Onlangs heb ik een tas teruggebracht. Na een paar weken gebruiken ging hij al stuk. Geen productiefout, gewoon slechte kwaliteit. Bij het terugbrengen kreeg ik met veel pijn en moeite mijn geld terug. Ik vond geen van de andere tassen mooi, helaas. Ik snap dat geld teruggeven een service is, ze hadden ook een tegoedbon kunnen geven. Afijn, ik werd wel verplicht om mijn gegevens in te vullen. Prima, ik doe dat wel vaker als ik iets terug breng. Eigenlijk bij elke winkel waar ik iets terugbreng. Maar ik vroeg mij eigenlijk af wat ze er mee willen doen? Ik ben eigenlijk nooit teruggebeld door een winkel en heb ook nooit een brief naderhand ontvangen. Zijn jullie wel eens benaderd achteraf? Ook vroeg ik mij af, geven jullie dan ook je echte gegevens? Hoor steeds vaker dat men een vals adres/telefoonnummer of naam doorgeeft. Krijg je daar geen problemen mee dan als je er later nog een keertje komt?
Werk ook in een winkel, wij moeten het voor het hoofdkantoor door klanten laten invullen. Ivm fraude die er mee gepleegd kan worden. Wij kijken er verder helemaal niet na. En bij ons is alleen naam straat en postcode nodig en een handtekening.
Ik geef wel mijn adres maar geen telefoonnummer, ik vind dat niet nodig als een product niet goed is. Ik geef zowieso niet zomaar mijn nummer, dus daar vul ik ook niks in. Of ik begin met 06-0 dat is toch een nummer dat niemand heeft
Bij het invullen van je gegevens (ook bijv bij webshops) moet je je afvragen of ze die gegevens nodig hebben waarvoor het bedoeld is. Hebben ze je gegevens nodig om iets te kunnen ruilen? Nee toch? Dan hoef je die niet te geven. Wet bescherming persoonsgegevens. Er is ook ergens een meldpunt te vinden als je iets tegenkomt wat volgens jou niet kan.
Volgens mij klopt dat niet hoor. Bij een ondeugdelijk product, waar dit onder valt, heb je naar mijn weten gewoon altijd recht op je geld terug. Edit: mijn gevoel klopte "Wanneer hoeft u een tegoedbon niet te accepteren? Gaat u terug naar de winkel omdat uw product niet goed is? Bijvoorbeeld omdat het kapot is gegaan binnen de verwachte levenstermijn? Dan is het product ondeugdelijk. De verkoper moet zorgen voor een reparatie. Of hij moet u een nieuw product geven. Bij een ondeugdelijk product hoeft u dus nooit een tegoedbon te accepteren. Als u hem eenmaal aanneemt, dan is het later moeilijk om daar nog op terug te komen." Bron: Ik krijg geen geld terug, maar een tegoedbon. Moet ik dit accepteren? | ConsuWijzer.nl
geld terug geven is geen service van de winkel maar iets waar je recht op heb als consument als je een product koopt en dat niet naar behoren werkt,dan moet je de winkel eerst de kans geven t probleem te verhelpen nieuwe tas,maken enz enz en kom je er niet uit of is er geen passende oplossing dan heb je recht op geld terug
Nee ik geef vrijwel nooit mijn echte gegevens af... Ik verzin het nogal snel uit mijn grote duim. Ik heb zelfs een e-mail spam-account voor éénmalige acties ofzo. Ik vind het vervelend dat iedereen altijd maar van alles wil weten. Geef mij gewoon de dienst die je verleent zonder gedoe en klaar ermee.
Ken zo iemand waarvan haar gegevens gebruikt zijn dus door winkeldief. Eigen merk product stelen, bij Info balie werd het dan terug gebracht met niet nodig en geen bon genomen bij kassa. Kreeg geld terug maar moest gegevens achter laten. Na paar keer en verschillende winkels paar keer oplichten werd ze gebeld door jumbo. Een product was niet gekocht al ruim 2 wk niet maar terug gebracht zonder bon wat dus niet kon. Zowel haar tel nr, adres en naam werden goed geschreven enkel email klopte niet. Ze vroegen een verklaring. Nou sta je dan mooi verlul omdat iemand jou gegevens misbruikt ( waarschijnlijk brief van oud papier ofzo) . Geloof het ook niet dat zij dat zou doen en ze was echt van slag.
Hier ook vanwege fraude.. En ook fraude van het personeel zodat er twee duidelijke handschriften op staan.
Ik geef wel altijd gegevens maar ik heb een speciaal spam account en een oude simkaart waarvan het telefoonnummer nog werkt (zodat ik niet een nep nummer hoef te gebruiken die misschien wel van iemand anders is). Als ze wat willen weten kunnen ze mij een mail sturen.
Vergeet niet dat in deze tijden van digitalisering je persoonlijke gegevens, koopgedrag, noem maar op, enorm veel geld waard is voor bedrijven. Ik zou er voorzichtig mee omspringen. Bij de hema vroeg men ook ooit eens om mijn postcode en huisnummer. Ik zei; nee dankje. Cassiere helemaal verbaasd. Whaha. Ehm, ik mag toch zeker wel weigeren? Doei.. zijn mijn gegevens! Bij iets terugbrengen misschien nog anders, maar misschien ook niet. Als de zaak afgehandeld is, waarom zouden ze dan je gegevens nodig hebben? Het lijkt haast een soort chantage terwijl je gewoon recht heb op je geld terug.
Doet me denken aan mijn vriend in de praxis (of Gamma, ik haal die twee altijd door de war)... "Mag ik uw postcode en huisnummer?" Mijn vriend doodleuk kei serieus en droog "Nee, dag!" en hij liep zo door. Ik denk dat je er bij had moeten zijn ofzo, het klinkt op papier veel minder grappig, maar ik moet er nog steeds onwijs om lachen.
Hier precies zoals @Rums zegt, met tegen zin maar wel altijd mijn echte gegevens ingevuld. Vind het eigenlijk iets persoonlijks snap dit eerlijk gezegd niet? Zou wel eens meer uitleg hierover willen. Heb we vaker gedacht, zal ik dit nou wel? mijn echte gegevens? en toch maar wel doen steeds.
Hahaha kan het me wel inbeelden. En toch heeft ie gelijk want er staan mensen naast je in de rij die zo weten waar je woont!
ik geef qua adres een combinatie die niet klopt... en telefoonnummer heb ik nog een oud sim, die het nog doet, en die gebruik ik. Maar ik ben erg voorzichtig met mijn persoonsgegevens en ik geef ze ook echt niet zomaar. Heb ook een speciale handtekening voor dit soort dingen.
@ Tralalala; Dat was het juist, ik wilde geen vervangend product. Je zag duidelijk dat dit niet goed was en dat het bij de volgende tas weer net zo zou gaan. Ik wilde dus iets wat (volgens hem) niet gebruikelijk was en dat was direct mijn geld terug. Hij zei overigens dat het ook gebruikelijk was dat de weken dat ik de tas had, van het geld afgingen Dus kreeg ik niet mijn hele bedrag terug. Dankje de koekoek, niet meer akkoord gegaan dus. anyway @ Lovewinnie; dat is balen voor je vriendin! Zou echt raar staan te kijken zeg Zie hier dus ook al spamaccounts en alternatieve nummers voorbij komen. Maar is het niet verplicht dan om je echte gegevens in te vullen? Als je niks meer bij die winkel te zoeken hebt, hoeven ze toch ook naw-gegevens niet? Toch maar valse naam etc invullen, nummer gaf ik al van een oude sim.