even spuien...camera in de babykamer

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by sunshineS1976, Aug 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    Waar het om gaat:
    Mijn schoonmoeder komt een vaste dag in de week aan huis om op te passen. Een lief mens, maar ze heeft haar eigen opvattingen over opvoeden.
    Veertig jaar geleden was alles anders en manlief is er ook niet slechter door geworden, dat is een beetje haar motto.

    Een kindje mag je gerust laten huilen, het moet weten dat het bedtijd is. Vindt zij. Vaak genoeg is ze hier over de vloer geweest toen ons meisje ( 2 maanden oud was) wekenlang 's avonds niet wou slapen en krijste alsof ze vermoord werd. Ze wilde gewoon bij ons zijn. Als ze er op die momenten was, schroomde ze niet om haar mening te verkondigen. "Baby is moe, het IS bedtijd, dus ze moet weten dat ze in dr eigen bedje moet slapen. Niet verwennen! Laten huilen, ze houdt vanzelf op. "
    Waren wij het absoluut niet mee eens en deden we dan ook niet. Die fase is vanzelf weer over gegaan.

    Ook 's middags bij het slapen gaan komt het wel eens voor dat we nog even een keer of twee naar boven moeten lopen omdat ze zich op haar buik heeft gedraaid en niet meer zelf terug kan en gaat huilen. Of omdat ze overdwars in dr bed ligt met haar hoofd tegen de spijlen aan. Weer even goed leggen en dan gaat ze meestal wel slapen. Nu is schoonmoeder kennelijk niet van plan om aan gehuil gehoor te geven. "Naar bed is slapen, het huilen houdt vanzelf wel op. En op de buik kunnen baby's ook goed slapen. Dat mocht vroeger ook gewoon. Als je steeds gaat kijken als ze huilt went ze daar aan dat je komt en verwen je haar."
    Hoe vaak ik ook zeg dat dat niet waar is, dat je een kindje tot ze 1 jaar oud zijn niet kunt verwennen, ze blijft bij haar standpunt.
    Ze is ook geen fan van babyfoons (omdat ze er toch niet op reageert) maar als ze echt huilen dan hoort ze het vanzelf wel.

    Ik ben vaak in gesprek gegaan en dan zegt ze dat ze haar echt niet laat huilen en als ik dan verwijs naar al haar opmerkingen, zegt ze dat ze dat zei om mij een beetje te stangen omdat ik overbezorgd ben... belachelijk en ik geloof het voor geen meter.

    Ik heb vorige week al aangekaart dat als onze ideeën niet op 1 lijn liggen, het beter is om maar niet op te passen, dan zoek ik iets anders. Maar nee, dat was niet nodig. Ze weet echt wel hoe het moet...

    Punt is ook: we betalen haar per uur. Gewoon zwart en komt neer op hetzelfde wat ik kwijt zou zijn aan een gastouder wit.
    Zij werkte voorheen op die dag en heeft die dag nu vrijgesteld zodat ze kan oppassen. Maar ze is ook maar alleen en loopt dan inkomsten mis, dus wilde graag wel wat betaald hebben. Daar kan ik mezelf in vinden, helemaal niet raar. Maar ik vind wel dat als we haar betalen, dat ze dan wel het hoort te doen zoals wij het willen... of is dat onredelijk?

    Anyway, omdat ik ergens toch niet helemaal vertrouw hebben we nu een camera in de babykamer geplaatst. Via een app heb ik altijd toezicht op haar bedje en kan ik op mijn werk zo nu en dan eens spieken rond bedtijd of het goed gaat allemaal.
    Ze weet dit nog niet en kan de komende dagen ook niet meer komen om er nog even over te praten. Manlief vindt wel dat zijn moeder het hoort te weten.

    Ik ga haar dus niet bekijken, het is puur mijn meisje. Dat ik haar hopelijk lekker kan zien slapen en dat ze niet een uur lang krijsend op haar buik ligt te spartelen omdat oma niet komt...
    Gaat het wel zo, is het ook meteen klaar met oppassen.

    Ik ga mezelf nu alleen een beetje afvragen of ik niet te ver ga... ik wantrouw trouwens iedereen wat betreft mijn kleintje...dat ligt ook aan mezelf. Daar moet ik mee dealen... Ik kan natuurlijk geen camera 24/7 op haar gericht hebben. Maar door alle opmerkingen van schoonmoeder heeft ze het er wel naar gemaakt vind ik, dat ik het toch een beetje wil controleren.

    Ik vind het superfijn dat ze kan en wil oppassen, dat ons meisje een band kan opbouwen met oma en vooral dat ze ook lekker in haar eigen vertrouwde omgeving is. Ik wil het een kans geven omdat ik hoop dat het een succes wordt. Maar dan moet ze die ouderwetse opvattigen wel een beetje laten varen...
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    Jun 13, 2009
    22,856
    19,240
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het niet kunnen dat je een camera plaatst zonder dit met je schoonmoeder te bespreken. Jij kunt wel zeggen dat het gaat om je meisje, maar het komt er natuurlijk wel op neer dat je jouw schoonmoeder controleert.

    Ik zou heel simpel zijn: of jij en je man hebben allebei vertrouwen in haar manier van verzorgen, of niet. En als jullie het niet vertrouwd vinden om iemand alleen te laten met jullie kind, moeten jullie het niet doen. Ongeacht de relatie die je met die persoon hebt.

    En wat betreft het opbouwen van een band: onze ouders passen niet structureel op onze zoon. Wel met enige regelmaat (1 à 2 keer per maand, soms iets vaker). En de band is prima hoor!
     
  3. KiRaSeSe

    KiRaSeSe Fanatiek lid

    Sep 10, 2012
    3,187
    0
    0
    Noord Holland
    Om die rede gestopt met werken en oma mag niet oppassen...
    Vertrouw der niet na EXACT zelfde teksten die jij zegt...

    Dan financieel maar minder... maar vertrouw het gewoon niet...

    Ik zou voorbaat al zeggen dat je het niet vertrouwd...
    Dus je niet met goed gevoel aan oppassen kan beginnen...
     
  4. MamaenMini

    MamaenMini Fanatiek lid

    Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    Ik zou t zelfde gedaan hebben! Maar je kan echt beter stoppen met haar op te laten passen en eerlijk zijn.

    Ik werk zelf op een kdv maar als kids huilen in bed en ik zit net een flesje te geven aan een andere komt t ook voor dat n kindje zo n half uur huilt.
     
  5. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    Jan 5, 2012
    4,525
    2
    36
    TS, als er zo weinig vertrouwen is, dan zou ik haar niet laten oppassen. Niet met en niet zonder camera. En een camera ophangen zonder haar medeweten, dat kan natuurlijk echt niet. Als ze daar achterkomt, richt je onherstelbare schade aan. Bovendien: wat doe je jezelf aan? Dat wordt elke vijf minuten kijken, wat een stress zeg.

    Praten dus maar weer. En dan een knoop doorhakken. Sterkte.
     
  6. jessy77

    jessy77 VIP lid

    Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Dan zou ik haar laten stoppen met oppassen als ik haar echt niet zou vertrouwen. Maar een camera plaatsten om haar zo in de gaten te houden..want uiteindelijk gaat het daar echt wel om..nee, vind ik niet kunnen.
     
  7. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    #7 sunshineS1976, Aug 18, 2013
    Last edited by a moderator: Aug 18, 2013
    Ik vind t ook lastig... maar ik vertrouw niemand dus wie dan ook komt oppassen, ik zal me daar zorgen over maken. En ja eigenlijk kan het ntl niet een camera ophangen.
    Maar ik moet werken helaas. Ben de kostwinner. Manlief mag niet minder werken van zn baas en in deze tijd ander werk aangaan (laat staan dat je t vindt) is too tricky.
     
  8. adi

    adi Niet meer actief

    Waar is de andere leidster op de groep dan? En GGD schrijft voor dat slapende baby's om de zoveel minuten gecontroleerd moeten worden. Jullie houden je dus niet aan richtlijnen? Op welke kdv werk je dan?
     
  9. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    Jan 4, 2013
    4,621
    1,576
    113
    Female
    het oosten
    Nou ik zou dus echt niet blij worden als mijn baby een halfuur huilt! Gelukkig hoeft hij niet naar een kdv als ik dit zo lees.

    @TS: Ik vind niet dat je zonder te vertellen een camera moet plaatsen. En ik denk dat een camera de banden onderling ook niet bepaald zal versterken.
    Mijn advies; stop met haar laten oppassen. En er zijn ook echt hele lieve gastouders.
    Ik heb ook zo'n lieve vrouw voor mijn zoontje waar ik hem echt met gerust hart naar toe breng. Ze heeft zelfs de voorkeur boven mijn schoonmoeder ook.
     
  10. dt50

    dt50 Actief lid

    Jan 5, 2009
    215
    0
    16
    Een camera plaatsen om de oppas in de gaten te houden? Sorry om de baby in de gaten te houden? Belacheljik om zoiets te doen, zeker zonder de oppas het te laten weten.

    Ik denk dat je het je schoonmoeder niet moet laten weten, want dat is denk ik, definitief het eind van je relatie met je schoonmoeder. Ik denk dat je gewoon een andere oppas moet zoeken.
    Waarom doe je je kind, je schoonmoeder en jezelf dit aan? want je betaald het zelfde als een gastouder schrijf je. Breng je kind af en toe eens een middagje of een uurtje naar haar, wanneer ze kleinkind een alleen wil hebben.
     
  11. Mowtom

    Mowtom Fanatiek lid

    Aug 22, 2006
    3,530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ik zou het zeker bespreken met haar. Kijk of jij je kindje wil zien moet je zelf weten dat staat niet ter discussie denk ik maar het is wel zo fair om het te melden.

    Vraagje wat voor camera en app heb je dan? Kende ik niet zoiets..
     
  12. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    Nou ja schoonmoeder lijkt me toch wat vertrouwder dan een total stranger. Het was vooraf allemaal goed bedacht enzo maar wist niet dat ik er zo n moeite mee zou hebben om haar aan anderen toe te vertrouwen.

    Mowtom, cam en app van D Link.
     
  13. liefsvanmama

    liefsvanmama Niet meer actief

    Net wat iedereen al zegt. Als je het niet vertrouwt, dan haar niet laten oppassen. Huur dan een gastouder in. En hoe verleidelijk het idee van een camera ook is, dat kan echt niet zonder overleggen.
     
  14. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    Jan 4, 2013
    4,621
    1,576
    113
    Female
    het oosten
    Vertrouwder?...zo vertrouwd dat je stiekem een camera wilt plaatsen? Ze respecteerd jou visie van opvoeding niet en gaat tegen jouw wil in doen wat ze zelf wilt?

    Tja..dan vertrouw ik mijn gastouder 100x meer. De klik is zo belangrijk. Dat je samen op 1 lijn zit.
     
  15. sunshineS1976

    sunshineS1976 Niet meer actief

    Ja ik denk dat ik daar toch maar naar op zoek moet gaan.
    Thnx voor jullie mening :)
     
  16. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    Jan 4, 2013
    4,621
    1,576
    113
    Female
    het oosten
    Ik vond dat ook heel eng hoor...zo'n 'vreemde' gastouder. Maar je gaat toch eerst afspreken met zo iemand en je vielt al snel genoeg of de klik er is.
    Eerste keer wegbrengen is dan eng maar na een paar keer is het wennen. Haar kleinkinderen komen ook bij haar. Mijn zoontje begint meteen te lachen als hij haar ziet. Je voelt wel of het goed zit. Het is zo fijn als je je kind gerust kan achterlaten bij iemand.

    Ik zou toch elke keer in de zenuwen zitten als ik me steeds moet afvragen of mijn zoontje alleen ligt te huilen enzo...
     
  17. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Ik mag echt hopen dat je die camera snel weghaald of het snel verteld aan je schoonmoeder. Dit kan echt niet. Vind het erg onrespectvol ook tegenover je sm. Hoe zou jij je voelen als je in haar plaats zou staan? Wat als jouw baas stiekem camera's bij jou ophangt? Vid het echt niet kunnen.
     
  18. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik vind dit absoluut niet kunnen, een camera plaatsen zonder dat oma dat weet.
    Als je je kind zo slecht uit handen kunt geven dat je zelfs degene die je eigen man heeft opgevoed niet met je kind vertrouwt, dan kun je beter zelf thuisblijven en alles zelf doen vind ik.
     
  19. la34

    la34 Actief lid

    Jan 31, 2011
    227
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ben ik het dus echt helemaal mee eens. Je moet beslissen of je haar vertrouwt of je elders opvang zoekt als jullie het niet eens worden. Je schoonmoeder klinkt hardleers en zij lijkt niet echt van plan zich aan jullie wensen te houden. Dat gaat ook in de toekomst alleen maar frictie opleveren. Opbouwen van een band vind ik geen excuus. Oppassen door grootouders heeft doorgaans gewoon met kostenbesparing en vertrouwdheid te maken (en dan moet er dus vertrouwen zijn), anders riskeer je juist dat er geen gezonde relatie ontstaat. Vergeet niet dat je aan de oppassers van je kind een opvoedkundige rol geeft, en die moet (ook om het kind niet in verwarring te brengen) zoveel mogelijk overeen komen met jouw/jullie manier van opvoeden. Een camera plaatsen zonder melden vind ik echt niet kunnen en ik kan mij voorstellen dat dat voor grote problemen gaat zorgen als zij erachter komt. Dus als overleg niet werkt moet je echt kiezen; slikken of een opvang zoeken waarmee je op 1 lijn zit.
     
  20. Je schoonmoeder heeft haar zoon grootgebracht - dus ze kan het wel. Ideëen over opvoeding hoeven niet altijd helemaal te stroken, maar in grote lijnen wel. Kinderen leren heus wel dat er bij verschillende mensen andere regels zijn.
    Als je een 2e kindje hebt, zal het ook voorkomen dat er eentje iets langer alleen ligt te huilen omdat je met de ander bezig bent.
    Mijn moeder heeft ook wel eens gezegd dat ze wel wat mogen huilen, maar als ze dat dan doen vraagt ze me of ik niet even moet gaan kijken omdat ze al zo lang huilen (dat is dan pas 5 minuten, en soms is mijn zoontje gewoon wat boos.) (Zoontje is nu 2+, baby is 10 mnd).

    De vraag is: Wordt er goed voor je kind gezorgd, ook al is dat niet op jouw manier?
    Het is moeilijk om los te laten, zeker bij een eerste kindje. Zeg dat ook tegen je schoonmoeder, vooral dat het je niet loslaat dat ze je kindje zo makkelijk laat huilen. Spreek een tijd af: max. 10 minuten laten huilen.

    Het zal heus wel goed komen. Vraag anders je partner om eens met zijn moeder te praten over jouw zorgen, dat het erg belangrijk voor je is.
    En die camera? Weghalen. Want wanneer hou je op? Tuurlijk, wij hadden die ook wel eens willen hebben als we geluiden hoorden (wat is ie nu weer aan het doen!) maar op welke leeftijd stop je?
    Sowieso lijkt het me niks om een de beelden van mijn kind live via internet te versturen... kan het nog zo'n veilig opgezette verbinding zijn, het zal toch maar eens gehackt worden.
    Ook voor je eigen leerproces: je kan je kind niet 24h per dag in de gaten houden. Ik zou er denk ik nog meer mee bezig zijn. Of alleen nog maar.

    Dus inderdaad, open kaart & een beslissing nemen, heldere afspraken (ze wordt ook betaald dus daar mag je wel afspraken in maken). Maar van haar eisen dat ze totaal verandert en haar opvattingen drastisch verandert is niet realistisch, dus kijk wat wel haalbaar en realsitische afspraken zijn.
     

Share This Page