Spannend, dochter symptomen ASS… school afwachten.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door DeeLighT, 1 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Spannend, nog even afwachten dus. Waar staat Son precies voor?
    Zijn de scholen alweer begonnen bij jullie? Ben benieuwd hoe het gaat.

    Ik herken niet wat jij zegt. Dat ze zonder teleurstelling zo kan stoppen met een spelletje. Ik neem aan dat het dan wel stoppen op verzoek is?

    Hier nog twee weekjes en dan start Sven op t kdc. Ik vind t enorm spannend. Vorige week met Sven wezen kijken en hij vond t er best leuk. Er is een snoezelruimte incl ballenbak en een hele grote tuin om te spelen. En hij mag dan ook met t busje en hij is gek van busjes, dus dit ziet ie wel zitten. Mamma vind dit nog t moeilijkst :)
     
  2. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    yep herkenning. Zo is Erik ook.
    Geeft het antwoord wat wenselijk is ookal zie je aan alles aan hem dat ie het tegenovergestelde bedoeld.

    Spannend hoor de uitslag ben benieuwd!!

    Wij wachten ook dingen af. Volgende week de mri om te kijken of Erik een stofwisseling of spierziekte heeft.
    En de begeleidster van Erik is in overleg met de psychiater voor medicatie vanwege zn erge gedrag.

    Vandaag is Erik begonnen op speciaal basisonderwijs. Heel spannend!!
    Vorige keer dat ie op een reguliere school starte ging het totaal mis en stopte hij totaal met eten en drinken en was kantje boord of hij moest sondevoeding.
    Toen is ie met spoed geplaatst op het mkd.
    Nu maar afwachten hoe het gaat lopen........
     
  3. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Romy, ja de onderzoekster zei dat ze nog 1 keer mocht doen en dan moest stoppen.
    Klinkt wel leuk voor Sven dat kdc! Kan me voorstellen dat je het spannend vind hoor, ik leef hier ook toe naar de eerste schooldag. Begint hier op 2 sept.

    Son test is een niet-verbale intelligentietest. Mocht er een discrepantie zijn kan dit er eventueel wat uitkomen met deze test heb ik begrepen.
    Op de cito van de peuters scoorde ze taal 69 van de 70 punten en rekenen 70 vd 70. Ver boven gemiddeld dus. Dit is ook een reden waarom we toch daar dat centrum zijn gegaan. We hadden nooit verwacht dat dit er uit kwam, omdat ze zo weinig van zichzelf laat zien zegmaar.

    Mamzie, ik hoor ook altijd, goh wat een rustig meisje, wel érrug rustig he. En zo gedwee etc...
    Moet zeggen dat de tics met haar mond wel echt erger worden. Ze doet het nu de hele dag door, constant "spoelen" met speeksel of lucht langs haar tandjes wat een geluid maakt (word er soms gek van:)).
    Ben benieuwd hoe het Erik zal vergaan, gaat hij een hele dag nu?
    Heel spannend ook dat je die onderzoeken nu verwacht pfff... kunnen ze er wat aan doen als hij een stofwisselingsziekte heeft?

    Heb het idee dat alles mijn dochter zoveel energie kost, dat ze daardoor erg veel eet en trek heeft. Ze is ook heel tenger, altijd geweest.
     
  4. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    #64 DeeLighT, 19 aug 2013
    Laatst bewerkt: 19 aug 2013
    Moet zeggen dat het trouwens erg snel gaat. Ze heeft dus al 2 speelafspraken gehad, wij hebben al 2x als ouders een gesprek gehad en de SON test.

    De onderzoekster had trouwens wel het idee dat ze toe is aan school. Dat hebben wij ook wel. Ze wil leren lezen en schrijven en telt al heel goed (tot 100). We doen nu wat vaker spelletjes op de laptop, bv letters in de goede doos doen bijv b en d uit elkaar halen. Vind ze heel leuk maar na een kwartiertje is ze dus ook echt moe. Zoeken naar een goede balans dus...
     
  5. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Owen heeft anderhalf jaar geleden ook de SON test gedaan. Daaruit bleek toen dat ie niet naar het mkd kon maar naar het kdc moest.
    Volgende week hebben we een psychologische test. Dit omdat het anderhalf jaar geleden niet lukte met hem ( zo in zichzelf gekeerd was ie toen )
    Maar nu is ie zover vooruit gegaan dat het hopelijk wel lukt.

    Hopelijk kan ie binnenkort weg bij het kdc. Ow wat heb ik een hekel aan onze kdc. Zoveel fouten maken ze en de communicatie is vreselijk slecht :( :(


    Erik heeft ook een mondtic. Hij tuit de hele tijd zn lippen.
    En in periodes dan haalt ie ook continue zn schouders op.

    Tja, geen idee of er wat aan te doen is als ie een stofwisseling of spierziekte heeft. Ligt eraan welke denk ik.
    iig blijft ie nu achteruit gaan en hopelijk met diagnose en juiste behandeling zal het beter gaan.
     
  6. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Mamzie, wat voor soort score kwam er uit dan bij Owen, heel laag? Of discrepantie?

    Lijkt me vreselijk als je zo'n hekel hebt aan dat kdc... lijkt me dat het een samenwerking zou moeten zijn.
     
  7. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Owen deed de test toen ie 2 jaar en 2 maanden uit was. Daar kwam uit dat ie een ontwikkelingsleeftijd had van 9 maanden.
    En op communicatiegebied had ie een ontwikkeling van een 4 maanden oude baby
     
  8. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Mamzie, jeetje wat heftig!
     
  9. Storm

    Storm Niet meer actief

    Mijn zoontje gaat volgende week dinsdag beginnen met een test. Misschien ook wel de SON dat weet ik eigenlijk niet eens. Wel non-verbaal in elk geval. Ben ook heel benieuwd wat daar uit gaat komen. Hij zou eigenlijk met zes weken moeten beginnen op het BO, ik hou mijn hart vast.
    Hij scoort op de CITO testen van de PSZ nog niet zo heel slecht, alleen het rekenen is wat minder. Tja, als je taal niet meewerkt. Rekenen is toch een groot deel ook taal. Boven, onder, naast, tussen, enz. Terwijl hij cijfers dus wel heel leuk vind. Hij kan al cijfers lezen t/m 12 (en misschien wel meer, maar de klok heeft niet meer cijfers).
    En vanaf volgende week starten we thuis ook met een intensievere begeleiding. Ook met videobegeleiding (yeah).
    Mijn zoontje was eindelijk zindelijk toen hij drie jaar en drie maanden was. 's Nachts eerder dan overdag. Maar nu is hij iedere keer weer nat overdag. Niet dat een complete plas in de broek doet, maar hij wacht gewoon te lang met naar de wc gaan. 's Nachts heeft ie nooit een ongelukje.
    Momenteel zijn er tussen mij en mijn man ook zeer veel spanningen, misschien dat dat er mee te maken heeft. Ik weet het niet.

    Hij gaat nu een week of vier naar het MKD, het idee begint te wennen. Mijn zoontje vindt het wel leuk daar in elk geval. Dat scheelt.

    @mamzie: heftig zeg. Het is bij jullie ook wel dubbel op. Naast ASS nog zoveel dingen die ook grote invloed hebben op de ontwikkeling. Dan ben ik stiekem wel heel blij dat het bij mijn kereltje puur ASS is.
    En dat jullie KDC dan zo rommelig is. Je hebt het niet voor het kiezen natuurlijk. Waardeloos. Snap dat je daar gefrustreerd van raakt.

    @Romy: spannend. Hij gaat het vast leuk vinden. Als je er zelf ook mar een goed gevoel bij hebt. Toen ze hier gingen opperen dat mijn zono naar het MKD zou kunnen had ik echt zoiets van hmm, mijn zoon? Maar toen we daar waren wezen kijken vond ik het al een stuk minder erg :)
     
  10. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Storm, volgensmij zijn er 2 non verbale tests, maar word de son het vaakst gebruikt. Kan me voorstellen dat je benieuwd bent. Soms zou je gewoon even in die koppies willen kijken.

    Mamzie, hoe doet Erik het tot nu toe?

    Heb een vraag aan jullie. Zit te dubben wat ik moet doen, de situatie met mijn dochter wel of niet op school aangeven? En zoja, hoe pak ik dat aan? Wil er ook niet teveel nadruk op leggen, bang voor een "naampje".
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Hmm je kunt je zorgen toch voorleggen bij de juf?
    Dat je verwacht dat het gewoon goed gaat maar dat het wel handig is als juf weet wat er speelt.
    Kun je ook meteen vertellen wat ze kan mbt tellen enzo want dat is heel wat meer dan de gemiddelde kleuter.

    Heel wat kleuters kunnen niet goed tellen, hebben niks met letters etc.
    Die leren kleuren en vormen/aantallen/sorteren en tellen in groep 1.
     
  12. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Saskia, dankje. Ben zelf ook aardig onzeker zoals je merkt. Ik zal het verslag geven van de psz en het dan even aanhalen.
     
  13. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @deelight: eerste keer school is altijd eng he :)
    Als je dan ik denkt.. Dat je kind anders is dan de rest zal dat weinig goed doen voor je gemoedsrust :)

    Maar Anne gaat nu naar groep 3... En als item op haar rapport staat: "tellen tot 10: goed"
    Mag ook wel.. Het was niet alsof ze dat 2 jaar terug nog niet kon.. Maar dat maakt wel duidelijk dat tellen tot 100 echt geen eis is om toegelaten te worden tot de kleuterklas :)
    En dat blijkbaar het wel een punt is waar in de klas aan gewerkt wordt.

    Bij ons telden ze elke dag hoeveel kinderen er waren.
    En schatten of er meer jongens of meer meisjes waren..
    En dan tellen of er echt meer jongens dan meisjes waren of andersom.
    Wij waren niet heel erg onder de vaardigheden die ze opdoen in de kleuterklas.
    Maar mag aannemen dat er genoeg kinderen zijn die wel echt wa bijleren... Anders is een kleuterklas ook enkel bezigheidstherapie en zo zal het toch niet bedoeld zijn :)
     
  14. Storm

    Storm Niet meer actief

    Ik heb eigenlijk geen idee wat de gemiddelde 'beginnende' kleuter kan. Ik denk altijd dat mijn zoontje achter is. Wat taal aan gaat is dat ook zo. Toch kan hij al aardig goed tellen en kleuren kan hij allemaal benoemen. Ook licht en donker varianten. Vormen ook geen probleem en sorteren is zijn hobby ;)

    Ons is geadviseerd om in ieder geval op school aan te geven hoe of wat. Gewoon om erachter te komen of de school met je wil samen werken en wil kijken hoe je samen het beste uit je kind kunt halen.
    Wat niet wil zeggen dat mijn zoon in de klas een speciale behandeling nodig is, juist niet. Ik denk dat je juist problemen een beetje kunt voorkomen door met de leerkracht voor te bespreken wie je kind is en wat het nodig is.
     
  15. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @storm: ons werd ingefluisterd dat we school vooral op de hoogte moesten brengen van het feit dat we een "Slimme Tante" hadden.
    Ze scoorde op alle peuterlijsten heel erg hoog.

    Dat hebben we dus braaf gedaan.... En vervolgens zouden ze er op letten en hebben ze er nauwelijks wat mee gedaan.
    Wij hadden ook geen idee wat gemiddeld was... Anders hadden we veel harder op onze strepen gestaan.

    Vandaar dat ik soms wellicht wat fel reageer als mensen aangeven dat hun kind al tot 100 telt nog voordat ze naar school gaat :)
    (Onze dochter kon ong tot 40 tellen en wilde uiteindelijk helemaal niet meer naar school... Dat is echt niet leuk zegmaar)
     
  16. adi

    adi Niet meer actief

    Ik vind dat alle kleuters best veel leren in de kleuterklassen, ook al komen ze daar al lezend en schrijvend. Wat ze daar leren gaat veel verder dan dat.
    Maar dat is ook wat je bedoelt idd.

    Ik merk bij ons in de klas dat ze wel heel vroeg merken waar de voorkeur van het kind ligt ( kinderen kiezen meestal voor de veiligheid, dus datgene wat ze al goed kunnen) en dat de juf stimuleert om juist de grenzen te verkennen in datgene wat ze verder moeten ontwikkelen.
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @adi: en als je dat voorzichtig oprekt gaat het meestal wel goed ja.
    Daarom is het handig als zo'n juf weet wat voor vlees ze in de kuip heeft.

    Als een juf echter nooit eisen stelt aan wat je doet.. Is het bovenal bezigheidstherapie.
    En dan ook nog eens saaie bezigheidstherapie.
     
  18. Storm

    Storm Niet meer actief

    #78 Storm, 22 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 aug 2013
    Het is voor ons niet om te vertellen of hij slim is of juist niet... Het gaat er bij ons juist om dat de leerkracht hem niet gaat dwingen om hem/haar aan te kijken, niet aan hem gaat zitten, vooraf duidelijk aangeeft dat ze zo van spel aan tafel naar de kring gaan, want zonder voorbereiding kan de hele school meegenieten en weten ze binnen de kortste keren dat de kleuters weer eens wat anders anders gaan doen. Daarbij is het ook noodzaak dat hij de gelegenheid krijgt om eerst datgene af te maken waar hij mee bezig is en hem niet te dwingen het zomaar weg te leggen. Wat dus weer inhoudt dat de leerkracht een beetje in moet schatten wanneer het tijd is en of mijn zoon dus nog tijd heeft om een nieuwe puzzel te pakken of het spel nog een keer te doen + dat mijn zoontje op dat vlak dus nog veel te leren heeft. Dat iets wat niet af is ook opgeruimd kan worden.
    En voorbereiden is even iets anders dan door de klas heen roepen dat ze over vijf minuutjes gaan stoppen.
    Maar er komt een warme overdracht van de psz naar de basisschool.

    Edit: dus misschien eigenlijk stiekem toch een speciale behandeling, maar dan wel graag heel subtiel. ;)
     
  19. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hey Saskia, ik begrijp niet goed wat je bedoelt denk ik... het is heus niet dat ik denk dat mijn kind te slim is voor de kleuterklas...Vind het gewoon spannend hoe ze het gaat trekken qua moeheid, en op sociaal gebied.
    Misschien ben ik zelf ff traag van begrip nu hihi.
    Bedoel je dat als mijn dochter de vaardigheden qua tellen/sorteren/e.d. al bezit het misschien te weinig uitdagend voor haar is?
    Schat ik het nu zelf zo verkeerd in? :)
     
  20. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.278
    2.978
    113
    Op verzoek heropend.
     

Deel Deze Pagina