Hoi allemaal, Bij mijn zoontje is vorige week adhd geconstateerd. Hij is 7 jaar en zou het gecombineerde type hebben van slechte concentratie met onrust. Op school merken ze heel erg dat hij snel afgeleid is, zijn werkjes niet af krijgt, onder de maat presteert eigenlijk. Ook de onrust merken ze bij hem. Thuis merken we dit wat minder, hij kan wel eens gefrustreerd reageren, veel mopperen als hij zijn huiswerk moet doen, druk valt thuis mee, als ze allemaal thuis zijn is hij drukker dan als hij alleen is. Nu zitten we natuurlijk met een hoop vragen. Wie kan me met antwoorden helpen? Zo zouden we graag willen weten hoe we hem beter zouden kunnen helpen op school en thuis. Waar hebben kindern met ADHD behoefte aan? Wat voor medicijnen gebruiken jullie en helpt het? Hoe zit het met de bijwerkingen? Als ik lees wat de bijwerkingen kunnen zijn word ik niet echt gelukkig. Tips zijn dus welkom. We hebben helaas pas 5 december een afspraak met de arts voor de medicatie. Eerder kon niet.
Hier een meisje met adhd.Bij haar is het druk zijn enz meer thuis ipv op school. Je mag me alles vragen Wel liever via pb
Hier zit adhd ook in de familie, zelf vind ik medicijnen echt alleen een laatste oplossing en zeker niet iets voor op deze leeftijd. Je zegt er thuis weinig van te merken,zou er op school echt geen andere oplossing zijn? Zouden jullie een alternatieve arts niets vinden, of andere begeleiding en echt naar het kind zelf kijken ipv maar gelijk medicijnen te geven. Jullie en school zullen toch moeten leren omgaan met hoe hij is,op school ook,ieder kind/mens is uniek,stempeltje adhd erop is vaak zo makkelijk.
Mijn oudste dochter heeft adhd (nu 16). Dit werd ook bij haar geconstateerd toen ze 7 was. In overleg met de psychiater hebben we toen ritalin geprobeerd. Een VERADEMING was het! Alleen voor op school, de minimale dosering. "s morgens en 's middags een tabletje. Haar schoolresultaten vlogen omhoog, en ineens was school gewoon goed te doen voor haar. Wij hebben helemaal geen last van bijwerkingen gehad. Onze dochter had vooral behoefte aan rust in haar hoofd. Daarom hebben we haar kamer toen heel rustig gemaakt. Maar ook zij wilde leuke prulletjes en speelgoed op haar kamer, zoals ieder ander kind. Daarom heb ik toen een groot gordijn gemaakt, ruim rondom haar bed. Dat deed ze dan dicht (dat kon ze heel goed zelf). Ook hebben we toen een schommel aangeschaft in de tuin. Als ze dan uit school kwam (of zwemles oid) dan ging ze eerst een uurtje schommelen, dat werkte heel goed voor haar, en later trampoline. Ook heeft ze via de ggz een aantal therapieën gevolgd om er mee om te gaan (dus eigenlijk met zichzelf). Speltherapie, individuele therapie, groepstherapie. Voor mezelf heb ik 4 jaar ouderbegeleiding gevolgd, ook via de ggz. Dit vooral, om zelf zo goed mogelijk met haar om te kunnen gaan. Ik was emotioneel heel nauw met haar betrokken, en trok het me heel erg aan als zij ziek van ellende was. Ik wilde eruit halen wat erin zat, en dat is gelukt. Ze zit nu in 4VMBO-T en doet dit jaar eindexamen. Geen medicijnen meer, daar is ze uit eigen beweging mee gestopt, 2 jaar geleden. Ze heeft een baantje, en een paar vriendinnen, en kan gewoon met de meute mee. Knappe meid, die wij strenge regels geven voor haar eigen bestwil. Dit weet zij ook en wil niet anders. Ik mag heel hard in mn handen knijpen met zo'n lieve 16 jarige meid! Ik wil zeggen: het heeft mij bloed, zweet en tranen gekost, heel veel energie en tijd (vooral de therapieën), maar het is het allemaal waard geweest! Ik wil je heel veel succes wensen, en voor evt vragen mag je me altijd een pb sturen!
Op school gaan ze nu kijken hoe ze hem kunnen helpen. Hij krijgt in ieder geval een eigen werkplekje zodat als hij het te druk vind in de klas hij daar kan gaan werken met minder afleiding. Ook gaan ze voor de taakjes een soort van klokje/wekker gebruiken. Die kunnen ze dan op een bepaalde tijd instellen en als hij dan bijv. in het groene zit dan kan hij zien van o ik heb nog 10 minuten bijv. en dan moet mijn taakje af zijn. Lukt hem dan dan gaan ze hem ook belonen door bijv. hem iets te laten doen wat hij graag doet, of iets anders. School vraagt zich af of hij een concetratieprobleem/lniet goed mee kan komen heeft door zijn ADHD of dat hij concentratieproblemen heeft en niet goed mee kan komen door leerproblemen. Ik ben verder helemaal niet bekend met alternatieven dus tips zijn welkom
is bij hem weleens het iq getest? hebben jullie geen begeleiding van de instelling waar hij adhd is getest?
Iq is getest ja, hij kwam op 91 totaal score. Zit in het gemiddelde zeg maar, goed genoeg voor een reguliere basisschool. 1 ding ervan was hoger en 1 ding was iets lager dan de 90 (weet zo niet meer wat). We komen nu op een lijst om uitgenodigd te worden voor kind en ouders om via de instelling een bijeenkomst of 4 te bezoeken waarin uitgelegd wordt aan kind en ouders (zitten wel apart van elkaar) wat het nu precies is.
Vooral veel structuur bieden (mbv planbord, misschien?) En idd de tip van kamertje rustig inrichten is ook een goede, geen druk behang of drukke gordijnen enzo
Hij heeft een psv kamer haha. Muren cremekleurig met muurschildering van Phoxy op 1 muur. PSV gordijnen die zijn voornamelijk rood met wit dus haha Verder staat er een bed, een klein bureau waar wat dingen op staan en 1 kast. Klein kamertje. Achter zijn bed staan zijn skeelers, op afstand bestuurbare auto's (2), zijn zwemtas en zijn logeerkoffer. Is dit te druk?
Mijn broertje heeft adhd Geconstateerd toen hij 5 was. Hij was echt super druk. Liep met gemak een hele middag rondjes rond te tafel. Hij nam ritalin, maar omdat er zoveel bijwerkingen waren, zoals slecht groeien, verminderde eetlust e.d bij hem, heeft hij daar een natuurproduct bijgenomen. Hij is nu 18 en neemt smorgens een tabletje en smiddags een halve. Hij is 1m90 geworden. En de onrust is nu ook beter, alleen het snel afgeleide nog.
Mijn zoon heeft add (zie ook het andere topic) Ze hebben vaak veel behoefte aan duidelijkheid en varen het best bij regelmaat. Deel de dag in vaste hokjes in, leg de spullen weer elke keer op dezelfde plek enz. Wij zijn met een planbord gaan werken waar precies op stond wanneer wanneer er wat is en dan ook maar meteen incl tandenpoetsen en douchen Zijn kamer... Zet er zo min mogelijk in en eerlijk gezegd, PSV rood lijkt me erg druk, kan je beter fcgroningen groen doen maar zonder geintjes. Zorg dat zijn kamer een plek is waar ie zich lekker in kan terugtrekken. Zet steeds drie soorten speelgoed in zijn en de woonkamer waar hij mee kan spelen. Als ie iets anders wil ruil je iets van wat er staat om. Op school is het vooral belangrijk dat hij weet waar hij aan toe is, als de leraar niet gewend is om met ADHD problematiek om te gaan dan is het wijs om te vragen zich in te lezen in de bijbehorende didactiek. Het vraagt namelijk een bepaalde manier van instructie geven.
Mijn zoon heeft ADD, hij heeft met name veel problemen met concentreren. Mijn advies is veel structuur. Zoon gebruikt thuis geen medicijnen, op school wel een lage dosering anders red hij het echt niet en ligt hij de hele nacht wakker alles in zijn hoofd te verwerken. Wij hebben daarnaast meerdere cursussen gedaan, erg leuk ook omdat je dan in contact komt met andere ouders en dus ervaringen kan uitwisselen maar ook veel tips, raad dat zeker aan. Zoon gaat ook eens in de zoveel weken op gesprek zodat hij dingen kan bespreken waar hij tegenaan loopt, maar de meeste tijd van deze gesprekken maakt hij prachtige tekeningen voor de psycholoog terwijl ze wat praten.Tekenen vind hij namelijk helemaal zijn rust in.