werken in een callcenter

Discussie in 'De lounge' gestart door sydneys, 21 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    zijn er mensen die werken in een callcenter of gewerkt hebben?
    ik heb gehoord dat de druk er hoog is maar hier zoeken ze vaak mensen bij vodaphone enik zou een beetje willen weten wat ik kan verwachten als ik er solliciteer
     
  2. MamavanMJ

    MamavanMJ Niet meer actief

    Het ligt eraan wat voor klantenservice.

    Ga je inbound of outbound bellen? Moet je een bepaalde sale target halen of is het meer klant gericht.

    outbound verkoop zou ik afraden zeker als je weinig ervaring hebt. De werkdruk is vaak hoog en je wordt zonder pardon op straat gegooid als je niet je target haalt.

    Je zou eens kunnen kijken bij de heldesk van nuon, vitens, evides, vodafone etc. Gewoon mensen helpen!

    Al wordt er wel vaak ervaring gevraagd
     
  3. pixel27

    pixel27 Actief lid

    30 mrt 2013
    313
    0
    0
    Inderdaad zijn er grote verschillen. Inbound/outbound. Ik vind de druk per project verschillen. Outbound is naar mijn mening grotere druk dan inbound omdat je targets dient te halen. Inbound kan weer heel druk zijn omdat de lijnen vol kunnen zijn.
    Ik vond het altijd erg leuk werk maar met een veel te laag salaris :( Ik verdiende toen minimum loon
     
  4. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Ga liever naar HCN dan naar Vodafone. Daar is de druk echt hoog en vaak gezeik met vakanties ed. Bij HCN zijn ze veel gemoedelijker. Heb er zelf allemaal gewerkt zowel inbound als outbound.
     
  5. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    In een callcenter werken is niets voor mij. Het is een persoonlijk iets, dus het kan heel goed voor jou wel werken, maar ik zal toch mijn ervaring met je delen:

    Ik heb twee en een halve maand outbound gebeld. Inderdaad met targets, en daar moest ik mensen producten aansmeren die ze helemaal niet willen en op tijden bellen waarbij niemand eigenlijk gestoord wilde worden (zoals tijdens het avondeten). Ik vond het verkopen van die producten niet netjes, omdat je nietsvermoedende mensen iets aansmeerde door ze 3x 'ja' te laten zeggen en een mondeling contract af te laten sluiten. Ik werkte voor een bedrijf wiens naam ontzettend leek op hun standaard-energieleverancier en verkocht zogenaamd gouden bergen voor een foute prijs.

    Vervolgens heb ik abonnementen op twee kranten verkocht en hotelbonnen, en dat ging er netter aan toe. Dat is mij ook niet goed bevallen - want ik hou er gewoon niet van om mensen dingen 'aan te smeren' en zou het zelf ook vervelend vinden. Je belt ook met oude vriendelijke omaatjes met een pensioen en eigenlijk geen centjes hebben en de krant gratis lezen elders. Toch moet je proberen om deze mensen zo ver te krijgen om een abonnement te nemen op 'de fantastische krant', die mijn inziens totaal niet fantastisch is.

    Verder heb ik inbound callcenter ervaring van plus minus twee jaar bij drie verschillende bedrijven op een servicedesk. Dit was een stuk prettiger/aangenamer en dat heb ik liever. Mensen die je aan de telefoon krijgt, willen ook daadwerkelijk met jou praten. Dat scheelt een hoop gescheld. Toch was het niks voor mij omdat ik een gehoorafwijking heb die opspeelt na zoveel uur achter elkaar telefoneren en omdat ik aan het eind van de dag onwijs vermoeid/prikkelbaar raakte en eigenlijk 'too much' had. Ik kreeg hoofdpijn en was er daardoor al snel klaar mee.

    Ik zou het in principe kunnen (ik heb zoveel trainingen doorlopen wbt communicatie dat ik ze allemaal wel kan dromen incl. scripting), maar willen is een tweede :D Ik ben blij dat ik het kon combineren met mijn vorige studie en toch een centje verdiende; maar daarmee was ook alles wel gezegd.
     
  6. Ik heb 2,5 jaar gewerkt bij de klantenservice van een energiebedrijf.

    Ik vond het ontzettend geestdodend werk. De hele dag dezelfde vragen beantwoorden, elke keer weer mensen die brieven gewoon niet goed lazen, maar direct na de eerste zin al aan de telefoon gaan hangen. Extreem vermoeiend.

    In het begin was het allemaal nieuw en dus nog wel leuk, maar na 1000 keer dezelfde vraag beantwoorden heb je het echt wel gehad! (Ik tenminste wel!!)
     
  7. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Ik heb overigens 1 keer een half uur met een mevrouw aan de telefoon gezeten om haar computer 'op afstand' proberen te repareren toen we erachter kwamen dat ze enkel haar monitor niet had aangezet en dat alles het verder gewoon deed. Terwijl ze ZWOOR dat ze op beide knopjes had gedrukt - want dat was uiteraard mijn eerste vraag.

    Op zulk soort momenten zou je mensen door de telefoon heen willen trekken :D !
     
  8. Tulp21

    Tulp21 Niet meer actief

    Zoals bovenstaande ook zeggen wat wil je liefst gaan doen?
    Ik heb wel outbound gedaan maar nooit aquisitie. Vreselijk lijkt me dat. Mensen wat aansmeren. Ik hoefde alleen de mensen te bellen die info wilden en een nieuwe toestel. (de mensen hadden hun gegevens natuurlijk al doorgegeven hiervoor) Nou target hiermee haalde ik erg gemakkelijk :D Maar vond het niet leuk om te doen mensen opbellen. Het ging tegen mijn gevoel in. Ik wilde helpen. Tot ik inbound ging doen. Vond dat veel leuker!
     
  9. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    hahaha mn vriend werkt niet op een call center maar in een media winkel, hij kreeg ook eens een klant aan de telefoon omdat de tv kapot was, na een dik halfuur aan de lijn te hebben gehangen en mn vriend 100 x te horen had gekregen dat ze niet technish was is mn vriend na het werk naar haar heen gereden, bleek dat ze de stekker per ongeluk had uitgetrokken met stofzuigen :p

    tjah de reden waarom ik daar zou willen werken is omdat het bedrijf waar ik werkte er mee is moeten stoppen, heel erg jammer!
    ik heb altijd in de logistiek gewerkt maar logistiek werk is meestal 40u per week en nu met de baby wil ik minder uren gaan werken, call center medewerkers vragen ze heel veel zie ik, daarmee mijn vraag
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik heb ruim een jaar voor een marktonderzoeksbureau gewerkt, telefonisch enquêtes afnemen.
    Echt, ik vond het verschrikkelijk om te doen. Je hoeft inderdaad niet een product aan te smeren, maar het is wel de bedoeling dat je zoveel mogelijk informatie van mensen lospeutert, zoals hoeveel ze verdienen.
    Soms moet je echt 100 keer op een dag hetzelfde verhaal op hangen en je moet je aan tig regeltjes houden, wat het soms niet makkelijk maakt. Ze willen ook wel dat je een beetje gaat drammen als iemand niet mee wil werken, nou, zo ben ik niet.
    Je moet er ook niet wakker van liggen dat mensen soms heel bot kunnen zijn of je uit gaan schelden, want a. je stoort mensen, belt tijdens het eten of veel te laat 's avonds, b. soms moet je een enquête afnemen namens een organisatie/bedrijf waar ze slechte ervaringen mee hebben. Dan krijg je dus een hele lading bagger over je heen, omdat ze hun verhaal kwijt moeten.
    Kortom, outbound: mensen zitten gewoon niet op je te wachten. Het verdient ook nog eens slecht.
    Ik vind het nog knap van mezelf dat ik het zo'n tijd heb volgehouden, wat een ondankbare shitbaan. Je kreeg ook altijd zulke demotiverende 'functionerings'gesprekken, al presteerde je goed, ze bleven altijd doorzaniken over het ene wat minder ging.
     
  11. Joycey

    Joycey Niet meer actief

    Dan te bedenken dat je bij 5 personen die je iets aangesmeerd vijf euro extra kreeg op je uurloon! En bij 10 personen tien euro, etc. Whooptydoo! Vaak heb je er maar 3-4 ofzo, en krijg je niks extra.
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Uiteraard, haha, zo flauw zijn ze wel.
     
  13. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    Ik heb outbound gebeld voor Hi KPN Fiat en yves rocher.
    Verkoop dus. Dit moet je echt kunnen! Nadeel vind ik dat je sterk in je schoenen moet staan omdat je echt heel vaak nee te horen krijgt of soms helemaal verrot gescholden word.

    Ik he ook inbound gedaan voor T-mobile op de commerciele klantenservice ( het verlengen van contracten en verkopen van nieuwe contracten )
    Voordeel vond ik de meeste mensen bellen al omdat ze interesse hebben in een nieuwe telefoon of in een abonnement.
    Dan is het stukje verkopen al veel makkelijker.
    Wat ik daar in tegen echt verschrikkelijk vond was dat we naderhand ook mensen moesten gaan bellen die hun contract hadden beëindigt en die weer opnieuw binnen moesten halen!
    Verschrikkelijk want dit waren vaak ontevreden klanten en dat vond ik echt heel moeilijk.
     
  14. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.828
    3.624
    113
    Ik heb het tijdens mijn studie lang gedaan, eerst een tijdje outbound (telefonische enquêtes afnemen), en daarna een paar jaar bij de klantenservice van een grote verzekeringsmaatschappij. Zeker in die laatste categorie moet je weltegen een beetje druk kunnen en stevig in je schoenen staan. Op drukke momenten kon het voorkomen dat je 40 à 50 wachtenden aan de telefoon hebt, die vervolgens stuk voor stuk niet meer erg vrolijk zijn tegen de tijd dat je ze aan de lijn hebt. Daar moet je mee om kunnen gaan.

    Ik vond het voor toen leuk werk. Fulltime lijkt het me vreselijk, maar part time best aardig. Verdiensten waren prima en flexibel in te delen werktijden. Ik vond het vooral leuk dat je zoveel verschillende vragen kreeg, dat je daardoor uiteindelijk overal redelijk wat van af wist en dus ook een vraagbaak binnen de organisatie zelf werd.
     
  15. minniemouse25

    minniemouse25 VIP lid

    31 okt 2009
    5.712
    68
    48
    Vrouw
    disneyworld
    Hier ook bijna 2 jaar callcenter ervaring.

    Heb voor energie direct, kpn, dierenverzekering gebeld. Allemaal outbound.

    Ze vonden mij wel echt een service iemand dus ondanks dat ik vaak gewoon de targets niet haalde mocht ik blijven. Na 2 jaar kon ik met mijn gastouderopvang verdienen wat ik wilde en kon ik stoppen.

    Nu door de inzakkende kinderopvang werk ik wel weer erbij. Op een kantoor voor folderverspreiding. Hier moet ik nieuwe bezorgers bellen. Totaal anders dan callcenter maar ben weer aan de bel hoor haha.
     
  16. Bambi93

    Bambi93 Fanatiek lid

    4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Ik deed ook callcenter werk..

    Inbound klantendienst van een telecomprovider. Op zich heel leuk werk, maar je moet echt ook inbound sterk in je schoenen staan. Klanten hebben vaak de raarste verhalen, om toch maar gecompenseerd te worden. Heb menig collega zien worstelen met boze klanten want geloof me als internet een halfuur niet werkt worden ze al gek, vergaat de wereld bijna. Je krijgt een hoop gezeik op je kop, waar je niks aan kan doen.. Klanten kunnen ook niet met het idee om dat iets van HUN defect is, toestel kabel e.d

    Wij hadden ook best wel veel targets, beltijden, +care (VERKOOP), wachttijden, opzeggingen, e.d. Wij waren wel een extern bedrijf ingehuurd door de provider, misschien dat daar de druk verschilt.

    Verder voelde ik me in zo een bedrijf ook maar een nummer. En het verdiend echt net het minimumloon. Had voor tussen de 35 en 45 uur beulen iedere maand, rond de 1100 euro?! Met de reiskosten al in. Dus echt geen vetpotje hoor.
     

Deel Deze Pagina