Consumentenbond geeft aan dat EN zitconfort/beenruimte voorlopig nog een reeel probleem is, EN dat de grootte van de stoelen ook een probleem is, omdat op dit moment de stoelen in een heel aantal auto's gewoonweg niet passen. Dus totdat die problemen opgelost zijn, kan een verplichting sowieso geen doorgang vinden.
Ik heb er bij de prenatal naar gevraagd en die zeiden dat het komende jaren nog niet verplicht kan worden. Weet niet in hoeverre het klopt, maar ze zijn nog bijna niet te koop.
Ik zou ook niet weten hoe het in een kleine auto past. En bij kindjes met wagenziekte lijkt het me al helemaal een ramp. Ansich zou het heel fijn zijn als er iets ontdekt wordt dat rijden veiliger maakt. Maar zolang het nog niet goed is uitgedacht, vind ik niet dat er al zoveel reclame etc. voor gemaakt moet worden.
Dan heb je niet goed gekeken want er staan wel degelijk kleinere auto's op, o.a. een VW Polo. In een driedeurs auto is de passagiersstoel met uitgeschakelde airbag een goede en veilige oplossing.
In Zweden vervoeren de mensen al 48 jaar hun kinderen in deze stoelen en op deze manier. Dus uitgedacht is het zeker wel En bewezen veilig ook want in Zweden verongelukt nooit een kind, en als dat wel het geval is dan is iedereen dood omdat het ongeluk te heftig was.
Wij hebben een grote 5 deurs, maar mijn man heeft de stoel altijd naar achteren, dus dat past dan alsnog niet. Ben allang blij dat de oudste haar knieen nu over de rand komen, dus haar benen hangen gewoon naar beneden, want anders hadden we een probleem gehad.
Dan zijn de plaats achter de passagiersstoel, de passagiersstoel zelf of het midden van de achterbank nog een optie. Ik heb mijn stoel in het midden van de achterbank staan. Geen enkele persoon in de auto hoeft daardoor ruimte in te leveren. De voorstoelen kunnen zo ver naar achteren als je wilt en aan beide zijden kan achterin iemand ook breeduit zitten.
Maar hoe komt het dan dat de stoeltjes nog bijna niet, of heel duur, te krijgen zijn in Nederland? Wagenziekte vind ik alsnog ook wel een heel belangrijk punt. Ik kon vroeger nog geen half uur vooruit kijken, laat staan achteruit. En voor een kindje met lange beentjes? Het zijn geen verwijten hoor, ben gewoon geïnteresseerd. Ik moet ook bijna een nieuwe autostoel, maar achteruitkijkend-rijden zie ik om die redenen echt nog niet zitten. Ook qua overprikkeling lijkt het me minder handig, in mijn ervaring heb ik daar veel meer last van bij achteruit zitten (bijv. in de trein).
kusjesmama je hebt je punt wel gemaakt dat het veiliger zou zijn maar waarom doen ze het dan niet overal? wij hebben een grote auto maar de beenruimte voor zl is nu al een probleem en dan is hij nog geen twee kan me niet voorstellen dat er met zijn ander stoeltje veel meer beenruimte zouden hebben en ga jij maar eens 2 uur in kleermakerszit zitten dat hou je niet vol dus lijkt me kinderen ook niet. ik vind ook dat de kosten veel te hoog zijn van zo'n stoeltje. als je straks een tweeling krijgt moet je gewoon even 1000 euro aftikken voor 2 stoelen. snap dat het misschien veiliger is maar laat ze dat dan maar goed uitleggen wanneer het verplicht gaat worden.
Ik heb even gekeken op de site. En ik vind de vergelijkingen een beetje flauw, de meeste stoelen zijn ruim 400 euro en dan wordt er beweerd dat het niet veel duurder is dan een gewoon stoeltje (met een vergelijking die niet klopt). Ook het plaatje dat je met voor uit kijken alleen de stoel voor je ziet... Ik weet het niet, als het echt veiliger is (, er beenruimte is en rond de 200 euro zou liggen, meer kan ik er gewoon niet aan uit geven), zou ik het wel doen. Maar ik vind de site een beetje onbetrouwbaar en erg subjectief over komen.
Goede vraag waarom ze in NL niet volop verkrijgbaar zijn. Daar is helaas maar 1 antwoord op en dat is dat er in NL nog niet veel vraag naar is. En dat komt omdat het hier helaas nog amper bekend is. Winkels weten dat het veiliger is maar denken alleen aan hun eigen portemonnee. Maxi-Cosi en Britax Romer verkopen achterwaartse stoelen, maar niet in NL... waarom? Omdat te weinig mensen er hier 1 kopen. In Scandinavie verkopen ze de stoelen aan de lopende band. Daarom vind ik het zo belangrijk dat mensen WETEN dat het bestaat. Dat het veel veiliger is en waarom. Mensen moeten een keuze kunnen maken uit veilige stoelen. Er zijn veel mensen die kijken naar een ANWB of consumentenbond test en een stoel kopen die daar als beste uit komt. In de veronderstelling dat ze dan een veilige stoel hebben voor hun kind. Maar wat ze niet weten is dat deze testen niet testen op de zaken die écht belangrijk zijn voor de veiligheid, namelijk de belasting van de nek en de impact van een zijdelingse aanrijding. Mensen moeten weten dat er andere, veel veiligere manieren bestaan, zodat ze daar hun keuze op kunnen baseren. Er zijn genoeg mensen die in de veronderstelling zijn dat ze een hele dure dus veilige stoel hebben gekocht en ontzettend schrikken als ze horen dat er veel veiligere stoelen bestaan. Daarom wil ik dat mensen dit weten voordat ze een stoel aanschaffen. Welke keuze ze vervolgens maken, dat is aan hen. Maar ik wil dat ze alle mogelijkheden kennen.
Misschien met je even goed lezen waarom het veiliger is. Wat klopt er niet aan de vergelijking? Een achterwaartse stoel van 290 euro kun je 5 jaar lang gebruiken. Een voorwaartse stoel die massaal gekocht wordt voor 250 euro, kun je 3 jaar gebruiken. Daarna zit je kind op een zittingverhoger wat veel minder veilig is. Voor 40 euro extra zit je kind 2 jaar langer op de allerveiligste manier in de auto. Dus nee, zo veel verschilt het niet.
Nou, onze priori heeft bepaald geen 250 euro gekost. Dus ja: je vergelijkt qua prijs wel appels met peren.
Wij hebben hier 4 kinderen te vervoeren, (12, 10, 4 en 0) in een peugeot 307 SW, (3 zitplaatsen achterbank, 2 zitplaatsen zonder beenruimte op de derde rij, enkel geschikt voor korte stukjes). Dat gaat dus al niet passen met achterwaartse stoelen. Op geen enkele manier. En dat is dus voorlopig denk ik een veel reeler probleem dan de beschikbaarheid van de stoelen.
Ik heb een prijs genoemd van een goed verkochte stoel. Tuurlijk heb je goedkopere (en duurdere!) stoelen. Een stoel noemen van een paar tientjes die bij lange na niet zo veilig zijn als een duurdere, heeft ook niet zoveel zin dan. Er zijn genoeg mensen die wel een dure stoel voor hun kind kopen. Ook stoelen van 300 of meer euro. In de veronderstelling dat dat een super veilige stoel is. Bijvoorbeeld zo'n stoel met ipv gordeltjes een vangkussen. Daar betalen mensen heel veel geld voor terwijl die stoelen helemaal niet veilig zijn. Zo'n vangkussen is namelijk erg gevaarlijk. Als die mensen een goede veilige stoel willen aanschaffen, is het fijn als ze weten dat ze dan verder moeten kijken dan een test. Als mensen het niet weten, kunnen ze ook geen weloverwogen keuze maken.
Met 3 kinder en dan2 lange ouders die niet op de achterbank kunnen zitten word dat hem niet. Ik pas niet achterin naast 2 andere auto stoelen. Daarbij hoe moet ik mijn andere 2 kinderen vast maken als ik de passagiers stoel niet naar voren kan doen?
Dan wordt het lastiger idd. Maar als je een VW stoel veilig wilt installeren, dien je 50 cm. ruimte te houden tussen de voorstoel en je kind, aangezien bij een aanrijding het hoofd van het kind ca. 50 cm naar voren gegooid wordt. Anders beland het met het gezicht volop tegen de voorstoel. Dus dan neemt ook een VW stoel aardig wat ruimte in.
Mijne ontspringt net de dans. Januari word ze 16 mnd En in mijn auto gaat dus echt geen achterwaarts stoeltje passen, past op de passagiersstoel nog maar net (renault twingo 94) Daarbij is het geld er niet, dit jaar komt er toch echt een verhuizing aan (mag ik hopen)
Er staat alleen dat het veiliger is, dat dat in onderzoek aangetoond zou zijn, zie weinig beargumentatie. Nou kan het best kloppen dat dat zo is hoor, dat ontken ik ook niet. Maar de voordelen wegen (voor mij) nog totaal niet op tegen de nadelen (wagenziekte, beenruimte, grootte auto etc.). Een een gemiddelde stoel is echt niet duurder dan 200 en dan heb je het over een kwalitatief goede stoel. Buiten dat om waren de stoelen op die site vanaf 385, de rest allemaal ruim in de 400. Dus ja, ik vind het geen goede vergelijking.