En dat sloeg aan, waardoor het ook voor automobilisten geadviseerd werd.
     
  13. guus

    guus Fanatiek lid

    20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    en dan hebben wij ook nog eens gele lampen in de motoren (zeker bij onze oudjes,)
     
  14. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    ik vind het echt een raar zicht naar links knipperen op een rotonde maar ik ben een belg en ik moet toegeven, belgie en rotondes,...dat gaat echt niet samen! waarschijnlijk nog veel erger dan in duitsland
    ik woon nu in nederland en ik heb hier wel geleerd hoe het moet maar in belgie? pfff iedereen doet maar wat!

    1 rotonde in de buurt is echt gevaarlijk op de grens van nederland naar belgie (maasmechelen) als je in belgie de snelweg afgaat is een rotonde waar heel veel nederlanders komen om te tanken of naar maasmechelen village te gaan, die is vreselijk gevaarlijk!
    de nederlanders nemen die zoals het hoort maar de belgen doen maar wat (rijden liefst altijd op de buitenste ring, maakt niet uit of ze de eerste weg in moeten of driekwart rond) dus daar heb je een hele mengeling van personen die maar wat doen en personen die het goed doen maar in de knoop geraken door de belgen die constant op de buitenste ring rijden :p
     
  15. VioletRose

    VioletRose Niet meer actief

    Ja, bij rotondes heb ik geleerd om het te zien als een kruising. Je komt aanrijden moet naar links dus dan zet je de knipperlichten naar links aan. Uiteraard verander je dat in de bocht naar rechts vanwege de rotonde.

    Volgens mij is die regel zo dat je alleen je knipperlichten aan doet wanneer je daadwerkelijk die afslag neemt.

    Wat ik raar vind is dat sommige mensen links knipperen maar dan rechtdoor rijden??? Alsof ze met elke bocht hun knipperlichten aanzetten. Heel bijzonder. En overigens verwarrend!

    Wat betreft de lichten. Ik heb ze altijd aan! Een automatisme: sleutel, gordel, lichten, starten.
    Ik snap niet dat het niet verplicht is!
     
  16. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier doe ik mn richtingaanwijzer ook altijd aan op een rotonde als ik naar links ga..
    Gewoon zodat mensen weten waar ik heen a en geen verrassing ben zoals volgens mij 3 kwart van de bestuurders die knipperlichten gewoon helemaal niet gebruiken en het altijd maar gokken is waar je heen gaat en ervolgens sta je voor jan lul te wChten omdat ze opeens tovh afslaan grrr
     
  17. Ti87

    Ti87 Bekend lid

    12 apr 2012
    613
    0
    0
    Vanaf 2011 moeten alle nieuwe auto's wel dagrijverlichting hebben. Wij hebben dat ook op onze auto, led lampen, en dit kan je zelfs niet uitschakelen. Het lijkt op mistlampen waardoor er soms weleens mensen naar ons seinen dat we de mistlampen aan hebben haha
     
  18. heleentje80

    heleentje80 Fanatiek lid

    30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    hier leren we enkel naar rechts te knipperen op een rotonde (geloof zelf dat links helemaal niet mag, veel discussies over geweest vroeger).
    Verder zijn we hele goede chauffeurs: met onze infrastructuur is het een mirakel dat er niet meer ongelukken gebeuren (GNIF).
    Motor en bromfietsen zijn dan wel verplicht om altijd een licht aan te hebben.
    Overigens wordt er hier ook nog heel hard geflitst (met die grote koplampen dus) als je s nachts zonder licht rijdt, als er politiecontrole is effe verderop( zie je wel: lieve chauffeurs in belgie LOL).
    En een hele goede vind ik dat iedereen zijn 4 knipperlichten tegelijk aanzet als er een file of gevaar nadert. Heb dat nog niet veel in het buitenland gezien (maar kan missen ook natuurlijk).
     
  19. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    De lichten van onze auto's staan eigenlijk altijd aan. Ik hoef ze ook niet aan of uit te zetten, motor starten et voila!

    Zo erg ben ik daaraan gewend dat wanneer ik een auto heb waarin dat niet automatisch is, en ik dus handmatig het licht aan moet zetten (omdat ik het raar vind als mijn dashboard geen licht heeft, dat gaat pas aan wanneer de lampen aangaan), ik regelmatig met een lege accu sta omdat ik gewoon vergeet de lichten uit te doen. :)

    Ik heb ook altijd geleerd om mijn knipperlicht naar links te doen als ik 3/4 rond ga. Mijn rij-instructeur leerde mij dat alle mensen die staan te wachten dan ook weten welke afslag je neemt. Ik moet zeggen dat ik het ook soms wel vervelend vind als er iemand op de rotonde rijdt en ik kan niet zien welke afslag ze neemt (en ik dus wel of niet de rotonde op kan). Maar dat heeft meer met gewenning te maken denk ik.
     
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Heleentje: Dat vind ik inderdaad een goede gewoonte, de alarmlichten even aan als je een file nadert. Ik doe het ook altijd. Volgens mij zat het niet in mijn rijlessen, maar mijn vader deed het ook altijd en daar heb ik het van overgenomen. Maar je ziet het in Nederland inderdaad niet altijd.

    Wat betreft jullie infrastructuur... ik kwam een paar jaar terug per ongeluk bij de Liefkenshoektunnel uit. (Bordjes "TOL" over het hoofd gezien.) Ik was zo beledigd dat jullie overheid tol durft te vragen voor die 'wegen' van jullie, dat ik de tol dubbel heb betaald met de mededeling "Volgens mij heeft de Belgische overheid het harder nodig dan ik." Die meneer in het kotje zat wel verbaasd te kijken, haha. Nou ja, krijgt ie ook eens fooi. ;)

    Ach, zo heeft elk land wat. In NL is het wegdek over het algemen goed onderhouden, maar is het op veel stukken aardedonker. Bij jullie rammelen je kiezen uit je mond, maar zie je door de uitgebreide verlichting in ieder geval van tevoren in welke kuil je rijdt, haha.
     

Deel Deze Pagina