Net rapport bespreking gehad met de leraar van zoonlief. Nu kwam hij overwachts aan dat zoon in Juni de cito toets heeft gedaan ( ik wist hier niks van en dacht dat dat pas vanaf de leeftijd van 5 a 6 jaar werd gedaan??) en nu blijkt zoon op Taal en rekenen een A te hebben binnen gehaald? Leraar liet het zien op de computer maar ik had ineens zoveel info gekregen van hem daarvoor in het gesprek dat ik ben vergeten te vragen wat A score nou eigenlijk inhield .... Ik ging uit van een rapport bespreking geen cito en al helemaal niet in hetzelfde gesprek lol Hij gaat iig netjes over naar groep 2 terwijl ik dacht dat hij toch nog een jaartje groep 1 moest doen ( merken de kids niet zijn combi klassen) ivm zijn ADHD diagnose en zijn zware dip in zijn (toch al) concentratie. Kan iemand mij wegwijs maken??
A is juist heel goed Maar dat had je wellicht uit de reactie van de leerkracht al begrepen Met een iq-score van 122 ook geen gekke score Met 115 kun je naar het vwo... (Althans.. In theorie dan hè.. Er komt natuurlijk wel iets meer bij kijken uiteindelijk) Hier maken ze de Cito vanaf dat ze 6mnd op school zitten trouwens.
Tnx Saskia Ik ging echt blanco in het gesprek omdat de rapporten voor de kleuters niet veel inhoud, er staat alleen de ontwikkeling beknopt in een verhaaltje beschreven that's it! Dat wes meer een grappig verhaaltje voor later denk aan "Je bent enthouasiast en speel graag met de blokken"ect ect.... Cito dus geen idee. ja leraar melde idd dat de kids het krijgen na 6 maanden op school idd. Nu ik dit zo duidelijk ziet ben ik natuurlijk nog trotser op me kleine kanjer!
Hier staat op het rapport ook wat het betekend. A=goed tot zeer goed, +/-25 procent hoogst scorende leerlingen. U uw kind heeft meer uitdaging nodig in de vorm van uitbreiding van het werk en kortere instructies. Kinderen die meer uitdaging nodig hebben worden in het plusarrangement ingedeeld. is dus zeker iets om trots op te zijn
Taalbegrip en cijferbegrip (beetje anders dan taal en rekenen) Het is niet zo dat ze sommetjes maken hoor. Maar netjes tellen, cijfers herkennen en kunnen benoemen. Begripkennis en toepassing etc. Als je meer beeld wilt krijgen van wat de CITO feitelijk toetst, vraag dan eens een proefexemplaar op. Heel interessant. Wij hebben een abonnement genomen op een reeks die je informeert over wat de basisleerstof is in de verschillende groepen van de basisschool. Sommige scholen maken nog onderscheid tussen A, A+ en A++ Dat omdat de groep van 25% nog best groot is. EN of een kind die A scoort gelijk uitbreiding of verdieping nodig heeft, vind ik erg afhankelijk van het kind en zeker bij de kleuters. Er zijn zat voorlijke kinderen die heel graag spelen en geen last hebben van het beperkte cognitieve aanbod.
Klopt, bij ons kennen ze ook de A+. Onze oudste twee hadden deze uitslag en krijgen wel verdiepingsstof. Onze jongste wordt in november 5 en scoorde twee keer een A. De juf gaf aan dat ze naar groep 2 gaat maar wel met extra verdiepingsstof omdat ze vanaf dat ze in groep 1 zit al mee doet met groep twee en de extra stof nu ookal zelf pakt omdat de uitdaging niet groot genoeg is.
@cygnet: nog leuker is om op school te vragen om de gemaakte Cito in te zien. Die mag e niet meenemen verder maar dan zie je ook meteen wat hij goed/fout deed.
onze oudste had het taalbegrip onderdeel met maar 1 ( begrijpelijke) fout gemaakt. Juf heeft laten zien wat voor vragen er waren. Soms nog best moeilijk hoor voor een kleuter.
Nog beter is om naar de romeinse cijfers te kijken. Een C bijvoorbeeld zegt soms nog niet veel. Je kunt namelijk een C hebben. Een C richting B of een C richting D. Laatste is dus minder goed. Terwijl veel ouders denken hé een C dat is "gemiddeld".
À is zeer goed netjes hoor. Dochter had A++ voor rekenen en c voor taal. Nog best goed voor en kind wat al Logepedie heeft sinds haar 2,5 jaar en kei slecht hoort vanwegen continu oor vol vocht. Volgende week krijgt ze buisjes en ben benieuwt wat dat voor gevolgen gaat hebben in groep 3. Waarschijnlijk positief. Zoontje gaat na de vakantie voor het echte werk naar groep 1. Vorig jaar had hij bij het audiologisch centrum een iq score van 119 maar net als mijn dochter had hij een flinke taal dip. Toch is dat bij hem nu al stukken beter. Vind zelf de toetsen onnodig maar wel fijn om te horen of je kindje het goed doet.
mijn oudste scoort al sinds gr 1 en 2 alleen maar A en A+. Zelfs toen hij in gr 1 zat is hij mee getoetst met gr 2 en scoorde hij een B en A wat inhield dat hij al stof beheerste van een kind dat al 1,5 jaar op school zat. Net voor de kerst vakantie is hij gedeeltelijk naar gr 3 gegaan (hij was nog net 5 jaar ) omdat hij gefrustreerd raakte en ging vervelen en speelde nog mee in gr 2. Nu gaat hij officieel naar gr 3 na de vakantie maar hij gaat starten met lezen in gr 4 en wordt dan ook doorgetoetst. Dit kan omdat hij in een 3,4,5 combi zit. Hiervoor ging hij naar 2 verschillende klassen ( het is bij ons 1,2 en 3,4,5 ). Rekenen start hij even mee op in gr 3 omdat er een nieuwe methode komt, maar hij start al snel met pluswerk. Hij kan best goed rekenen, en luistert al stiekem mee met gr 4 waardoor hij ook al enkele tafels beheerst. Werkboekjes als klokkijken hoeft hij niet meer te doen in gr 3 om verveling tegen te gaan ( hij kan al klokkijken sinds zijn 5de jaar ). Hij is altijd heel constant in zijn citoscores geweest. Voor komend schooljaar is de bedoeling dat hij veel uitdaging krijgt. Verder willen wij hem opnieuw laten testen omdat we een iq test met een onbetrouwbaar beeld hebben. Advies is nogmaals testen. Ook weten we al dat hij faalangst heeft en perfectionistisch is wat niet goed is voor zichzelf. hij laat daardoor ook geen dingen zien als hij het in zijn ogen niet perfect kan. Dit is heel vervelend voor de leerkracht en voor zichzelf. Een voorbeeld is schrijven. Zijn fijne motoriek loopt niet voor maar gewoon passend bij zijn leeftijd. Omdat hij toch gedeeltelijk versnelde was het handig om hem b.h.v de fysio extra schrijfles te geven. Dan moest hij een schoolletter a maken bv en dan hield hij zijn hand ervoor zodat de fysio het niet zag. Als ze dan toch keek, dan was er ook niks mis mee en dan zei ze dat. Mijn zoon werd dan boos en zei dat het niet perfect was en kraste hem dan zonder pardon door. Verder was het ook heel moeilijk om hem aan het schrijven te krijgen. En ineens doet hij het zonder mokken en nog netjes klein ook. De juffen zijn verbaasd, maar dit is echt gewoon hoe mijn zoon is dus wij hadden dit wel verwacht. Het is alleen niet goed voor hemzelf om de lat zo hoog te leggen. Dat gaat gewoon tegen hem werken. En hij moet leren dat fouten maken mag. Heel verhaal, maar het ging om de A's. Je zoon doet het dus prima op school Overigens, een slim kind dat te weinig uitdaging krijgt kan ook zomaar een D score op een toets, dus hang daar nooit alles aan vast Gr MB2005.
@mb: praat me even moed in zeg.... Hier ook een vlotte tante die mede daardoor in een combi 3/4 klas komt volgend jaar ipv enkel groep 3. Ben heel benieuwd wat ze daarvan gaat vinden En of ze ook stiekem met groep 4 mee gaat luisteren vooral. Denk het wel.. Maar gezien we een ras-aanpasser hebben kan het best zien dat ze dat niet wil laten merken. Spannend dus
Onze zoon is ook een geweldige aanpasser hoor Daardoor is hij niet volledig versneld ( sociaal emotioneel he ). Zijn juf van gr 2 gaf zelf wel toe dat als hij met een 4 jarige omgaat, hij zich ook zo gedraagt en gaat hij met een 6 jarige om dan is hij ook gewoon 6 en verder kan je gesprekken met hem voeren alsof hij 16 is. Toen hij gedeeltelijk naar gr 3 ging zei ze dat hij eigenlijk al niet eens meer in gr 2 hoorde en dat hij cognitief al op 4 zat, maar ja hij is/doet dan zo jong he, dus dat heeft hem gewoon de kop gekost. Ik vindt het persoonlijk jammer dat hij ook nog in gr 2 zit. Hij komt daar regelmatig met frustratie vandaan. Het is bekend dat kinderen die cognitief verder zijn zich heel erg aan kunnen passen. Nog 1 week dan zijn we er klaar mee. Ik weet nog een leuk forum voor je waar je ook veel kunt vinden over aanpassen e.d. Als je de link wilt dan pb je maar Gr MB2005.
Mijn zoon scoort ook hoog op cito. Niet op alles, maar lezen en rekenen scoort hij I+ ( Bij ons op school gebruiken ze de nieuwe I t/m V ipv A t/m E citouitslagen) Hij zit in een combiklas 3,4 en 5. Instructie heeft hij alleen met groep 3 dus daar pakt hij niet zo snel iets mee van een hogere groep. Hij is al wel versneld met zijn tafeldiploma begonnen (normaal in groep 4) Ik herken dat perfectionisme wel in hem. Hij dacht dat hij bleef zitten omdat hij 1 rijtjes sommen fout had gemaakt. Hij is ontzettend streng naar zichzelf (en anderen) en nu eind groep 3 begint hij zich behoorlijk te frustreren. Veel akkefietjes en hij zegt zelf dat het hem te langzaam gaat. Begin volgend schooljaar ga ik er op aan dringen hem door te testen zodat hij op zijn niveau lesstof kan krijgen. Hij krijgt al wel pluswerk hoor ( rekenen en begrijpend lezen). Maar blijkbaar is het nog niet genoeg voor hem. Nog een weekje en dan vakantie! Hij heeft er zin in!
maar dat kun je toch zien op de uitdraai die je mee krijgt (ziet er ongeveer net zo uit als de de dingen uit het groeiboekje.)
Kylian werd in groep 1 de cito afgenomen die hij foutloos maakte. Toen hebben ze meteen de cito van groep 2 er maar achteraan gedaan en ook daar scoorde hij een A (met 1 fout). Dit + zijn gedrag hebben ons en de school doen besluiten om hem van groep 1 naar groep 3 te laten gaan. Ook groep 3 zoefde hij door (hij kon eindelijk doen wat hij wilde en dat was/is leren). Halverwege groep 4 begonnen er toch problemen te ontstaan. En na lang overleg hebben we met zijn allen besloten om het grootste struikelblok voor hem weg te halen. Dat was namelijk het schrijven, hij moet zich hier zo op concentreren (aan elkaar en klein) dat hij de originele taak vergeet. Binnen 3 weken was hij weer bij met de klas en het ging zelfs zo goed dat hij de laatste 4 weken van school heeft doorgebracht in de + groep ipv het extra aandacht groepje waarin hij zat (en dat alleen maar door dat k schrijven). En toen kwam de grootste klapper, zijn rekentoets (hij gaf de antwoorden en een volwassene schreef ze op) van de cito. Van de allerlaagste E (toen moest hij hem nog zelf invullen) naar een midden A. De school heeft nu een laptop voor hem aangevraagd (kon nog vanuit zijn rugzakje) zodat hij straks niet hoeft te schrijven. Op ons verzoek moet hij wel blijven meedoen met de schrijfoefeningen (maar dat is dan niet voor een cijfer). 19 augustus begint de school weer, Kylian is dan nog 6 jaar (de 20ste wordt hij 7) en gaat dan naar groep 5 (en ja daar zijn wij trots op)
@Pluk ik begrijp goed dat je trots bent op je zoon dat hij het goed doet op school en ik hoop van harte dat dat ook zo blijft. Veel versnellers struikelen bij het overgaan naar het middelbaar onderwijs.