'Ouderwetsen' zeggen dat het wel mag, 'modernen' dat het niet mag, zowel over fidya als overnemen, tenminste zo vertellen ze het mij.
Dit is niet waar, in de fiqh spreken sommige 'ulemaa namelijk wel over afkopen. De sterkere mening (en overigens ook de mening van de meerderheid) is echter die van het inhalen, maar dat betekent niet dat de geleerden die hebben gesproken over het afkopen fout zaten, en jij juist. Het is beter om niet zo stellig te zijn over zaken waar jij niet alle kennis over bezit. Tenzij je dit onderwerp hebt gestudeerd onder geleerden of er uitgebreide lessen over hebt gehad kan je nooit de mening die nu, op vertaalde websites of in vertaalde boeken, als enigste aanhalen, terwijl er, in diezelfde vertaalde websites en boeken, ook wordt gesproken over een andere mening.
ik raak in de war van jullie. als we dan toch bezig zijn hoe denken jullie over donor zijn? mag dat wel of niet ? volgens mij zijn hier ook heel veel andere opvattingen over. ik zou dit graag willen weten omdat ik ook donor wil worden maar er maar niet uitkom of het is toegestaan of niet.
Waarom raak je er in de war van? Er zijn over zoveel kwesties meningsverschillen...Wat voor donorschap bedoel je dan? Bloeddonor, orgaandonor, eiceldonor, etc. Daar zit nogal een verschil in.
ik bedoel bloed donor en orgaan donatie na je dood. eicel weet ik dat het haram is. ik wilde eerst draagmoeder voor iemand worden die heel dicht bij ons staat maar heb ontdekt dat dat absoluut niet is toegestaan tenzij het van iemand is die met de zelfde man is getrouwd. ik vind het gewoon moeilijk om te ontdekken wat waarheid is. daarom raak ik in de war. had eerst geleerd dat je wel fidja mocht betalen als je niet hebt kunnen vasten.
The question: If a pregnant woman and a suckling mother do not observe the fast, should they make up for the days missed or give Fidya (feed a poor person for each day not fasted)? The answer: All praise is due to Allah, the Lord of the Worlds. Peace and blessing be upon whom Allah sent as a mercy to the Worlds, upon his Family, his Companions and his Brothers till The Day of Resurrection. If a pregnant woman or a suckling mother can observe the fast but with difficulty, or they fear for themselves or their babies, they do not have to make up for the missed days. They should, instead, feed a poor person for every day that they didnt fast, according to the hadith of the Prophet : Allah relieved the traveler from half of the prayer and fasting, and relieved the pregnant woman and the suckling woman from fasting [1]. Making up missed days is an obligation on the traveler, according to Allahs Word: And whoever is ill or on a journey, the same number [of days which one did not observe Saum (fast) must be made up] from other days [Al-Baqarah (The Cow): 185]. Feeding poor persons is an obligation on old men and old women, on the pregnant and suckling women, according to Allahs Word: And as for those who can fast with difficulty, (e.g. an old man), they have (a choice either to fast or) to feed a Miskîn (poor person) (for every day). [Al-Baqarah (The Cow): 184]. The ruling which states that it is possible for a pregnant or a suckling woman to not observe the fast and they have to feed poor persons and there is no making up for the missed days, is the correct opinion. It is the opinion of Ibn `Abbâs and Ibn `Umar and others. It is reported that Ibn `Abbâs said: If the pregnant woman fears for herself and the suckling woman fears for her baby in Ramadan let them not observe the fasting. They should, instead, feed a poor person for every day. They do not have to make up for the missed days [2]. It is also reported that: He saw a slave girl (with whom he had a child) who was pregnant or suckling and told her: you are someone who can not observe the fasting. You should, instead, feed a poor person for every day and you does not have to make up for the missed days [3]. In addition, Ad-Dâraqutni reported that Ibn `Umar : Was asked by his wife, when she was pregnant, [if it is possible to not fast]. He answered: do not fast and feed a poor person for every day and do not make up for the missed days [4]. As the saying of Ibn `Abbâs and Ibn `Umar was known among the Companions and there were no Companion who opposed them. So, it is a reliable proof and Ijmâ` (a consensus for the majority of the scholars). This is known, among the men of Ussûl Al-Fiqh (the fundamentals of jurisprudence), by the silent consensus[5] and that the interpretation [of the verse] by Ibn `Abbâs is related to the reason why the verse is revealed. And it is stated in the science of hadith that the interpretation [of a verse] which is related to the reason why a verse is revealed has the ruling of Raf`[6] (as if it is said by the Prophet). So, a saying like this is more correct than the other sayings which are based on the opinion and analogy. NB: 1. The suckling woman in the post partum period should make up for the missed days and she does not have to give a Fidya , because the post partum period prevents from observing the fast, contrarily to the period in which the woman is pure. 2. If the woman feeds her baby with the feeding-bottle, she should, also, observe the fasting because she does not really feed her baby [using the feeding -bottle]. 3. There is also, in the website, another fatwa (Concerning the permission to observe the fast for a suckling woman and the obligation, for her, to give Fidya). You can take profit of it. The perfect knowledge belongs to Allah . Our last prayer is all praise is due to Allah, the Lord of the Worlds. Peace and blessing be upon our Prophet , his Family, his Companions and Brothers till the Day of Resurrection. Algiers: Ramadhân 10th, 1427 October 3rd, 2006. [1] Reported by: Abu Dâwûd, chapter of the fasting (hadith 2408), and At-Tirmidhi, chapter of the fasting (hadith 715), and An-NassâI, chapter of the fasting (2275), and Ibn Mâjah, chapter of the fasting (hadith 1667), and Ibn Khuzayma (hadith 2042), and Ahmad (hadith 19841), and Al-Bayhaqi (hadith 8172), according to the hadith reported by Anas Ibn Mâlik Al-Ka`bi Al-Qushayri , who is not Anas Ibn Mâlik. This hadith has been considered Hassan (good) by At-Tirmidhi. It is authenticqtedied by Al-Albâni in Sahîh Abi Dâwûd (2/71) and Al-Wâdi`I in As-Sahîh Al-Musnad (hadith 74) and Al-Arnâût in Jâmi Al- Ussûl (6/410). [2] Reported by: At-Tabari in His Tafsîr (Exegesis) (hadith 2318). Al-Albâni said in Al- Irwâ (4/19): Its Isnâd (chain of narration) is authentic, according to the Shart (condition) of Muslim. [3] Reported by: Abu Dâwûd (hadith 2318), and At-Tabari in His Tafsîr (Exegesis) (2/136), and Ad-Dâraqutni in his Sunan (2/206) and he said that: Its chain of narration is authentic. Al-Albâni said: its chain of narration is authentic according to the condition of Mouslim. See Al-Irwâ' (4/19). [4] Reported by Ad-Dâraqutni in his Sunan (2/207). Al-Albâni said in Al-Irwâ' (4/20): Its chain of narration is Jayid very good. [5] See I`lâm Al-Muwaqqi`în of Ibn Al-Qayyim (4/120) and Al-Mussawwada of the family of Taymiya (hadith 335). [6] See Muqaddimat Ibn As-Salâh (24), and Tadrîb Ar-Râwi of As-Suyûti (1/157), and Tawdîh Al- Afkâr of As-Sanâ`ni (1/280) and Adwâ` Al-Bayân of Ash-Shanqîti (1/144).
Denk dat je dit het beste kunt overleggen met je man en jullie geestelijk raadsman. Discussies over religie mogen niet op deze site!
daar gaat hele topic nu toch over. zal toch wel niet lang duren voordat hij gesloten wordt want gaat al een stuk of 10 pagina's alleen over de religie.
ja en nee. het is toegestaan maar als je als moeder een ander kindje meer dan 4 keer borstvoeding hebt gegeven worden de kinderen hetzelfde als broertjes en zusjes en mag er onderling dus niet meer getrouwd worden.
Ach maar borstvoeding kan op die manier ook problemen oplossen Islam Watch - "Breast-Feeding a Man in Islam" by Mumin Salih
Alleen moet het kind wel jonger zijn dan 2 wil je een borstvoedingsband willen. Daarna telt het niet meer. Vies vind ik het trouwens dat mensen zo (volwassen mannen laten drinken) omgaan met iets wat zo mooi en makkelijk kan zijn (twee families binden dmv borstvoeding).
De dames die zeggen dat afkopen wel mag ik hoop dat jullie wel hebben gelezen dat de hadeeth die jullie aanhalen hasan is verkkaard? En dus niet saheeh.. En sommige geleerde het erover eens zijn dat deze hadeeth da'eef is. Volgens mij kijk je toch eerder naar een hadeeth die saheeh is dan hasan.. Maar goed. Ghair InshaAllah doe wat volgens jullie intentie het beste is en de rest is bij Allah subhana wa ta'ala. Fijne ramadan alle
Sorry dat ik steeds op jou reageer, maar dit klopt ook niet. Het is namelijk geen stelregel binnen de fiqh (in 'ilm-ul-fiqh handel je altijd op basis van stelregels) dat een saheeh overlevering per definitie boven een hasan overlevering moet worden genomen. Zo kunnen twee overleveringen die hasan zijn elkaar ondersteunen, en in dit geval is het de 'aalim die op basis van de hadeeth + de overleveringsketen de betrouwbaarheid beoordeelt. Dit is in dit geval ook gebeurd. Helemaal omdat het een zaak betreft waarbij het ene het andere niet uitsluit (i.e. fidayah versus later inhalen, of beiden). Koppigheid is geen eigenschap van de moslim, helemaal wanneer deze, wat betreft de Islamitische kennis, niet gegrond is op de juiste oesoel. Het zijn niet de dames in het topic die zeggen dat afkopen wel mag, maar gerespecteerde geleerden. Dat jij een andere mening sterker vindt en die dus verkiest, betekent niet dat de andere mening afgevallen moet worden, laat staan de aanhangers van die mening.