ja inderdaad dat dacht zoontje ook eerst en hij wilde wel gaan heel snel ook. en ik heb hem langzaam n stukje en beetje verteld dat het een kleuter school is en dat rekenen en lezen later komt en is alleeen om leuke dingen doen, knutselen en spelen...hij weet dus dat ze niet gaan lezen of rekenen... dat is dus erg moeilijk om uit te leggen. ik zei dat t een soort psz is met meer speelgoed en spullen.tja..ik weet het dus ook niet...
Zoon krijgt op school wel meer structuur dan mi op een psz, al is hij dar nooit geweest, wel op een kdv. Ze beginnen de dag met liedjes en bijbelverhalen ( christelijke school), vervolgens mogen ze kiezen of ze werkjes gaan maken ( een knutsel, tekenin, schilderingmet een thema) of dat ze gaan spelen ( bouwhoek, huishoek etc). Dan fruit eten, buitenspelen of gymen. Eens in de 3 weken krijgen ze engelse les, ze praten over wekelijks wisselende thema's en hebben af en toe ook speelmiddag, je mag dan een spel van huis mee nemen waar je samen mee kan spelen. Verder soms muziekles, toneelspelen etc. Er wordt wel heel veel aangeboden vind ik, genoeg te leren dus! Zoon heeft verhalen zat! Rekenen en schrijven kan je misschien thuis met de bambino loco reeks doen met hem, zg? Op school zit het wel enigszins verweven in het spelen, de liedjes etc. Maar waarschijnljk iet zo concreet als je zoontje zou willen? Paarse: die klok is echt een hit hier! Het maakt voor hem echt inzichtelijk welke dag het is, en heb hem denk ik daardoor ook minder hoeven stimuleren opeen gegeven moment. Hij wist waar hij aan toe was dat hij dan en dan naar school moest en daarna weer vrij was etc. Daarnaast oefenen we dagelijks met de seizoenen die erop staan, de datum, het weer etc, hij vindt het geweldig!
Oei, het vergelijk met de psz vind ik wel een beetje eng hoor! Ten eerste zal hij op school tussen de leeftijdsgenootjes zitten en zullen er geen net lopende, net pratende wezentjes met luiers rondlopen die net op een driewieler kunnen. En uiteraard is er veel meer structuur en regelmaat; dingen 'moeten' op school. Bouwen aan zelfstandigheid; hoe doe je zelf een werkje/taak? Samenwerken met je klasgenootjes. Etc. Op deze school ook veel aandacht voor taalvaardigheid, uitdrukkingsvaardigheid, communicatie. Op de psz veel laag-niveaukindjes met VVE-indicatie. Ik heb me echt soms wel geërgerd aan hoe slecht er gepraat werd, ook door de leidsters! Dan zat mijn zoon thuis onverstaanbare bie-bah-boe te praten. Ik merk nu dat ik een paar weken alleen met hem ben, dat gelukkig alweer beter gaat, want goed praten kan hij. Op de psz was het in de kring 2 liedjes zingen, een verhaaltje lezen, beetje thema behandelen (met pop Puk), dan knutselen, plassen, drinken, buiten spelen en alweer klaar. Nu zijn de dagen op school natuurlijk langer en het is iedere dag.
Loco doen we en we doen ook veel taal- en rekenapps. Nou ja, ik niet, dat kan hij prima zelf! Die kalenderklok is idd geweldig, heb er ook zo eentje besteld!
zogelukkig: vr zoontje is er weinig verschil tussen psz waar hij nu zit en school straks.maar ze gaan wel wat doen hoor. gelukkig gr1-2 zitten samen. en ja wat ik ook gehoord heb is dat de oudere kinderen aan de jongere helpen met aan kleden of naar wc te gaan. we zullen zien.
Wat grappig om te lezen dat er kindjes zijn die graag willen leren. Mijn zoontje zei gisteren dat hij alleen wilde spelen op school! Ik heb hem vanochtend voor het eerst weg gebracht...Zo spannend!! Ben echt benieuw hoe hij het gaat vinden.
hahaha zoontje wil ook spelen hoor.(in speeltuin met veel oudere kinderen)hij vindt school leuk omdat;als hij naar school gaat hij ook school vakanties hebben!hahahaha. vr zoontje is leren ook spelen..je moet zien hoe hij lacht en grapjes maakt etc over de dingen die hij leert of probeert. maar nog nooit met een auto gespeeld vrrr vrrr vrrr of zo. geldt vr een heleboel speelgoed. maar hij kan schaatsen en buiten spelen vindt hij geweldig. hij doet ook zijn best om met andere kinderen te spelen.maar vaak is het teleurstellend vr hem...
het is geweldig dat hij met plezier zijn school begint!en hij hft gelijk het is vaak gewoon spelen. zeker in het begin.
mijn zoon heeeft n vriendin die is 8 maanden ouder. nou ze doet alles al n tijdje zelf. maar dat vind zij zo leuk. ik kan dat zelf, kijk hoe goed ik kan dat,ik weet al hoe het moet, ik wil geen hulp... enorme tegenstelling met mijn zoon. ze wil alles zelf doen en is zo trots op zichzelf. 80% van wat ze tegen me zegt(tegen iedereen) is : kijk eens wat ik kan; ik kan dat heel goed etc... ik weet dat de opvoeding hier helemaal niets uitmaakt, het is de karakter van het kind.
Hij heeft niet gehuild, hij was heeeeeel stil. Hij is nooit stil hahaha. Ik denk wel dat hij gehuild heeft toen ik weg ging. Nou ik dacht ik ga wel huilen ofzo, maar ik ben alleen maar heel benieuwd hoe hij het heeft. Of ie goed in de groep valt en ik hoop dat ie mij niet te veel mist... Mag hem over een uurtje weer halen.
@Buffy, spannend hoor. Hopelijk is het allemaal goed gegaan en heeft hij mooie verhalen! @Belize, ja volgens mij is het echt karakter wb zelf dingen willen doen. mijn jongste kan zich al helemaal uitkleden en trekt zelf zijn sokken aan. Echt een verschil met de oudste, die vond het wel makkelijk en wilde zo lang mogelijk overal bij geholpen worden. Vanmorgen mijn zoon weer naar school gebracht en het afscheid ging super. Hij zit nu naast het vriendje in de klas, echt leuk om te zien! Hier was de PSZ erg gestructureerd en goed. Vandaar de vergelijking. Natuurlijk is het wel wat anders. Zo moet elk kind bedenken waar het gaat spelen en mogen er bv niet meer dan 4 kids in de bouwhoek. Als het vol is moeten ze ergens anders spelen. Maar ik sta wel te kijken hoor wat hij daar allemaal doet. Hij heeft al gekleid (houdt niet van knutselen) en buiten in de plassen gestampt waar zijn broek dus van nat geworden is en vond dit prima. Thuis wilt hij mteen wat anders aan. Hahaha, ben benieuwd wat hij vandaag weer heeft gedaan.
Groepsdruk doet een boel he? Zoon is op school ook veel zelfstandiger dan thuis en daar knutselt hij ook, wat hij thuis echt niet doet!! Buffy: spannend he? Meestal is het huilen wel over als je 5 minuten weg bent. Mijn zoon heeft het ook gehad, en nog af en toe op het einde van de week als de vermoeidheid op speelt!
Sluit ik mij bij aan. Probeer er relaxed mee om te gaan, dit lukt mij ook de ene keer beter dan de andere keer. Soms kan je in zo'n moppermodus raken. Of je teveel van hem verwacht? Ik denk het dan wel .
Ik ben blij dat je dit gevraagd hebt, want onze zoon van 4 is PRECIES hetzelfde. Er zijn dagen dat ik mijn haren kan uittrekken van frustratie, omdat hij helemaal niks doet wat ik vraag. Eten is een probleem, ook opstaan, treuzelen, zingen onder het eten, z'n vork steeds 'per ongeluk' laten vallen, ga zo maar door. Verder luistert hij ook bar slecht. En als ik hem dan straf is het huis te klein. HEt helpt dan 5 minuutjes en dan gaan we weer. Ik probeer echt consequent te zijn, positief te zijn, maar sommige dagen helpt echt helemaal niks. Bij anderen daarentegen is hij steeds keu-rig. Kreeg altijd complimenten op het KDV, en nu is hij op school begonnen en daar lijtk het ook goed te gaan (op het dramatische afscheid na). Het is maar een fase?
Frustrerend he, dat ze zich bij anderen wel keurig weten te gedragen... Onze zoon meestal ook wel, al kan hij op school ook wel oost indisch doof zijn, Juf benoemde het als dat hij "lekker zichzelf is" Maar zie dat keurig zijn bij een ander maar als positief. Hij wéét het dus heel goed. Maw: thuis is hij dus "gewoon" aan het rebelleren. Omdat hij bij jou helemaal zichzelf kan zijn. Consequent en positief zijn is zeker erg lastig als het helemaal geen nut lijkt te hebben. Soms twijfel ik aan mezelf of ik niet nog consequenter moet zijn, maar het moet voor mezelf ook te behappen zijn en vind het belangrijk dat het ook nog een beetje gezellig blijft. En of we teveel verwachten?? Heb er na dit topic ook nog niet echt een antwoord op. Ik denk zo te lezen dat het dus heel normaal is, want schijnbaar dan toch een fase. Maar blijf erbij dat ik het niet hoef te tolereren dat hij expres bestek of een beker op de grond laat vallen en net doet alsof hij het niet hoort als ik vraag of hij het wil opruimen. Of als hij voor het eten niet hoeft te plassen en 5 minuten later, tijdens het eten wel...:x Dat soort dingen...
Hij heeft gelukkig niet gehuild daar. Was niet meer verlegen en heeft leuk gespeelt. Kreeg helaas niet veel informatie van de juf, dat vond ik wel jammer. Het was echt nou hier is je zoontje, het ging goed en tot vrijdag... Dat stond me wel tegen, maar goed het belangrijkste is dat hij het naar zn zin heeft gehad. Hoewel ik ook wel denk dat er vast nog keren komen dat hij wél gaat huilen, maar dat was bij de g.o ook. Eerst vond ie het best en na 4x was het huilen. Als ik dan weg was, was het na 5 min over inderdaad.
O ja, erg herkenbaar! Zo ging het hier ook. Moest erg wennen dat ik niet een uitgebreide rapportage kreeg van minuut tot minuut Probeerde vervolgens bij mn zoon het een en ander te vragen en soms lukt dat wel, maar soms ook niet. ik heb hier na 6 weken een evaluatiegeprek gehad om wat dieper op de zaken in te gaan. Wel zelf aangevraagd