Martin Gaus strijdt tegen onverantwoord hondenbeleid bijticidenten

Discussie in 'De lounge' gestart door Sandana, 16 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Home

    Teken deze petitie voor een verantwoord bijtincidentenbeleid! Martin Gaus (Helly Gaus eigenlijk) heeft al meerdere honden van de dood gered door een goede training. honden kunnen meestal gewoon terug in de maatschappij.

    PERSBERICHT
    Martin Gaus start petitie tegen onterecht afmaken van honden


    Maandag 11 maart 2013 – Martin Gaus is in gezamenlijk initiatief met werkgroep Hulp Inbeslaggenomen Honden de petitie Home gestart met als doel dat honden die verdacht worden van een bijtincident niet langer maandenlang geïsoleerd worden opgesloten in een hok bij een opslaghouder en aan een risico-assessment worden onderworpen om daarna vaak onterecht te worden afgemaakt. De petitie, waarin het verzoek om het veel effectievere, mens- en hondvriendelijkere Stay Home protocol als nieuw beleid over te nemen, is gericht aan staatssecretaris Sharon Dijksma en de gemeenten. Op de petitiesite is tevens een verkorte film te zien waarin Helly Gaus uit de doeken doet wat er mis is met het risico-assessment en honden in de opslag. Martin Gaus en de Werkgroep Inbeslaggenomen Honden concluderen dat een groot percentage van de honden die voor een bijtincident in de opslag zitten ten onrechte zijn geëuthanaseerd. Dat concluderen ze naar aanleiding van de opslag-honden die van Justitie ondanks een euthanasieadvies voor een laatste kans nog naar Gaus mochten. Na een individueel aangepast trainingsprogramma mocht 85 % van die honden na opnieuw getest te zijn toch naar huis.

    Honden die het vaakst de dupe worden van het huidige beleid zijn juist de 'gewone' huishonden. Uiteenlopend van een knokpartij(tje) in het park met een andere hond waarbij ingrijpende eigenaars zelf gebeten worden of de hond die tegen een kind opspringt om de boven het hoofd gehouden voetbal te pakken te krijgen kan al voldoende zijn om in beslag genomen worden en in de opslag terecht komen. Maandenlang, soms zelfs langer dan een jaar, zit hij alleen in een hok. Ondertussen mag jij als eigenaar niet weten waar je hond is, je hoort al die tijd niks over hem. Door hun langdurige isolatie en de daardoor ontstane chronische stress veranderen de honden van karakter. Ze worden neurotisch, argwanend. Als ze uiteindelijk na maanden aan het risico-assessment (een in opdracht van de overheid door universiteit Utrecht ontwikkelde risico-evaluatie en gedragstest) worden onderworpen heeft dat zware gevolgen: veel van die honden komen niet door de test heen en worden nu officieel als potentieel zeer gevaarlijk gekwalificeerd en vervolgens geëuthanaseerd.

    Stay Home protocol
    Bij het Stay Home protocol volgt er na een bijtincident onmiddellijk een aanlijn- en muilkorfgebod waarna de eigenaar verplicht is het probleemgedrag van zijn hond door middel van een gedragstrainingscursus aan te pakken. Wil de eigenaar alsnog van het aanlijn- en muilkorfgebod voor zijn hond af, dan kan hij na de training de hond laten testen om aan te tonen dat hij de hond nu wel onder controle heeft. Wil de eigenaar niet meewerken aan opgelegde voorwaarden, dan gaat de hond op eigen kosten naar een Gedragscentrum. Wil de eigenaar dat ook niet, dan volgt in beslagname en als de hond daarvoor in aanmerking komt herplaatsing via asiel. Dit protocol doet recht aan eigenaar, slachtoffer, burger en waarborgt ieders veiligheid. Daarnaast voorkomt het het enorme verdriet, de boosheid en frustratie van eigenaars en hun kinderen omdat zij zich niet meer radeloos en machteloos hoeven af te vragen hoe hun in beslag genomen hond het maakt.

    Einde bericht
     
  2. EdelHertje

    EdelHertje Niet meer actief

    Ik ben meer voor een petitie dat mensen die een hond aanschaffen verplicht een training moeten volgen!
    Niet alleen de puppycursus maar ook de vervolgcursus en op deze manier hun hond goed leren kennen en ook hondengedrag leren kennen incl de ongeschreven regels in de "hondenwereld".
     
  3. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ben het met Martin Gaus eens...

    Hij is daar inderdaad heel fel op

    Wij hadden onze hond op de hondenschool van Martin Gaus ( eentje hier in de buurt) en die trainer zei tegen ons: mocht er ooit iets zijn met bijtincidenten...bel ons gelijk op en dan komt hij eerst hier. Want vaak is het de situatie die het gedrag heeft veroorzaakt en is het helemaal niet de schuld van de hond.

    Ik heb het getekend en gedeeld
     
  4. Ntje

    Ntje Fanatiek lid

    11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    +1 maar desondanks kunnen er ook bijt incidenten voorkomen bij mensen die wel hun honden goed opvoeden dus vind dit initiatief een heel goed plan!
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, ik zal wel een hoop mensen over me heen krijgen, maar... ik heb liever dat een hond wordt afgemaakt, dan dat hij de kans krijgt om opnieuw te bijten. Stel dat het jouw kind is dat in zijn gezicht wordt gebeten. Want als het zo simpel met training op te lossen is, waarom is dat niet al gebeurd VOOR het bijtincident?
     
  6. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Wat als dat kind het heeft veroorzaakt...

    Een dier is een dier en geen mens.

    Misschien moeten mensen ook hun kinderen beter opvoeden wat honden betreft.

    Je bent hier erg kortzichtig...( maar dat weet je zelf ook omdat je je al verontschuldigde voordat je het plaatste)
     
  7. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Helemaal mee eens!!
    Zoveel incidenten gebeuren doordat de hond in een hoekje gedreven wordt en letterlijk van zich afbijt.
    Beetje gemakkelijk om het meteen op valsheid te gooien.
    Ik ga de petitie zeker tekenen!
     
  8. aora

    aora Actief lid

    6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    persoonlijk vind ik dat baas en hond geevalueerd moeten worden. Als baas ben je verantwoordelijk voor je hond en moet je er rekening mee houden dat hij kleine kinderen kan bijten hoe lief hij ook is. Daar moet je bovenop zitten. Een bijtincident hoeft zeker niet altijd de schuld te zijn van de hond maar de baas is in mijn ogen altijd verantwoordelijk omdat hij de hond in de situatie gebracht heeft.

    Blijft natuurlijk het gevaar dat als een hond eenmaal van zich afgebeten heeft hij dit vaker gaat doen omdat het werkt. Voorkomen is dus altijd beter.
     
  9. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Geloof niet dat je de strekking van deze petitie helemaal begrijpt? Het gaat erom hoe de honden nu in beslag genomen worden.
    Eigenaar weet niet waarde hond is, de worden maanden in opslag gehouden voordat ze getest worden en ja, dan zijn ze inmiddels verknipt geworden, ze worden slecht behandeld en vaak afgemaakt terwijl ze niet eens wat gedaan hebben. Tuurlijk heb je gelijk, maar daar gaat deze petitie nu niet over, dat is een stap verder. Eerst deze honden redden.
     
  10. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Sorry, maar vaak heeft de hond geeneens gebeten, maar is er één of andere paniekzaaier die overdrijft.
    En ken je het verhaal van de hond met 100 nietjes in de oren? Die had het kind gebeten.... goh, gek hè!! En PAS na 100 nietjes!
    Honden bijten in de meeste gevallen niet zomaar, ze hebben vaak al 100derden keren gewaarschuwd, maar worden niet gehoord en dan kunnen ze niet meer anders in hun ogen.
    Een kind wordt nooit in het gezicht gebeten als ouders gewoon opletten en hun kind opvoeden hoe je een hond benaderd en behandeld.
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En daardoor (dikgedrukte stukje) moeten mensen, de eigenaars dus, verantwoordelijkheid nemen over een dier. En er dus voor zorgen dat kinderen geen kans krijgen om een hond in een situatie te brengen dat hij zou kunnen bijten.
    Dat betekent o.a: hond aangelijnd houden (uitgezonderd losloopgebieden) en ervoor zorgen dat ze op privégebied echt afgeschermd zitten en niet over de tuinafscheiding heen kunnen. Of er doorheen, zoals mijn man een keer heeft mogen meemaken toen hij als welopgevoed !! kind langs een tuin rende en werd aangevallen door een bijter. Terwijl hij echt niks vervelends deed tegen die hond. Ik weet dat (waakse) honden vaak reageren op rennende mensen. Maar aangezien rennen gewoon mag op de stoep, moeten hondeneigenaars er dan voor zorgen dat hun hond niet de tuin uit kan om toch te bijten.

    Zelf ben ik wel eens omvergeworpen door een hond alleen omdat ik (wederom: helemaal legaal op de openbare stoep) aan het skaten was. En dan weer zo'n rennend vrouwmens erachteraan... "Hij trok zo hard dat ik de riem niet kon houden."

    Er zijn nu eenmaal mensen die geen moeite nemen om hun hond onder appèl te houden of op andere wijze te beperken. Die mensen en honden moet je niet opvoeden nadat er al iemand anders slachtoffer van is geworden. Dat moet je vooraf bedenken, voordat je zelfs maar de verantwoordelijkheid voor een hond neemt.

    En ik verontschuldigde mij absoluut niet voor deze mening. Ik sta er namelijk volledig achter: als een hond de kans krijgt om een kind te bijten (en ook in veel gevallen als een hond de kans krijgt om een volwassene te bijten) zijn de eigenaars verantwoordelijk. Ik heb hooguit medelijden met de hond, niet met die zogenaamd zielige baasjes die een hond kwijtraken. Want als jij een bijtende hond hebt waarbij opvoeding had kunnen voorkomen dat ie iemand bijt, dan heb je dus je verantwoordelijkheid niet serieus genomen. En dan had je dus om te beginnen al geen hond moeten hebben.
     
  12. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter is een keer bijna gebeten door een hond bij het winkelcentrum. Ik geef ze altijd mee dat ze geen honden mogen aaien, maar dan kwam tien meter ervoor een vrouwtje met een hond die roept dat hij niks doet hoor! En een stukje verder was ze het dus even kwijt en zag een hond en wilde weer aaien.. Ja en dan was het direct een hap naar dr gezicht. Ze was destijds twee jaar.

    Dus aub neem zulke honden niet mee naar een winkelcentrum en aub bemoei je niet met mijn opvoeding wanneer ik zeg dat ze geen honden mogen aaien.
     
  13. Me81

    Me81 Bekend lid

    9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eens
     
  14. Josie88

    Josie88 Niet meer actief

    Ik ben blij dat deze petitie er is! Het is verschrikkelijk hoe op het moment de gang van zaken is. Iedere hond zal zakken voor deze test na maandenlange eenzame opsluiting...
     
  15. Feetjes

    Feetjes Fanatiek lid

    20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Dit dus... Maar vooral het baasje verbieden ooit nog een hond te houden.
     
  16. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ik ben het met de petitie eens.
    Dat hadden ze al moeten doen toen ze de boomloze Staffords in beslag namen. Verschrikkelijk, die RAD. Hoeveel onschuldige honden daarbij zijn mishandeld en afgespoten, om te kotsen.
     
  17. El1983

    El1983 Fanatiek lid

    19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Eeen hele simpele voorbeeld, wij hebben vroeger een golden retriever over genomen van vrienden van een tante van ons. Die vrienden hadden aangegeven dat de hond de lip trok en n keer hun dochtertje van 3 had geprobeerd te grijpen.
    Wij hebben toen de hond overgenomen daar het beest nog maar 2,5 jaar oud was en wou van onze tante hadden vernomen dat de kinderen alles maar ook echt alles met dat dier deden en wwarschijnlijk greep om zichzelf te verdedigen.

    Wij hebben haar helaas 6 maanden bij ons gehad toen hij een vriendinnetje van mijn zusje had gegrepen, omdat ze hem wou aaien:(
    We hebben na lang overleg en wikken en wegen toen besloten om de hond te laten inslapen. Een golden retriever van 3 jaar oud omdat ze zichzelf verdedigde omdat die kinderen het in eerste instantie hebben verpest.

    Het was zo'n moeilijk keus, en daarom zal ik blij zijn als er voor dit soort situaties nog een 2e kans gegeven kan worden aan de honden.

    Ik heb het die vrienden nog heeeeeel lang kwalijk genomen en nu ik dit zo typ word ik weer boos, voor ons was ze echt zo'n. Lief beest :(
     
  18. El1983

    El1983 Fanatiek lid

    19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Mensen moeten gewoon een goeie training krijgen over hoe ga je met een hond om, en dan vernamelijk ook hoe ga je je kind uit leggen wat ze wel en niet mag doen bij een hond.

    Mijj neefje is nu 2 jaar en weet donderds goed dat de honden van mijn moeder géén speelgoed zijn en dat hij ze mag aaien maar zachtjes moet doen en niet aan de haren trekken
     
  19. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar dan nog, hopen dat hij niet op een onbewaakt ogenblik een hond op de stoep dreigt te aaien.
     
  20. Feetjes

    Feetjes Fanatiek lid

    20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Deze had ik nog niet gelezen. Nog meer mee eens!
     

Deel Deze Pagina