Dit wilde ik net gaan schrijven. Jij doet het eigenlijk hetzelfde als heleentje, alleen jij haalt er steeds aan beide kanten 1x af, terwijl zij in één keer de 2x van rechts naar links verplaats. Daardoor heb je nog maar aan één kant (links) een x staan en rechts alleen nog maar getallen. Overigens plaats je onnodig haakjes in de som, want -8x is hetzelfde als (-8 · x). Ook 6x - x + 1 is hetzelfde als (6x x) +1, en is -2x x +3 hetzelfde als (-2x x) +3. Haakjes geven aan dat je dat wat er tussen staat eerst moet uitrekenen, en dat als één getal op die plek in de som moet zetten.
Jullie hebben gelijk! maar van die haakjes deed ik expres om het voor mezelf iets overzichtelijker te houden. Nu ik heb gezien hoe andere tot de oplossing komen is het wel weer iets duidelijker geworden. Uiteindelijk is de oplossing hetzelfde, alleen werk ik (veel ) omslachtiger.... (en onstaan er inderdaad veel sneller foutjes)
-8x + 14 = -x + 2 -8x + x = -14 +2 -7x = -12 7x =12 x = 12/7 -2x + 6 = x + 1 -2x - x = 1- 6 -3x = -5 3x = 5 x= 5/3= 1 2/3 -2 (x - 4) = x - 4 -2x + 8 = x -4 -2x -x = -4 -8 -3x = - 12 3x = 12 x = 4
OMG wat studeer jij? Ik dacht dat ik niet al te dom was, maar wiskunde heb ik nooit gekund. Dit is wel heel ingewikkeld
Je moet het eigenlijk zien als een balans. Dat is zo'n ouderwetse weegschaal. Als je daar aan de ene kant gewichtjes afhaalt (of bij zet), moet je er aan de andere kant evenveel gewicht afhalen (of bijdoen), om te zorgen dat hij weer recht hangt. Bij vergelijkingen moet je steeds alles wat je links erbij doet of eraf haalt ook rechts erbij doen of eraf halen. Zo: -2x + 6 = x + 1 -2x + 6 - x = x + 1 - x -3x + 6 = 1 -3x + 6 - 6 = 1 - 6 -3x = -5 -3x/-3 = -5/-3 x = 5/3
@ soeza; Ik vind het knap dat je hier überhaupt aan begint. 2 maanden na mijn bevalling kon ik nog geen boodschappenlijstje maken zonder iets te vergeten. Laat staan wiskunde sommen maken
Weg???? Die van mij is nooit gegroeid. Hier had net zo goed chinees kunnen staan, ik begrijp er werkelijk geen jota van ... Ik ben een alpha, béta vakken liggen mijn totaaaaaal niet (met uitzondering van bio en scheikunde)
Hihi ik moest wel eens lachen toen ik deze vergelijking zag. Echt moeilijk is hij niet. Wij kregen dit soort vergelijkingen toen wij in het 1 ste middelbaar zaten (13j). Ik wil je de vergelijkingen niet tonen die wij moesten oplossen toen wij in het 6de middelbaar zaten (18j). Soms 2 bladzijden vol!!
@Stephanie: Klopt, eerstegraadsvergelijkingen met 1 onbekende zijn eerste of tweedeklas stof op de middelbare school, ook op vmbo (in ieder geval tl).
ja, dit zijn nog leuke. bij de tangens en cotangens draaide ik helemaal in de soep. Om nog maar van parabolen ed te zwijgen. En dan te bedenken dat mijn vent dat leuk vind. Ooit hebben hij en zijn vrienden eens een gehele avond gerekend om te berekenen hoeveel m2 stenen ze moesten kopen voor een schelpvormig terras. De tangensen en parabolen, en berekeningen met oneindig vlogen in het rond (maar hij is geen nerd hoor zegt hij zelf)
Wel leuk om te doen! Ik vond wiskundige vergelijkingen altijd leuk... Kansberekening ook trouwens. Maar verder weinig wiskundig gevoel toch.. Jammer vond ik altijd.
Vind ik ook echt leuk! Daarom ook wiskunde docent geworden. Maar sommige dingen zou ik wel weer op moeten halen nu ik op niet al te hoog niveau werk
Haha, klinkt als een gezellige avond... ach, is weer eens wat anders dan mannen onder elkaar die urenlang over voetbal zwetsen
Nee precies, ze zijn niet eens overdreven moeilijk.. maar soms ben je er teveel over aan het nadenken en dan snap ik er niks meer van, terwijl als iemand dan van 1 som de oplossing geeft, ik denk "oh ja zo" en dan maak ik er 10 foutloos na elkaar. Ik moet gewoon niet zoveel nadenken
ik heb hem nooit gevonden die knobbel, haha..... mijn man heeft wiskunde gestudeerd.....en nu zou je denken dat hij mijn meiden mooi kan helpen met het rekenen ( de oudste hebben echt moeite met rekenen) maar nee hij kan zich niet inleven in hoe het is al je niet kan rekenen, hij legt iets uit, en in zijn ogen is dat heel simpel en dat moeten ze dus maar snappen..... en dan raakt ie gefrustreerd dat hij dat niet over kan brengen en wordt hij boos..... dus nu reken ik met de meiden, en als ik het niet snap vraag ik aan hem hoe het zit.... maar ik kan hem ook moeilijk volgen.... is altijd een moeilijk thema hier.... echt op eieren lopen......