Ik heb zelf de nachtvoeding eraf gehaald

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Baibey, 12 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baibey

    Baibey Actief lid

    29 sep 2012
    420
    0
    0
    Ik zet dit bericht neer voor de moeders die het met mij eens zijn maar twijfelen wat te doen omdat ze overal het tegendeel van meningen lezen. Ik weet dat heel veel van jullie dit zielig vinden en ten koste van het kind maar ik denk daar echt anders over.

    Ik heb op google heel vaak ingetypt: tips afbouwen nachtvoeding

    Het enige wat ik dan zag is fora waarop iedereen zegt dat je kindje dat zelf aangeeft, dat ze het nog nodig hebben etc.
    Mijn dochter heeft haar nachtvoeding niet nodig, ik ben van mening dat het een patroon was omdat ze gewend was elke 4 uur wakker te zijn. Ik ben vorige week op het consultatiebureau geweest en ook daar zeiden ze dat ik moest stoppen met de nachtvoeding. Mede omdat mijn dochter snachts spuugde en sochtends niks dronk. Ik voedde snachts op verzoek en daarna plakte ik er steeds 3,5 tot 4 uur aan vast totdat ik weer uitkwam op 11 savonds met 6 voedingen. Mijn dochter was de hele dag onrustig, huilde urenlang, sliep niet op vaste tijden en sliep slecht. Ook dronk ze dus heel slecht in de ochtend. Ik besloot dat ze regelmaat nodig had en dat ik die ging bepalen voor haar zodat haar wereld meer begrijpbaar en voorspelbaar wordt.

    Ik gaf haar 3 dagen geleden om 23 uur haar laatste voeding. Om 4.20 was het zo ver. Ze werd wakker voor melk uit gewoonte. Ik heb haar 45 min huilend op mijn arm gehad. Het ging door merg en been en het deed pijn in mijn hart. Maar ik heb mezelf streng gehouden en haar weer in bed gelegd. Na haar gerust gesteld te hebben en een speen te hebben gegeven ben ik weggegaan. En.. ze sliep verder.. Ik heb haar om 7 uur wakker gemaakt en gevoed. De hele dag gingen alle flesjes leeg op vaste tijdstippen. Dit heb ik 2 nachten herhaald en elke nacht gaat beter. Afgelopen nacht hoefde ik er alleen 2 keer uit voor haar speen en heeft ze geslapen tot 6.30 (ik heb haar laten mopperen tot 7, wel elke 10 min kijken en speentje) terwijl ze soms dus wel 2 keer per nacht kwam voor voeding. Ze slaapt overdag op vaste tijden, huilt echt nog heel weinig en is al een stuk rustiger. Zo had ze altijd haar vuistjes gebald, dat doet ze sinds gister niet meer. Ook spuugt ze snachts niet meer omdat ze niet meer zo vol zit.

    Als ik dus door was gegaan met 'luisteren naar de behoefte van mijn kind en haar gewoon eten geven' was dit misschien nog lang niet gelukt. Ik moest er soms wel 4 keer per nacht uit en 2 keer voeden en had nooit een tevreden kind.

    Voor de lieve moeders die twijfelen wat te doen, luister echt naar je eigen gevoel. Ieder zijn mening en ieder kind is anders. Dit werkte dus heel goed voor mijn dochter. Ik houd jullie op de hoogte hoe het gaat.

    Ps mijn dochter weegt 6 kilo en is 3,5 maand oud maar 6 weken te vroeg geboren.
     
  2. kwebbel86

    kwebbel86 Niet meer actief

    Ik heb niet je hele verhaal gelezen. Het feit dat ze nu nog maar slechts 3 maanden is EN nog te vroeg geboren is, is mijn mening dat ze niet wakker wordt "uit gewoonte" maar gewoon omdat ze het nodig heeft! Had je dit geschreven toen je dochter 1,5 zou zijn, ben ik het met je eens. Maar zó jong, nee. Ik deel je mening niet, helaas. En zeker omdat je schrijft dat ze 45 minuten huilend op je arm hebt gewiegd. Wat is dan makkelijker: 45 minuten lang huilen en GEEN fles of na 10 minuten weer slapen?
     
  3. Baibey

    Baibey Actief lid

    29 sep 2012
    420
    0
    0
    Iedereen mag een andere mening hebben, daarom zeg ik ook, ik heb dit geschreven omdat ik weinig kon vinden hierover en ik zeker weet dat er toch mensen zijn die dit wel met mij eens zijn. Gelukkig steunt mijn omgeving en het consultatiebureau mij. Mede met het effect wat het heeft op mijn dochter in positieve zin geeft voor mij aan dat ik er goed aan heb gedaan.
     
  4. Ilse73

    Ilse73 Actief lid

    9 jan 2013
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben precies hetzelfde gedaan toen onze dochter 5,5maand was. Wij hadden ook het idee dat het een gewoonte werd om wakker te worden om een bepaalde tijd. Nu heeft het bij ons alleen 5 minuten geduurd en geen 45 maar dan nog na 2 nachten sliep ze door tot half 7/7 uur. Het is jouw kindje dus jij moet doen wat voor jou goed voelt. Zo zijn er zoveel dingen die iedereen anders doet en dat is prima. Er is geen wet die zegt hoe je alles op een bepaalde manier moet doen.
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    #5 Zoe123, 12 okt 2013
    Laatst bewerkt: 12 okt 2013
    Het verschil zit wel in de leeftijd...
    5,5 maand en 12 weken (+6 weken te vroeg) dat scheelt nogal.
    Wetten zijn er niet maar wel bepaalde wetdnschappelijk onderbouwde kennis over hoe een babylijfje werkt.
    Je kan er idd voor kiezen om die kennis aan de kant te schuiven.

    Ts,fijn dat je kindje het goed doet. De manier en haar leeftijd in ogenschouw genomen, daar ben ik het alleen niet mee eens
    Het cb ziet graag kindjes die snel doorslapen,op standaard aantal flessen zitten en vooral niet te veel borstvoedingen krijgen.
    Maar voor jou is het fijn dat ze je gesteund hebben!
     
  6. Ilse73

    Ilse73 Actief lid

    9 jan 2013
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoe, dat is waar maar dan zou iedere baby toch standaard nachtvoeding moeten krijgen en er zijn er bij die jonger zijn en die slapen uit zichzelf door en dan is het wel oke dat ze geen voeding meer krijgen s'nachts. Oke TS haar kindje is een stuk jonger maar als zij het idee heeft dat het een gewoonte is wie zijn wij dan om te zeggen dat het niet zo is. Wij kennen haar kindje niet.
     
  7. AnkeM

    AnkeM Fanatiek lid

    21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Respect dat je je verhaal hier neer durft te zetten, de reacties zijn voorspelbaar. Maar gelukkig ook respectvol, dat heb ik ookrwel eens anders gezien.
    Oms zoontje is ongeveer even oud en sliep ook vrij snel door. Twee nachtvoedingen hebben we alleen de eerste paar weken gehad, dus ik vind het niet zo gek dat je dat erg veel vond worden.
    Wat mij betreft heb je je moedergevoel gevolgd. En dat is in de meeste gevallen het beste wat je kan doen.
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Dat klopt, natuurlijk zijn er kindjes die al snel doorslapen. Het ligt er ook aan hoe je kindje drinkt.Sommigen zijn type snacker, anderen meer van het voltanken.Die kindjes zullen dus waarschijnlijk ook sneller de nacht doorslapen.

    Maar als een kindje zo jong (11 weken -6) nog voor een voeding komt, is het naar mijn mening nog geen gewoonte maar behoefte.
    Babylijfjes zijn in de basis ontworpen om vaak kleine porties te drinken.
    Daarom is een nachtvoeding dus helemaal niet gek.

    Maar nogmaals, fijn dat het goed gaat verder want het is soms ook worstelen..
     
  9. Baibey

    Baibey Actief lid

    29 sep 2012
    420
    0
    0
    Mijn dochter is gecorrigeerd 10 weken maargoed een kind dat met 37 weken geboren is corrigeer je ook niet. Ze is nu gewoon 16,5 week op deze planeet. Genoeg tijd om een gewoonte te ontwikkelen want ze slaapt door sinds vannacht. Van 19.00 tot 7.00 (slapend in bed de fles van 23.00). Dit hebben we in 3 dagen voor elkaar gekregen waarin ze dus 1 keer 45 min gehuild heeft. Ik ben van mening (feiten heb ik niet omdat ik niet in haar hoofd kan kijken) dat ze huilde omdat er een patroon doorbroken werd. Dit denk ik omdat ze dus binnen 3 dagen door slaapt. Als ze die voeding echt nodig had gehad had ze de dagen erna ook zo moeten huilen en had ze nu nog niet door geslapen.

    Het enige wat ik wil zeggen met mijn topic is dat een nachtvoeding blijven geven niet altijd de beste keus is. Luister naar je gevoel en kijk naar je kind. Ik heb sinds 2 dagen een ander kind. Rustiger. Vrolijker. En hoe dat komt? Omdat ik dankzij het afschaffen van de nachtvoeding een regelmaat er in heb gekregen bij haar. Ik heb al geprobeerd om 6 flessen te geven (om 3.00 de 6e) maar dan dronk ze sochtends dus weer niet. Alleen op deze manier is het gelukt.

    Wat betreft het consultatiebureau dat ze babies zo snel mogelijk willen laten doorslapen en van de bv af willen hebben daar moest ik wel een beetje om lachen. Erg kort door de bocht. Ik heb gevochten om bv te geven maar doordat ik ernstig ziek was is mij dat niet gelukt. Het cb heeft mij daar fantastisch in begeleid. En wat betreft het doorslapen, zij hebben dezelfde mening als ik, dat als je te lang een nachtvoeding geeft dat kinderen dan een patroon ontwikkelen waardoor slaapproblemen op de loer liggen.

    Ps. Lief dat jullie zo rustig en gepast reageren. Ik ga een discussie niet uit de weg anders had ik dit topic niet geopend maar ik ben blij dat we elkaar mening respecteren. Toppie!
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Fijn voor je dat deze oplossing zo goed werkt.

    Ik hoop wel dat je open blijft staan voor de mogelijkheid dat je kindje in de toekomst weer wél een nachtvoeding gaat nodig hebben. Mijn dochter sliep ook door van 2 maand tot 4,5 maand. Toen opeens niet meer. Dat was ook het moment dat ze actiever en alerter werd, en ze had opeens gewoon meer honger. Drie weken zijn we beziggeweest met andere oplossingen zoeken, omdat iedereen ons vertelde dat een extra voeding verwenning zou zijn. Uiteindelijk hebben we haar van uitputting toch een fles gegeven. Drama voorbij. Ze heeft nog tot 7 maand een nachtvoeding gehad, en toen stopte ze er van de ene op de andere dag zelf weer mee.

    Ik ben benieuwd wat jij daarvan dan denkt. Gewenning was het toch niet, want ze kreeg die fles al meer dan twee maand niet meer.
     
  11. Baibey

    Baibey Actief lid

    29 sep 2012
    420
    0
    0
    @Shakes, daar heb ik geen antwoord want ik denk niks.. Als dat de beste oplossing voor jouw kindje was dan heb je daar toch goed aan gedaan? Het enige wat ik met mijn topic wil zeggen is dat stoppen met nachtvoeding in sommige gevallen wel gewoon de beste oplossing is. Als blijkt dat over een paar maanden nachtvoeding wel nodig is dan zal ik die aan mijn dochter geven.

    Uiteraard.
     
  12. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Onze dochter is nu 10 dagen, de kraamzorg kwam en zei, jullie kindje moet zich aan passen aan jullie, Ik Zou als ik jullie was 12 uur de laatste fles geven, word ze wakker voor ene nacht voeding ... Geef max 30 cc en daarna de speen, niet uit bed halen geen schone luier en geen boertje laten doen, dan vind ze het straks de moeite niet waard om er voor wakker te worden, en dan om 6 uur de eerste fles weer

    Dit hebben we dus geprobeerd maar onze dochter word standaard om 4 uur wakker en heeft dan de luier helemaal vol gepoept..: en haar daarin laten liggen doen we natuurlijk niet,

    Wij geven daarna een fles van 60 cc,

    Maar ik vind het dus niet zo raar hoor hoe je het gedaan hebt ! En als ze het er nu goed op doet is het toch prima :)
     
  13. MamaVanAnne

    MamaVanAnne Fanatiek lid

    21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Vind dat wel wat raar advies van de kraamzorg als ik eerlijk ben. Maar ik vind wel dat elke moeder moet doen waar je je goed bij voelt, en wat jij denkt dat het beste is voor je kind!
    Ons meisje werd eerst 2x wakker s nachts (rond 23 uur bv, rond 3 uur en rond 6 uur) Nu is het nog maar 1x (rond 22.30, rond 4 uur, rond 8.30) En ja, je slaapt liever een nacht door, dat doet iedereen vermoed ik liever. Maar ik merk dat mijn dochter het nodig heeft, dus voed ik haar. Ze vraagt rond de 6 a 7 voedingen in 24 uur, volgens mij is dat vrij normaal bij borstvoeding. Ik merk ook dat ze s nachts effectief en goed drinkt, ze is binnen 8 minuten ongeveer klaar en mijn borst voelt dan echt een stuk leger.
    Maar ik denk inderdaad dat elk kindje anders is en dat je het zelf vaak het beste aanvoelt.
    Denk ook wel dat kv en bv anders is. En dan kleintjes wel degelijk aan iets kunnen wennen. Zo zijn er ook moeders die een aantal keren uit bed moeten omdat de kleine de speen steeds kwijt is en ze er aan gewend zijn dat moeders hem er dan weer in stopt. Als je je daar prima bij voelt is het goed denk ik dan.
     
  14. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.807
    5.942
    113
    Vrouw
    Dit advies staat echt zo ontzettend ver af van wat een klein pasgeboren babytje nodig heeft..
    Net uit jouw buik en dan MOET het zich aanpassen? Laat een pasgeborene even wennen aan het feit dat het na 9 maanden veiligheid opeens ee totaal andere wereld ziet. De darmpjes moeten op gang komen, lekker bij mama zijn..veel kleine slokjes is het beste, ook met de fles. Echt een belachelijk advies.
    Goed dat je naar je kindje hebt gekeken!! Wat had je moeten doen dan, maar lekker in de vieze luier laten liggen?Dit soort adviezen.zijn van 30.jaar geleden toen je een pasgeboren baby gewoon door liet huilen.Na 3 nachten was ie stil. De vraag is alleen...waarom!
     
  15. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Nee wij laten ons kindje niet in de poep liggen, maar moet eerlijk zeggen dat ik liever heb dat ze er een later moment voor uitkiest haha

    Overdag krijgt ze 90 maar dit krijgt ze vaak nog niet op, daarom maken wij in de nacht ook maar 60 cc en zelfs hiervan laat ze vaak wat staan

    De kraamzorg was een vrouw van 53, heel aardig mens !
    Ze heeft het nog in het boekje opgeschreven over die 30 cc

    En ik snap best wel dat ze dat zegt.. Ik bedoel... Als het werkt dan werkt het ... Maar ik ben niet van het... Werkt het niet dan maar stug volhouden, dat kan mijn moeder hart niet aan haha als ze wil drinken krijgt ze drinken en ga ik lekker beneden zitten met haar, het is heerlijk om te tutten met mijn kleine griet

    Wel hoop ik stiekem dat ze net als grote griet gaat doorslapen bij 12 weken :p
     
  16. miepje1983

    miepje1983 Fanatiek lid

    13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Ik vind dat echt een schandalig advies van de kraamzorg! Een baby van 10 dagen heeft gewoon elke 3/4 uur voeding nodig! Ja, dat gaat ten koste van je nachtrust, maar dan had je maar geen baby moeten krijgen!
     
  17. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

    Dat valt gelukkig ook nog wel mee, kleine griet komt alleen om 4 uur,
    Flesje en schone luier en ze tukt weer lekker verder,

    En ze zei ook niet dat we het zo MOESTEN doen ze zei alleen dat we het zo konden doen, wat we er mee zouden doen moesten we natuurlijk zelf weten ;)
     
  18. lolliebol

    lolliebol Bekend lid

    15 nov 2012
    647
    0
    0
    Ik vind dat ook maar een raar advies van de kraamzorg.
    Het advies wat wij kregen na een dag of 6:
    1x een ruk van 6 uur achter elkaar (`s nachts)
    of
    2x 4 uur.
    Dit laatste was bij ons het geval. Ik heb ook maar 1 echte nachtvoeding gehad bij onze meneer. Rond 22.30uur, rond 01.30, rond 06.30. Dit gaf hij zelf overigens prima aan waardoor ik mijn wekker niet meer ben gaan zetten maar hem zelf heb laten bepalen.
    Na een weekje vond hij het tijd voor een ander schema en nu zitten we op een subliem schema (al zeg ik het zelf):D
    Hij vond al snel de nachtvoeding niet meer nodig, sliep na 4 weken al door (23.30uur laatste, 06.30uur eerste)
    Nu is het schema 9.00/12.45/16.45/20.30-20.45
    Lang niet iedereen zal het ermee eens dat onze zoon na 10 weken nog maar 4 voedingen heeft (180cc + 6 schepjes) maar hij doet het echt super!!!!
    Hij heeft meer ook echt niet nodig en wil met geen mogelijkheid 5 flessen (natuurlijk geprobeerd omdat het cb vond dat hij wat aan de jonge kant is voor 4 flessen, uiteraard minder cc in de flessen).

    Hij woog afgelopen woensdag 6440 gram en is 62,5cm lang.

    Aan alle moeders:
    Vertrouw op jezelf en vertrouw je kind!!!!!!!!
     
  19. AnkeM

    AnkeM Fanatiek lid

    21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Lolliebol, zolang hij goed groeit is het prima toch. En volgens mij heb je geen klagen, mijn zoon is net zo zwaar en ietsje langer, en 6 weken ouder!

    En misschien dat ie over een paar weekjes toch een vijfde fles wil, je weet het maar niet. Wij zaten ook even op 4 flessen, toen kwam er weer een nachtvoeding bij.
     
  20. Hippo89

    Hippo89 VIP lid

    11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ja maar dat zei de kraamzorg toch ook... 12 uur laatste fles en dan 6 uur eerste fles .... Is dan toch die 6 uurtjes ... Alleen adviseerde zij hier zelf naar toe te werken door mocht de kleine meid eerder komen maar een heel klein flesje te geven en niet uit bed te halen voor schone luier of boertje,

    Maar hier laat de kleine meid er 4,5 à 5 uur tussen zitten en dat vind ik prima
    Bij de andere 2 deden we alles op verzoek en dat doen we bij deze meid ook
     

Deel Deze Pagina