Vaatwasser kapot: wat zijn onze rechten?

Discussion in 'De lounge' started by raspberry, Apr 11, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. henkie24

    henkie24 Niet meer actief

    misschien handig om dan in je titel te vermelden dat je alleen reacties wilt van mensen die juridisch adviseur zijn en dat je van derest geen reactie wilt.
     
  2. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Mijn vraag is wat mijn rechten zijn. Dat is duidelijk toch?
    Als je dat niet weet, dan kun je mijn vraag toch niet beantwoorden?
     
  3. lin80

    lin80 Fanatiek lid

    Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Je hebt in dit geval recht op een coulance regeling. Zo te lezen krijg je die ook omdat je een nieuwe krijgt. De bijbetaling is dan omdat je de andere vaatwassen 6 jaar hebt kunnen gebruiken. Het hangt nu van het bedrag af wat je krijgt of dat schappelijk is of niet.
     
  4. Emmarijn

    Emmarijn Fanatiek lid

    Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Wat was trouwens de genoemde garantieperiode?
    De IKEA geeft bijvoorbeeld al vaak 10 jaar garantie op dingen.
    Geeft AEG/de verkoper dat toevallig ook niet op hun producten/vaatwassers? Want dan is de omruiling namelijk wel kosteloos!

    [edit] Never mind, google wist het antwoord al ;)
     
  5. Juul75

    Juul75 VIP lid

    Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Nederlands wettelijk consumenten garantierecht vloeit voort uit de europese richtlijn 1999/44/EG. Hierin staan een aantal bepaling, met een minumk garantietermijn van 2 jaar. De nederlandse wetgever heeft er voor gekozen deze minimum termijn niet over te nemen in Boek 7 van het BW maar kiest voor een omschrijving 'deugdelijk'. De consument heeft recht op een deugdelijk produkt. Wat betekent dit in jullie geval?

    Nadat de fabrieksgarantietermijn is afgelopen, maar als de economische levensduur van het produkt nog niet verstreken is, kun je via de verkopende partij (dus de winkel waar je het gekocht hebt) garantie inroepen. De economische levensduur is afhankelijk van de kosten van het produkt. Voor een vaatwasser, afhankelijk van de kosten, kun je uitgaan van een economische levensduur van 6-10 jaar. Aangezien een AEG niet de duurste is maar ook niet de goedkoopste ga ik in dit geval uit van 8 jaar.

    Het eerste recht dat je hebt is dat je de verkopende partij oproept tot herstel van het produkt. Als ze dat niet doen heb je nog hele termijnen en vervolgtrajecten voor andere acties waar ik je niet mee zal vermoeien, omdat AEG (en niet eens de verkopende partij) in dit geval op is komen draven en klaarblijkelijk aan de verplichtingen voldoet.

    De kosten van reparatie of vervanging in geval reparatie niet mogelijk is worden verrekend adhv de resterende economische levensduur. Dus in jullie geval betalen jullie 6/8 en AEG 2/8. Voor zover ik kan zien doet het feit dat deze lasnaad nooit los mag laten er niet toe. Elk gebrek is mogelijk in een gefabriceerd product en valt onder de garantieregelingen. Ik zou dus afwachten met welk bijbetalingsvoorstel ze komen. Alles beter dan 6/8ste is winst voor jullie, en daarbij kun je dan nog wel het argument gebruiken dat dit een defect is dat niet voor mag komen, om nog minder bij te betalen.

    Maar de grondslag van de bijbetalingsregeling in consumentengarantierecht is niet zozeer om de consument te pesten, maar vanwege het simpele economische feit dat je een lange tijd gebruik hebt gemaakt van iets dat door afschrijving minder waard is geworden, en dat je dan wel de functionaliteit terug moet krijgen (want daar is de garantie voor) maar dat je er economisch niet op vooruit hoeft te gaan (dus een verlengde levensduur)
     
  6. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Thanks Juul, duidelijk. Dan weten we ook wat echt wel en wat echt niet meer schappelijk is dus, in het voorstel dat we zullen gaan krijgen :)
     
  7. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    Jan 9, 2009
    6,302
    2,576
    113
    duidelijke uitleg!
     
  8. ladys1987

    ladys1987 Fanatiek lid

    Jan 24, 2009
    1,522
    0
    0
    Flevoland
    Over het algmeen zit er 5 jaar garantie op apparaten....dus tja volgens mij is het voorstel goed. Als je een nieuwe krijgt vind ik het logisch dat je iets moet bijbetalen...moet wel schappelijk Blijven. Ik zou navraag doen bij de keukenleverancier. Overigens reageer je best heftig op reachties....we proberen met je mee te denken niet je te pesten...
     
  9. dobbel

    dobbel Fanatiek lid

    Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    hmm andwoorden zijn al gegeven, en ik als niet ervaringsdeskundige, had dit zo gevonden op internet, google is de beste vriend.

    wil je geen ongevraagd adviesen open dan niet een topic, maar gebruik zelf google, ipv het anderen telaten doen, want dat is nu gebeurd.
    tevens reageer je heel erg onaardig naar goedbedoelde adviesen. jammer.
     
  10. Juul75

    Juul75 VIP lid

    Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Bijna, geen Google, ik moest mijn wetboeken er weer even op naslaan :D Zwangerschapsdementie ;)
     
  11. henkie24

    henkie24 Niet meer actief

    blijkbaar dus niet duidelijk genoeg.;)
     
  12. dobbel

    dobbel Fanatiek lid

    Feb 12, 2009
    3,868
    39
    48
    ergens in het heelal
    via google is het ook te vinden, :) maar goed dankzij jou heeft TS der andwoord en weet ze dat ze een reeel aanbod krijgen,

    overgens is bij ons ook al eens de lasnaat kapot geweest, hebben we laten maken voor 100 euro.
     
  13. stel je vraag hier dan niet, wij staan met zijn allen voor de gemiddelde nederlander ;)
     
  14. MamaPeetje

    MamaPeetje Niet meer actief

    Plus 1. Kreeg een beetje de kriebels van..
     
  15. raspberry

    raspberry Niet meer actief


    Thanks :)

    Ik bedoel het echt niet verrot, maar ik zit er even helemaal doorheen, stel een simpele vraag en dan gaat het merendeel zitten roepen wat ze er zelf van vinden.
    We hebben hier 4 jaar van ellende achter de rug en op dit moment is onze auto stuk, de vaatwasser begeeft het, dus de badkamer die we gisteren uitgezocht hebben en een van de weinige leuke dingen die we op dit moment hebben, moeten we waarschijnlijk af gaan zeggen, onze jongste ligt de hele dag alles bij elkaar te krijsen vand e tandepijn, er staat een enorme berg afwas te wachten, maar daar kom ik dus niet aan toe, en dan gaan hier allerlei mensen niet de info geven die ik zoek, maar lopen roepen wat zij vinden dat schappelijk is.
    Dat kan ik dus echt even niet meer hebben. En dat gekat eroverheen dan al helemaal niet meer.
    Maar ik heb de info die ik nodig heb. Deze kan dicht.
     
  16. Beheer

    Beheer Administrator
    Staff Member

    Feb 11, 2005
    16,275
    2,978
    113
    Op verzoek gesloten.
     

Share This Page