Hoi, Ons zoontje gaat sinds 2 april naar school, nu zijn 2e echte week dus! Daarvoor 3 ochtenden gaan wennen. In principe gaat het goed op school. Juf gaf alleen wel aan dat hij erg moe is (zoals vanochtend) en hij daardoor soms wat "stouter" gedrag vertoond. Vanaf deze week is hij ook gaan overblijven op maandag, dinsdag en donderdag (op woensdag en vrijdag is hij om 12 uur uit). Hij gaat dan naar school van 8:30 tot 15:00 uur en ze eten dan tussen 12 en 1 een broodje in de klas en spelen het andere halfuurtje buiten. Verder hebben wij geen voorschoolse of naschoolse opvang nodig. Nu zei de juf dat 3 x overblijven misschien teveel is voor hem. Als ik het e.e.a. regel op mijn werk kan hij ook op dinsdag en/of donderdag thuis eten, maar het is zo een gehaast. 10 min fietsen van en naar school dus blijft er een krappe halfuur over om te eten. Ik vraag me dan ook af zou dat echt helpen voor hem dat hij minder moe wordt? Of moeten we hem gewoon een keer een hele middag thuis houden? Ik hoor graag jullie ervaringen hierin. Ik merk ook dat hij thuis wat baldadiger is en prikkelbaarder waarschijnlijk door de moeheid. gr vruchtje
mijn dochter ging toen ze 4 was gelijk volledig naar school maar was soms wel moe en adviseerde de juf om haar dan smiddags thuis te laten , dit heeft een maandje geduurd dat ze hoog uit 1x per week een middag thuis bleef om bij te tanken. hoe of wat met over blijven heb ik geen ervaring mee want ze blijft nooit over , ze eet een broodje bij oma als ik werk.
Gelijk maar school, 3 x overblijven (continu rooster) en 2 x naschoolse opvang. Gaat prima. Heel af en toe hou ik hem eem woensdag of vrijdag thuis.
onze dochter had continue rooster (8.30 tot 14.45 naar school) . En daarbij was ze ook al met zwemles bezig. Ze is eind augustus gestart en al snel merkte we dat het toch ook te veel was en toen haalde ik haar donderdag middag op van school. Dit heb ik tot de herfstvakantie gedaan en toen ging het weer goed.
Hier direct volledig naar school, continurooster. Woe en vrijdagmiddag vrij. Op vrijdagmiddag gaan we dan nog naar zwemles. Geen probleem. Ze is in de namiddag wel eens een beetje moe, maar dan kijkt ze gewoon een filmpje ofzo. Eigenlijk niet veel anders dan normaal.
Onze dochter ging gelijk volledig naar school. Vier dagen van 8.45 uur tot 15.00 uur (continurooster) en op woensdag tot 12.30 uur. Op dinsdag na school naar de naschoolse opvang. Vaak laat ik haar op woensdagmiddag en zaterdagmiddag nog even een middagslaapje doen om bij te tanken.
Onze meiden vanaf dag 1 hele dagen naar school. Behalve de woensdagmiddag niet. Na 1 week moesten ze ook overblijven 4 dagen in de week.
Hier ook ma, di, do van 08.30 tot 15.15 wo van 08.30 tot 13.45 vrij van 08.30 tot 12.00 Vanaf het begin eigenlijk al meteen. En ja in het begin was ze best gesloopt en sliep (en nog) nog weleens wat op woensdag of vrijdagmiddag. Maar was snel genoeg gewend, bovendien blijft de hele klas over.
Ook al had ik geen kleintje thuis toen mijn zoon naar school ging toch lied ik hem over blijven. Ook al was ik thuis. Was gewoon handiger en kon mijn dingen plannen tussen zijn schooltijden. Volgend jaar gaat dochter ook naar school en de school waar zij waarschijnlijk naar toe gaat heeft een uur pauze. Dan moet ik 15 min heen en 15 terug dus, Ik denk dat ik haar ook gelijk overlaat blijven en mocht ik merken dat het te zwaar is dan zal ik er denk de hele woensdag of vrijdag thuis houden zijn toch vaak halve dagen dan. En compenseer ik zo de maandag dinsdag en donderdag.
Hier gaat de oudste ook gelijk van 8:30 tot 15:00 naar school op ...maandag-dinsdag-donderdag..... Woensdag tot 12:30 Vrijdag tot 12:00 En ja ze is ook wel eens moe.....maar de vrijdag en woensdagsmiddag zijn hier echt de dagen dat ze lekker heel de middag op de bank mag liggen. Het lijkt mij vrij normaal dat ze in het begin zo moe zijn....het is best even wennen. Is het nu te erg allemaal zou ik idd kiezen voor nog een middagje thuis. En omdat ze toch best moeten wennen aan school hebben wij ervoor gekozen om pas met zwemles te beginnen als ze naar groep 2 gaat
Robyn is ook meteen volledig naar school gegaan en moest ook meteen overblijven op maandag en donderdag. Ze was na zo'n dag wel gesloopt, maar liet dat pas thuis merken. Nu nergens last van.
Omdat ik zelf thuis ben kon ik mijn jongste dochter de eerste weken alleen de ochtenden naar school doen en dat was een goede keuze want ze was echt bekaf na school. Nu gaat ze wel hele dagen en nu gaat het goed.
Bedankt voor de reacties. Het zal ook zeker per kind en school verschillen. Herkennen jullie ook het "minder leuke" gedrag van je kindje na zo'n schooldag (waarschijnlijk door de moeheid)? En als je kindje iets doet op school wat niet mag, krijgen jullie dat dan gelijk te horen?
mijn dochter ging na 2 weken oefenen meteen 5 dagen naar school van half 9 tot half 3. ze eten allemaal op school en komen in de middag niet thuis. ik vind het ideaal en dus 4 lange dagen en woensdag tot half 1. wij zijn trouwens met zwemles begonnen ook pas in groep 2. dit omdat wij vonden dat dat wel een mooie periode was. ik vind in groep een een sport naast school wel erg zwaar voor een kind maar dat is persoonlijk. toen ze 5 werd is ze begonnen met zwemles in het begin sliep ze 6 uur al, na paar weken was ze gewent. zoontje begint net voor de vakantie en is een compleet ander kind. ik denk dat hij wat langer nodig heeft om te oefenen. al met al kijk naar je kindje. zou ze zo snel mogelijk het juiste ritme aanleren en kinderen passen zich vaak redelijk snel aan
Euh... ja. Alleen thuis. Op de een of andere manier gedragen mijn kinderen zich op school als engeltjes en zodra ze thuis komen transformeren ze tot hooligans. Bij de tien-minuten gesprekken zit ik vaak met mijn oren te klapperen. Haha! (en dan natuurlijk instemmend knikken alsof dat engeltjes-gedrag me zooooo bekend voorkomt.. )
Zoooo herkenbaar.. Gister waren we op school, ze hadden de afsluiting van het thema en een tentoonstelling en in elke klas een kleine voorstelling. Nou is onze dochter wel een eigenwijsje met een hele erge eigen wil (die ze bij ons heeel erg laat zien).. Dus die dacht, he papa en mama zijn er dus we gaan naar huis.. Ja niet dus. Boos dat ze werd haha. En gooien met haar hoedje en ze wilde gelijk niks meer. Nou juf d'r ogen vielen nog net niet uit haar kassen.. Ook met de voorstelling wilde ze absoluut niet meedoen en heeft als enige uit de kleuterklassen bij ons gestaan, de rest deed gewoon mee.. TJa zo is ze thuis regelmatig, maar op school kennen ze haar zo echt niet hoor.
Heel herkenbaar. Mn zoon gaat nu 6 weken naar school en het gaat al wel iets beter qua vermoeidheid en vervelend gedrag. De eerste twee weken was het zowel voor, tussen de middag als na schooltijd en/of BSO DRA-MA... Hij gaat gemiddeld 2 dagen per week naar de BSO en blijft dan ook over. na zo'n BSO dag is het nog wat erger, maar als ik zelf thuis ben en hij tussen de middag naar huis komt om te eten is het ook best haasten hoor en heb het idee dat het rustiger voor hem is als hij zou overblijven. We hebben echter geen continue rooster. Heb het idee dat hij zich op school inhoudt en thuis "los gaat" en dat uit zich dan in huilbuien om "niks", opstandig zijn, druk doen en ondeugend zijn en niet gehoorzamen. Hij gaat van begin af gaan fulltime naar school. Wel is hij standaard de hele woensdag vrij en de vrijdag middag. Geen overbodige luxe Denk dat we dus ook gewoon moeten doorzetten. Het gaat met de week al beter hoor. Ik probeer wel op de dagen dat ik vrij ben ook echt vrij te zijn voor hem. niet dat we op die dagen ook nog eens van alles ondernemen.
Druif: fijn die herkenbaarheid. Gelukkig houdt hij het al beter vol dan in 't begin. Vindt hij het ook heel leuk om naar school te gaan en vertoond hij op school wel eens ondeugend gedrag?
In het begin begreep hij niet dat school "voor altijd" is, had hij het na ene paar dagen wel gehad en was het echt l*llen als Brugman om hem steeds te motiveren om naar school te gaan,. Hij zei dat hij er zo moe van werd Nu gaat het wel beter en gaat hij makkelijk mee, heeft hij ook leuke verhalen dus volgens mij heeft hij het goed naar zn zin. Had laatst een 10 minuten gesprekje ter evaluatie van d eeerste weken en hij blijkt dus daar exact hetzelfde te zijn als thuis. op zich heel goed natuurlijk dat hij zich blijkbaar daar ook veilig genoeg voelt, maar dat hield dus wel in dat hij op school ook erg druk kon zijn, baldadig, eigenwijs, slecht luisteren. De juf moet hem af en toe echt even bij de les roepen. Soms is hij ook moe in de klas en dan knijpt hij er "gewoon" tussenuit om even een time out te nemen had wel gehoopt dat hij iets volgzamer zou zijn in de klas onder de groepsdruk... Maar "gelukkig" bewaart hij zn driftbuien of huilbuien wel voor thuis
Onze dochter gaat sinds begin maart naar school. Geen continu rooster en alleen op woensdagsmiddag vrij. 3 dagen blijft ze over, 1 dag gaat ze naar de bso. Ze gaat vanaf het begin meteen volle bak. We hebben haar niet thuis gehouden voor een halve dag ofzo. Ze vindt school heel leuk. Overblijven en bso in het begin niet zo, maar nu er voor haar toch een duidelijk ritme in komt (elke week is hetzelfe), vindt ze ook dat prima. Ik kan ook eigenlijk niet zeggen dat ze thuis vervelend of vermoeider is. Het lijkt er meer op dat ze sinds ze naar school gaat, ze meer energie heeft. Ze 'hangt' nu veel minder als ze thuis is, speelt veel zelf. Ze is in ieder geval een stuk gezelliger dan in de maanden voordat ze naar school ging. Maar misschien hebben wij een apart kind..