oudergesprek :(

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Lynx, Nov 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lynx

    Lynx VIP lid

    Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Afgelopen week hebben wij het eerste oudergesprek gehad (groep 1, 4,5 jr). Naast positieve opmerkingen vonden ze helaas op school (net als wij thuis merken) dat ze meer kon dan ze liet zien en zelfs lanterfanterde.
    Ze doet liever de verplichte, ook leuke, werkjes niet en loopt dan wat rond.
    Daar waar ik eerst dacht, ach dat gaat wel goed komen, maak ik me nu toch wel wat zorgen. Wat als ze het echt niet blijkt te kunnen, of het veel te gemakkelijk vindt?
    Is het te lang om het aan te kijken tot maart (volgende oudergesprek)?
    Ik heb al ooit vaker topics geopend omdat ik aan haar gedrag twijfel (loop met de gedachten aan add)
    Wat zouden jullie doen?
     
  2. River Song

    River Song Actief lid

    Jan 23, 2013
    177
    0
    0
    NULL
    NULL
    Praat met je dochter hierover.
    Probeer erachter te komen waarom ze die werkjes niet wil doen.
    Misschien wil ze een moeilijker werkje, of juist een makkelijker werkje?
    Als ze met een werkje naar buiten komt, is ze er dan trots op of niet?

    Mijn dochter vond de werkjes te gemakkelijk, dus na een gesprekje met de juf hierover krijgt ze nu wat meer uitdaging.
    Het belangrijkste blijft spelen, ze is pas 4, maar ze moet nu wel wat moeite doen in plaats van 2 vingers in de neus en gaan met die banaan. :)
     
  3. Athina

    Athina VIP lid

    Oct 31, 2007
    23,811
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    denk je dat er iets gaat veranderen komende periode? Of gaf de juf aan dat ze wat anders gaat doen met je dochter komende periode?

    Als alles hetzelfde blijft - dan heeft wachten weinig zin denk ik - en zou ik eerder actie ondernemen.
    Ze is natuurlijk nog jong . Maar als er nu niets veranderd en volgend jaar 'moet' er nog wat meer - wat er mogelijk wel inzit, maar niet uitkomt - dan is dat ook zo zonde.

    Zeker als er straks misschien gedacht wordt dat ze mogelijk niet klaar is voor groep 2. En vooral omdat je zelf al wat twijfelt- niet dat je achteraf denkt van 'had ik toch maar' .
     
  4. miesemies

    miesemies Actief lid

    Mar 25, 2013
    374
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je je niet gelukkig voelt na het gesprek zou ik nog eens overleggen met de juf dat het je toch niet lekker zit. Kunnen jullie samen misschien nog eens rond de tafel gaan zitten om het beter te laten lopen. Weet je ook zelf waar je aan toe bent.
     
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Daar sla je precies de spijker op z'n kop. Ik ben inderdaad denk ik bang dat ze dit zullen zeggen, terwijl ik denk dat ze nu al veel dingen uit groep 2 zou kunnen.

    Ik denk dat ik nog even tot de kerst kijk hoe het gaat en dan een tussen gesprek aanvraag.
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Als jij denk dat ze meer kan dan ze laat zien..
    En de juf al voorzichtig oppert dat ze juist te weinig kan zou ik toch in gesprek gaan. En niet wachten tot kerst.

    In december gebeurd er weinig op school...
    Januari komen de Cito-testen alweer.
    Als ze er daar ook met de pet naar gooit ivm "niet leuk genoeg" bevestigt dat precies jufs beeld van "te weinig"
    Terwijl als jij je zorgen uit.. Juist die Cito een handig obeservatiepunt is. Kijkt ze de halve test uit het raam? Luistert ze naar de vraag en denkt ze daadwerkelijk na of gokt ze maar wat.

    Vergelijkingsmateriaal van thuis (bijv tekeningen) kan heel handig en verhelderend zijn. Al zou ik ze niet meteen bij de juf in het gezocht duwen maar alleen ter sprake brengen en dan evt kun je he altijd nog laten zien.

    Je zorgen kenbaar maken kan echt geen kwaad.
    Willekeurig of ze nou voorloopt, achterloopt of gewoon graag d'r eigen zin doet.
     
  7. Lynx

    Lynx VIP lid

    Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Misschien begrijp ik je zin niet helemaal goed, maar de juffen zeggen niet dat ze te weinig kan, maar hebben de indruk dat ze meer kan dan ze laat zien. Het lukt wel allemaal wat ze doet, maar ze moet er echt toe gezet worden.

    En ja, inderdaad, die cito komt er dan ook weer aan......... de 'cito' bij het kdv deed ze super goed, maar die werd 1:1 gedaan. Ik ga inderdaad maar eens wat eerder vragen hoe ze de komende tijd van plan zijn om haar te stimuleren.
     
  8. Athina

    Athina VIP lid

    Oct 31, 2007
    23,811
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    En misschien kan je kindje in de klas geobserveerd worden door een interne begeleider? Of mogelijk kan daar contact mee gezocht worden?
     
  9. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik zou ook eerder een gesprek aanvragen. Midden december ofzo?
    En de juf nu vragen om er wat extra te kijken naar hoe ze zich gedraagt. Het kan ook iets anders zijn waardoor het haar niet lukt iets moeilijks te doen

    Mijn oudste deed ook te makkelijke werkjes. Hij zat in een 1/2 groep. Bij hem bleek na een poosje observeren dat hij de moeilijke werkjes alleen deed als het rustig was in de klas. Als het drukker was, had hij de energie nodig om de sociale dingen te kunnen verwerken, en kon hij niks moeilijks doen. Eerst door de overweldigende groep 2-ers. En in groep 2 door de stuiterende groep 1-ers.. Uiteindelijk heeft hij zijn werkjes wel gewoon gedaan, en kon hij netjes wat hij moest kunnen. Nu in groep 3 (met 4-5 samen) leeft hij helemaal op in de rust en schiet hij vooruit..

    En kinderen kunnen ook in sprongen leren (letter kennis van mijn zoon in 6 weken van 4 naar 15 letters ofzo), of juist in stilte leren (mijn zoontje deed weinig moeilijke werkjes, maar pikte alles mee van zijn buren).

    niet direct panieken, maar wel even de vinger aan de pols houden ;)
     
  10. Lynx

    Lynx VIP lid

    Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    ja, 'k ben af en toe echt een paniekmiep.:)
     
  11. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ik denk dat je samen met de juf heel goed moet praten over de niveau van het kind. mijn zoontje heeft een vriendin die is ook zo slim. ze is nu 4 jaar 8 maanden oud. ze kan ook wat van gr 2. haar moeder wilde dat ik even keek of ze de dingen kon wat mijn zoon kon. nou, ze kon wel gr 2 vragen antwoord geven. maar na 4-5de vraag wil ze het niet meer. haar ogen worden slaperig, kan niet meer kijken naar de vraag en wil gewoon weg. waarvan ik concludeerde dat zij meer baat heeft aan makkelijkere opdrachten. want ze kan het wel van gr2, maar ze ervaart het niet aangenaam en ze leert daarbij niets.
    om het kind bezig te houden moet je niet qua nivoo hoger gaan. maar binnen de niveau concentratie verhogende opdrachten geven. ik weet niet wat voor spullen de juf heeft. maar wanneer je denkt dat je qua moeilijkheid hoger moet gaan doe je in principe weinig om concentratie of motivatie te verhogen. wat ik zie bij mijn zoon dat hij net zo tevreden is met de opdrachten die echt beneden zijn nivoo zitten qua inhoud. maar hoe je het vraagt maakt wel een verschil. het is net hoe je het presenteert.
    dat zijn alleen maar wat gedachten. ik weet natuurlijk niets van de toestand en hoe het werkt bij jullie.
    mijn zoontje doet al een tijdje gr3 tegenwoordig gr 4. geen probleem. maar ik wil niet dat hij op school op deze nivoo moet zitten. omdat hij met andere zaken, bijvoorbeeld met zelfredzaamheid veel moet leren.
    OK het is heel stom dat hij nog over boerderijdieren moet 'leren'. maar eerst maar kijken hoe het gaat tot al die spannende dagen van het jaar voorbij zijn(zijn verjaardag, sint, kerst, oud en nieuw)

    juf kan zoveel zonder het kindje te moeten versnellen. 1 jaar overslaan lijkt me echt zo een slechte idee. beter begeleiden is moeilijker maar dat is wat nodig is vaak. en daar hebben ze vaak weinig tijd voor op school per kind. hoe vaak je het ter sprake brengt hoe beter de juf snapt dat jij het niet gaat los laten. maar natuurlijk heel lief en aardig etc. niet klagend.
     
  12. Esje13

    Esje13 Fanatiek lid

    Mar 4, 2013
    1,574
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf juf op een basisschool en ik denk dat je er goed aan doet om in gesprek te blijven met de juf.
    Geef aan waar je je zorgen over maakt.

    Ik heb regelmatig kindjes in de klas gehad die de makkelijke weg kiezen en meer kunnen dan ze laten zien. Deze komen er ook wel.
    Het kan ook goed zijn dat ze het te gemakkelijk vindt en meer uitdaging nodig heeft.

    En ik lees hier over de cito. Dat is slechts 1 moment in januari, daar wordt geen besluit door genomen. Sommige kinderen laten gedurende het hele jaar een goede groei zien en op de cito zien we dat niet terug. Dan wordt cito wel meegenomen in gedachten maar is echt niet doorslaggevend.

    Kortom, blijf in gesprek.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Inderdaad, ik zou nog een gesprek aanvragen met de juf. Ze kan je dit allemaal wel zo meedelen, maar zij zal toch wel vaker met dat bijltje gehakt hebben en ideeën of een plan van aanpak moeten hebben, tenslotte, jij bent er niet bij op school.
    Misschien kan ze wat uitdagendere opdrachtjes erbij geven, kijken of ze dan wel meer bij de les blijft. Wie weet past een ander type onderwijs ook wel meer bij je kind, daar zou je ook nog naar kunnen kijken, maar eerst eens zien of ze hier met wat (misschien kleine) aanpassingen ook weer goed meedoet. Eerst kijken waar het probleem ligt. Succes!
     
  14. Lynx

    Lynx VIP lid

    Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Concentratie is inderdaad weten probleem bij haar. Ik zal eens kijken naar concentratieverhogende spelletjes.

    Een jaar overslaan is voor mij ook geen optie, ze kan nog genoeg leren op het gebied van zelfredzaamheid.
     
  15. Lynx

    Lynx VIP lid

    Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Bedankt voor jullie reacties!
     

Share This Page