Overheid schaft onderwijs af! - teken alsjeblieft!

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door dirksmama, 31 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chebu

    Chebu VIP lid

    17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Geen reet terug doen nou nou. Hoeveel mensen werken er wel niet bij Shell, Unilever, Boskalis, KLM, Accell, FrieslandCampina etc etc in het buitenland, zorgen voor handelscontacten, halen contracten binnen waardoor er in Nederland ook weer banen komen etc. Dat zijn er meer dan je denkt!

    Maar goed, I rest my case.
     
  2. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ik heb ook bij een firma gewerkt vanuit Duitsland.

    Verdienen MEEER dan genoeg compensatie voor het verlies hoor...

    We hebben het dan niet meer over jan met de pet die anders geen boterham heeft.
     
  3. Storm

    Storm Niet meer actief

    Goed, ik heb globaal alles een beetje doorgelezen. Maar is deze bezuiniging echt zoveel erger dan de bezuinigingsmaatregel om het openbare onderwijs op de het Nederlandse platteland om zeep te helpen?
    Scholen mogen open blijven, maar nu zijn de regels weer zo krom aangepast dat scholen keihard moeten werken om uberhaupt draaiende te blijven. En in dat geval kies ik voor goed Nederlands onderwijs op Nederlandse bodem!
     
  4. Elvira

    Elvira VIP lid

    6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ook is heb alles een beetje doorgelezen en ook ik ben van mening dat Nederlandse Scholing voor kinderen is die in Nederland wonen, net zoals de kinderbijslag en overige toeslagen die voor Nederlanders in Nederland zijn. Als je dan in het buitenland woont en werk is het jullie eigen taak om Nederlandse scholing zelf te bekostigen als jullie dit willen. Het lijkt mij meer noodzaak om de kinderen in het land van wonen naar school te laten gaan en dezelfde taal te spreken als het land waarin jullie wonen. Thuis kan je dan aan het Nederlandstalige gedeelte werken. Hoe vaak roepen we hier niet, dat alle allochtonen onze taal zouden moeten spreken maar dit vaak weigeren omdat er toch wel scholing is in de taal van land van herkomst of er simpelweg geen zin in hebben.

    Ook ik ben blij dat er nu een keer niet op de zorg wordt bezuinigd.

    Jullie keuze, jullie kosten zo simpel is het.
     
  5. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    Mee eens!

    Trouwens ben ik de enige die de topic titel las en dacht uhh WTF onderwijs afschaffen hier?! Dat kán toch niet..

    En dan lees je de OP en gaat het om NL onderwijs in het buitenland.
     
  6. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is geen onzin, dat heb ik zelf, en met mij meerdere vrouwen wiens man op rotatie voor ee buitenlands bedrijf werkt, meegemaakt. Omdat wij al een paar keer gastarbeider buiten Nederland zijn geweest zelfs al meerdere malen. En wel belasting betalen. En als je zonder werk komt te zitten geen uitkering, moet je zelf oplossen!
     
  7. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ga dan echt emigreren, ben je van het hele gezeur af.

    Je woont in een spotgoedkoop land en hebt hier in NL gewoon een huis e.d., dan betaal je ook maar fijn belasting.

    Ik las ergens dat je vanaf volgend jaar je dochter gaat thuisscholen, wat zeur jij als onderwijzeres dan over subsidie op Nederlands onderwijs in het buitenland? Dat kan jij volgens mij prima zelf geven.
     
  8. dobbel

    dobbel Fanatiek lid

    12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Kijk, dacht al zo iets,maar wist het niet meer precies, maar vind inderdaad dat je dan niet moet zeuren dirksmama, beetje pot verwijt de ketel maar toch van beide vruchten plukken, au nee hoor, je doet nu echt over dramatisch,
    zeker als lerares zou je toch prima je kids zelf les moeten kunnen geven.
     
  9. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ben het met Bri eens.
     
  10. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Gut lees het topic eens goed door. Hoe vaak heb ik nou al hier geschreven dat wij er geen gebruik van maken? Omdat wij te afgelegen wonen, niet voldoede geld hebben en omdatik zelf een onderwijsbevoegdheid heb?

    Het gaat me om het principe. NTC-onderwijs, door bevoegde leerkrachten, onder controle van de Nederlandse Onderwijsinspectie is voor zo'n 13.000 Nederlandse kinderen belangrijk. Niet in Nederland wonen wil nog niet zeggen dat je als Nederlands onderdaan geen rechten meer hebt.

    En dat is niet erger of minder erg dan het sluiten van dorpsscholen, dat vind ik namelijk ook een heel foute ontwikkeling.

    Wat maar niet tot een aantal hoofden hier wil doordringen is dat de Nederlandse overheid in vergelijking met andere landen nogal slordig omgaat met z'n onderdanen in het buitenland. En gezien de standaard reacties van 'eigen schuld dikke bult - je kiest er zelf voor - je moet niet zeuren' (die gewoon cliche en kortzichtig zijn) die hier ook opduiken als reactie op wat in het buitenland wonende ZP-ers proberen uit te leggen, is er niet veel hoop de goede kant op.

    Ik zou zeggen, probeer het zelf eens, gastarbeider worden...
     
  11. dobbel

    dobbel Fanatiek lid

    12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Nee hoor, en ja hoor ik vind dat eerst de mensen die in NL wonen en werken, recht hebben op steun in eigen land, dat je elders gaat wonen is een vrije keus, daar hoeft NL niet voor te betalen,

    ik ben het gewoon met jouw principe niet eens, tevens haal je veel voorbeelden van jezelf en omgeving aan, als voorbeeld dus niet zo raar dat we dat dan aan jouw linken.

    al met al eigen keus, dus ook eigen zorg,
     
  12. Triskele

    Triskele Niet meer actief


    totally agree, ik moet ook gewoon werken voor mijn eigen centen en hebben ook zoveel dingen geen recht op als ondernemer zijnde (pensioen of als we arbeidsongeschikt worden e.d., daar zijn we zelf dan verzekerd voor, dat is ook een keuze die we gemaakt hebben, niet erg maar zorg nou gewoon eens voor de consequenties van je eigen keuzes..
     
  13. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Hier ook van toepassing, helemaal mee eens.

    Ik geloof niet dat een heleboel mensen hier kortzichtig zijn Dirksmama, volgens mij zijn jij en een heleboel mensen het gewoon niet met elkaar eens.

    Wat jantje pietje klaasje doet moet hij zelf weten. Het lijkt me niet zo verstandig om het Nederlandse systeem met dat van jantje pietje en klaasje te vergelijken. We weten toch allemaal dat we het in Nederland alles behalve slecht hebben? Leuk dat ze in SOMMIGE andere landen wel subsidies voor Nederlandse les hebben. Hoeveel subsidies hebben die mensen NIET en wij wel?

    Iedereen die naar het buitenland is vertrokken doet dit omdat hij/zij er voordeel uit heeft. Hetzij die ene droombaan die je altijd al wilde hebben, misschien die heerlijke zon en het eeuwige zomergevoel, of gewoon dat gigantische salaris. Hoe dan ook, het was overtuigend genoeg om je spullen te pakken en te vertrekken. Dan moet je ook achteraf je hand niet ophouden, want als je gaat, dan weet je dat je dat soort kosten hebt. (En volgens mij staat er meer dan genoeg tegenover.....)

    En afgezien daarvan, de buitenlanders hier moeten ook gewoon lekker thuis hun kids de moedertaal leren, daar zijn we het vrijwel allemaal over eens. Waarom zou jij in het buitenland dan wel scholing voor je kind in zn moedertaal moeten krijgen?....... Prima als je dat wilt, maar betaal dat dan lekker zelf, of nog beter: Leer het ze zelf!
     
  14. Pluis81

    Pluis81 VIP lid

    16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Hier ben ik het mee eens..

    Wij NL'ers zijn veel te verwend.
     
  15. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    #115 mamavan5bengels, 2 jun 2013
    Laatst bewerkt: 2 jun 2013
    Ben ik de enige die de bezuiniging niet snapt? Ik vind het dus niet logisch, wel bezuinigen voor de NL kindjes in het buitenland, maar wel geld inzamelen voor allerlei acties etc voor andere landen.

    En inburgeringscursussen voor allochtonen worden hier in NL ook vergoed. Dus ik vind het wel tegenstrijdig.

    Ik teken dus wel!
     
  16. Saja87

    Saja87 Niet meer actief

    Maar dat is toch wat anders als NL onderwijs in een ander land?

    Een inburgeringscursus doe je om de taal te leren het land te leren kennen etc etc.

    Als een NL'er dat moet doen in het buitenland is dat vergelijkbaar.

    Maar NL onderwijs in het buitenland staat toch buiten een inburgeringscursus:(
     
  17. guppekop

    guppekop VIP lid

    28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    Ben nu wel benieuwd hoe dat degene die voor het afschaffen zijn dan denken over kindjes met rondreizende ouders (als thuisbasis dus wel NL!), zoals onze kindjes die meevaren? De oudste is nu een paar maanden bezig met een lespakket wat volledig gesubsidieerd is
     
  18. mamavan5bengels

    mamavan5bengels Fanatiek lid

    21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    #118 mamavan5bengels, 2 jun 2013
    Laatst bewerkt: 2 jun 2013
    Tja ik zie het zo wel een beetje als tegenstrijdig. De meeste allochtonen komen naar Nederland toe omdat het hier beter voor ze is. En Nederland geeft daar fors geld aan uit, (niet alleen voor een inburgeringscursus)
    En Nederland staat 100 procent klaar voor ontwikkelingslanden.

    Maar als het om onze eigen burgers gaat, dan gaan ze bezuinigen.

    En dat is mijn mening hierover.

    Gaat niet alleen om de inburgeringscursus, maar alles daar omheen.
     
  19. Kim11

    Kim11 VIP lid

    23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Je oudste is nog helemaal niet leerplichtig? Dus sowieso overdreven om dan nu al een gesubsidieerd lespakket te krijgen.

    Ten tweede, sorry, maar jij kiest er toch voor om met je man mee te gaan?

    Niemand zei dat je MOEST varen.

    Sowieso gelden er voor kinderen van schippers andere regels, zij hoeven naar mijn weten niet naar school. Je kunt ze natuurlijk ook zelf een heleboel bijleren, en een kind van 3 hoeft sowieso natuurlijk geen scholing te volgen. Veel te vroeg.
     
  20. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Maar jullie vallen toch volledig onder de NL wetgeving? Belasting betalen in Nl en ook kinderbijslag van NL? Dan lijkt me dat voor jou de voorzieningen moeten zijn zoals voor mensen die in een huis in NL wonen.
    Jij woont toch niet in het buitenland? Ik begrijp dat die NL les boven op het onderwijs komt dat men in andere landen al geniet.
     

Deel Deze Pagina