Welk huishoudboekje gebruiken jullie? Wat is handig? Heb het hier al keer eerder gevraagd, ook geprobeerd, maar toen niet volgehouden..wil het nu toch echt weer bij gaan houden, maar...waarmee..??? Liefst iets dat handig is, makkelijk in gebruik en niet al teveel werk.
Ik gebruik een (gedeelde, mijn man kan er dus ook in) google spreadsheet. De vaste uitgaven heb ik daar allemaal in gezet, als deze voldaan zijn dan maak ik ze groen. Dat is dus weinig werk. Onverwachte uitgaven zet ik onderaan.
Afas Personal Online Huishoudboekje AFAS Personal: Website van het Jaar 2010 & hoogste cijfer Consumentenbond in test Kasboekjes!
man en ik hebben eens al onze uitgaven en kosten onder de loep genomen en dit alles ingebracht in de budgetplanner (Budgetplanner - Budgetplanner) op één of andere manier hielden we het einde van de maand nooit wat over (of toch niet zoveel als we in principe konden overhouden) nu werk ik met weekbudget voor inkopen van eten ed., is dat geld niet op aan het einde van die week dan spaar ik nog extra... wat ik voor mezelf gemerkt heb, is wanneer ik betaal met bankkaart dat ik minder besef heb welk geld ik uitgeef... betaal ik dan weer met cash (van weekbudget) dan besef ik eens te meer hoeveel ik uitgeef (of hoeveel ik overhou!)
Wij gebruiken ook AFAS personal. Wel ff wat instellen als je ermee begint maar daarna gaat zoveel vanzelf, super handig!
Precies dit! Ik werk m.b.t. vrije-tijd uitgaven en boodschappengeld met weekbudgetten. Dit pin ik en hier word het van betaald. Op = op (tenzij iets echt dringend nodig is zoals voeding voor ons zoontje of brood. Maar geen zakken chips of koekjes) Soms wil ik niet pinnen omdat ik niet teveel contant geld in huis wil hebben. Dan hou ik in mijn telefoon, gewoon in notities, bij hoeveel ik heb uitgegeven. Vaste lasten heb ik in een excel lijst staan maar in die lijst kijk ik niet meer vaak. Inmiddels weet ik welk totaal bedrag er aan vaste lasten af gaat en hoeveel ik dan over houd voor de rest De enige keer wanneer ik die lijst erbij pak is wanneer ik vind dat we een afwijkend saldo hebben. Dan kan ik kijken wat al is ingehouden en wat er nog vanaf moet.
Ik heb een huishoudboekje in mijn hoofd. Ik weet precies wat er binnenkomt, wat er aan vaste lasten uitgaat, en wat ik per week te besteden heb. Mijn weekbudget hou ik nauwlettend in de gaten, ik bewaar alle bonnetjes en check meerdere malen per week of ik nog binnen het budget zit. Mocht ik er overheen zijn is dat ook geen ramp, maar ik vind het zelf gewoon fijn om me hieraan vast te houden. Als je dan aan het eind van de maand wat overhoudt is dat mooi meegenomen natuurlijk.
Wat ik vooral lastig vind is dat ik onregelmatig werk, waardoor het inkomen elke maand verschild. Dit wil ik het liefst een beetje in kaart brengen.
Ik heb zelf een excel sheet gemaakt waarin je per maand kan opschrijven wat je verdient en wat je wilt uitgeven (budgetteren). Je kan dan ook nog eens per budget aangeven hoeveel je daadwerkelijk hebt uitgegeven en dan dus zien of je jezelf aan je voornemens hebt gehouden. Misschien heb je er wat aan: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ah3ST6PgNK9BdGVFSEQ0LTN2WDJUQmlBY1pYZGJuTXc&usp=sharing (Hij is bedoelt om als ie af is op mijn website te zetten, maar voor nu kun je hem alvast downloaden, als je het handig vind Alleen is de opmaak nog niet zo netjes)
Ik kon ook geen fijn huishoudboekje vinden. Heb er dan ook zelf één gemaakt in Excel. We hebben 2 rekeningen. Eentje waar de vaste lasten vanaf gaan en eentje waar we van sparen, boodschappen doen etc. Heb 2 pagina's gemaakt. Eentje met alle vaste lasten en wanneer deze afgeschreven worden en hoeveel het is. Zo kan ik altijd nakijken of alles netjes wordt afgeschreven. De ander werkt eigenlijk hetzelfde. Ik vul dan zelf in wanneer we hoeveel hebben uitgegeven aan boodschappen, hebben gespaard etc. Zo hou ik zelf alles goed bij
Wij hebben een a4 op de koelkast geplakt hier schrijven wij op wat we uitgegeven hebben aan tanken/boodschappen/extra. Voor alle drie hebben we een budget voor de hele maand dus zo houden we het precies in de gaten
Weet niet of het praktisch is, maar kan je het niet via je bank doen? Wij hebben toen we onze hypotheek afsloten maar 1 rekening genomen bij ING, en zij hebben het TIM huishoudboekje. Kan je alles in categoriseren en zie je al je uitgaven en inkomsten.. Zo handig! Ik wil echt niet meer anders. Kijk er regelmatig in hoe we het doen
Ik zit eigenlijk met een ander probleem. Misschien hebben jullie daar ook een tip voor. Mijn vriend krijgt geen maandloon maar ieder 4 weken zijn loon en het verschilt dus altijd op welke dag van de maand hij zijn loon krijgt terwijl de rekeningen dus wel op een vaste dag worden afgeschreven. Hoe doen jullie dat
Ja die! Gebruik ik all jaren! Voornamelijk goed als je veel met je bankpas betaalt en weinig contant betaalt. Dan hoef je niks te doen, behalve als je de stand van zaken wil bekijken even inloggen en de gegevens overzetten (met één klik op de knop). Maakt ie meteen een overzicht van bijvoorbeeld woonlasten, abonnementen, boodschappen. Als hij een transactie niet herkent, kun je die zelf in de juiste categorie zetten. En dan onthoud hij dat voor de volgende transacties. Superhandig! En gratis Oh en je krijgt er ook gratis bespaartips bij. Is niet gekoppeld aan bedrijven, wel aan het nibud.
Een oude klapper, daarin schrijf ik alle vaste lasten en inkomsten op. Ik streep wat er afgeschreven/betaald is, en tanken/boodschappen/onzin hou ik los bij.