Hier ook een meisje van 4 met veel interesse voor het leren lezen. Het zogenoemde hakken en plakken gaat al heel erg goed. Maar wat ik me afvraag. Hoe leer je bijvoorbeeld bij het woord 'een' dat je het niet uitspreekt als 'één'?
Later... In groep 3 leren ze ook eerst één... Pas in groep 4 gaan ze woordjes leren die niet uitgesproken worden zoals je ze schrijft.
Dat is handig om te weten! Ze heeft er nu veel plezier in en dan gaat ze echt als een speer. Hopelijk gaat ze later (net als haar moede) met veel plezier lezen.
Ik wist niet dat dat bijzonder was. Een paar weken geleden kwam het tijdens een gesprekje met de juf op het lezen van woordjes. Mijn dochter kan dat ook. De juf zei dat het normaal is.
Hier een zoon die ook zo rap begon met lezen. Toen hij nog net 5 was is hij twee ochtenden in de week naar gr 3 gegaan en is daar ingestroomd met o.a lezen, waar gr 3 gebleven was. Officieel zit hij nu sinds september in gr 3 maar hij leest met gr 4 ( is een 3,4,5 combi ). Hij begon dus ook snel en blijft ook sneller gaan tot nu toe. Hij kende en herkende overigens alle letters van het alfabet ook met 3 jaar en las met 4 woordjes uit het boek "het abc van Tuk". Dat is een leuk boekje trouwens. Het is voor kids vanaf 6 jaar, maar wij hebben onze zoon niet geremd in zijn leren ( en ook niet zelf aangewakkerd ). Trouwens, dat lukt ook niet aangezien hij zichzelf heel veel aanleert. Gr MB2005.
Klopt hier wel Saskia. Voor de zomervakantie is J getest op avi en zat hij op E4 en na de zomervakantie op E5.
Mijn dochter gaat het ook steeds leuker vinden! Ze begint nu overal waar letters op staan te lezen. Leuk om die ontwikkeling te zien en haar enthousiasme is geweldig! 's avonds roept ze dan naar beneden.. mam, wat is een e en een i ook al weer?
Wat belangrijk is, is dat je ze meteen de letters fonetisch leert. Het nadeel van veel (vooral V-Tech) speelgoed is dat men de letters leert zoals wij ze kennen als Aaaa - Beee - Cee - Dee. Bij ons op school heeft men mij aangegeven dat ik Sam vooral moet leren dat het à - buh enzovoorts is. Dat helpt het kind later heel erg. Sam leest inmiddels ook een half jaar. Hij laat het alleen niet op school merken en aan ons ook. Soms verspreekt hij zich en daarom weten we het, maar we gaan dus zeker ook niet pushen. Hij is zich er heel erg van bewust dat het niet echt 'normaal' is wat hij kan en laat zichzelf liever niet opvallen. Maar al liet hij het wel zien, dan denk ik dat we het niet zouden lopen pushen of laten zien aan andere mensen (wat ik wel eens zie bij andere ouders: '..., laat eens zien aan je oma wat je al kan'). Mensen zijn er meestal toch niet zo 'aardig' over. Ze vinden je al snel een opschepper terwijl ik dan denk 'hallo, mijn kind heeft er niet voor gekozen dat hij al kan lezen; van mij hoeft het niet'. Veel succes!