Zijn er hier dus meiden die hier ervaring mee hebben? Dus een eigen webwinkel hebben, maar daarnaast hun artikelen ook weleens aanbieden op een markt/braderie? Mijn vraag is hoe doe je het dan met je administatie? Ik wil dat namelijk ook gaan doen, maar zit nog even daarmee.. Normaal geef ik een factuur mee, maar dan dus niet. Hoe hou je goed bij wat je die dag allemaal verkoopt ( webshop blijft ook gewoon open). Schoonzus komt ook helpen, dus doe het ook niet alleen. Mag ook via PB!
Ik zou het totaalbedrag opgeven aan de belastingdienst en in je administratie 'marktverkoop' neerzetten. Volgens mij is het dan zo goed hoor.
Op een blocnote bijhouden wat je verkoopt en voor hoeveel. Dat is het makkelijkste als je met een programma een voorraad etc werkt. Omslachtige manier: Thuis een excelsheet maken die automatisch de BTW voor je uitrekent. Dan die sheet in je boekhouding bij kas inboeken. Als je het stort op je bankrekening boek je eerst de inkomsten in je kas. De storting ook in je kas maar dan uiteraard debet op Kruisposten boeken en op de bank de storting ook bij Kruisposten boeken. Makkelijke manier: Je maakt er een grote factuur van voor je eigen boekhouding dus aan jezelf gericht met als omschrijving marktverkoop. De storting kun je dan boeken als de betaling van de factuur.
Voor alle contante verkopen hou je een kasboek bij. Je koopt een simpel bonnenboekje (met van die doordrukpagina's) en geeft dus 1 bon aan de klant en 1 bon is voor je administratie. Vervolgens verwerk je dit in je kasboek met een omschrijving van wat je hebt verkocht, het nummer van de bon en het bedrag.
Ik heb jarenlang samen met mijn moeder op de braderie gestaan. Wat we deden was alle totaalbedragen opschrijven. Artikelen enz ging gewoon niet omdat we hobbyartikelen verkochten. Mocht je een kleiner assortiment hebben, kan je een turflijst maken en bijhouden hoeveel je hebt verkocht. Mijn moeder had een winkel naast de braderieën, en sloeg voor het afsluiten van de kassa alle bedragen aan die we op een dag hadden verkocht. Die totaalbon + de dagafsluiting van de kassa werden in de administratie opgenomen, met het verschil als winkelverkoop.
Dank jullie wel. Ik zit er dus meer een beetje mee, dat ik niet per ongeluk artikelen in mijn webwinkel op voorraad laat staan die dus die dag verkocht zijn op de markt. Dat moet dus goed gaan. En wil daar dus een goede en veilige manier van werken voor krijgen. Ik hou wel goed bij wat ik meeneem en zal ook wel weer goed uitzoeken wat ik thuis weer uitpak, maar toch... Ik ga inderdaad denk ik één verzamelfactuur maken van 'braderie verkoop' met daar het totaal bedrag op.
Welke software gebruik je voor je webwinkel? Je kan altijd op je site vermelden wanneer je op de braderie te vinden bent, en eventueel tijdens het inpakken de voorraad al aanpassen aan wat je meeneemt, zodat mensen die in de tussentijd op je site bestellen, dus niet mis grijpen. Wat dan overblijft kan je altijd nog terug zetten. Mocht je met regelmaat op een braderie staan, is het slimmer om de voorraad voor je webwinkel en je voorraad voor de braderie te scheiden.
Ik gebruik mijnwebwinkel.nl Ik vermeld inderdaad wel dat ik op de braderie sta, maar het is onmogelijk om mijn voorraad aan te passen, aangezien ik nog niet zo heel erg groot ben en dus eigenlijk heel mijn wintervoorraad zo goed als meeneem
Dan zou ik een lijstje maken van je voorraad eventueel exporteren vanuit je boekhoudprogramma en dan turven wat je verkoopt. Is minder schrijfwerk dan alle prijzen en artikelen opschrijven.