Kleuter zwaar overvraagd op school

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Polletjepiek, Aug 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Polletjepiek

    Polletjepiek Niet meer actief

  2. Jucade

    Jucade VIP lid

    Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Niet helemaal mee eens! Mijn oudste was snel(ler) toe aan leren dan het kleuteren!
     
  3. jessy77

    jessy77 VIP lid

    Aug 9, 2007
    8,640
    5,947
    113
    Toch geldt dit niet voor de gemiddelde kleuter. Ik vind dat leerkrachten de mogelijkheid zouden moeten krijgen om kinderen zoals bv je zoontje dan iets anders te kunnen aanbieden ipv een heel klasje, waar de meesten er duidelijk nog niet aan toe zijn, daar in mee te trekken.
     
  4. Umm85

    Umm85 VIP lid

    Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Tja. Mijn dochter doet naar mijn idee gezellig mee in de groep dus ik persoonlijk herken het niet echt.
     
  5. Abri

    Abri VIP lid

    Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier op school zijn ze juist erg bezig met individueel kunnen van de kinderen. Vind het ook wel goed dat kleuters meer 'moeten' als dat het geval was in mijn eigen kleutertijd.

    Spelen moet wel een heel belangrijk ding zijn in groep 1 en 2, want daar leren ze zoveel van. Maar meer vind ik zeker goed. Helemaal als het spelenderwijs gedaan wordt.
    Alle kinderen (zowel 'slimme' als 'minder slimme' kinderen) genieten hier in de kleuterklassen van de kennis die ze aangereikt krijgen. Of dat nu over jaargetijden, letters, dieren of wat dan ook gaat.. Ze vinden het super NAAST het spelen, knutselen e.d.
     
  6. Flower72

    Flower72 Bekend lid

    Aug 23, 2008
    502
    1
    0
    Utrecht
    Ik denk dat er op deze leeftijd wel grote verschillen zijn tussen kinderen. In zoverre ga ik ook wel mee met dit verhaal, als het kind er niet aan toe is, gaat het niet werken.

    Ik zit hier ondertussen wel met een bijna 4 jarige die al lang alle letters kent en hier verder mee wil. We hebben echt duidelijk moeten aangeven dat hij niet meteen leert lezen.

    De nadruk moet op deze leeftijd nog wel liggen op spelen en ontdekken, maar dat wil volgens mij niet zeggen dat er niets aan verdere ontwikkeling gedaan moet worden als een kind daarvoor open staat.
     
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    Oct 8, 2006
    34,240
    7,282
    113
    Female
    Brabant
    Helemaal mee eens! Eva zit nu net in groep en is zó blij dat ze letters enzo gaat leren! Ze bloeit helemaal op.

    Nu is het verschil ook wel erg groot: Eva was kleuter toen ze net 4 was, en ze is straks met 6,5 jaar ook nog kleuter. Het moet gewoon per kind bekeken worden. Zijn ze na groep 1, in het nieuwe jaar nog niet klaar voor groep 2, dan moeten ze nog een jaartje in groep 1 blijven.
     
  8. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ik herken het ook echt niet.
    Hier is de school écht met het individuele kind bezig. De verhouding spelen/leren is hier erg goed.
    Nu hebben wij een leergierig jongetje die écht niet nog een jaar moet kleuteren. Hij is nu 5, wordt eind oktober 6, en zit sinds deze week in groep 3.
    Gaat fantastisch.
    Ik denk juist dat veel kinderen onderschat worden, ze kunnen zo ontzettend veel. Waarom dat niet, spelenderwijs, bij brengen?
     
  9. Arti13

    Arti13 Niet meer actief

    Als je dit gevoel hebt van de school waar je kind op zit, zou ik switchen of iig eengoed gesprek. Want zoals ook in het stukje beschreven staat, gaat het vooral om de invulling van de individuele scholen en niet zozeer wat moet volgens de arbeidsinspectie.
    Ook kan je al een hoop oplossen door groep 1 en 2 samen te voegen en dat zie je ook veel volgens mij.
    Ik zie op de school van onze kids iiig deze punten niet terug. Voldoende aandacht en aanbod gericht op het individu. Maar goed, we hebben ook wel wat scholen bekeken en de erg prestatiegerichte scholen vielen dan ook snel af.
     
  10. Tigermommy

    Tigermommy VIP lid

    Jun 14, 2013
    5,350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Ik herken dit totaal niet eigenlijk, nu werken ze wel iets anders dan gemiddeld hier omdat er veel tweetalige kids op school zitten beginnen ze met taal / praten / sociale ontwikkeling (en hier horen dus veel speldingen bij en spelen met de andere kindjes)

    Op zich is dat wel weer een nadeel als je een kindje hebt wat wat verder is want mijn dochter verveelt zich weer wat die zou dat best kunnen gebruiken, meeste kindjes doen het hier echter prima op...
     
  11. Karinnetje82

    Karinnetje82 Bekend lid

    Jan 9, 2008
    537
    0
    0
    Logisch ook dat het niet herkenbaar is voor iedereen is, vooral als je kind gewoon meekomt of er juist beter door gaat presteren.

    Mijn zoon heeft zeer waarschijnlijk een vorm van autisme maar omdat hij nog vrij jong is en de testen die hiervoor bij hem zijn gedaan niet goed gelukt zijn kunnen ze nog geen officiële diagnose geven. Op de school (regulier onderwijs) waar hij nu zit hebben ze daar nu al problemen mee omdat hij daardoor gewoon niet goed mee kan komen, hij heeft pas 1 jaar gekleuterd. Ze weten nu al bijna zeker dat het volgend schooljaar niet veel beter gaat worden ook met het oog op dat er eind schooljaar 35 kinderen in zijn klas zitten. Zijn juf heeft het dus al over speciaal onderwijs (SBO). Maar ik heb van horen zegen dat de overheid daar juist op wilt gaan bezuinigen. Dus ja, mij baart het best zorgen en is het dus wel herkenbaar. Het idee dat mijn kind niet mee kan komen en zometeen misschien een soort van verzuipt met alle gevolgen van dien.

    Dus dan zie je maar weer hoe verschillend het per kind is en dat het zowel postief als negatief kan uitpakken.
     
  12. Tigermommy

    Tigermommy VIP lid

    Jun 14, 2013
    5,350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

    Mijn zoon is 2,5 jaar doof geweest, had bijna 2 jaar taalachterstand, emotionele / sociale achterstand (ook autisme woord is vaak gevallen maar ik houd niet van vroeg stempelen)

    Iedereen zei dat ie naar een MKD moest en speciaal onderwijs maar heb mijn baan opgezegd en heb alles eraan gedaan om hem een goede start mee te geven en begonnen op een normale school en zat elke 6 weken met de juf in overleg maar hij zit nu wel in groep 3, dus het KAN zeker wel, ook als je kindje niet meteen goed mee kan hoor, dat ligt echt aan de verdere inzet van school maar ook zeker aan die van jezelf, want mijn zoon zal me best wel eens vervloekt hebben als we elke dag minimaal 2 uur moesten oefenen met alles..

    Jij hebt duidelijk een verkeerde school getroffen, ik heb daar van te voren goed op gelet (groepen van max 20-23 kindjes) 2 juffen op een klas EN een onderwijsassistent, ik heb gekeken of er veel buitenlandse kindjes op school zitten en wat voor taalprogramma er was hier hebben wij juist veel profijt van gehad.

    Zij hebben ook een klas voor hoogbegaafde kindjes en een speciaal programma voor kindjes die twee talen spreken en nog wat achterlopen maar het wel prima KUNNEN..

    Het ligt dus niet aan wat je perse allemaal moet kunnen maar aan de keuzes van het type school wat je kiest en wat hun allemaal wel of niet willen doen voor je kindje.
     
  13. Karinnetje82

    Karinnetje82 Bekend lid

    Jan 9, 2008
    537
    0
    0
    #13 Karinnetje82, Aug 22, 2013
    Last edited: Aug 22, 2013
    Eigenlijk zijn we pas sinds februari dit jaar het traject gestart voor ons zoontje, daarvoor hebben we altijd wel het idee gehad dat zijn gedrag "anders" was maar niet zo erg dat hij het op school misschien niet zal gaan redden, of dat we überhaupt moesten gaan kijken welke school voor hem goed zou kunnen zijn. Ook wisten we niet dat deze school zo erg moest gaan bezuinigen helaas. Mijn zoon zat afgelopen jaar namelijk in een klas van totaal 18 kinderen, dus zeker niet een hele grote klas. Neemt niet weg dat de keuze voor deze school blijkbaar niet goed is geweest. In oktober gaan ze mijn zoontje op school nog een keer observeren en dan gaan we samen kijken hoe dan verder.

    Ik had wel vernomen van de instantie waar we lopen voor ons zoontje dat de overheid vanaf dit jaar per school gaat kijken wat hun specialisatie (ADHD, autisme, hoogbegaafdheid) is en dit dan voor ouders inzichtelijker te maken voor de eventuele keuze welke school dan het beste lijkt. Daar heb ik en vooral mijn zoontje nu niet zoveel meer aan maar ik vindt het wel een goed iets.

    Maar zoals ik ook al zei is het voor ieder kind anders, en is het voor de 1 herkenbaar en voor de ander gewoonweg niet.

    Ik ben ook niet van de stempels maar er is duidelijk wat aan de hand, dus zetten wij ons zeker wel in om het leven voor hem wat makkelijker en vooral heel veel leuker te maken maar op deze school gaat dat niet omdat er te veel van hem verwacht wordt en hij dan te veel gaat zwemmen zeg maar.

    Wel fijn trouwens dat elke dag 2 uur oefenen met alles bij jou kind blijkbaar goed heeft geholpen maar met mijn kind lukt dat toch even wat moeilijker ben ik bang hoor. Zo zie je ook maar weer dat je niet bij elk kind 1 dezelfde aanpak kan gebruiken.
     
  14. Tigermommy

    Tigermommy VIP lid

    Jun 14, 2013
    5,350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)
    Jij dacht dat met gemak ging, het was bloed, zweet en tranen en hij vond mij dus niet altijd even lief maar kon even niet de lieve mama zijn (helaas)

    Je doet het een beetje voorkomen als je een "standaard" kind hebt dat het dan logischer is dat je geen problemen tegenkomt, maar ook met een niet standaard kind kan het gewoon goed gaan met de juist investering, hoe vaak alle instanties al onze zoon die stempel hebben willen geven en "af willen schrijven" ik geloof daar niet in als je het nog niet zelf echt een poging heb gegeven maar aan de andere kant snap ik ook wel dat niet iedereen dit in zich heeft, maar je moet zeker niet denken dat het allemaal rozengeur is hoor, het was afzien voor ons allemaal, maar de investering zeker waard.

    Ik vind het zo makkelijk om gedrag af te schuiven (door scholen he) als het een beetje moeilijk word haken ze soms af, vind ik flauw, het kan best prima gaan met inzet van alle partijen...
     
  15. Karinnetje82

    Karinnetje82 Bekend lid

    Jan 9, 2008
    537
    0
    0
    Nee hoor ik denk helemaal niet dat het met gemak ging en alles rozengeur is/was, ik probeer je uit te leggen dat het niet bij mij zoontje werkt om 2uur per dag van alles met hem te gaan oefenen gezien hij zeer waarschijnlijk autistisch is.

    In welk stukje dat ik schreef komt het dan over dat ik het logischer vindt dat je met een "standaard" geen problemen hebt/krijgt? En wat bedoel je met nog geen poging ondernomen? Daar zijn we nu druk mee bezig hoor, de instantie waarbij wij lopen wilt nu nog juist geen stempel op hem plakken omdat hij zo jong is en willen samen met ons kijken hoe we hem kunnen helpen zodat hij zowel thuis als op school gewoon goed mee kan komen.

    De school is verder prima maar gezien zijn gedrag is het gewoon moeilijk mee te komen en daarom zeg ik dat het logisch is dat het niet herkenbaar is voor ouders waarbij de kinderen gewoon goed meekomen en voor mij is het dus wel herkenbaar.
     
  16. heleentje80

    heleentje80 Fanatiek lid

    Dec 30, 2006
    2,296
    28
    48
    Gent
    Eens met het artikel.

    Hier kreeg mijn kleuter in het 2e kleuterklasje (4jaar) een RAPPORT.
    Hallo, heb de school gezegd dat ik het niet vond kunnen en dat kleuters kleuters moeten zijn.
    Kleuters MOETEN maar 3 dingen van mij: spelen, spelen en euh... SPELEN.


    Sorry,
    kan mij soms echt druk maken over die ratrace waar we allemaal mee meemoeten en waardoor volgens mij echt veel mensen in de knoei geraken
     
  17. Sterrefeetje

    Sterrefeetje Niet meer actief

    Helemaal niet herkenbaar, bij ons op school wordt er goed naar het individuele kind gekeken. Ik heb helemaal niet het idee dat mijn dochter het moeilijk vindt.
     
  18. Bri

    Bri Niet meer actief

    Ik herken het niet.
    Ben heel blij dat we hier een school hebben die naar ieder kind als individu kijkt, en het aanbod daarop afstemt. En zo kan het dat het ene kind met 4 jaar al zelf gaat lezen, terwijl het andere kind van bijna 6 nog in het voorleesgroepje zit.
    En ook belangrijk: er wordt niet alleen gefocust op cognitieve prestaties, maar ook naar samenwerken (samen spelen), initiatief nemen en andere dingen doen die je leuk vindt/ waar je goed in bent.

    Ben je bang dat jouw kind overvraagd wordt? Ga dan serieus in gesprek met de school. Of liever nog: verdiep je voordat je gaat inschrijven in de visie en werkwijze van de school van je keuze. Je bent er toch altijd zelf nog bij, als ouder, om een school te kiezen waar je kind tot bloei kan komen... en als het toch niet blijkt te bevallen en ze staan niet open voor je ideeën om het anders te doen met jouw kind, staat het je vrij over te stappen naar een andere school.
     
  19. Bri

    Bri Niet meer actief

    Het zal trouwens vast wel voorkomen hoor, die leerkrachten die in die werkgroep zitten zullen ook een punt hebben.

    Maar wat een onzin dat kleuters geen letters zouden moeten leren. De ene niet, de andere wel. De ene kleuter wil alleen bewegen, de ander wil ook op andere manieren leren. Ik twijfel aan de kwaliteiten van iedere leerkracht die alle kinderen over één kam scheert. En aan de kwaliteit van iedere school die het de leerkrachten onmogelijk maakt om naar individuele kinderen te kijken.

    Mijn zoon is dolgelukkig dat hij heeft leren lezen. Heeft school overigens weinig in hoeven te doen, die letters heeft hij thuis al geleerd. School heeft hem oefenstof aangeboden die hij met beide handen heeft aangegrepen. En nu leest hij zelf de Donald Duck (bijvoorbeeld, hij leest ook 'tekstboekjes'). En dat terwijl hij een kleuter is, en daar volgens sommigen helemaal niet aan toe zou zijn. Wat een onzin zeg.

    Natuurlijk moet je kinderen hier niet toe dwingen, pushen of forceren. Dat heeft geen zin. Maar het aan kinderen onthouden die er duidelijk wel aan toe zijn vind ik net zo slecht.
     
  20. Rosao

    Rosao VIP lid

    Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Thijmen krijgt ook een rapport in de kleuterklassen. Ik vond het fijn! Er stond vooral in hoe hij het deed op dingen die daar belangrijk waren, omgang met de klas en de juf. Motoriek etc.
    Bij hem zijn ze spelenderwijs ook bezig geweest met letters enzo en hij vindt het helemaal super. Ik heb helemaal niets gemerkt van overvraagd zijn oid (en hij is een erg vroege leerling). Ik vind het ook wel belangrijk dat de kleuterklas ook voorbereid op groep 3, want anders is de schok wel erg groot. Bij Thijmens school was het zo dat in groep 1 vooral veel gespeeld werd en wat kleine werkjes en in groep 2 kwamen er wat meer werkjes en werd het vrij spelen wat minder. Uiteraard werd er nog steeds veel gespeeld :)
     

Share This Page