Energierekening....

Discussion in 'De lounge' started by Elegance, Oct 31, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nathaliiej

    Nathaliiej Fanatiek lid

    Nov 20, 2012
    1,206
    1
    0
    NULL
    Utrechtse Heuvelrug
    dat is idd niet normaal, en eigenlijk amper mogelijk. Wij gebruiken met z'n 2tjes 6000 kwh, maar daarvan zit sowieso 1/3e al in de vijver qua stroomkosten. Ontzettend veel dus voor een 2 pers. Huishouden.

    ik denk idd dat je meter stuk is, en anders alles na laten kijken, er bestaat ook nog zoiets als 'lekstroom'.

    succes meid!
     
  2. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    @
    TS: welke leverancier heb je?

    Ik durf bijna zeker te zeggen dat je meter kapot is. Dat verbruik is gewoon niet haalbaar.

    Noteer de komende dagen elke dag even je stand.

    En wat altijd helpt isom al je stekkers er uit te halen en te kijken of je meter door loopt.

    Ben je de afgelopen tijd overgestapt?

    Je zegt: de meterstanden kloppen. Je leverancier zal logischerwijs zeggen: mevrouw, als de meterstanden kloppen, heeft u het verbruik gehad en dal er betaald moeten worden.

    Dus....morgen meteen uitstel van betaling vragen.

    En eigenlijk moet er iemand naar je meter kijken...
     
  3. Zoumooizijn

    Zoumooizijn Actief lid

    Jun 22, 2013
    477
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar misschien een vreemde vraag, waarom heb je in die eerdere jaren niet aan de bel getrokken? Als je stroomverbruik al zo vaak verdubbeld, dan ga je toch al afvragen of dit wel klopt? Nu betaal je waarschijnlijk al een jaar of 3-4 teveel.. :(
     
  4. Saar22

    Saar22 Niet meer actief

    Poeh dat is schrikken. Lijkt me niet een normaal verbruik, 7000 kwh al niet. Hier gebruiken we 3000 kwh, maar we koken ook elektrisch en ik ben de hele dag thuis. Succes met het oplossen van dit probleem.
     
  5. Elegance

    Elegance VIP lid

    Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    We hebben enexis. We zijn niet overgestapt. De leverancier vond het vandaag ook te veel, ze gaf zelf aan dat de meter misschien kpot is. Maar ja, ze kan makkijk praten he.. Als niet, moeten we de kosten van het onderzoek ook betalen.. Morgen wordt er een meter naast gehangen, deze moeten dus synchroom oplopen, doen ze dat niet, is het duidelijk dat de meter niet klopt...

    Achterafdenk ik nu ook idd 12000 was vorig jaar al te veel.. Maar tja, met een baby en een dreumes en een strenge winter had iedereen om ons heen ook zoiets van, dat zal het wel zijn.. Je hoort toch iedereen klagen over hoge jaarafrekeningen.. Dus ja.. Wij zijn ervanuit gegaan dat het klopt.. En achteraf denken heb ik nu helaas niks meer aan..
    Mocht de meter kapot zijn, dan kijken ze ook naar het gebruik de jaren ervoor en zouden dat ook corrigeren..
    Voor nu is het nog een groot vraagteken..

    En afgetapt worden, mijn vader heeft er dus verstand van en hij zei, je kunt zien als er vanuit je huis getapt wordt. Dan moet er een aansluiting zijn, na je meterkast.. En die is er niet.. Meer weet ik ook niet..
    We zijn er iig nog steeds mee bezig..
     
  6. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    Aug 5, 2011
    2,586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Pfoei, wat een bedrag en verbruik!
    Ik ben benieuwd wat de andere meter doet morgen, hopelijk is je meter stuk en krijg je de jaren ervoor ook nog verrekend.
     
  7. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Ik heb ff nagekeken wij hebben 3000kwh verbruikt met zn 2en. En gas 800m3. Goed geïsoleerde eengezinswoning.

    Verder geen wasdroger, maar de rest wel. Ook een terrarium waar 16u per dag constant 3 zware lampen aan staan.. En zijn verder niet super zuigig ingesteld ofzo.

    Wij hebben ook eens een enorme rekening gehad. Daar hadden ze een fout gemaakt met het laag en hoog tarief.
    Wij hebben 1 tarief (dus geen goedkoper nachttarief oid). Maar je moet wel altijd de meterstanden van hoog en laag doorgeven.
    Nu was dat dus verwisseld. Dat betekende dat wij in 1 jaar ineens weer het verbruik van 3 jaar bij elkaar betaalde, omdat ze dus van de verkeerde beginstand uit gingen.
    Na heeeeeeeel veeeeel telefoontjes (kastje naar de muur verhaal), is het toch goed gekomen. Ik hoefde de rekening niet te betalen, de standen zouden veranderd worden. Uiteindelijk kreeg ik 400 euro zelfs!
     
  8. PenF

    PenF VIP lid

    Aug 20, 2009
    8,387
    2,241
    113
    Female
    Coach
    Dordrecht
    Wij hebben dit ook gehad. Uiteindelijk hebben wij aan het kortste eind getrokken en bijna 4000,- aan Eneco moeten betalen naast ons maandbedrag van 250,-

    Hier kwam het zo, we hebben ieder jaar onze meterstanden op tijd doorgegeven. Alleen al 5 jaar lang heeft eneco dus met geschatte standen gewerkt.
    1 jaar hebben we iets terug gekregen, vonden wij niets raars want we woonden toen niet hier , verbouwden alleen. Bleek dus dat we in dat jaar eigenlijk bij hadden moeten betalen. vanaf dat jaar zijn ze steeds verder gegaan met geschatte standen. Maar omdat we nooit een rare rekening kregen, is het ons niet opgevallen.
    Tot afgelopen jaar toen ze alles van 5 jaar gingen corrigeren naar de meterstand van nu.
    Ooit hebben we het wel verbruikt, maar als we het eerder hadden geweten hadden we het nog kunnen verdelen over het maandbedrag ;)
    Dus mijn tip om ook de rekeningen van de afgelopen 5 jaar doorkijken of daar geen geschatte standen enzo tussen zitten.
    En of ze echt alles goed hebben overgenomen. Want pas na 5 correcties hadden ze hier alle meterstanden eindelijk juist over genomen...
     
  9. Elegance

    Elegance VIP lid

    Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    Penf,
    We zijn zoveel naar boven gegaan met verbruik, dat kan al niet kloppen. Vorig jaar 12.000. En het jaar ervoor 7000. Dat zouden ze nooit zo gecshat hebben bij een gezin met toen een gezin met een baby. Gezinnen met 6 personen wordt op 6000 geschat. In ons huis zouden we dus met z'n 12-en zijn.. Te gek voor woorden...ik heb er niet van kunnen slapen..
     
  10. mamavanjuul

    mamavanjuul VIP lid

    Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Joh, met zoveel verbruik kan ik bijna zeker zeggen dat je meter niet klopt.

    Als ik je een tip mag geven: Neem contact op met je leverancier.
    Zeg dat je bezig bent met het checken van je meter en vraag uitstel van betaling op je jaarnota.

    Als je meter niet deugt, krijg je van je netbeheerder een verbruikscorrectie. Deze wordt doorgestuurd naar je leverancier en alles zal opnieuw berekend worden. Dit kan alleen als je een meterijking laat doen door je netbeheerder.

    Dus:
    1: leverancier bellen en uitstel van betaling aanvragen (minstens 3 maanden)
    2: Meter controleren en ijking aanvragen
    3; rapport door sturen naar je netbeheerder (dit moet je zelf doen!!!)
    4: verbruikscorrectie aanvragen over de afgelopen jaren, vanaf het moment dat je zo veel bent gaan verbruiken, dat klopt natuurlijk niet.
    5; uitstel van betaling in de gaten houden. Dus een paar dagen voor einde uitstel contact op nemen met je leverancier om te vragen hoe ver ze zijn.

    Maar in alle gevallen, hou er rekening mee dat dit niet binnen 3 maanden is opgelost. Dit zijn vaak complexe cases, waarbij er veel communicatie nodig is tussen klant, netbeheerder en leverancier en automatische processen. En iedereen in de energiemarkt kampt met giga achterstanden en wachtrijen.

    Dus ik vermoed dat dit niet voor december is opgelost.
     
  11. sem frummel

    sem frummel Fanatiek lid

    Oct 21, 2011
    2,386
    1
    36
    verzorgende ig
    jeetje
    wij zijn met zijn 2 en en hebben ook alle apparaten en ik ben ook dagen thuis en helemaal niet energie bewust bezig en geen spaarlampen en haal stekkers ook nooit uit
    wij hebben 2500 verbruikt
     
  12. Elegance

    Elegance VIP lid

    Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    zo.. er is nu al het een en ander duidelijk.. er is een andere meter naastgehangen, en al binnen 1 minuut was duidelijk dat onze meter fors aan het optellen was en de andere meter niet.. nu na een halve dag zitten we soms al op 25 keer zoveel energie verbruik..

    Deze ijking is alleen nog niet officieel. we hebben uitstel van betaling aangevraagd en een officiele ijking. Wat ik helemaal waanzin vind is dat ondanks dat we dus de gedupeerden zijn, we ook nog voor de ijking 371,65 moeten betalen!!! mij vielen zowat de schoenen uit... we komen er alleen niet onderuit, dus moeten we die ijking laten doen. Binnen 5 dagen horen we iets van hun.

    Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties, ik ben een beetje afgekoeld.. en hoop dat we dan ook een redelijk bedrag terugkrijgen voor de jaren dat we teveel betaald hebben..
     
  13. sem frummel

    sem frummel Fanatiek lid

    Oct 21, 2011
    2,386
    1
    36
    verzorgende ig
    ik weet niet of je rechtsbijstand hebt maar die kan je eens bellen over dat bedrag van de ijking en anders info vragen bij juridisch loket kan je gratis bellen ff googlen

    succes
     
  14. mol

    mol Fanatiek lid

    Feb 14, 2013
    1,860
    0
    36
    Female
    verpleegster(nu op ziekteverlof)
    belgie
    hier net hetzelfde .alles nagekeken en het lijkt erop dat we toch echt zoveel hebben verbruikt...begrijp er niets van.ik heb een afbetaling gevraagd
     
  15. Sandana

    Sandana VIP lid

    Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik zou het ook even goed nakijken hoe dat kan, niet zomaar betalen/accepteren.

    Vraagje aan degenen met ervaring met dag- en nachtstroom. De nachtstroom gaat toch pas om 21 uur in tot een uur of 6-7 in de ochtend? Ik vraag mij dan af hoe je daar je voordeel mee haalt, ik ga zelf om 22 uur naar bed namelijk.
     
  16. Micchan

    Micchan VIP lid

    Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Pff wat een geld voor die ijking! Maar aan de andere kant beter dan 2.000 bijbetalen natuurlijk.. Op sommige momenten 25x zoveel optellen, jeetje :$
     
  17. Elegance

    Elegance VIP lid

    Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    De meter verschilt nu na 6 uur al 45 :$:$:$
    Lijkt me heel duidelijk..

    Nachtstroom wordt vaak gebruikt om na 21 bv je wasmachine, droger en vaatwasser aan te zetten. Smogens zijn ze dan klaar en hebben ze op goedkoop tarief gedraaid. Dat zijn overigens in de meeste huishoudens ook de grootste energievreters.. Na dit hele gebeuren zal ik er volgens jaar zeker nog meer op gaan letten....
     
  18. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Nachtstroom gaat om 23.00 uur in. Avondtarief is vanaf 21.00. Verder heb je dan sowieso het hele weekend. Dan probeer ik wat extra dingen e doen want ik doe het mijn buren niet aan om na 23.00 nog een wasje te draaien.

    Eleance, fijn dat dat duidelijk is. Maar ijking moest toch niet betaald worden als er inderdaad een fout is? Of had ik dat verkeerd begrepen ?
     
  19. Elegance

    Elegance VIP lid

    Nov 13, 2008
    5,478
    2
    38
    Je moet de ijking vooraf betalen en als idd blijkt dat de meter stuk is krijgje dat later tug.. Ik vind het echt zuur want ik heb bijna zeker, teveel betaald. Emoet dit ook nog even betalen.. En ze zeiden.. Het hele proces duurt best lang.. Ook al heb ik uitstel van betaling aangevraagd.. Kans dat ik het moet betalen zit erin.. Dan krijg ik het later wel terug.. Euheuh.. Pardon? Ze kunnen toch in een paar uur al zien dat het niet klopt...

    Typisch..je bent afhankelijk van hun omdat Ze de stroom leveren..dus kunnen ze doen met je wat je wilt.. Betaal je niet ben je nog een wanbetaler ook.. En dat wil je toch niet!
     
  20. Juul75

    Juul75 VIP lid

    Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Elegance, hoe vervelend het ook is, je energie leverancier kan hier niets aan doen en je moet dus niet boos op hen worden. Jouw meter is niet in orde, en dat heb je een paar jaar niet gemerkt. Dus alleen maar om te zeggen dat het denk ik beter is om hun niet voor de voeten te gooien dat je ze al te veel betaalt, het helpt je niets en het maakt het proces alleen maar lastiger. Het is denk ik enorm lastig om het geld van voorgaande jaren terug te krijgen, je zou eens kunnen vragen aan ze hoe ze van plan zijn dat te doen en ze dan zelf met een idee te laten komen. Maar misschien is het wat om voor te stellen dat ze er van uit kunnen gaan dat je een gemiddeld verbruik hebt voor je huishouden samenstelling en ze op die basis terugbetalen? Ik denk dat het wel coulance van hun gaat worden, dus ik zou er persoonlijk niet te hard in gaan.
     

Share This Page